Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro SC 3231 ger bara +9° grader "varmt" på kontoret, hjälp!  (läst 2656 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinhejdesten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag byggde en uppvärmd kontorsdel i ett dubbelgarage och har kört min Zibro SC 3231 på 21° konstant i sex år utan problem. Bor i Landskrona, dvs inte många minusgrader vintertid men däremot hög luftfuktighet.

Men i december 2018 så började den värma dåligt i kontoret. Innetemperaturen sjönk sakteligen till +15° och jag satt och jobbade vid datorn med filt, mössa och jacka. En vecka senare gick jag ut och kikade och då var utedelen rejält isad. Jag plockade också bort skyddsnätet vilket jag hört att man ska ta bort pga risken för igenisning.

Varmvatten smälte isen och sedan hade luftpumpen svårt att värma upp kontoret på nytt. Jag passade också på att dammsuga luftfiltret på innedelen. Jag fick till slut upp innetemperaturen till 24° vilket jag tyckte var i överkant och ställde ner temperaturen till 21°, men då lade den av helt verkar det som. Det sipprar bara kalluft ut från innedelen. Och nu är det bara +9° i kontoret enligt en annan termometer.

Jag ser inga felmeddelanden i displayen.

Jag har ställt den på 30° och Heat men inget händer. Fortfarande kalluft som pyser ut från innedelen. Jag gick ut precis och kollade ifall utedelen fungerade. Fläkten stod still, men det gör den kanske stundtals, inte vet jag. Ström finns där i alla fall. Sitter det en säkring i utedelen?

- Jag har kollat Felsökningen på ManualsLib.com men blir inte klok på vad det kan vara för fel. https://www.manualslib.com/manual/1046964/Zibro-S3225.html?page=41#manual
- Ikonen för Avfrostning lyser men enligt manualen är den tänd även när värmetillförsel är önskad.
- Jag har läst lite forumtrådar här och en del nämner utegivaren, men ingen nämner var i utedelen den sitter.
- Kan man komma ur Avfrostningsläget om det är det som spökar? Andra forumtrådar tar upp att den "fastnat" i Avfrostningsläget.

Tacksam för snabb hjälp!

/Martin
« Senast ändrad: 12 mars 2019, 18:48:54 av martinhejdesten »

Utloggad ErOg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det låter onekligen som om den avfrostar, dvs låter kylmediet värmas upp inne för att värma kylslingorna ute. Tror detta är ”tidsstyrt” på nått sätt och inte behovsstyrt..?
Testa att ställa in en annan värmekälla tillfälligt, det kan ha blivit för kallt inne för att den ska kunna defrostra utedelen. (Fläkten ska inte gå under defrost)
« Senast ändrad: 12 mars 2019, 18:42:11 av ErOg »

Utloggad martinhejdesten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det låter onekligen som om den avfrostar, dvs låter kylmediet värmas upp inne för att värma kylslingorna ute. Tror detta är ”tidsstyrt” på nått sätt och inte behovsstyrt..?
Testa att ställa in en annan värmekälla tillfälligt, det kan ha blivit för kallt inne för att den ska kunna defrostra utedelen. (Fläkten ska inte gå under defrost)

Jag testar detta förstås. Men det har ju varit 21° länge och sen sakteligen sjunkit till 15°, för att sen efter avisningen gått upp till 24°. Och nu är det bara 9° där. Skumt. Men jag testar med en värmefläkt eller nåt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Jag byggde en uppvärmd kontorsdel i ett dubbelgarage och har kört min Zibro SC 3231 på 21° konstant i sex år utan problem. Bor i Landskrona, dvs inte många minusgrader vintertid men däremot hög luftfuktighet.

Men i december 2018 så började den värma dåligt i kontoret. Innetemperaturen sjönk sakteligen till +15° och jag satt och jobbade vid datorn med filt, mössa och jacka. En vecka senare gick jag ut och kikade och då var utedelen rejält isad. Jag plockade också bort skyddsnätet vilket jag hört att man ska ta bort pga risken för igenisning.

Varmvatten smälte isen och sedan hade luftpumpen svårt att värma upp kontoret på nytt. Jag passade också på att dammsuga luftfiltret på innedelen. Jag fick till slut upp innetemperaturen till 24° vilket jag tyckte var i överkant och ställde ner temperaturen till 21°, men då lade den av helt verkar det som. Det sipprar bara kalluft ut från innedelen. Och nu är det bara +9° i kontoret enligt en annan termometer.

Jag ser inga felmeddelanden i displayen.

Jag har ställt den på 30° och Heat men inget händer. Fortfarande kalluft som pyser ut från innedelen. Jag gick ut precis och kollade ifall utedelen fungerade. Fläkten stod still, men det gör den kanske stundtals, inte vet jag. Ström finns där i alla fall. Sitter det en säkring i utedelen?

- Jag har kollat Felsökningen på ManualsLib.com men blir inte klok på vad det kan vara för fel. https://www.manualslib.com/manual/1046964/Zibro-S3225.html?page=41#manual
- Ikonen för Avfrostning lyser men enligt manualen är den tänd även när värmetillförsel är önskad.
- Jag har läst lite forumtrådar här och en del nämner utegivaren, men ingen nämner var i utedelen den sitter.
- Kan man komma ur Avfrostningsläget om det är det som spökar? Andra forumtrådar tar upp att den "fastnat" i Avfrostningsläget.

Tacksam för snabb hjälp!

/Martin

Hmm..
Expansionsventilen?
Gasläckage?
Utetempgivare?
Fastnat i avfrostningsläge?
Fast samtidigt så borde den inte isa igen om den nu fastnat i avfrostningsläget..?
Elektronikfel/relä?

Zibro kanske bara håller i 6 år, sen är dom slut? : )

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Den modellen har FP-läge för underhållsvärme och ska klara att avfrosta även om det bara är ca +8 celcius inne. Står fläkten helt stilla eller snurrar den sakta sakta? Fortsätter den snurra sakta om man puttar till den med en pinne? Kan vara fläktkondensatorn som t.ex. vibrerat loss från kretskortet eftersom det är en ovanligt tung komponent.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När fläktkondesatorn lossnar vilket den gör på dessa pumpar så brukar det vid den här väderleken oxå utedelen frysa igen.

Martin Hejdesten

  • Gäst
Martin Hejdesten
SV: Zibro SC 3231 ger bara +9° grader "varmt" på kontoret, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2019, 15:58:13 »
Status just nu:
- Extra värmefläkten har fått upp innetempen till 18°
- Dock lyser fortfarande lampan för Avfrostning
- Innedelen fläktar ej
- Fläkten på utedelen snurrar fritt om jag petar med pinne (både med- och moturs)

Nästa steg? Kan tyvärr inget om sådant här.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Går kompressorn? Blir det varmt någonstans?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad martinhejdesten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering, jag gick nyss in i kontorsdelen och såg följande på innedelens display:
- P0 stod i displayen
- Ikonen för Timerindikatorn blinkade snabbt
- Ikonen för Drift blinkade långsammare (enligt ManualsLib: blinkar när anläggningen startar)

Inget flöde ur innedelens fläkt ändå.
Den extra värmefläkten har fått upp innetempen till 20°.

Samtidigt som jag stod där och tittade på innedelen så växlade det plötsligt över till att visa...
- 24° (jag ställde in det för en dag sedan)
- Ikonen för Drift ändrades till fast sken
- Ikonen för Avfrostning/Värme ändrades till fast sken

Inget flöde ur innedelens fläkt ändå.
Utedelens fläkt står still.

Utloggad martinhejdesten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Går kompressorn? Blir det varmt någonstans?

Snackar vi inne eller ute? Allt verkar ha stannat av. Ström finns.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om den fastnat i avfrostningsläge så borde kompressorn starta då och då och värma utedelen.

Om det är problem med fläkten inne så borde kompressorn starta då och då och värma Innedelen.

Om kompressorn aldrig startar (inte ens efter att strömmen har varit bruten ett tag) så låter det som något mer avancerat elektroniskt fel. Det kan vara något simpelt som fel på någon givare. Det borde man kunna mäta relativt enkelt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
P0 betyder "Inverter module (IGBT) over-strong current protection". Man ska kolla ledningarna och anslutningarna mellan kretskortet i utedelen och kompressorn. Man kan också mäta upp kompressorns lindningar. Ska vara 0,71 ohm mellan alla terminal (A-B, A-C, B-C) om det är samma som modellnumret innan (kompressor DA89X1C-20EZ). Mät även mellan A, B, C och jord för där får inte finnas någon kortslutning. Naturligtvis ska strömmen vara helt avslagen och man bör ladda ur kondensatorerna i utedelens kretskort med en glödlampa innan man tar på kortet. Om kompressorn verkar ok kan man prova med nytt kretskort i utedelen om det går att få tag på. Kanske f.d. Zibro senare Qlima i Danmark kan skaffa fram det i så fall.
« Senast ändrad: 14 mars 2019, 11:57:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad martinhejdesten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar, jag testar i helgen. Farsan är elektriker. Har snackat lite med honom redan men han är lite förbryllad han också. Men vi testar!

Status idag:
- Innetemperaturen är 24° enbart med hjälp av extra värmefläkt
- Innedelen står på 24° (jag ställde in det för några dagar sedan)
- Ikonen för Drift lyser med fast sken
- Ikonen för Avfrostning/Värme lyser med fast sken

Inget flöde ur innedelens fläkt.
Utedelens fläkt står still.

Utloggad martinhejdesten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering: jag kontaktade TMQ Brands-supporten i Göteborg som svarade med att det kan vara kretskortet men att nya sådana inte finns på marknaden. Eller så var det kompressorfel men dessa byts inte ut.

Köpte en ny. Och nu är det varmt igen.

Stort tack till er alla som bidragit med tips och råd!

/Martin

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kina-köp och släng alldeles för tidigt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!