Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)  (läst 4072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)
« skrivet: 16 januari 2016, 09:27:58 »
Vi har Evi Heat Geosun II pÃ¥ 12 kW. Stenhus 7 rum pÃ¥ 260 m2. Efter att den installerats feb 2013 har det inte varit särskilt kallt, endast -11. Men i Ã¥r har temperaturen nÃ¥tt ner till -16 och jag har äntligen sett vad den gÃ¥r för. Jag förstÃ¥r att den klarar ned till -10 och sedan börjar temperaturen sjunka inomhus. Jag har inte en enda gÃ¥ng satt pÃ¥ spetsel och vi sitter pÃ¥ läktare i pannrummet och hejar pÃ¥ vÃ¥r pump. Vi gör vÃ¥gen just nu….  huuura

Det är knappt +20 och det känns kallt. Jag förstår mig inte på de försäljare som påstått att vi ska ha 8 kW. Vi hade varit tvungna att köra spetsel för kanske 3-6.000 kr/år.
« Senast ändrad: 16 januari 2016, 15:02:06 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: VÃ¥r pump klarar -10 grader
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2016, 09:47:27 »
Alla temperaturer är rekord. Köldbärare in +3 och ut -2.
Rad 0) betyder idag 16 januari 2016.
Rad 1) igår 15 januari osv.
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2021, 20:31:51 »
Nu har vår pump gått 7 år och följande noteringar för köldbäraren är:

In
högsta +9 (i +32 graders värme på sommaren)
lägsta +3 (i -16 graders kyla på vintern)

Ut
högsta +5
lägsta -2
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad Macos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)
« Svar #3 skrivet: 30 december 2021, 19:13:03 »
Nu har vår pump gått 7 år och följande noteringar för köldbäraren är:

In
högsta +9 (i +32 graders värme på sommaren)
lägsta +3 (i -16 graders kyla på vintern)

Ut
högsta +5
lägsta -2

Låter ju lovande då vi intresserad till att byta ut vår Nibe Fighter 1210 från 2001 mot en Geosun 2. Vet dock inte djup på borrhålet.

Har du solfångare till din?

Har du EVi Heats varmvattenberedare?

Hur har den fungerat i övrigt?

För vår del är jag lite orolig att varmvattenberedaren inte ska räcka till då vi har ett massage badkar på 420 liter. Idag har vi en separat varmvattenberedare på 300 liter kopplad till Niben.
Hade tänkt mig en Geosun 2 med solfångare och en ackumulatortank på 500 liter.
« Senast ändrad: 06 januari 2022, 12:06:13 av Macos »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)
« Svar #4 skrivet: 31 december 2021, 09:32:25 »
Vad jag hört är EviHeat fortfarande usel på service-delen, har hört att det är svårt att få bra hjälp när grejerna krånglar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Macos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2022, 17:49:20 »
Okej det var ju inte så bra men får hoppas på den eventuella installatören kan hjälp till om det uppstår problem då.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2022, 00:44:49 »
Okej det var ju inte så bra men får hoppas på den eventuella installatören kan hjälp till om det uppstår problem då.
Du kan lösa samma sak med fristående bergvärmepump, t ex Nibe F1145 och sedan köper du till en varmvattenberedare med solslinga. Fördelen med systemet är att det är beprövat både i kvalité och reservdelstillgång. Även separat åldrande på pump och tank, båda behöver inte kastas ut samtidigt. Har du en tank idag så behöver du inte byta ut den.

Det är synd att bli stående utan delar och elmätaren rusar, det är inte värt det tycker jag. Prisskillnaden betalar sig förmodligen om de fortfarande inte fått en bra support på så lång tid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: VÃ¥r pump klarar -10 grader (foton)
« Svar #7 skrivet: 09 april 2024, 08:00:43 »
Låter ju lovande då vi intresserad till att byta ut vår Nibe Fighter 1210 från 2001 mot en Geosun 2. Vet dock inte djup på borrhålet.
Har du solfångare till din?
Har du EVi Heats varmvattenberedare?
Hur har den fungerat i övrigt?
För vår del är jag lite orolig att varmvattenberedaren inte ska räcka till då vi har ett massage badkar på 420 liter. Idag har vi en separat varmvattenberedare på 300 liter kopplad till Niben.
Hade tänkt mig en Geosun 2 med solfångare och en ackumulatortank på 500 liter.
Evi Heat är nog nedlagda idag. Borrhålet är 220 meter.
Jag har inte installerat solfångare. Det är mors villa och hon ville inte ha, tyvärr.
Det är Evi Heats varmvattenberedare som står bredvid 500 liter.
Om Evi Heat Geosun II finns ska du absolut montera solfångare, särskilt om du betalar kontant (ej lån). Jag tycker det är fånigt att försöka räkna ut när eller om det är lönsamt. Allting som är energisparande ska man investera i, solfångare, solceller, berg- (ej luft!) värmepump osv.
Den installerades 2013. 2018 gick skärmen sönder 15.000 kr (vi fick 5.000 kr från försäkring). 2021 läckte plattvärmeväxlaren ut köldbärare med glykol på golvet. Trycket försvann men den fungerade ändå tillsvidare. Det tog 9 månader innan de fick fram en ny växlare. 50.000 kr (vi fick 15.000 kr från försäkring).

Här alla bilder från 2012-13:
www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49116.0;all

Vi anlitar Relax Rör för service. Pumpen har gjort sitt jobb nu i 11 år. Det är synd att den inte finns längre, det är bästa skärmen som fanns då, inte riktigt som surfplatta men nästan. Det finns bara fasta punkter man kan trycka på skärmen men det är ju bra mycket bättre än andra fabrikat. Lite lustigt att det minsta företaget hade sådan avancerad pryl.

Det som irriterat mig är att man fick kröka ryggen varje gång man skulle se skärmen ordentligt eftersom den ligger så lågt. Jag monterade dit ett par plåtar så skärmen lutar uppåt. Vidare har Evi Heat aldrig erbjudit inomhustermostat vilket jag verkligen inte begriper. När det är runt +15° till +20° utomhus stänger den av pumpen, det blir kallt inomhus. Relax Rör lärde mig hur man skulle göra. Man får gå på avancerade inställningar och trycka upp "minimum framledningstemp". Jag ställer den på t ex +35° och då tvingar man fram värmen.
« Senast ändrad: 16 april 2024, 10:09:26 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!