Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 30kW - frÃ¥gor kring optimering av drift mm  (läst 22035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #75 skrivet: 03 februari 2014, 16:42:13 »
Så röret från pannan till shunten är riktigt varmt men efter shunten inte lika varmt?
Hur vet du att den inte gått på hela helgen?
Och varför är gradminutersräknaren i botten (-3400)?

Vad jag kan se så har du inga termostater som stryper, och jätteunderskott på gradminutrarna.
Är det kallt inne?

Jag har okej temperatur men grannarna högst upp på tredje våningen har ca 19 grader när det är 0- +5 grader ute.

Vad tycker du vore lämpligare inställning på gradminutersräknaren?

Enligt gasmätaren så har gaspannan inte gått igång på hela helgen.

Helt ärligt så hittar jag ingen shuntventil. Men det beror säkert på min okunnighet. Framgår den av några av mina bilder från pannrummet?
« Senast ändrad: 03 februari 2014, 16:44:58 av kassören »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #76 skrivet: 03 februari 2014, 21:39:41 »
Gradminutersräknaren blir det den blir, men med sÃ¥ stort underskott borde den köra pÃ¥ för fullt med värme frÃ¥n gaspannan.  Sc:,h
Shuntventilen finns med pÃ¥ ritningen, men vad som är vad pÃ¥ bilderna är inte lika självklart.  :-\

Om du hittar shuntventilen, finns en tråd från denna till värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #77 skrivet: 04 februari 2014, 08:42:29 »
Jag tänkte att det kunde var läckage i shuntventilen så att det var lite cirkulation genom gaspannan även när den inte gick och att det är därför rören från pannan var varma. Men om de rören är varmare än framledningen från värmepumpen kan det inte vara förklaringen. Om gaspannan inte har varit igång är det då ett mysterium hur rören kan bli varma.

Gradminutersräknaren blir det den blir, men med sÃ¥ stort underskott borde den köra pÃ¥ för fullt med värme frÃ¥n gaspannan.  Sc:,h
Det är sÃ¥ jag ocksÃ¥ ser det, shuntventilen bör öppna tills framledningstemperaturen vid givaren blir sÃ¥dan att gradminuterna börjar betas av. FrÃ¥gan är om det finns nÃ¥gon maxtemperatur pÃ¥ framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir sÃ¥ hög som krävs vid -8 ute sÃ¥ blir den inte högre. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #78 skrivet: 04 februari 2014, 09:20:06 »
Gradminutersräknaren blir det den blir, men med sÃ¥ stort underskott borde den köra pÃ¥ för fullt med värme frÃ¥n gaspannan.  Sc:,h
Shuntventilen finns med pÃ¥ ritningen, men vad som är vad pÃ¥ bilderna är inte lika självklart.  :-\

Om du hittar shuntventilen, finns en tråd från denna till värmepumpen?

Det har konstaterats att anläggningen inte ser ut som på ritningen men jag ska leta. Dock när jag googlat bilder på shuntventiler så har jag när jag letat förut inte hittat något som liknar det jag sett på bilderna. Men jag förstår rent hypotetiskt var en sådan ventil bör finnas så det finns ju inte så mga ställen att leta på.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #79 skrivet: 04 februari 2014, 09:25:34 »
Jag tänkte att det kunde var läckage i shuntventilen så att det var lite cirkulation genom gaspannan även när den inte gick och att det är därför rören från pannan var varma. Men om de rören är varmare än framledningen från värmepumpen kan det inte vara förklaringen. Om gaspannan inte har varit igång är det då ett mysterium hur rören kan bli varma.
Det är så jag också ser det, shuntventilen bör öppna tills framledningstemperaturen vid givaren blir sådan att gradminuterna börjar betas av. Frågan är om det finns någon maxtemperatur på framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir så hög som krävs vid -8 ute så blir den inte högre.

Vet inte om jag förstÃ¥r exakt vad du menar. Man har strypt gaspannan sÃ¥ att den inte gÃ¥r igÃ¥ng  u onödan av kostnadsskäl trots höga gradminuterunderskott? Är det sÃ¥ jag ska tolka det? Eller att det finns en högst tillÃ¥ten framledningstemp inställd som gör att gasen aldrig kommer igÃ¥ng? Hur kan jag kolla i menyerna efter detta?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #80 skrivet: 04 februari 2014, 11:22:34 »
Vad jag menade var om det finns en inställd maxtemperatur på framledningen som gör att shuntventilen inte öppnar tillräckligt mycket. Jag medger att det är en långsökt teori. Det verkar troligare att det är något mekaniskt fel på shuntventilen som gör att den inte öppnar tillräckligt. Det kan hända att vredet har förskjutits så att shuntventilmotorn stannar i ändläget fast ventilen inte är helt öppen. I så fall går det inte att kolla i menyerna utan man måste kontrollera shuntventilen. Den kan inte sitta så långt från gaspannan på utgående röret.

Det ska inte vara något problem för gaspannan att tillsammans med värmepumpen värma huset under alla förhållanden. Att det sen förmodligen skulle ge värmepumpen problem med för hög returtemperatur är ett annat problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #81 skrivet: 04 februari 2014, 11:27:28 »
Frågan är om det finns någon maxtemperatur på framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir så hög som krävs vid -8 ute så blir den inte högre.

Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #82 skrivet: 04 februari 2014, 11:38:36 »
Börvärdet var 56 grader när det var -7 ute. Anläggningen klarar att värma huset ner till -8. Defaultinställningen på 55 grader verkar som en rimlig förklaring.

Men om det är så borde tycker jag att det inte borde bli problem med hög returtemperatur när bägge pumparna gick. Returen skulle ju inte gärna kunna bli högre än 45 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #83 skrivet: 04 februari 2014, 12:07:35 »
Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

Då ska jag justera enligt ditt råd och se vad som händer. Cliffhanger. =)

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #84 skrivet: 04 februari 2014, 19:55:44 »
Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

Så. VP var inställd på 58 grader men jag har nu ändrat till 65 grader. Vädret ska ligga stabilt kring nollan hela veckan så vi får se vilken effekt detta ger, om någon.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #85 skrivet: 05 februari 2014, 09:03:19 »
Bör man inte höja max tillåten returtemperatur också? Den är inställd på 46 grader vilket känns lågt om man tillåter framledningen att gå upp till 65.

Tillägg: 65 grader fram bör ge en returtemperatur på 50-52 grader om jag har räknat rätt.

« Senast ändrad: 05 februari 2014, 09:22:42 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #86 skrivet: 05 februari 2014, 09:50:14 »
Bör man inte höja max tillåten returtemperatur också? Den är inställd på 46 grader vilket känns lågt om man tillåter framledningen att gå upp till 65.

Tillägg: 65 grader fram bör ge en returtemperatur på 50-52 grader om jag har räknat rätt.

Jag får hålla ett öga på returen men just nu är den "bara" uppe i 39 grader. Gaspannan har dock fortsatt inte varit igång så jag tolkar att den höjda returen beror på mildare väder.

Jag hittar dock fortfarande inget som ser ut som en klassisk "shuntventil" däremot så la jag märke till att den här Siemens-"manicken" varit avstängd (så jag satte på den). SE bild nedan. Kan detta vara någon slags eletroniskt reglersystem för shuntning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #87 skrivet: 05 februari 2014, 10:15:31 »
Jag tycker mig se att den sitter på röret från gaspannan i en annan bild så det är inte helt otroligt att det är just den shunten som ska styra tillskott från gaspannan.
Kan du följa kablarna och se om någon går till den värmepump som sköter värmen till huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #88 skrivet: 05 februari 2014, 10:32:02 »
Jag tycker mig se att den sitter på röret från gaspannan i en annan bild så det är inte helt otroligt att det är just den shunten som ska styra tillskott från gaspannan.
Kan du följa kablarna och se om någon går till den värmepump som sköter värmen till huset?

Det är en enda röra med kablarna men jag får dubbelkolla. Inte helt omöjligt att den hör ihop med någon men jag har för mig att det på rören står tappvatten cirkulation vilket i så fall skulle innebära att den är felkopplad?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #89 skrivet: 06 februari 2014, 15:03:12 »
Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

En liten update medans jag väntar på röris.

Nu har vp äntligen börjat beta av antalet gradminuter men jag tror iofs att det beror på det milda vädret.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!