Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rego 1000 : VP kan men vill inte följa värmekurvan=kallt inne  (läst 1673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Jag har fÃ¥tt ett problem som jag inte förstÃ¥r. värmempumpen stÃ¥r  när den enligt värmekurvan borde värma samtidigt som börvärdenan ligger lÃ¥gt under värmekurvorna.

Jag har 2 kretsar;  Krets ett är en acktank  som även solvärmen värmer. Värmepumpen sköter shunten även Ã¥t solen .
Krets två går till elementen..
Jag har ingen innegivare. Ibland undrar jag om systemet tror det och vägrar "släppa till"
Jag har 18 grader inne men vill ha 21C. Problemet är att värmekurvan inte avspeglas i börvärden. LÃ¥t säga att kurvan anger 28 C framledning temp (vilket skulle  rätt innetemp) vid 10C utetemp. Börvärdet  i Krets tvÃ¥ är dÃ¥  23 C . Höjer jag kurvan med tex 4 till 32 C  sÃ¥ ändras börvärdet  marginellt kanske till 23,2C. Är värdet stämmer vid börvärdet...jag har kontrollerat med IR termometer.
Även om solen har värmt tanken till 60C så ligger börvärdena lågt.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du bootat om?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Japp . Ingen skillnad. En intressant detalj:IVT anywhere ser temp ute, varmvatten men inte krets 1+2.

Jag trodde att det skulle gÃ¥ Ã¥ hitta nÃ¥gon mjukvaruinställning som blockar pumpen. Ringde till sist till reparatör som heller inte  förstod nÃ¥nting och som har  manuellt ställt pumpen pÃ¥ 28C  framledningstemperatur och som ska beställa ny styrkort +mjukvara......
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Finns det ett  skydd i IVT vid för höga temperaturer internt ? Kan man blockera cirkulation ifrÃ¥n acktank in i VP?

 Min VP har tvÃ¥ kretsar  Krets 1 Acktank , krets 2 shunt ut till huset. Tidigare ville inte pumpen starta varmvattentillverkning varför styrkortet byttes. Shunten reglerade inte.

Det verkar vara så att solvarmt vatten läcker in i pumpen:givarna för värme in-ut T8- T9 var 78 C häromdagen.

Jag har en varmvattentank och en acktank: Efter ha att ha bytt styrenhet sÃ¥ slutade pumpen att göra varmvatten : Under solrekordet  nu i maj sÃ¥ värms bÃ¥da tankarna rejält  av mina solpaneler, men om man använder upp varmvattnet  medans min acktank är varm dÃ¥ det inte finns nÃ¥got värmebehov sÃ¥ vill inte pumpen starta och göra varmvatten om det tar slut .

« Senast ändrad: 31 maj 2018, 20:49:01 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Jag hade ett liknade problem I början.
Det varma vattnet gick bakvägen  till VP (termoeffekten)
Vp trodde då att det var för varmt och vägrade starta.
Ett värmelås samt installation av backventil ordnade detta.
Värmelås är att du dra rören uppåt I en böj om man säger så. Dock tror jag att backventilen gör det mesta.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Vp har en backventil. Vilket den haft sedan 2012  kan inte minnas att jag haft liknande problem tidigare: Det finns olika teorier :
a)En installatör trodde möjligen att en pump inne maskinen (den som cirkulerar till Acktank 1 + varmvattentanken) kan ha startat om det är < 18 C utetemp och dragit in  värmen ifrÃ¥n acktanken i maskinen.
b) självcirkulation fram till backventil, konduktion genom denna+ självcirkulation inne i VP.....

IgÃ¥r sÃ¥ tömde jag varmvattentanken  och VP startade med  T8/ T9 pÃ¥ ca 65 C
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!