Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp kring trÃ¥kig situation  (läst 1313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp kring tråkig situation
« Svar #15 skrivet: 27 februari 2024, 10:47:30 »
610M är väl inget annat än en nedtrimmad 614M? Tror inte det stämmer som teknikern säger och de lägger på extra 1000-tusenlappar på priset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp kring tråkig situation
« Svar #16 skrivet: 27 februari 2024, 11:49:18 »
Hur var tidigare driften gällande elpatron mellan 2015 och 2022? För "Nu" så verkade den nya inte gå speciellt bra, kanske var fel på den, så jag blev lite nyfiken på hur det var förr.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mikael471

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp kring tråkig situation
« Svar #17 skrivet: 27 februari 2024, 12:45:49 »
Hur var tidigare driften gällande elpatron mellan 2015 och 2022? För "Nu" så verkade den nya inte gå speciellt bra, kanske var fel på den, så jag blev lite nyfiken på hur det var förr.

Tyvärr har jag inte sÃ¥ mycket bra data för tiden innan 2022 pÃ¥ den gamla VP'n, sÃ¥ jag kan inte säga sÃ¥ mycket om det. Men vi överlevde ju bÃ¥de fysiskt och ekonomiskt. SÃ¥ det skulle vi väl förmodligen göra med en ny 408:a ocksÃ¥. Men nu när vi ändÃ¥ blev tvugna att byta sÃ¥ vill man ju  att den nya ska vara sÃ¥ väl anpassad som möjligt.

Utloggad Mikael471

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp kring tråkig situation
« Svar #18 skrivet: 27 februari 2024, 12:53:24 »
Tror inte det stämmer som teknikern säger och de lägger på extra 1000-tusenlappar på priset.

Vilket stämmer inte menar du?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp kring tråkig situation
« Svar #19 skrivet: 27 februari 2024, 13:25:03 »
Spontant känns det som att man borde gå på den större men värmeteknikern (från den ursprungliga firman) anser att en 614M förmodligen kommer att vara så pass överdimensionerad att den stora delar av året kommer att köras så lite/långsamt att det i längden inte är bra för kompressorn (blir bl.a. dålig smörjning). Enligt teknikern så är det något som varken han eller CTC rekommenderar och hamnar på mitt eget ansvar om vi väljer en 614M. Har ni några tankar kring det?

En inverter anpassar effekten efter behovet i huset och klarar givetvis att köras mellan dess minsta och maximala effekt utan några problem. Låter som de inte vill ge garanti om du väljer 614M och vill "skrämmas". Beror ju på vilket hus du har vad som passar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp kring tråkig situation
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2024, 14:38:51 »
610 ger väl max 10 kw........vid plusgrader

vad behöver ditt hus när det är minus 10 och hur mycket ger 610 då?

jag vet vad jag skulle köpa........med egen erfarenhet av en för liten luftvatten vp...

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp kring tråkig situation
« Svar #21 skrivet: 27 februari 2024, 16:03:03 »
76,2% effekttäckning är inte för stort om du frågar mig.
Å andra sidan så skiljer det ju bara mindre än 1% i energitäckningsgrad så merkostnaden för elpatronen som krävs på ett år blir försumbar.
Det som kan kosta en slant är möjligen att du får några månader/år när elpatronen behövs någon timme då och då och kan orsaka högre effekttaxa än annars.
Väljer du 14-modellen så behöver du byta kabel, men knappast laddpump, den kommer ju aldrig att gå på full effekt annat än när det är som kallast ute, och då har den inte så hög uteffekt ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!