Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemp 37-41, hur höja?  (läst 9379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2017, 10:17:04 »
Om det läcker så sker det i blandaren mellan kall vattnet över till varm vattnet så vv tempen blir låg inget vatten läcker ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2017, 10:17:58 »
Förstår jag dig rätt, du menar att mina vattenledningar kan läcka i väggarna någonstans? Jag har helt nya ledningar till båda plan eftersom jag byggt om badrummen på båda plan. Borde jag inte se de? Alla ledningar går utanpå i källaren men i väggar upp genom betongvalvet och sen via en loftgång till ovanvåning. Kan väl bara läcka i skarvar...?

Nej, det som kan hända är att en backventil vid en blandare inte är OK, då kommer kallvatten att rinna över till varmvattensidan när man tappar varmvatten.
En blandare kan då ofrivilligt börja funka som en blandningsventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2017, 10:19:30 »
Okej, får kolla alla blandarna då och mäta värmen?

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2017, 10:20:56 »
Borde kunna räcka mäta i källaren där jag har gamla delade blandare med kall och varmkranar?

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2017, 11:16:40 »
Jag har en gammal blandare i garaget där det är 45(!) grader, resterande blandare ligger just nu på 40-41 grader.....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2017, 11:31:13 »
Hur varmt blir röret ut från pannan när du tappar vatten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #21 skrivet: 04 januari 2017, 12:45:08 »
Problemet verkar löst. Hade förra ägaren här, alla värden ok men blandningsventilen lever sitt eget liv och släpper igenom men inte fullt. Går knappt att känna skillnad på rören men efter lite trixande så verkar de fungera bättre nu. Tar hit en som byter den åt mig :).
Tack för er hjälp!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2017, 13:01:05 »
Det kan gå att kugga om blandningsventilen så den öppnar mera lossa skruven i mitten dra ut plast ratten vrid den lite och montera tillbaka den igen så det går öppna ventilen lite mera. Hjälper inte det går det byta insats i ventilen och den byter du enkelt själv men stäng av inkommande vatten först.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2017, 22:35:04 »
Det är väldigt mycket vilt gissande nu...

Om man ska felsöka måste man vara mer metodisk. Börja med att fotografera Aktuell driftinfo, de första två skärmarna. Mängden VV påverkas även av temperaturen i nedre tanken.
Sen måste du mäta temperaturen på utgående VV, från EcoEl, för att kunna veta var värmen försvinner (om den försvinner).

Eftersom EcoEl har en slingberedare så värms varmvattnet mer ju långsammare man spolar, och omvänt om man öppnar VV-kranen max så värms det mindre. Snålspolande munstycken är därför en fördel. Då räcker vattnet längre och blir varmare (eftersom VPn och övre elpatron då hinner kompensera en del av temperatursänkningen som blir i tanken när man duschar.
Om ni är vana vid fjärrvärme så blir det tvärtom här. Med fjärrvärme får man mer varmvatten ju mer man öppnar kranen eftersom det då inte hinner kylas nånting på vägen. Med EcoEl hinner det inte värmas.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2017, 22:49:52 »
Med 53 grader i övre pannan och minst 35 grader troligtvis mera i nedre pannan eftersom ts har radiatorer är det väl rimligt att anta att vv tempen ska vara högre än 37-41 grader eller är det normalt att slingan överför värmen sÃ¥ dÃ¥ligt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2017, 23:45:53 »
Det är "troligtvis" som vore bra att slippa. Bättre att kolla. Hon har ju alla värden.

Om tankarna är tillräckligt varma och utgående VV är tillräckligt varmt, så sitter felet nån helt annanstans.

Ta ett steg i taget. Störst chans att lyckas då.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2017, 08:37:49 »
Men vad är tillräckligt varmt för att få vv temp över 37-41 grader ? För övrigt fick ts tipset att kolla blandningsventilen i början av tråden om du läser hela men hade ingen termometer och antar att inte ctc har nån mätare som mäter utgående vv temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #27 skrivet: 05 januari 2017, 09:46:00 »
Det hänger pÃ¥ tempen i bÃ¥da tankarna och hur fort man spolar. Det var därför jag upprepade det nÃ¥gon redan sagt: mät temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende VV (har man ingen mätare, köp en IR-pistol pÃ¥ Biltema). Och det var därför jag förklarade hur tempen pÃ¥ VV pÃ¥verkas av hur man spolar. 

Sen handlar det möjligen om omställningen från lägenhet/bostad med fjärrvärme och villa med egen uppvärmning. Var det bara jag som noterade och reagerade på "inte duschar ens 10 min"? Utan snålspolande duschmunstycke lär inte EcoEl klara att hålla temperaturen på VV i 10 min om inte både övre och nedre tanken är rejält varma.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #28 skrivet: 05 januari 2017, 09:52:35 »
De 53 grader som syns på första bilden visar temperaturen i övre tanken (börvärde 50, så det har antagligen varit en 55-graderskörning strax innan och ingen förbrukn av VV). Huvuddelen av VV-slingan ligger i nedre tanken och i den styrs tempen av framledningsbehovet. Utgående VV lär inte hålla 50 grader om inte även nedre tanken är rejält varm.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #29 skrivet: 05 januari 2017, 14:26:42 »
Det hänger pÃ¥ tempen i bÃ¥da tankarna och hur fort man spolar. Det var därför jag upprepade det nÃ¥gon redan sagt: mät temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende VV (har man ingen mätare, köp en IR-pistol pÃ¥ Biltema). Och det var därför jag förklarade hur tempen pÃ¥ VV pÃ¥verkas av hur man spolar. 

Sen handlar det möjligen om omställningen från lägenhet/bostad med fjärrvärme och villa med egen uppvärmning. Var det bara jag som noterade och reagerade på "inte duschar ens 10 min"? Utan snålspolande duschmunstycke lär inte EcoEl klara att hålla temperaturen på VV i 10 min om inte både övre och nedre tanken är rejält varma.
märkligt om jag inte misstar mig helt sÃ¥ har vissa ctc ägare hävdat att ctc visst har god vv komfort  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 594
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!