Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 30kW - frÃ¥gor kring optimering av drift mm  (läst 22036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #60 skrivet: 31 januari 2014, 19:15:54 »
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Det är nog så det är ordnat, annars skulle det en ordentlig gasförbrukning. En stor gammal oljepanna läcker mer än 0,5 kW. Det skulle bli mer än ett par m3 per dygn året runt om den var varm hela tiden.

Drifttermostaten måste stå så att starttemperaturen för pannan ligger högre än den maximala temperatur värmepumpen kan ge. I annat fall går pannan inte går igång om värmepumpen skulle leverera vatten till pannan med högre temperatur än starttemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #61 skrivet: 31 januari 2014, 20:11:31 »
Om gaspannan jobbar mot en egen kurva och shuntar ut så kan det ju vara så att den är justerad för att gå igång när 2st värmepumpar inte klarar av att möta behovet? Nu spånar jag vilt

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #62 skrivet: 31 januari 2014, 20:38:43 »
Det är jättesvÃ¥rt att sätta sig in i hur det är kopplat.  Du har inte möjlighet att lägga upp lite bilder frÃ¥n pannrummet? Det kan kanske vara lättare att förstÃ¥ dÃ¥. Du skrev att det var tydlig skillnad pÃ¥ radiatorerna uppe och nere. Det indikerar att du har lite för lÃ¥gt flöde och mÃ¥ste köra med onödigt hög kurva/framledning. Om du mäter tillopp och retur till sÃ¥ mÃ¥nga radiator sÃ¥ möjligt sÃ¥ ska det vara ungefär detsamma nere i pannrummet. LÃ¥ter skumt om dina vp löser pÃ¥ hög retur samtidigt som du säger att radiatorerna är ganska svala nertill. Undrar om inte värmepumparna fÃ¥r tillbaka onödigt varmt vatten pÃ¥ nÃ¥got sätt. Hmm man kan spekulera hur mycket som helst. Men returen pÃ¥ huvudstammen i pannrummet bör ju ha ungefär samma temperatur som den genomsnittliga temperaturen är frÃ¥n radiatorerna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #63 skrivet: 31 januari 2014, 20:46:18 »
Uppe vid trevägsventilen vid gaspannan står det SV på flödeschemat vid trevägsventilen. Det måste vara en shuntventil, har inte tänkt på det tidigare. Fungerar den som den ska göra ska det inte spela någon roll vad det är för temperatur i pannan (så länge den är högre än framledningen från värmepumpen) eller om en eller två värmepumpar går. Det bör vara börvärde, ärvärde och inställda gradminuter för tillsatsen som bestämmer när den går inte. Är det bara en värmepump som går räknar reglersystemet gradminuter snabbare.

Det skulle inte förvåna mig om man blev tvungen att räkna på alla radiatorerna i huset för att se vilken sammanlagd effekt de kan avge vid maximal arbetstemperatur för pumparna. Det är förmodligen inte så mycket arbete. Våningsplanen är nog rätt lika varandra och det är begränsat antal storlekar på radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #64 skrivet: 01 februari 2014, 08:30:29 »
Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #65 skrivet: 01 februari 2014, 22:43:05 »
Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.

Ingen gasförbrukning under hela helgen men å andra sidan så har temperaturen legat stadigt runt nollstrecket. Tog lite bilder så ni kan få en känsla av hur det faktiskt ser u. Bilderna håller nog tyvärr inte Fotografiska-nivå så det är väl tur att man valde ekonombanan i stället...=)
HÃ¥ll tillgodo.

De första 3 bilderna visar de radiatorer som jag har i min lgh och är de som är vanligast i kåken. Finns en mindre i hallen också. Förutom bild(1) (vet inte om det syns men den har 3 rader element typ c33 tror jag man kanske kallar en sån?) så verkar det vara äldre radiatorer.

Bild 4 på vilka vred som sitter på, nya av märket MMA.

Bild 5. Välkomna in till pannrummet. Bild ska föreställa där borrhålen kommer in i fastigheten mot VP.

Bild 6. VP 2 som fnv bara värmer tappvattnet. Ovanför VP syns en växlare.
Bild 7. VP1 som värmer radiatorer.
Bild 8 . VP1+2 ihop med rördragningar.
Bild 9. Vår trotjänare - gaspannan!
Bild 10. Driftstermostat på gaspannan. Ska enligt tydliga instruktioner stå på 70 grader. Jag har testat runt lite och haft den inställd på 60 grader under dagen enligt tips från Rolf men det har nog varit för varmt idag.


« Senast ändrad: 01 februari 2014, 23:07:05 av kassören »

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #66 skrivet: 01 februari 2014, 22:46:58 »
Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.

Fortsättning följer.

Första bilden i den här serien är pÃ¥ VVB ackumulatortankarna  till tappvattnet som är ihopkopplade med VP1.

Bild 2. Vet inte exakt vad detta är. Står Grundfos, ser ut som en slags cirkulationspump.
Bild 3. Ingen aning. Nån grej från Siemens som är inställd på 60-70 grader.
Bild 4. Vattenmeterpelare. Den här blir en slags bonusfråga på. Den som knäcker denna ska jag personligen bjuda på öl. Någon har målat svart på. Inom dessa svartmålade sidor ska mätaren ligga, troligtvis för att trycker ska göra att de högst upp på våning 3 också ska få lite värme. Av någon jävligt konstig anledning sjunker trycket långsamt hela tiden så jag måste manuellt fylla på med vatten varannan månad eller så. Ingen, och då menar jag absolut inte har kunnat säga varför trycket sjunker. Så här har systemet betett sig sen tidernas begynnelse har det hetat utan att det ska finnas ngn läcka nånstans. Ekonomi är så mycket enklare än det här...

Nästa bild. Jag har börjat tvivla på att givarna på VP är att lita på öht. Termometern på framledning visar här ca 55 grader medan givare på VP visar 46.

Bilden därpå. Å andra sidan visar returen på en temperatur runt 32 grader...

Sista bilden en lite tydligare bild på VP och rördragning.

När jag ändå håller på är det några bilder som ni saknar eller behöver fotas tydligare så hojta till.
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 23:08:30 av kassören »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #67 skrivet: 02 februari 2014, 10:02:57 »
Pannan var en lite rackare. Troligen försvann oljepannan för länge sedan och ersattes med en gaspanna. Man ville av miljöskäl ha bort oljeeldning inne i stan. Jag tror inte gaspannan installerades som tillsatsvärme i samband med installationen av värmepump utan den fanns nog redan.

Tittade lite på radiatorernas värmeavgivning. Om sektionsradiatorerna är 600 mm höga, 75 mm djupa och 30 mm mellan sektionerna avger de per längdmeter följande effekter vid olika fram/returtemperaturer när det är 20 grader inne: 65/55 880, 60/50 740, 55/45 605.

Panelradiatorerna (c33) var värre eftersom de idag vanligen tillverkas med konvektorplåtar men jag lyckades hitta en hygienvariant utan konvektorplåtar som det fanns data för: 65/55 1125, 60/50 940, 55/45 770.

Nu är det bara att summera antal längdmeter radiatorer av de olika typerna som finns i huset, multiplicera effektsiffrorna sÃ¥ ser man vilken effekt som avges vid olika fram/returledningstemperaturer. Det är inga konstigheter, lika lätt som att räkna pengar.   

En sådan beräkning är det bra att ha som underlag vid diskussion med rörfirmor. Om inte annat så visar den rörfirman att de gör bäst i att vara seriösa.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #68 skrivet: 02 februari 2014, 12:38:57 »
Glömde nämna att jag förutsatte att panelradiatorerna också är 600 mm höga. Purmos hygienradiatorer som står för data ser lite annorlunda ut. Det är större avstånd mellan de två bakre panelerna men det kan inte ha någon större betydelse.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #69 skrivet: 02 februari 2014, 19:41:46 »
Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.

Jag har kollat runt lite i dessa menyer och konstaterar följande inställningar;
Grad min -3400
Vp min A 60
Vp min B 200
Vp stopp B 150
Ts min 300
ShuntP 15s
Shunttid 10%
XVV-stopp 60 Celsius
XVVintervall 14d

Hoppas detta ger mer och att jag befann mig i rätt menyer.

Jag har dock lärt mig att driftstermostaten på gaspannan ska vara inställd på 70gradet för annars riskerar den att börja rosta inifrån ut (pga kondenserande gas).

Ska kontakta en person som ni tipsat om så få se vad hans input blir.

« Senast ändrad: 02 februari 2014, 21:37:00 av kassören »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #70 skrivet: 03 februari 2014, 10:24:12 »
Jag tror också att 70 °C på gaspannan är korrekt.
Och den ska startas först när gradminutrarna når -500 (-200 + -300) vilket har skett i din avläsning.
GÃ¥r gaspannan kontinuerligt?
Annars är nått fel, kolla om shunten har öppnat helt?
Om shunten är helt öppen är det kanske för dåligt flöde generellt så att värmen från gaspannan inte kommer ut i systemet som den ska?

När gaspannan startar så ska VB-fram öka och gradminutrarna öka till -200 (tror jag) om allt är korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #71 skrivet: 03 februari 2014, 10:50:32 »
Jag tror också att 70 °C på gaspannan är korrekt.
Och den ska startas först när gradminutrarna når -500 (-200 + -300) vilket har skett i din avläsning.
GÃ¥r gaspannan kontinuerligt?
Annars är nått fel, kolla om shunten har öppnat helt?
Om shunten är helt öppen är det kanske för dåligt flöde generellt så att värmen från gaspannan inte kommer ut i systemet som den ska?

När gaspannan startar så ska VB-fram öka och gradminutrarna öka till -200 (tror jag) om allt är korrekt.

Gaspannan går igång väldigt få gånger, och när den går igång så tuggar den inte på speciellt länge heller. Vet inte hur tillförlitliga givarna är men temperaturen ser inte ut att stiga. Framledningsrören från gaspannan är dock jättevarma. Jag förstår dock inte varför de är varma hela tiden när den inte gått igång under hela helgen (pga för varmt ute).

 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #72 skrivet: 03 februari 2014, 14:13:45 »
Jättevarma, är det varmare än framledningen från värmepumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #73 skrivet: 03 februari 2014, 14:15:51 »
Så röret från pannan till shunten är riktigt varmt men efter shunten inte lika varmt?
Hur vet du att den inte gått på hela helgen?
Och varför är gradminutersräknaren i botten (-3400)?

Vad jag kan se så har du inga termostater som stryper, och jätteunderskott på gradminutrarna.
Är det kallt inne?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #74 skrivet: 03 februari 2014, 16:32:01 »
Jättevarma, är det varmare än framledningen från värmepumpen?

Jag upplever den som något varmare än framledning från vp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!