Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 30kW - frÃ¥gor kring optimering av drift mm  (läst 22035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #45 skrivet: 31 januari 2014, 09:41:03 »
Med mer effekt orkar dom ju fÃ¥ upp framledningen mer. SÃ¥ som det är nu verkar 46 graders framledning pÃ¥ radiatorerna  lika mycket värme som kompressorn kan producera. Dubblar du tex effekten sÃ¥ orkar den ju högre framledning. Jag har följt din trÃ¥d och har tänkt pÃ¥ det med dina dubbla värmekurvor. Tänkte ocksÃ¥ om dom använt den ena för gaspannan men förstÃ¥r sÃ¥ fall inte varför. FÃ¥r du tag pÃ¥ en duktig röris sÃ¥ kan dom nog fixa till det där. Men jag tycker definitivt du ska lÃ¥ta alla kompressorerna gÃ¥ pÃ¥ värme om det behövs. Den ena kan alternera med att värma varmvatten. Oftast är det kallast pÃ¥ nätterna och dÃ¥ är inte varmvatten uttaget stort. DÃ¥ känns det synd att lÃ¥ta den ena värmepumpen stÃ¥ stilla och behöva spetsa med gas.
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre? Jag tror också att gaspannan har så pass mycket effekt att den värmer fort och då stiger framledningen fort eftersom givaren sitter direkt efter. Och då stannar den igen. Har du den på returen till gaspannan tror jag den kommer gå ända upp till din beräknade framledning. Har du tid hade jag nog testat det och haft bevakning på det och sett vad det ger för resultat.

Jag verkar ha fått en del kring effekter om bakfoten. =) Som tur är har vi en växlare installerad till VP som värmer tappvatten kanske är något man kan satsa några kronor på att återställa. Och jag tar med mig dina tankar om gaspannan. Nåt är fel med koppling/styrning för de senaste 24 timmarna har den inte varit igång alls, högst nyckfullt. En annan sal, värmepannorna är alltså 10 år gamla i år, hur mycket stålar är det värt att investera i systemet? I vårt fall med haverier, ooptimal drift och dyr service så undrar jag om vi netto sparat en enda krona...
Nu har jag fått lite tips på bra rörisar men som lekman är det en djungel att hitta en "bra" röris. Jag har gått på mina niter så nu ville jag dryfta med er innan. väldigt imponerande över folks allmänbildning inom området och ert engagemang!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #46 skrivet: 31 januari 2014, 09:51:38 »
Jättebra att det finns en gasmätare. Då går det ju att räkna ut pannans effekt. Nu är det så att går går pannan en minut och det går åt en m3 stadsgas blir det ett orimligt resultat (300 kW). Är det möjligt att få gasförbrukningen och tid med lite större precision?

Att pannan går så kort tid kan förutom att pumpens reglersystem stänger den också bero på att det finns någon begränsning i ett separat reglersystem i pannan. Vattenflödet är så lågt att pannans höga effekt gör att temperaturen stiger till ett så högt värde att någon larmkrets i pannan stoppar den.

Det är två problem här. Det ena är att det inte går att köra bägge pumparna samtidigt. Det andra är att tillsatsen i form av gaspanna inte heller fungerar som det är tänkt. Undrar varför man valde tillskottsvärme i form av gasbrännare i gamla oljepannan. Komplettering med elvärme skulle ha varit mer problemfritt. Är det fortfarande gasspisar i lägenheterna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #47 skrivet: 31 januari 2014, 10:07:11 »
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre?
Man förstör gradminutberäkningen för reglersystemet då. Det kommer att bli för varmt inne när gaspannan behöver gå. Sen är det inte säkert att det är pumpens reglersystem som stänger pannan. Det kan vara något separat system i pannan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #48 skrivet: 31 januari 2014, 10:20:58 »
Jättebra att det finns en gasmätare. Då går det ju att räkna ut pannans effekt. Nu är det så att går går pannan en minut och det går åt en m3 stadsgas blir det ett orimligt resultat (300 kW). Är det möjligt att få gasförbrukningen och tid med lite större precision?

Att pannan går så kort tid kan förutom att pumpens reglersystem stänger den också bero på att det finns någon begränsning i ett separat reglersystem i pannan. Vattenflödet är så lågt att pannans höga effekt gör att temperaturen stiger till ett så högt värde att någon larmkrets i pannan stoppar den.

Det är två problem här. Det ena är att det inte går att köra bägge pumparna samtidigt. Det andra är att tillsatsen i form av gaspanna inte heller fungerar som det är tänkt. Undrar varför man valde tillskottsvärme i form av gasbrännare i gamla oljepannan. Komplettering med elvärme skulle ha varit mer problemfritt. Är det fortfarande gasspisar i lägenheterna?

Jag kan försöka tvinga igång den genom att höja driftstermostaten till 95 grader så kan jag klocka tiden och ge förbrukning på hundradelen.
När jag ändå ska ner i pannrummet i helgen finns det något som jag skulle kunna ta en bild som underlättar era analyser?

Kan jag inte höja flödet genom att höja CP eller ngt liknande?
De flesta av oss har fortfarande gasspisar, dyrt men bra enligt mig. Men gällande spetsvärmen så betalar vi dyrt för de få kubiken vi använder. 13tkr ex moms/år i fast avgift samt 4,38kr/kubiken.

En jävla soppa det här men så blir det när man lekmän anlitar råsopor!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #49 skrivet: 31 januari 2014, 10:27:26 »
Fördelen är ju att det bara är en till två tankar, lite rör och inställningsarbete från att praktiskt taget kunna köra hela huset på värmepump. Beroende på hur säkringsläget ser ut i fastigheten skulle ni kunna ha en elpanna i stället, dom kostar inte mycket och skulle snabbt tjänas in om ni kan klippa gasabonnemanget (om ni inte behöver säkra upp massor och det då blir dyrare än gasen).

När ni har tankarna där kan ni också börja använda termostaterna i lägenheterna, givet att värmepumparnas flöde alltid är garanterat över tank. Då blir det bättre boendekomfort.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #50 skrivet: 31 januari 2014, 11:40:00 »
Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgÃ¥ng av systemet innan ni sätter igÃ¥ng med nÃ¥gra ombyggnader. Det kanske gÃ¥r att fÃ¥ anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #51 skrivet: 31 januari 2014, 11:57:43 »
Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgång av systemet innan ni sätter igång med några ombyggnader. Det kanske går att få anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.

Huset är en funkiskåk, byggd 1938 med självdrag. Fönster 2-glas från byggnadsåret så det kan nog dra lite här och varstans men inte så att det fladdrar i gardinerna när det blåser ute.
Alla element ska vara balanserade, har inte sett ngn som helst dokumentation kring detta så jag har därför begärt in material av tidigare avflyttad ledamot.
Nu har jag inte mätt temperaturen med en sån där IR-mätare men känner man på framledning är det varmt och returen är betydligt kallare, nånstans på hälften av elementet börjar det bli "kallt", det är stor skillnad iaf. Så värmen verkar användas optimalt i (mina rum) iaf. Kanske har justerat kv-värden för snävt för mkt vid balanseringen?


Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #52 skrivet: 31 januari 2014, 12:00:20 »
Fördelen är ju att det bara är en till två tankar, lite rör och inställningsarbete från att praktiskt taget kunna köra hela huset på värmepump. Beroende på hur säkringsläget ser ut i fastigheten skulle ni kunna ha en elpanna i stället, dom kostar inte mycket och skulle snabbt tjänas in om ni kan klippa gasabonnemanget (om ni inte behöver säkra upp massor och det då blir dyrare än gasen).

När ni har tankarna där kan ni också börja använda termostaterna i lägenheterna, givet att värmepumparnas flöde alltid är garanterat över tank. Då blir det bättre boendekomfort.

jag tror att vi är bra uppsäkrade i kåken, känns så. Aldrig sett så mycket förut på en sån liten fastighet. 3 x 80A! Det borde väl räcka långt?


Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #53 skrivet: 31 januari 2014, 12:11:35 »
Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgång av systemet innan ni sätter igång med några ombyggnader. Det kanske går att få anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.

när du säger det sÃ¥ vill jag minnas att nÃ¥n av tjommarna som vi haft i kÃ¥ken sagt att vÃ¥ra värmestammar inte är optimala för värmepump utan kunna argumentera för varför han tyckte sÃ¥. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #54 skrivet: 31 januari 2014, 14:58:53 »
Nu har jag inte mätt temperaturen med en sån där IR-mätare men känner man på framledning är det varmt och returen är betydligt kallare, nånstans på hälften av elementet börjar det bli "kallt", det är stor skillnad iaf. Så värmen verkar användas optimalt i (mina rum) iaf. Kanske har justerat kv-värden för snävt för mkt vid balanseringen?

Kanske är radiatorerna lite för hårt instrypta, med en lägre tempdiff kan man kanske ha en lägre kurva också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #55 skrivet: 31 januari 2014, 15:27:21 »
Kanske är radiatorerna lite för hårt instrypta, med en lägre tempdiff kan man kanske ha en lägre kurva också?

fullt möjligt. det är därför jag begärt in dokumentation från balanseringen så jag kan kika lite närmare på det.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #56 skrivet: 31 januari 2014, 15:42:52 »
Jag inser att jag har tänkt fel vad gäller gaspannan. Jag har sett den som en panna med liten vattenvolym, ungefär som gaseldade varmvattenberedare man kan se i sydliga länder. Sådana kommer det varmt vatten ur först när brännaren tänds. Men det är ju en gammal oljeeldad panna som man har satt en gasbrännare på. Den måste rymma en massa vatten, förmodligen finns det en varmvattenberedare i den också. Då är brännarens effekt inte relevant och det är ingen mening med att mäta vilken effekt den har. Det är lätt att trampa snett när man inte ser anläggningen framför sig annat än i huvudet.

Förmodligen står pannan uppvärmd hela tiden, gasbrännaren går för att ersätta varmhållningsförlusterna och den värme som går ut i radiatorsystemet när tillsatsen går in. I så fall skulle nog tillsatsvärmen fungera bättre om man sänkte temperaturen i pannan till t.ex. 60 grader. Det är då mindre risk att tillsatsvärmen kopplas ur pga att framledningstemperaturen blir för hög.

Om det nu är sÃ¥ att pannan stÃ¥r varm hela tiden och den är gammal blir det nog rätt stora värmeförluster den vägen. Gamla oljepannor var inte sÃ¥ välisolerade. Är det varmt i pannrummet?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #57 skrivet: 31 januari 2014, 16:09:00 »
Jag inser att jag har tänkt fel vad gäller gaspannan. Jag har sett den som en panna med liten vattenvolym, ungefär som gaseldade varmvattenberedare man kan se i sydliga länder. Sådana kommer det varmt vatten ur först när brännaren tänds. Men det är ju en gammal oljeeldad panna som man har satt en gasbrännare på. Den måste rymma en massa vatten, förmodligen finns det en varmvattenberedare i den också. Då är brännarens effekt inte relevant och det är ingen mening med att mäta vilken effekt den har. Det är lätt att trampa snett när man inte ser anläggningen framför sig annat än i huvudet.

Förmodligen står pannan uppvärmd hela tiden, gasbrännaren går för att ersätta varmhållningsförlusterna och den värme som går ut i radiatorsystemet när tillsatsen går in. I så fall skulle nog tillsatsvärmen fungera bättre om man sänkte temperaturen i pannan till t.ex. 60 grader. Det är då mindre risk att tillsatsvärmen kopplas ur pga att framledningstemperaturen blir för hög.

Om det nu är så att pannan står varm hela tiden och den är gammal blir det nog rätt stora värmeförluster den vägen. Gamla oljepannor var inte så välisolerade. Är det varmt i pannrummet?

Ja det har du rätt i, det ser ut att vara en gammal oljepanna som konverterats. Och jag tror också du är nåt på spåren när du säger att jag ska sänka driftstermostaten, när jag vred och kände lite på den igår "klickade" den vid ca 50 grader, så det är nog neråt jag ska gå.

Inte speciellt varmt i pannrummet. Ganska litet ventilerat utrymme, skulle gissa på ca 20 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #58 skrivet: 31 januari 2014, 16:22:29 »
Menar du att gaspannan gÃ¥r hela tiden?  :o
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Man ställer då in starttemp för inshuntning via pannan i meny 2 så att shunten inte öppnas innan pannan har hunnit bli varm.
Detta är en mycket egendomlig installation.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #59 skrivet: 31 januari 2014, 16:47:10 »
Menar du att gaspannan gÃ¥r hela tiden?  :o
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Man ställer då in starttemp för inshuntning via pannan i meny 2 så att shunten inte öppnas innan pannan har hunnit bli varm.
Detta är en mycket egendomlig installation.  ???

Rören är varma hela tiden från gaspannan men det är få gånger då den verkligen går igång och enligt mätaren förbrukar gas...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!