Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 30kW - frÃ¥gor kring optimering av drift mm  (läst 22034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2014, 14:58:15 »
Vid vilken utetemperatur börja gaspannan gå in och komplettera uppvärmningen? Om jag har fattat rätt klarar pumpen plus gaspannan värmebehovet ner till -8 ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2014, 15:20:28 »
Vid vilken utetemperatur börja gaspannan gå in och komplettera uppvärmningen? Om jag har fattat rätt klarar pumpen plus gaspannan värmebehovet ner till -8 ute.
Vid vilken utetemperatur börja gaspannan gå in och komplettera uppvärmningen? Om jag har fattat rätt klarar pumpen plus gaspannan värmebehovet ner till -8 ute.

Vet inte riktigt (hur får jag reda på det?) men redan vid några minusgrader så understiger VP:s framledning börvärden och då borde väl pannan gå igång? Pumpen verkar klara sig hyffsat bra på egen hand ner till -2/-3 men sen verkar det behövas tillskott och gaspannan borde vara mer än tillräcklig för alla temperaturer understigande det VP klarar av. Så jag greppar inte riktigt styrningen, när och hur länge den går igång. Jag hade förväntat mig att gaspannan skulle tugga på i temperaturer kring -7/8 men den går bara sporadiskt på. Jag tror att den hade behövt gå mera för att innetemperaturen ska hålla sig jämn då kvicksilvret galloperar neråt. Det kanske är fel på inställningen alt styrningen av gaspannan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #32 skrivet: 30 januari 2014, 15:28:01 »
Ingen som reagerar på att framledningen och retur på övre kompressorn på undre värmepumpen går ihop till returen på VVB? ???

Men jag skulle ställa om i meny 19 till en nolla på den som går mot radiatorerna, en orsak till problemet är att den kör med dubbla kurvor, finns ingen anledning till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #33 skrivet: 30 januari 2014, 15:53:34 »
Ingen som reagerar på att framledningen och retur på övre kompressorn på undre värmepumpen går ihop till returen på VVB? ???

Men jag skulle ställa om i meny 19 till en nolla på den som går mot radiatorerna, en orsak till problemet är att den kör med dubbla kurvor, finns ingen anledning till detta.

vad innebär det? att ritningen är felritad eller att rör är feldragna? Man märkte tidigt att returledningen (vattenröret) var felkopplad vilket gjorde att när det blev kallare ut så kom det extra varm vatten från gaspannan till värmepumparna som gjorde att larm gick. Men det felet tror jag att man åtgärdade.


Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #34 skrivet: 30 januari 2014, 16:06:12 »
Ingen som reagerar på att framledningen och retur på övre kompressorn på undre värmepumpen går ihop till returen på VVB? ???


Observant, varför denna kortslutning? eller är det bara fel ritat Sc:,h
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #35 skrivet: 30 januari 2014, 16:15:10 »
Jag har tolkat det och andra konstigheter som att personen som gjorde ritningen inte riktigt visste vad han höll på med. Jag utgick från att det röret anslöt till det vertikala röret från nedre delen av pumpen.

Det finns andra tokigheter också. Returen från slingberedaren går in på ett lite konstigt ställe i nedre pumpen. Flödet bör passera filtret. Returen från radiatorsystemet ser ut att gå in till backventilen på utloppet från nedre delen av undre pumpen. Jag tror att det är rätt konstruerat men fel ritat.

Fel av mig ang. returen från varmvattenberedaren, den ska gå som det är ritat.
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 16:35:13 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #36 skrivet: 30 januari 2014, 16:17:26 »
ja det står oljepanna där också. Kanske är rakt av kopierat från något annat jobb.

Jag får det till att dom följt instruktionerna för 1310
Två eller flera FIGHTER 1310 dockad till panna och vattenvärmare (flytande kondensering)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #37 skrivet: 30 januari 2014, 16:21:43 »
Jag har tolkat det och andra konstigheter som att personen som gjorde ritningen inte riktigt visste vad han höll på med. Jag utgick från att det röret anslöt till det vertikala röret från nedre delen av pumpen.

Det finns andra tokigheter också. Returen från slingberedaren går in på ett lite konstigt ställe i nedre pumpen. Flödet bör passera filtret. Returen från radiatorsystemet ser ut att gå in till backventilen på utloppet från nedre delen av undre pumpen. Jag tror att det är rätt konstruerat men fel ritat.

Baserat på vad som framkommit så verkar det finnas en hel del tokigheter att reda ut. Jag visste att ritningen inte på vissa ställen är rätt men att det ska vara rätt i verkligheten.
Vilka punkter, baserat på det ni sett och läst, bör jag ta upp med nästa person jag anlitar? En liten lista över de mesta akuta och där felsökning bör göras mm.


Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #38 skrivet: 30 januari 2014, 20:55:27 »
ja det står oljepanna där också. Kanske är rakt av kopierat från något annat jobb.

Jag får det till att dom följt instruktionerna för 1310
Två eller flera FIGHTER 1310 dockad till panna och vattenvärmare (flytande kondensering)

det är så jag också uppfattat saken.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #39 skrivet: 30 januari 2014, 21:41:05 »
Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan gÃ¥r igÃ¥ng. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #40 skrivet: 30 januari 2014, 22:00:49 »
Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #41 skrivet: 30 januari 2014, 22:35:24 »
Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan går igång.

Gaspannan är bara igång nån minut eller så, alltid mindre än en kubik som går åt. Framledningsrören från gaspannan blir jättevarmt men jag ser inte att termometern rör sig nämnvärt upp. Kan dock bero på dålig termometer?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #42 skrivet: 30 januari 2014, 22:41:57 »
Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.

Tack för tips. Jag ska kolla runt lite imorgon på vp och återkommer. Jag antog att framledningskurva2 var den för för gaspannan. När jag justerar värmen manuellt på vp så är det framledningskurva 2 som svarar först/snabbast med att öka värmen.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #43 skrivet: 31 januari 2014, 09:08:03 »
Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan går igång.

Jag förstår inte riktigt första stycket här. Om båda pumparna värmer lika varmt, låt säga 46 grader. Hur kan det då bli varmare än 46 grader? Framledningstempen borde förbli oförändrad oavset hur mga vp som kopplas ihop?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #44 skrivet: 31 januari 2014, 09:22:28 »
Med mer effekt orkar dom ju fÃ¥ upp framledningen mer. SÃ¥ som det är nu verkar 46 graders framledning pÃ¥ radiatorerna  lika mycket värme som kompressorn kan producera. Dubblar du tex effekten sÃ¥ orkar den ju högre framledning. Jag har följt din trÃ¥d och har tänkt pÃ¥ det med dina dubbla värmekurvor. Tänkte ocksÃ¥ om dom använt den ena för gaspannan men förstÃ¥r sÃ¥ fall inte varför. FÃ¥r du tag pÃ¥ en duktig röris sÃ¥ kan dom nog fixa till det där. Men jag tycker definitivt du ska lÃ¥ta alla kompressorerna gÃ¥ pÃ¥ värme om det behövs. Den ena kan alternera med att värma varmvatten. Oftast är det kallast pÃ¥ nätterna och dÃ¥ är inte varmvatten uttaget stort. DÃ¥ känns det synd att lÃ¥ta den ena värmepumpen stÃ¥ stilla och behöva spetsa med gas.
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre? Jag tror också att gaspannan har så pass mycket effekt att den värmer fort och då stiger framledningen fort eftersom givaren sitter direkt efter. Och då stannar den igen. Har du den på returen till gaspannan tror jag den kommer gå ända upp till din beräknade framledning. Har du tid hade jag nog testat det och haft bevakning på det och sett vad det ger för resultat.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!