Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivÃ¥n :(  (läst 5468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Chris81

  • Gäst
Chris81
Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« skrivet: 27 april 2016, 10:54:33 »
För ca 3 år sedan flyttade vi in i ett kedjehus (-68) där förra ägaren hade installerat en Nibe Split. Ganska snart visade det sig att grannarna på andra sidan gatan (dit utedelen är riktad) tycker att utedelen är väldigt störande på natten under hösten/vintern. Den låter helt enkelt för mycket; det är ett väldigt brötande och framförallt lågfrekvent buller som uppstår när kompressorn är ansträngd. Som tur är så har vi vårat eget sovrum i en annan del av huset

Vi har vid ett flertal tillfällen vänt oss till en NIBE återförsäljare/serviceombud för att åtgärda detta på något sätt.

Först kom dom och gjorde en genomgång av utedelen och kom fram till att fläktmotorn behövde bytas. Tyvärr hjälpte inte detta något mot oljudet.

När jag kontaktade dom nästa gång så fick jag tipset att prova "Tyst Drift" där utedelen går ner på låga varvtal under valfri period på dygnet. Jag provade detta (CPU-kortet fick dom komma och byta), men tyvärr så hjälper inte heller detta. Så fort det är nollgradigt eller lägre utomhus så låter utedelen alldeles för mycket.


Vad börjar bli förtvivlade över detta. Finns det någon enkel lösning på detta eländet?

Ett alternativ vore att stänga av pumpen helt på natten (dvs. sätta "Endast tillsats") men jag vill inte behöva springa fram och tillbaka ner i källaren och göra detta manuellt varje morgon/kväll. Vet någon om detta går att styra automatiskt på någon sätt?

Väldigt tacksam på synpunkter och förslag till hur vi kan lösa denna tråkiga situationen!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #1 skrivet: 27 april 2016, 11:14:16 »
Att ta dit en seriös reparatör är väl det bästa rådet.
OM det fortfarande är fläkten som är obalanserad så kanske det går testa sig fram och balansera den med vanliga självhäftande blyvikter som används på bildäck, om det är kompressorn som vibrerar så kanske det går byta fjädrarna under den, men alldeles oavsett så borde det inte vara omöjligt för någon med lite engagemang och erfarenhet att konstatera var bullret kommer ifrån, tycker jag i alla fall.
Du själv skulle kanske kunna ta bort lite plåtar på utedelen och kunna se på upphängningen av kompressorn om den verkar OK, finns där rör som vibrerar och tar i någon del av chassiet vid vissa varvtal, verkar fläktens infärstning vibrera vid vissa varvtal..
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #2 skrivet: 27 april 2016, 19:14:59 »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2016, 23:10:07 »
LÃ¥ter det alltid under alla driftfall eller bara ibland?
Lät det när serviceombudet var där och konstaterade att fläktmotorn var kass?
Är du säker på att kompressorn är stoppad när det låter?

När förångaren isar på ordentligt vid vissa tillfällen, ca 5-15 min innan avisning så ger fläkten ifrån sig störande lågfrekventa ljud när flödet genom förångaren hindras och fläkten enbart piskar runt luften.
I övrigt så är fläkten tyst mycket tyst.
Känner inte till någon inställningsmöjlighet för att få pumpen att avisa snabbare.
Vid just nollgradigt så kan det ställa till med ganska mycket påisning om man har hög framledningstemperatur.
Vid 40 graders framledningstemperatur brukar det ge ett par minus på förångningstemperatur ( om jag minns rätt), och det tillsammans med hög luftfuktighet kan ge snabb och riklig påisning.
Gallret både fram (vid utblås) och bak kan ibland skaka och ge missljud, prova tryck och dra nätt och se om det slutar.
I så fall prova efterdra eller lägg något vibrationsdämpande i mellan metallytorna.

i övrigt så har spliten mest problem med högfrekventa ljud, men de lågfrekventa ljuden som uppkommer när förångaren är igenisad är faktiskt mer störande och tyvärr svårare att få bort.


Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Chris81

  • Gäst
Chris81
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2016, 16:34:48 »
Utedelen låter mer ju kallare det blir. Det startar runt ca 0 grader och blir sedan gradvis värre med lägre temperatur. Isbildning och avfrostning är säkerligen en del av problemet, men det störande ljudet finns kontant vid vanlig drift. Det är ett lågfrekvent brummande ljud som jag förmodar kommer från den ansträngda kompressorn. Jag tror inte själva fläkten är problemet. Högfrekventa ljud är (enligt grannen) inte lika störande som det lågfrekventa ljudet som har en förmåga att gå genom väggarna...

En sak jag noterat är att samma kompressorfrekvens kan låta olika mycket beroende på utetemperaturen. Detta gör det svårt att felsöka speciellt nu när våren kommit.

Vi har fått en offert för ljudkitet för utedelen (som installatören inte velat kännas vid när jag frågat om detta tidigare). Är det någon som har erfarenhet av detta? Skulle det kunna hjälpa? Vi börjar bli trötta på att betala massa pengar till installatören för åtgärder som hittills inte haft någon effekt...

Just nu känns det som en bättre lösning att helt enkelt köra på elpatron nattetid under vintern (med utedelen helt avstängd), men vill i så fall att detta styrs per automatik som en schemaläggning.



Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2016, 17:13:18 »
Spliten har inga lågfrekventa ljud som är så höga att de är störande vid normaldrift.
Gör som rickard skriver och ta bort plåtar och lokalisera källan.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Chris81

  • Gäst
Chris81
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2016, 16:25:21 »
Vad som upplevs som störande är ju högst individuellt så vissa kan nog uppleva det som störande.

Jag ska prova att manuellt ställa upp fläkten på max och se om den låter lika mycket nu när det är 20+ grader men är rädd att den låter mindre nu när det är varmt ute.

Ingen som har erfarenheter av ljudkitet?



Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2016, 19:49:49 »
Det är isolering som sätts på kompressorn, de som fått den installerad har inte tyckt det gör så väldigt stor skillnad.
Kan du dra igång pumpen och filma med telefonen och lägg upp det på youtube så kan vi höra om det är något som låter onormalt.

Bäst är alltid att installera ljudkiten pÃ¥ grannen😀
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Chris81

  • Gäst
Chris81
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #8 skrivet: 05 december 2016, 15:11:09 »
Installerade ljudkitet i somras men nu när vintern är här så kommer nya klagomål från grannen som ett brev på posten :(

Nästa idé till åtgärd är nu att vrida pumpen 90 grader så att den inte blåser direkt mot grannen utan istället åt sidan. Kommer ju kosta en slant, så är det nån som vet om det är värt att prova detta?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #9 skrivet: 05 december 2016, 16:30:23 »
Ett litet.'bullerplank' en liten bit framför pumpen kanske? Det är iallafall inte så svårt eller dyrt att testa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - ENORMA problem med ljudnivån :(
« Svar #10 skrivet: 05 december 2016, 20:36:23 »
2-3 m framför pumpen är luftrörelsen så liten att det inte bör ha så stor betydelse för processen då risken för kortslutning är liten.
Vänder du pumpen med förångaren mot grannen så kommer de garanterat klaga på högfrekventa ljud.

Tycker fortfarande det hela är märkligt då jag enbart upplever lågfrekventa och störande ljud vid kraftig påisning där fläkten får ogynnsamma tryckförhållanden över bladen.
I övrigt är fläkten förvånandsvärt tyst enligt mig.
Prova att slänga i hop ett snabbt plank och se om det får några effekter.
Spela gärna in ljudet och lägg så kan vi avgöra om det låter onormalt.

Man skall aldrig underskatta placeboeffekten som uppstår när man inte ser värmepumpen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!