Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 30kW - frÃ¥gor kring optimering av drift mm  (läst 21942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

I vår lilla 3-vånings (14 lgh) BRF i Sthlms innerstad har vi sedan 2004 2(!) st Nibe 1310 30kW, den ena värmepumpen används till att värma föreningens varmvatten (tillsammans med ackumulatortankar), den andra värma radiatorerna. Då pumpen som mest verkar avge ca 46 grader så har i även en gasbrännare som är inkopplad att ge spetsvärme då värmepumpen inte räcker till. Efter att ha läst manualen grundligt och även sökt på olika forum så har jag, utifrån mina observationer, noterat att driften inte verkar vara helt optimal och skulle därför behöva era tips för att komma tillrätta med problemen, bland annat problem med ojämn värme fastän kurvan justerats med 2 steg. Och trots justering av kurvan och tillgång till gasbrännare så känns det som inte systemet inte riktigt orkar med att hålla värmen i kåken när utetemperaturen understiger -5 grader. Följande noteringar gjorde under 2 dagar.

Dag 1
Vb-f 45 (56)
Ut -7
Vb-f2 72 (51)
Vb-r 35 (46)
Kb-f 2
Kb-r -4 (-12)
Kurvlutning 1, 11
Kurvlutning 2, 11

Dag 2
Vb-f 46 (53)
Ut -4
Vb-f2 48 (51)
Vb-r 36 (46)
Kb-f 2
Kb-r -5 (-12)
Kurvlutning 1, 11
Kurvlutning 2, 11

1.) Jag har förstått att skillnaden mellan framledning och returvatten är för hög. Vad kan det bero på och vad ska man göra för att få rätt differensen till rätt intervall?
2.) I manualen läser jag att optimal diff mellan kb-f och kb-r är ca 3 grader medans jag ligger på ca 6-7 grader. Värmepumpen som värmer varmvattnet har rätt differens men inte den som värmer radiatorvattner. Vad kan detta ber på och vad kan man göra för att få ordning på detta? Om jag förstått det rätt så har vi fyra borrhål tillsammans på våra 2 pumpar och borrhålen är 215 m djupa.
3.) Dagen efter (dvs dag 2) så har det blivit lite varmare utomhus men jag förstår inte varför både vb-f och vb-f2 understiger bör-värdena? Borde inte gaspannan tugga på då? Gaspannan går igång ganska sällan och när den gör det så är det väldigt korta stunder innan den slutar igen. Driftstermostaten är inställd på 70 grader på gaspannan. För min förståelses skull - vad innebär det och vad händer om jag justerar upp respektive ner gradantalet?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få för att kunna optimera driften.

mvh,
kassören

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2014, 23:28:30 »
Borde ni inte ringa de som gjort installationen. Eller, om ni har har kvar den relationen, ringa till nibe och be dom rekommendera en installatör i er närhet.

Dom skruvar rätt på det där ganska kvickt och så får eran bostadsrättsförening i centrala stockholm varmt och skönt inne igen!

Personligen tycker jag installationen är lite dumt utförd från början om det är så att den ena värmepumpen bara gör varmvatten.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2014, 07:40:53 »
Är VP:n som värmer varmvattnet ansluten med växelventil eller går den endast mot VVB?
Varför är den inställd med dubbla framledningskurvor?
Kör ni mot 2 olika system som kräver olika framledningstemp (typ golvvärme/radiatorer)?
Hur är gasbrännaren i så fall inkopplad, mot vilket värmesystem?

Sen kan man börja med att rensa smutsfilter på både varma och kalla sidan och se om detta gör tempdiffarna lite mindre?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2014, 09:45:44 »
Borde ni inte ringa de som gjort installationen. Eller, om ni har har kvar den relationen, ringa till nibe och be dom rekommendera en installatör i er närhet.

Dom skruvar rätt på det där ganska kvickt och så får eran bostadsrättsförening i centrala stockholm varmt och skönt inne igen!

Personligen tycker jag installationen är lite dumt utförd från början om det är så att den ena värmepumpen bara gör varmvatten.

Glömde att nämna igår att borrhålen är ca 215 m djupa med vatten vid ca 42 m djup.

Självklart gjorde vi det men dom har tydligen gått omkull/finns inte idag. Värme verkar vara en sak som kan bli hur komplext som helst, även för fackmän. Vi tog in andra fackmän (som då inte utfört installation) och egentligen tillförde de inte så mycket förutom saltade fakturor och rekommendationer om dyra tilläggsarbeten på systemet. De ansåg att vi skulle koppla en ackumulatortank till värmepannan som värmen radiator för bättre drift. En kostnad för 70 tkr enligt entreprenören. Förutom att jobbet spontant lät väldigt dyrt så tror jag inte att det här löser våra grundläggande problem. De nämnde att de tyckte installationen var dumt utförd samt overkill för vår förening. I övrigt så sa dom att det verkar som installationen inte är gjorda som ritningarna ser ut. Från början var båda värmepumpar kopplade till att värma radiator, varav den ena växelvis med tappvatten. Detta skapade dock problem med för höga returvärden och då slog pumparna av pga larm HP/MS-larm otaliga gånger, så efter deras rekommendationer så beslutade vi att koppla om den ena VP till att bara värma varmvatten kopplad till 500-liters VVB.

Förslag på någon kunnig inom området som en gång för alla kan lösa problemen?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2014, 09:54:31 »
Är VP:n som värmer varmvattnet ansluten med växelventil eller går den endast mot VVB?
Varför är den inställd med dubbla framledningskurvor?
Kör ni mot 2 olika system som kräver olika framledningstemp (typ golvvärme/radiatorer)?
Hur är gasbrännaren i så fall inkopplad, mot vilket värmesystem?

Sen kan man börja med att rensa smutsfilter på både varma och kalla sidan och se om detta gör tempdiffarna lite mindre?

Hej Carl,
Varmvatten är nu, som jag förstår det, kopplad till en 500liters VVB.
Varför den är inställd med dubbla framledningskurvor antar jag att det beror på båda VP förut var kopplade till att värma radiator varav den ena växelvis med tappvatten men det fungerade dåligt då VP ständigt larmade HP/MS pga för höga vb-r. Detta ska dock enligt fackmännen vara löst genom att koppla om VP1 att bara värma tappvatten.
Gasbrännaren ska vara inkopplad till VP2 men jag har inte riktigt förstått styrningen dessa enheter emellan. Det finns ett reglage på gaspannans driftstermostat som är inställt på 70 grader (varför just 70 grader? och vad innebär det om jag skruvar upp eller ner den?). Jag vet att gaspannan fungerar, den är kontrollkörd och besiktigad UA (men kopplades från början fel till att gå mot VP1 som bara värmde tappvatten och därför förut aldrig gick igång, detta märkte jag av en slump.

Vi hade en kille ute senast i somras som luftade och fyllde på med köldmedium så jag antar att filtren rengjordes även då. Hur ofta behöver systemen rengöras, luftas, fylla på köldmedium mm?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2014, 09:59:44 »
det kan vara tre varianter på tillskottet

1. gaspannan har en egen kurva inställd. som då är ställd så att den går i gång när inte värmepumpen orkar.
2. värmepumpen är kopplad till gaspannan via elkabel och gaspannans start styrs av värmepumpen. när den inte orkar startar den extern värmekälla.
3. värmepumpen och gaspannan har en gemensam extern styrdator som utifrån förutbestämda värden och trösklar startar värmepumpen/tillskottet


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 10:12:21 »
Det verkar vara dåligt utnyttjande av värmepumparna om den ena bara gör varmvatten. Det är ju mest förbrukning av VV under morgonen och kvällen, övriga tider står väl den kompressorn stilla ganska långa perioder? Varför blev det hög retur när båda VP värmde huset, var de kopplade i serie i värmekretsen?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2014, 10:13:38 »
Hur är pumparna kopplade till borrhålen? Är det två per pump eller går bägge på alla fyra hålen? Finns det ventiler för reglering på köldbärarflödet. Detta med 3 graders differens för optimal drift ska man ta med en nypa salt. Det gäller normala villainstallationer. Vid högre effekter och djupa borrhål ligger optimum högre. Köldbärarpumpens elförbrukning blir för hög annars.

Vatten vid 42 meter måste betyda att det kom vatten vid det djupet när man borrade. Grundvattennivån måste ligga betydligt högre. Grundvatten under Mälarens och Saltsjöns nivå är inte rimligt.

Var det verkligen hög returtemperatur som orsakade larmen när bägge pumparna värmde huset? Hur regleras värmen i lägenheterna? Är det termostater på radiatorerna?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2014, 10:24:03 »
det kan vara tre varianter på tillskottet

1. gaspannan har en egen kurva inställd. som då är ställd så att den går i gång när inte värmepumpen orkar.
2. värmepumpen är kopplad till gaspannan via elkabel och gaspannans start styrs av värmepumpen. när den inte orkar startar den extern värmekälla.
3. värmepumpen och gaspannan har en gemensam extern styrdator som utifrån förutbestämda värden och trösklar startar värmepumpen/tillskottet

Som jag fått det förklarat så verkar det vara alternativ 2.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2014, 10:28:15 »
då bör du kunna hitta parameter i styrdatorn för "extern tillsats/tillskott".

Det var länge sedan jag kollade på en 1310 och det är sjukt många parametrar. Måste nog sitta med manualen för att kunna vägleda.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2014, 10:28:54 »
Det verkar vara dåligt utnyttjande av värmepumparna om den ena bara gör varmvatten. Det är ju mest förbrukning av VV under morgonen och kvällen, övriga tider står väl den kompressorn stilla ganska långa perioder? Varför blev det hög retur när båda VP värmde huset, var de kopplade i serie i värmekretsen?

korrekt! Känns ganska overkill med en 30kW till varmvatten som mest står hela dagen, dessutom tickar elen ändå då vattnet måste värmas upp i VVB.
Jag vet inte säkert men jag tror att dom var seriekopplade förut, vid temperaturer under -10 larmade fick vi HP-larm då returvattnet var 45 grader.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2014, 10:34:46 »
Om det var seriekopplade pumpar är det rätt logiskt att det blir problem med att pump nr 2 får för hög returtemperatur. Är det ingen som har tittat på systemet som har föreslagit parallellkoppling?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2014, 10:35:02 »
Hur är pumparna kopplade till borrhålen? Är det två per pump eller går bägge på alla fyra hålen? Finns det ventiler för reglering på köldbärarflödet. Detta med 3 graders differens för optimal drift ska man ta med en nypa salt. Det gäller normala villainstallationer. Vid högre effekter och djupa borrhål ligger optimum högre. Köldbärarpumpens elförbrukning blir för hög annars.

Vatten vid 42 meter måste betyda att det kom vatten vid det djupet när man borrade. Grundvattennivån måste ligga betydligt högre. Grundvatten under Mälarens och Saltsjöns nivå är inte rimligt.

Var det verkligen hög returtemperatur som orsakade larmen när bägge pumparna värmde huset? Hur regleras värmen i lägenheterna? Är det termostater på radiatorerna?

Ja, vi fick HP larm, vid temperaturer under -10 grader då var returvatten från radiator 45 grader.
Det ska vara termostater på radiatorerna men vi fick rådet att tills vi löst problemen montera av vreden på alla radiatorer för att inte strypa värmen till radiatorer.

Kul att få spåna lite med såna som kan det här betydligt bättre än mig. Alltid bra med nya infall på vad problemet kan bero på. Och tack för allas engagemang än. Detta kan inte vara lätt eftersom fackmännen vi haft på plats gått bet. I borrprotokollet står det som anmärkning "vatten vid 38-59 m" (olika beroende på borrhål). Ingen aning om vad det innebär.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2014, 10:45:16 »
det låter inte rimligt att dom varit kopplade i serie?!

Varje värmepump har 2 kompressorer.
Man har alltså i värmepumparna 4 effektsteg (när man har 2st sammankopplade värmepumpar). Därutöver ett externt effektsteg i form av el,olja gas eller annat.

För VV jobbar man med växelventil och att en kompressor eller möjligtvis 2 i den ena av värmepumparna gör VV.

Det bästa är i fall man jobbar med en stor arbetstank där värmepumparnas värmevatten går in. framledning mäts efter tank, och efter stick mot externt tillskott.
 

Att båda värmepumparna jobbar mot arbetstanken gör också att flödet är oberoende och säkerställt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2014, 10:48:56 »
Om det var seriekopplade pumpar är det rätt logiskt att det blir problem med att pump nr 2 får för hög returtemperatur. Är det ingen som har tittat på systemet som har föreslagit parallellkoppling?

det pajasen rekommenderat och offererat oss kan ses nedan som utdrag:
"Efter att ha tagit del av diverse rapporter samt gjort platsbesök har vi konstaterat att värmesystemet har olika flöden vid värmepump och yttre radiatorsystem. För att lösa problemet installeras 1st ackumulatortank med 4 st anslutningar för att skilja de olika flödena åt. Acktanken bidrar även till jämnare drift för värmepumpen.

Installations omfattning:
Installation av 1st ack-tank. 750l
Rörinstallation ink isolering
Injustering av flöden för ack-tank
Pris: 72 300 SEK ex moms"

Av vad jag hört av andra så är priset helt uppåt väggarna. Själva ack-tanken ska tydligen bara kosta ca 10 tkr.




Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2014, 10:57:03 »
Jag tycker priset är för högt.

Sedan är det ju ganska tjocka rör som ska till när man jobbar med 30+30 kw, det springer snabbt iväg.

Jag tror det finns en del parametrar som behöver justeras och kontrolleras också. Diverse inställningar och trimning inte bara av flöden till arbetstanken. Ett pris borde inkludera sådant arbete också. Och totalt sett ändå landa lägre än det du fått.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2014, 11:04:17 »
och bristen på flöde var väl just det som skapade hp-larmet.

60kW kräver 1,4lps som sämst gissar jag. och dÃ¥ skulle nog rekommendationen ocksÃ¥ vara 1000l eller 2x500. Fördelen i ert fall är att sista kompressorn, nummer 4, bara behövs ibland och dÃ¥ är (läs: ska va) förbrukningen som störst i huset. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2014, 11:12:14 »
det låter inte rimligt att dom varit kopplade i serie?!

Varje värmepump har 2 kompressorer.
Man har alltså i värmepumparna 4 effektsteg (när man har 2st sammankopplade värmepumpar). Därutöver ett externt effektsteg i form av el,olja gas eller annat.

För VV jobbar man med växelventil och att en kompressor eller möjligtvis 2 i den ena av värmepumparna gör VV.

Det bästa är i fall man jobbar med en stor arbetstank där värmepumparnas värmevatten går in. framledning mäts efter tank, och efter stick mot externt tillskott.
 

Att båda värmepumparna jobbar mot arbetstanken gör också att flödet är oberoende och säkerställt

Vi kanske blir klokare av att du får kika på flödesschemat? se bifogad fil.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2014, 12:05:59 »
Den kalla sidan var enkel. Pumparna är parallellkopplade mot fyra parallellkopplade borrhål. Att tempereraturdifferenserna över pumparna är olika kan bero på

1. cirkulationspumparna är inställda på olika hastighet
2. givarna visar fel, det är samma verkliga temperaturdifferens i verkligheten
3. pumparna ger olika effekt
4. skräp i filtret till pumpen med hög differens

Punkt 1 är enkelt att kontrollera. Jag lutar mot att orsaken är punkt 2. Det är vanligt att givarna visar fel med över en grad. Är differensen liten blir felet i differensen stor. När bägge pumparna går ska temperaturen på ingående köldbärare vara densamma.

Det är vanligt att temperaturgivarna visar någon grad fel. Är differensen liten blir det stort fel där.

Differensen kan också bli olika pga att pumparna ger olika effekt. Skiljer temperaturen på varma sidan ger pumparna olika effekt och tar därmed ut olika hög effekt från köldbärarflödet. Även med rättvisande givare och samma flöde kan det bli olika differens. Pumpen som värmer varmvatten arbetar större delen av året mot högre temperatur och ska ha en lägre differens. Men det ska inte kunna skilja så mycket som 3 mot 6-7. En grads differens hade varit rimligt.

Är filtren rengjorda är punkt 4 inte aktuell. På kalla sidan blir det lite skräp den första tiden efter uppstart. Sen brukar filtren vara rena. På varma sidan är det en annan sak.

Köldbärardifferenserna är väl avlästa när bägge pumparna eller en Ã¥t gÃ¥ngen gick?  Avser en 3 graders differens när en pump gick och 6-7 när bägge pumparna gick är det helt rimliga resultat.

Växelventilen före slingtanken är kreativt inkopplad enligt ritningen. Måste vara felritat.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2014, 12:20:02 »
Differensen är hög mellan pumparna men visst, som du säger kan en del av orsaken vara pga att den ena gick men inte den andra samt att givaren visar fel.

VP som värmde vatten hade 47 grader i framledning (ungefär samma framledningstemp som radiator-VP som hade 46 grader).
KBvärden för varmvatten-VP var då kb-f: +3 och kb-r:0
Kb-värden för radiator-VP var då kb-f +2 och kb-r: -5

Vid tillfället var radiator-VP igång men inte tappvatten-VP

Jag får kolla filtrerna igen men jag tror faktiskt inte att detta allena är felet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2014, 12:25:35 »
säkert lite givar fel här och där. Det går bara att mäta tillförlitligt när kompressorn går.

Deltat på kalla sidan är som störts när effektuttaget är som störst. Beroende på vad det är för kompressor sker detta vid olika tillfällen. En scrollkompressor kommer ha högre delta på kalla sidan när den gör värmevatten, om vi utgår från att framledningstemperaturen i snitt är lägre där.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2014, 12:35:24 »
bortsett från att vissa streck som korsar varandra är lite svårtydda så är den övergripande inkopplingen "korrekt" för en jacka-på lösning. Problemet är att flödet inte är tillräckligt när ni laddade på med 60kW, därav larm. och därav nuvarande temporära ful-lösning att helt koppla bort VP2 från värme.

En arbetstank skulle lösa flödesproblemet.

Därutöver verkar det vara problem med styrning av externt tillskott.

Vidare behöver väl sammankopplingen av vp1 och vp2 ses över i fall bÃ¥da skall göra värme sÃ¥ dom jobbar korrekt med dellast. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2014, 13:08:56 »
Varma sidan krävde lite dechiffrering. Jag håller med David, bortser man från att det är dåligt ritat, är inkopplingen vettig. Pumparna är parallellkopplade.

Gjordes det någon injustering av flödena till radiatorerna efter inkopplingen av värmepumparna? Hur upplevs värmen i huset utan termostater på elementen? Är det jämn fördelning av värmen eller är några lägenheter för svala och andra för varma?

Hur mÃ¥nga kW är gaspannan pÃ¥? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2014, 13:17:49 »
Går det utifrån ritningarna att se hur gaspannan (märkt oljepanna i ritningen) ska vara kopplad till VP?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2014, 13:19:15 »
VP som värmde vatten hade 47 grader i framledning (ungefär samma framledningstemp som radiator-VP som hade 46 grader).
KBvärden för varmvatten-VP var då kb-f: +3 och kb-r:0
Kb-värden för radiator-VP var då kb-f +2 och kb-r: -5

Vid tillfället var radiator-VP igång men inte tappvatten-VP
Jag vet inte hur jag ska tolka detta. Om varmvatten-VP stod still när avläsningen gjordes är de värdena inte relevanta. Läs av temperaturerna när bägge pumparna har gått samtidigt åtminstone 5 minuter eller när värdena har stabiliserat sig.

Var det inga problem med att fÃ¥ borra? Jag trodde det var svÃ¥rt att fÃ¥ tillstÃ¥nd till det i innerstaden.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2014, 13:22:07 »
Gaspannan är inkopplad efter värmepumparna. När den kopplas in ändrar växelventilen för CP läge sÃ¥ att vattnet leds via pannan. Är pannan pÃ¥ sÃ¥ där 30 kW borde det bli problem med hög retur när den gÃ¥r in. Därav min frÃ¥ga i tidigare inlägg. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2014, 13:32:19 »
Varma sidan krävde lite dechiffrering. Jag håller med David, bortser man från att det är dåligt ritat, är inkopplingen vettig. Pumparna är parallellkopplade.

Gjordes det någon injustering av flödena till radiatorerna efter inkopplingen av värmepumparna? Hur upplevs värmen i huset utan termostater på elementen? Är det jämn fördelning av värmen eller är några lägenheter för svala och andra för varma?

Hur många kW är gaspannan på?

Ja precis i några delar av kåken så är det dokumenterat svalare. Den som har kallast (lägenheten högst upp med oisolerad vind ovanför) har ca 19 grader vid dessa mättillfälllen. I min lilla 3:a har jag 20-22 grader beroende på rum så det är det märkbar temperaturskillnad mellan rummen, någon är svalare och andra varmare, dvs ganska ojämnt. Jag hade trott att detta berodde på en snäv och onogrann balansering av värmesystemet som genomfördes efter att bergvärmen installerades men självklart kan det ju bero på andra faktorer också såsom sämre tätat och olika lägen i kåken är utsatta för olika temperaturerskillnader utifrån etc?

Gasbrännaren vi har är av märket Weishaupt WG20N/1-C Z LN. Effekten ska enligt min vän Google vara 35-200kW

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2014, 13:33:54 »
Kan anta att gaspannan shuntar ut värmen?


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2014, 13:35:01 »
Jag vet inte hur jag ska tolka detta. Om varmvatten-VP stod still när avläsningen gjordes är de värdena inte relevanta. Läs av temperaturerna när bägge pumparna har gått samtidigt åtminstone 5 minuter eller när värdena har stabiliserat sig.

Var det inga problem med att få borra? Jag trodde det var svårt att få tillstånd till det i innerstaden.

Inga problem mig veterligen men sen så är fastigheten i ytterkanten av innerstaden så kanske lättare då?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2014, 13:41:48 »
Gaspannan är inkopplad efter värmepumparna. När den kopplas in ändrar växelventilen för CP läge så att vattnet leds via pannan. Är pannan på så där 30 kW borde det bli problem med hög retur när den går in. Därav min fråga i tidigare inlägg.

ja precis, jag tänkte också den tanken men givet att gaspannan knappt går igång (och när den väl gör det är det kortare stunder samt att returtemperaturen är så pass "låg" som ca 34-36 grader beroende på mättillfälle så tänkte jag att gaspannan inte var den som gav upphovet till problemet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2014, 14:58:15 »
Vid vilken utetemperatur börja gaspannan gå in och komplettera uppvärmningen? Om jag har fattat rätt klarar pumpen plus gaspannan värmebehovet ner till -8 ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2014, 15:20:28 »
Vid vilken utetemperatur börja gaspannan gå in och komplettera uppvärmningen? Om jag har fattat rätt klarar pumpen plus gaspannan värmebehovet ner till -8 ute.
Vid vilken utetemperatur börja gaspannan gå in och komplettera uppvärmningen? Om jag har fattat rätt klarar pumpen plus gaspannan värmebehovet ner till -8 ute.

Vet inte riktigt (hur får jag reda på det?) men redan vid några minusgrader så understiger VP:s framledning börvärden och då borde väl pannan gå igång? Pumpen verkar klara sig hyffsat bra på egen hand ner till -2/-3 men sen verkar det behövas tillskott och gaspannan borde vara mer än tillräcklig för alla temperaturer understigande det VP klarar av. Så jag greppar inte riktigt styrningen, när och hur länge den går igång. Jag hade förväntat mig att gaspannan skulle tugga på i temperaturer kring -7/8 men den går bara sporadiskt på. Jag tror att den hade behövt gå mera för att innetemperaturen ska hålla sig jämn då kvicksilvret galloperar neråt. Det kanske är fel på inställningen alt styrningen av gaspannan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #32 skrivet: 30 januari 2014, 15:28:01 »
Ingen som reagerar på att framledningen och retur på övre kompressorn på undre värmepumpen går ihop till returen på VVB? ???

Men jag skulle ställa om i meny 19 till en nolla på den som går mot radiatorerna, en orsak till problemet är att den kör med dubbla kurvor, finns ingen anledning till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #33 skrivet: 30 januari 2014, 15:53:34 »
Ingen som reagerar på att framledningen och retur på övre kompressorn på undre värmepumpen går ihop till returen på VVB? ???

Men jag skulle ställa om i meny 19 till en nolla på den som går mot radiatorerna, en orsak till problemet är att den kör med dubbla kurvor, finns ingen anledning till detta.

vad innebär det? att ritningen är felritad eller att rör är feldragna? Man märkte tidigt att returledningen (vattenröret) var felkopplad vilket gjorde att när det blev kallare ut så kom det extra varm vatten från gaspannan till värmepumparna som gjorde att larm gick. Men det felet tror jag att man åtgärdade.


Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #34 skrivet: 30 januari 2014, 16:06:12 »
Ingen som reagerar på att framledningen och retur på övre kompressorn på undre värmepumpen går ihop till returen på VVB? ???


Observant, varför denna kortslutning? eller är det bara fel ritat Sc:,h
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #35 skrivet: 30 januari 2014, 16:15:10 »
Jag har tolkat det och andra konstigheter som att personen som gjorde ritningen inte riktigt visste vad han höll på med. Jag utgick från att det röret anslöt till det vertikala röret från nedre delen av pumpen.

Det finns andra tokigheter också. Returen från slingberedaren går in på ett lite konstigt ställe i nedre pumpen. Flödet bör passera filtret. Returen från radiatorsystemet ser ut att gå in till backventilen på utloppet från nedre delen av undre pumpen. Jag tror att det är rätt konstruerat men fel ritat.

Fel av mig ang. returen från varmvattenberedaren, den ska gå som det är ritat.
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 16:35:13 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #36 skrivet: 30 januari 2014, 16:17:26 »
ja det står oljepanna där också. Kanske är rakt av kopierat från något annat jobb.

Jag får det till att dom följt instruktionerna för 1310
Två eller flera FIGHTER 1310 dockad till panna och vattenvärmare (flytande kondensering)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #37 skrivet: 30 januari 2014, 16:21:43 »
Jag har tolkat det och andra konstigheter som att personen som gjorde ritningen inte riktigt visste vad han höll på med. Jag utgick från att det röret anslöt till det vertikala röret från nedre delen av pumpen.

Det finns andra tokigheter också. Returen från slingberedaren går in på ett lite konstigt ställe i nedre pumpen. Flödet bör passera filtret. Returen från radiatorsystemet ser ut att gå in till backventilen på utloppet från nedre delen av undre pumpen. Jag tror att det är rätt konstruerat men fel ritat.

Baserat på vad som framkommit så verkar det finnas en hel del tokigheter att reda ut. Jag visste att ritningen inte på vissa ställen är rätt men att det ska vara rätt i verkligheten.
Vilka punkter, baserat på det ni sett och läst, bör jag ta upp med nästa person jag anlitar? En liten lista över de mesta akuta och där felsökning bör göras mm.


Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #38 skrivet: 30 januari 2014, 20:55:27 »
ja det står oljepanna där också. Kanske är rakt av kopierat från något annat jobb.

Jag får det till att dom följt instruktionerna för 1310
Två eller flera FIGHTER 1310 dockad till panna och vattenvärmare (flytande kondensering)

det är så jag också uppfattat saken.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #39 skrivet: 30 januari 2014, 21:41:05 »
Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan gÃ¥r igÃ¥ng. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #40 skrivet: 30 januari 2014, 22:00:49 »
Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #41 skrivet: 30 januari 2014, 22:35:24 »
Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan går igång.

Gaspannan är bara igång nån minut eller så, alltid mindre än en kubik som går åt. Framledningsrören från gaspannan blir jättevarmt men jag ser inte att termometern rör sig nämnvärt upp. Kan dock bero på dålig termometer?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #42 skrivet: 30 januari 2014, 22:41:57 »
Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.

Tack för tips. Jag ska kolla runt lite imorgon på vp och återkommer. Jag antog att framledningskurva2 var den för för gaspannan. När jag justerar värmen manuellt på vp så är det framledningskurva 2 som svarar först/snabbast med att öka värmen.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #43 skrivet: 31 januari 2014, 09:08:03 »
Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan går igång.

Jag förstår inte riktigt första stycket här. Om båda pumparna värmer lika varmt, låt säga 46 grader. Hur kan det då bli varmare än 46 grader? Framledningstempen borde förbli oförändrad oavset hur mga vp som kopplas ihop?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #44 skrivet: 31 januari 2014, 09:22:28 »
Med mer effekt orkar dom ju fÃ¥ upp framledningen mer. SÃ¥ som det är nu verkar 46 graders framledning pÃ¥ radiatorerna  lika mycket värme som kompressorn kan producera. Dubblar du tex effekten sÃ¥ orkar den ju högre framledning. Jag har följt din trÃ¥d och har tänkt pÃ¥ det med dina dubbla värmekurvor. Tänkte ocksÃ¥ om dom använt den ena för gaspannan men förstÃ¥r sÃ¥ fall inte varför. FÃ¥r du tag pÃ¥ en duktig röris sÃ¥ kan dom nog fixa till det där. Men jag tycker definitivt du ska lÃ¥ta alla kompressorerna gÃ¥ pÃ¥ värme om det behövs. Den ena kan alternera med att värma varmvatten. Oftast är det kallast pÃ¥ nätterna och dÃ¥ är inte varmvatten uttaget stort. DÃ¥ känns det synd att lÃ¥ta den ena värmepumpen stÃ¥ stilla och behöva spetsa med gas.
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre? Jag tror också att gaspannan har så pass mycket effekt att den värmer fort och då stiger framledningen fort eftersom givaren sitter direkt efter. Och då stannar den igen. Har du den på returen till gaspannan tror jag den kommer gå ända upp till din beräknade framledning. Har du tid hade jag nog testat det och haft bevakning på det och sett vad det ger för resultat.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #45 skrivet: 31 januari 2014, 09:41:03 »
Med mer effekt orkar dom ju fÃ¥ upp framledningen mer. SÃ¥ som det är nu verkar 46 graders framledning pÃ¥ radiatorerna  lika mycket värme som kompressorn kan producera. Dubblar du tex effekten sÃ¥ orkar den ju högre framledning. Jag har följt din trÃ¥d och har tänkt pÃ¥ det med dina dubbla värmekurvor. Tänkte ocksÃ¥ om dom använt den ena för gaspannan men förstÃ¥r sÃ¥ fall inte varför. FÃ¥r du tag pÃ¥ en duktig röris sÃ¥ kan dom nog fixa till det där. Men jag tycker definitivt du ska lÃ¥ta alla kompressorerna gÃ¥ pÃ¥ värme om det behövs. Den ena kan alternera med att värma varmvatten. Oftast är det kallast pÃ¥ nätterna och dÃ¥ är inte varmvatten uttaget stort. DÃ¥ känns det synd att lÃ¥ta den ena värmepumpen stÃ¥ stilla och behöva spetsa med gas.
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre? Jag tror också att gaspannan har så pass mycket effekt att den värmer fort och då stiger framledningen fort eftersom givaren sitter direkt efter. Och då stannar den igen. Har du den på returen till gaspannan tror jag den kommer gå ända upp till din beräknade framledning. Har du tid hade jag nog testat det och haft bevakning på det och sett vad det ger för resultat.

Jag verkar ha fått en del kring effekter om bakfoten. =) Som tur är har vi en växlare installerad till VP som värmer tappvatten kanske är något man kan satsa några kronor på att återställa. Och jag tar med mig dina tankar om gaspannan. Nåt är fel med koppling/styrning för de senaste 24 timmarna har den inte varit igång alls, högst nyckfullt. En annan sal, värmepannorna är alltså 10 år gamla i år, hur mycket stålar är det värt att investera i systemet? I vårt fall med haverier, ooptimal drift och dyr service så undrar jag om vi netto sparat en enda krona...
Nu har jag fått lite tips på bra rörisar men som lekman är det en djungel att hitta en "bra" röris. Jag har gått på mina niter så nu ville jag dryfta med er innan. väldigt imponerande över folks allmänbildning inom området och ert engagemang!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #46 skrivet: 31 januari 2014, 09:51:38 »
Jättebra att det finns en gasmätare. Då går det ju att räkna ut pannans effekt. Nu är det så att går går pannan en minut och det går åt en m3 stadsgas blir det ett orimligt resultat (300 kW). Är det möjligt att få gasförbrukningen och tid med lite större precision?

Att pannan går så kort tid kan förutom att pumpens reglersystem stänger den också bero på att det finns någon begränsning i ett separat reglersystem i pannan. Vattenflödet är så lågt att pannans höga effekt gör att temperaturen stiger till ett så högt värde att någon larmkrets i pannan stoppar den.

Det är två problem här. Det ena är att det inte går att köra bägge pumparna samtidigt. Det andra är att tillsatsen i form av gaspanna inte heller fungerar som det är tänkt. Undrar varför man valde tillskottsvärme i form av gasbrännare i gamla oljepannan. Komplettering med elvärme skulle ha varit mer problemfritt. Är det fortfarande gasspisar i lägenheterna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #47 skrivet: 31 januari 2014, 10:07:11 »
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre?
Man förstör gradminutberäkningen för reglersystemet då. Det kommer att bli för varmt inne när gaspannan behöver gå. Sen är det inte säkert att det är pumpens reglersystem som stänger pannan. Det kan vara något separat system i pannan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #48 skrivet: 31 januari 2014, 10:20:58 »
Jättebra att det finns en gasmätare. Då går det ju att räkna ut pannans effekt. Nu är det så att går går pannan en minut och det går åt en m3 stadsgas blir det ett orimligt resultat (300 kW). Är det möjligt att få gasförbrukningen och tid med lite större precision?

Att pannan går så kort tid kan förutom att pumpens reglersystem stänger den också bero på att det finns någon begränsning i ett separat reglersystem i pannan. Vattenflödet är så lågt att pannans höga effekt gör att temperaturen stiger till ett så högt värde att någon larmkrets i pannan stoppar den.

Det är två problem här. Det ena är att det inte går att köra bägge pumparna samtidigt. Det andra är att tillsatsen i form av gaspanna inte heller fungerar som det är tänkt. Undrar varför man valde tillskottsvärme i form av gasbrännare i gamla oljepannan. Komplettering med elvärme skulle ha varit mer problemfritt. Är det fortfarande gasspisar i lägenheterna?

Jag kan försöka tvinga igång den genom att höja driftstermostaten till 95 grader så kan jag klocka tiden och ge förbrukning på hundradelen.
När jag ändå ska ner i pannrummet i helgen finns det något som jag skulle kunna ta en bild som underlättar era analyser?

Kan jag inte höja flödet genom att höja CP eller ngt liknande?
De flesta av oss har fortfarande gasspisar, dyrt men bra enligt mig. Men gällande spetsvärmen så betalar vi dyrt för de få kubiken vi använder. 13tkr ex moms/år i fast avgift samt 4,38kr/kubiken.

En jävla soppa det här men så blir det när man lekmän anlitar råsopor!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #49 skrivet: 31 januari 2014, 10:27:26 »
Fördelen är ju att det bara är en till två tankar, lite rör och inställningsarbete från att praktiskt taget kunna köra hela huset på värmepump. Beroende på hur säkringsläget ser ut i fastigheten skulle ni kunna ha en elpanna i stället, dom kostar inte mycket och skulle snabbt tjänas in om ni kan klippa gasabonnemanget (om ni inte behöver säkra upp massor och det då blir dyrare än gasen).

När ni har tankarna där kan ni också börja använda termostaterna i lägenheterna, givet att värmepumparnas flöde alltid är garanterat över tank. Då blir det bättre boendekomfort.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #50 skrivet: 31 januari 2014, 11:40:00 »
Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgÃ¥ng av systemet innan ni sätter igÃ¥ng med nÃ¥gra ombyggnader. Det kanske gÃ¥r att fÃ¥ anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #51 skrivet: 31 januari 2014, 11:57:43 »
Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgång av systemet innan ni sätter igång med några ombyggnader. Det kanske går att få anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.

Huset är en funkiskåk, byggd 1938 med självdrag. Fönster 2-glas från byggnadsåret så det kan nog dra lite här och varstans men inte så att det fladdrar i gardinerna när det blåser ute.
Alla element ska vara balanserade, har inte sett ngn som helst dokumentation kring detta så jag har därför begärt in material av tidigare avflyttad ledamot.
Nu har jag inte mätt temperaturen med en sån där IR-mätare men känner man på framledning är det varmt och returen är betydligt kallare, nånstans på hälften av elementet börjar det bli "kallt", det är stor skillnad iaf. Så värmen verkar användas optimalt i (mina rum) iaf. Kanske har justerat kv-värden för snävt för mkt vid balanseringen?


Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #52 skrivet: 31 januari 2014, 12:00:20 »
Fördelen är ju att det bara är en till två tankar, lite rör och inställningsarbete från att praktiskt taget kunna köra hela huset på värmepump. Beroende på hur säkringsläget ser ut i fastigheten skulle ni kunna ha en elpanna i stället, dom kostar inte mycket och skulle snabbt tjänas in om ni kan klippa gasabonnemanget (om ni inte behöver säkra upp massor och det då blir dyrare än gasen).

När ni har tankarna där kan ni också börja använda termostaterna i lägenheterna, givet att värmepumparnas flöde alltid är garanterat över tank. Då blir det bättre boendekomfort.

jag tror att vi är bra uppsäkrade i kåken, känns så. Aldrig sett så mycket förut på en sån liten fastighet. 3 x 80A! Det borde väl räcka långt?


Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #53 skrivet: 31 januari 2014, 12:11:35 »
Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgång av systemet innan ni sätter igång med några ombyggnader. Det kanske går att få anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.

när du säger det sÃ¥ vill jag minnas att nÃ¥n av tjommarna som vi haft i kÃ¥ken sagt att vÃ¥ra värmestammar inte är optimala för värmepump utan kunna argumentera för varför han tyckte sÃ¥. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #54 skrivet: 31 januari 2014, 14:58:53 »
Nu har jag inte mätt temperaturen med en sån där IR-mätare men känner man på framledning är det varmt och returen är betydligt kallare, nånstans på hälften av elementet börjar det bli "kallt", det är stor skillnad iaf. Så värmen verkar användas optimalt i (mina rum) iaf. Kanske har justerat kv-värden för snävt för mkt vid balanseringen?

Kanske är radiatorerna lite för hårt instrypta, med en lägre tempdiff kan man kanske ha en lägre kurva också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #55 skrivet: 31 januari 2014, 15:27:21 »
Kanske är radiatorerna lite för hårt instrypta, med en lägre tempdiff kan man kanske ha en lägre kurva också?

fullt möjligt. det är därför jag begärt in dokumentation från balanseringen så jag kan kika lite närmare på det.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #56 skrivet: 31 januari 2014, 15:42:52 »
Jag inser att jag har tänkt fel vad gäller gaspannan. Jag har sett den som en panna med liten vattenvolym, ungefär som gaseldade varmvattenberedare man kan se i sydliga länder. Sådana kommer det varmt vatten ur först när brännaren tänds. Men det är ju en gammal oljeeldad panna som man har satt en gasbrännare på. Den måste rymma en massa vatten, förmodligen finns det en varmvattenberedare i den också. Då är brännarens effekt inte relevant och det är ingen mening med att mäta vilken effekt den har. Det är lätt att trampa snett när man inte ser anläggningen framför sig annat än i huvudet.

Förmodligen står pannan uppvärmd hela tiden, gasbrännaren går för att ersätta varmhållningsförlusterna och den värme som går ut i radiatorsystemet när tillsatsen går in. I så fall skulle nog tillsatsvärmen fungera bättre om man sänkte temperaturen i pannan till t.ex. 60 grader. Det är då mindre risk att tillsatsvärmen kopplas ur pga att framledningstemperaturen blir för hög.

Om det nu är sÃ¥ att pannan stÃ¥r varm hela tiden och den är gammal blir det nog rätt stora värmeförluster den vägen. Gamla oljepannor var inte sÃ¥ välisolerade. Är det varmt i pannrummet?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #57 skrivet: 31 januari 2014, 16:09:00 »
Jag inser att jag har tänkt fel vad gäller gaspannan. Jag har sett den som en panna med liten vattenvolym, ungefär som gaseldade varmvattenberedare man kan se i sydliga länder. Sådana kommer det varmt vatten ur först när brännaren tänds. Men det är ju en gammal oljeeldad panna som man har satt en gasbrännare på. Den måste rymma en massa vatten, förmodligen finns det en varmvattenberedare i den också. Då är brännarens effekt inte relevant och det är ingen mening med att mäta vilken effekt den har. Det är lätt att trampa snett när man inte ser anläggningen framför sig annat än i huvudet.

Förmodligen står pannan uppvärmd hela tiden, gasbrännaren går för att ersätta varmhållningsförlusterna och den värme som går ut i radiatorsystemet när tillsatsen går in. I så fall skulle nog tillsatsvärmen fungera bättre om man sänkte temperaturen i pannan till t.ex. 60 grader. Det är då mindre risk att tillsatsvärmen kopplas ur pga att framledningstemperaturen blir för hög.

Om det nu är så att pannan står varm hela tiden och den är gammal blir det nog rätt stora värmeförluster den vägen. Gamla oljepannor var inte så välisolerade. Är det varmt i pannrummet?

Ja det har du rätt i, det ser ut att vara en gammal oljepanna som konverterats. Och jag tror också du är nåt på spåren när du säger att jag ska sänka driftstermostaten, när jag vred och kände lite på den igår "klickade" den vid ca 50 grader, så det är nog neråt jag ska gå.

Inte speciellt varmt i pannrummet. Ganska litet ventilerat utrymme, skulle gissa på ca 20 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #58 skrivet: 31 januari 2014, 16:22:29 »
Menar du att gaspannan gÃ¥r hela tiden?  :o
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Man ställer då in starttemp för inshuntning via pannan i meny 2 så att shunten inte öppnas innan pannan har hunnit bli varm.
Detta är en mycket egendomlig installation.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #59 skrivet: 31 januari 2014, 16:47:10 »
Menar du att gaspannan gÃ¥r hela tiden?  :o
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Man ställer då in starttemp för inshuntning via pannan i meny 2 så att shunten inte öppnas innan pannan har hunnit bli varm.
Detta är en mycket egendomlig installation.  ???

Rören är varma hela tiden från gaspannan men det är få gånger då den verkligen går igång och enligt mätaren förbrukar gas...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #60 skrivet: 31 januari 2014, 19:15:54 »
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Det är nog så det är ordnat, annars skulle det en ordentlig gasförbrukning. En stor gammal oljepanna läcker mer än 0,5 kW. Det skulle bli mer än ett par m3 per dygn året runt om den var varm hela tiden.

Drifttermostaten måste stå så att starttemperaturen för pannan ligger högre än den maximala temperatur värmepumpen kan ge. I annat fall går pannan inte går igång om värmepumpen skulle leverera vatten till pannan med högre temperatur än starttemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #61 skrivet: 31 januari 2014, 20:11:31 »
Om gaspannan jobbar mot en egen kurva och shuntar ut så kan det ju vara så att den är justerad för att gå igång när 2st värmepumpar inte klarar av att möta behovet? Nu spånar jag vilt

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #62 skrivet: 31 januari 2014, 20:38:43 »
Det är jättesvÃ¥rt att sätta sig in i hur det är kopplat.  Du har inte möjlighet att lägga upp lite bilder frÃ¥n pannrummet? Det kan kanske vara lättare att förstÃ¥ dÃ¥. Du skrev att det var tydlig skillnad pÃ¥ radiatorerna uppe och nere. Det indikerar att du har lite för lÃ¥gt flöde och mÃ¥ste köra med onödigt hög kurva/framledning. Om du mäter tillopp och retur till sÃ¥ mÃ¥nga radiator sÃ¥ möjligt sÃ¥ ska det vara ungefär detsamma nere i pannrummet. LÃ¥ter skumt om dina vp löser pÃ¥ hög retur samtidigt som du säger att radiatorerna är ganska svala nertill. Undrar om inte värmepumparna fÃ¥r tillbaka onödigt varmt vatten pÃ¥ nÃ¥got sätt. Hmm man kan spekulera hur mycket som helst. Men returen pÃ¥ huvudstammen i pannrummet bör ju ha ungefär samma temperatur som den genomsnittliga temperaturen är frÃ¥n radiatorerna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #63 skrivet: 31 januari 2014, 20:46:18 »
Uppe vid trevägsventilen vid gaspannan står det SV på flödeschemat vid trevägsventilen. Det måste vara en shuntventil, har inte tänkt på det tidigare. Fungerar den som den ska göra ska det inte spela någon roll vad det är för temperatur i pannan (så länge den är högre än framledningen från värmepumpen) eller om en eller två värmepumpar går. Det bör vara börvärde, ärvärde och inställda gradminuter för tillsatsen som bestämmer när den går inte. Är det bara en värmepump som går räknar reglersystemet gradminuter snabbare.

Det skulle inte förvåna mig om man blev tvungen att räkna på alla radiatorerna i huset för att se vilken sammanlagd effekt de kan avge vid maximal arbetstemperatur för pumparna. Det är förmodligen inte så mycket arbete. Våningsplanen är nog rätt lika varandra och det är begränsat antal storlekar på radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #64 skrivet: 01 februari 2014, 08:30:29 »
Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #65 skrivet: 01 februari 2014, 22:43:05 »
Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.

Ingen gasförbrukning under hela helgen men å andra sidan så har temperaturen legat stadigt runt nollstrecket. Tog lite bilder så ni kan få en känsla av hur det faktiskt ser u. Bilderna håller nog tyvärr inte Fotografiska-nivå så det är väl tur att man valde ekonombanan i stället...=)
HÃ¥ll tillgodo.

De första 3 bilderna visar de radiatorer som jag har i min lgh och är de som är vanligast i kåken. Finns en mindre i hallen också. Förutom bild(1) (vet inte om det syns men den har 3 rader element typ c33 tror jag man kanske kallar en sån?) så verkar det vara äldre radiatorer.

Bild 4 på vilka vred som sitter på, nya av märket MMA.

Bild 5. Välkomna in till pannrummet. Bild ska föreställa där borrhålen kommer in i fastigheten mot VP.

Bild 6. VP 2 som fnv bara värmer tappvattnet. Ovanför VP syns en växlare.
Bild 7. VP1 som värmer radiatorer.
Bild 8 . VP1+2 ihop med rördragningar.
Bild 9. Vår trotjänare - gaspannan!
Bild 10. Driftstermostat på gaspannan. Ska enligt tydliga instruktioner stå på 70 grader. Jag har testat runt lite och haft den inställd på 60 grader under dagen enligt tips från Rolf men det har nog varit för varmt idag.


« Senast ändrad: 01 februari 2014, 23:07:05 av kassören »

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #66 skrivet: 01 februari 2014, 22:46:58 »
Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.

Fortsättning följer.

Första bilden i den här serien är pÃ¥ VVB ackumulatortankarna  till tappvattnet som är ihopkopplade med VP1.

Bild 2. Vet inte exakt vad detta är. Står Grundfos, ser ut som en slags cirkulationspump.
Bild 3. Ingen aning. Nån grej från Siemens som är inställd på 60-70 grader.
Bild 4. Vattenmeterpelare. Den här blir en slags bonusfråga på. Den som knäcker denna ska jag personligen bjuda på öl. Någon har målat svart på. Inom dessa svartmålade sidor ska mätaren ligga, troligtvis för att trycker ska göra att de högst upp på våning 3 också ska få lite värme. Av någon jävligt konstig anledning sjunker trycket långsamt hela tiden så jag måste manuellt fylla på med vatten varannan månad eller så. Ingen, och då menar jag absolut inte har kunnat säga varför trycket sjunker. Så här har systemet betett sig sen tidernas begynnelse har det hetat utan att det ska finnas ngn läcka nånstans. Ekonomi är så mycket enklare än det här...

Nästa bild. Jag har börjat tvivla på att givarna på VP är att lita på öht. Termometern på framledning visar här ca 55 grader medan givare på VP visar 46.

Bilden därpå. Å andra sidan visar returen på en temperatur runt 32 grader...

Sista bilden en lite tydligare bild på VP och rördragning.

När jag ändå håller på är det några bilder som ni saknar eller behöver fotas tydligare så hojta till.
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 23:08:30 av kassören »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #67 skrivet: 02 februari 2014, 10:02:57 »
Pannan var en lite rackare. Troligen försvann oljepannan för länge sedan och ersattes med en gaspanna. Man ville av miljöskäl ha bort oljeeldning inne i stan. Jag tror inte gaspannan installerades som tillsatsvärme i samband med installationen av värmepump utan den fanns nog redan.

Tittade lite på radiatorernas värmeavgivning. Om sektionsradiatorerna är 600 mm höga, 75 mm djupa och 30 mm mellan sektionerna avger de per längdmeter följande effekter vid olika fram/returtemperaturer när det är 20 grader inne: 65/55 880, 60/50 740, 55/45 605.

Panelradiatorerna (c33) var värre eftersom de idag vanligen tillverkas med konvektorplåtar men jag lyckades hitta en hygienvariant utan konvektorplåtar som det fanns data för: 65/55 1125, 60/50 940, 55/45 770.

Nu är det bara att summera antal längdmeter radiatorer av de olika typerna som finns i huset, multiplicera effektsiffrorna sÃ¥ ser man vilken effekt som avges vid olika fram/returledningstemperaturer. Det är inga konstigheter, lika lätt som att räkna pengar.   

En sådan beräkning är det bra att ha som underlag vid diskussion med rörfirmor. Om inte annat så visar den rörfirman att de gör bäst i att vara seriösa.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #68 skrivet: 02 februari 2014, 12:38:57 »
Glömde nämna att jag förutsatte att panelradiatorerna också är 600 mm höga. Purmos hygienradiatorer som står för data ser lite annorlunda ut. Det är större avstånd mellan de två bakre panelerna men det kan inte ha någon större betydelse.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #69 skrivet: 02 februari 2014, 19:41:46 »
Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.

Jag har kollat runt lite i dessa menyer och konstaterar följande inställningar;
Grad min -3400
Vp min A 60
Vp min B 200
Vp stopp B 150
Ts min 300
ShuntP 15s
Shunttid 10%
XVV-stopp 60 Celsius
XVVintervall 14d

Hoppas detta ger mer och att jag befann mig i rätt menyer.

Jag har dock lärt mig att driftstermostaten på gaspannan ska vara inställd på 70gradet för annars riskerar den att börja rosta inifrån ut (pga kondenserande gas).

Ska kontakta en person som ni tipsat om så få se vad hans input blir.

« Senast ändrad: 02 februari 2014, 21:37:00 av kassören »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #70 skrivet: 03 februari 2014, 10:24:12 »
Jag tror också att 70 °C på gaspannan är korrekt.
Och den ska startas först när gradminutrarna når -500 (-200 + -300) vilket har skett i din avläsning.
GÃ¥r gaspannan kontinuerligt?
Annars är nått fel, kolla om shunten har öppnat helt?
Om shunten är helt öppen är det kanske för dåligt flöde generellt så att värmen från gaspannan inte kommer ut i systemet som den ska?

När gaspannan startar så ska VB-fram öka och gradminutrarna öka till -200 (tror jag) om allt är korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #71 skrivet: 03 februari 2014, 10:50:32 »
Jag tror också att 70 °C på gaspannan är korrekt.
Och den ska startas först när gradminutrarna når -500 (-200 + -300) vilket har skett i din avläsning.
GÃ¥r gaspannan kontinuerligt?
Annars är nått fel, kolla om shunten har öppnat helt?
Om shunten är helt öppen är det kanske för dåligt flöde generellt så att värmen från gaspannan inte kommer ut i systemet som den ska?

När gaspannan startar så ska VB-fram öka och gradminutrarna öka till -200 (tror jag) om allt är korrekt.

Gaspannan går igång väldigt få gånger, och när den går igång så tuggar den inte på speciellt länge heller. Vet inte hur tillförlitliga givarna är men temperaturen ser inte ut att stiga. Framledningsrören från gaspannan är dock jättevarma. Jag förstår dock inte varför de är varma hela tiden när den inte gått igång under hela helgen (pga för varmt ute).

 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #72 skrivet: 03 februari 2014, 14:13:45 »
Jättevarma, är det varmare än framledningen från värmepumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #73 skrivet: 03 februari 2014, 14:15:51 »
Så röret från pannan till shunten är riktigt varmt men efter shunten inte lika varmt?
Hur vet du att den inte gått på hela helgen?
Och varför är gradminutersräknaren i botten (-3400)?

Vad jag kan se så har du inga termostater som stryper, och jätteunderskott på gradminutrarna.
Är det kallt inne?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #74 skrivet: 03 februari 2014, 16:32:01 »
Jättevarma, är det varmare än framledningen från värmepumpen?

Jag upplever den som något varmare än framledning från vp.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #75 skrivet: 03 februari 2014, 16:42:13 »
Så röret från pannan till shunten är riktigt varmt men efter shunten inte lika varmt?
Hur vet du att den inte gått på hela helgen?
Och varför är gradminutersräknaren i botten (-3400)?

Vad jag kan se så har du inga termostater som stryper, och jätteunderskott på gradminutrarna.
Är det kallt inne?

Jag har okej temperatur men grannarna högst upp på tredje våningen har ca 19 grader när det är 0- +5 grader ute.

Vad tycker du vore lämpligare inställning på gradminutersräknaren?

Enligt gasmätaren så har gaspannan inte gått igång på hela helgen.

Helt ärligt så hittar jag ingen shuntventil. Men det beror säkert på min okunnighet. Framgår den av några av mina bilder från pannrummet?
« Senast ändrad: 03 februari 2014, 16:44:58 av kassören »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #76 skrivet: 03 februari 2014, 21:39:41 »
Gradminutersräknaren blir det den blir, men med sÃ¥ stort underskott borde den köra pÃ¥ för fullt med värme frÃ¥n gaspannan.  Sc:,h
Shuntventilen finns med pÃ¥ ritningen, men vad som är vad pÃ¥ bilderna är inte lika självklart.  :-\

Om du hittar shuntventilen, finns en tråd från denna till värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #77 skrivet: 04 februari 2014, 08:42:29 »
Jag tänkte att det kunde var läckage i shuntventilen så att det var lite cirkulation genom gaspannan även när den inte gick och att det är därför rören från pannan var varma. Men om de rören är varmare än framledningen från värmepumpen kan det inte vara förklaringen. Om gaspannan inte har varit igång är det då ett mysterium hur rören kan bli varma.

Gradminutersräknaren blir det den blir, men med sÃ¥ stort underskott borde den köra pÃ¥ för fullt med värme frÃ¥n gaspannan.  Sc:,h
Det är sÃ¥ jag ocksÃ¥ ser det, shuntventilen bör öppna tills framledningstemperaturen vid givaren blir sÃ¥dan att gradminuterna börjar betas av. FrÃ¥gan är om det finns nÃ¥gon maxtemperatur pÃ¥ framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir sÃ¥ hög som krävs vid -8 ute sÃ¥ blir den inte högre. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #78 skrivet: 04 februari 2014, 09:20:06 »
Gradminutersräknaren blir det den blir, men med sÃ¥ stort underskott borde den köra pÃ¥ för fullt med värme frÃ¥n gaspannan.  Sc:,h
Shuntventilen finns med pÃ¥ ritningen, men vad som är vad pÃ¥ bilderna är inte lika självklart.  :-\

Om du hittar shuntventilen, finns en tråd från denna till värmepumpen?

Det har konstaterats att anläggningen inte ser ut som på ritningen men jag ska leta. Dock när jag googlat bilder på shuntventiler så har jag när jag letat förut inte hittat något som liknar det jag sett på bilderna. Men jag förstår rent hypotetiskt var en sådan ventil bör finnas så det finns ju inte så mga ställen att leta på.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #79 skrivet: 04 februari 2014, 09:25:34 »
Jag tänkte att det kunde var läckage i shuntventilen så att det var lite cirkulation genom gaspannan även när den inte gick och att det är därför rören från pannan var varma. Men om de rören är varmare än framledningen från värmepumpen kan det inte vara förklaringen. Om gaspannan inte har varit igång är det då ett mysterium hur rören kan bli varma.
Det är så jag också ser det, shuntventilen bör öppna tills framledningstemperaturen vid givaren blir sådan att gradminuterna börjar betas av. Frågan är om det finns någon maxtemperatur på framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir så hög som krävs vid -8 ute så blir den inte högre.

Vet inte om jag förstÃ¥r exakt vad du menar. Man har strypt gaspannan sÃ¥ att den inte gÃ¥r igÃ¥ng  u onödan av kostnadsskäl trots höga gradminuterunderskott? Är det sÃ¥ jag ska tolka det? Eller att det finns en högst tillÃ¥ten framledningstemp inställd som gör att gasen aldrig kommer igÃ¥ng? Hur kan jag kolla i menyerna efter detta?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #80 skrivet: 04 februari 2014, 11:22:34 »
Vad jag menade var om det finns en inställd maxtemperatur på framledningen som gör att shuntventilen inte öppnar tillräckligt mycket. Jag medger att det är en långsökt teori. Det verkar troligare att det är något mekaniskt fel på shuntventilen som gör att den inte öppnar tillräckligt. Det kan hända att vredet har förskjutits så att shuntventilmotorn stannar i ändläget fast ventilen inte är helt öppen. I så fall går det inte att kolla i menyerna utan man måste kontrollera shuntventilen. Den kan inte sitta så långt från gaspannan på utgående röret.

Det ska inte vara något problem för gaspannan att tillsammans med värmepumpen värma huset under alla förhållanden. Att det sen förmodligen skulle ge värmepumpen problem med för hög returtemperatur är ett annat problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #81 skrivet: 04 februari 2014, 11:27:28 »
Frågan är om det finns någon maxtemperatur på framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir så hög som krävs vid -8 ute så blir den inte högre.

Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #82 skrivet: 04 februari 2014, 11:38:36 »
Börvärdet var 56 grader när det var -7 ute. Anläggningen klarar att värma huset ner till -8. Defaultinställningen på 55 grader verkar som en rimlig förklaring.

Men om det är så borde tycker jag att det inte borde bli problem med hög returtemperatur när bägge pumparna gick. Returen skulle ju inte gärna kunna bli högre än 45 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #83 skrivet: 04 februari 2014, 12:07:35 »
Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

Då ska jag justera enligt ditt råd och se vad som händer. Cliffhanger. =)

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #84 skrivet: 04 februari 2014, 19:55:44 »
Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

Så. VP var inställd på 58 grader men jag har nu ändrat till 65 grader. Vädret ska ligga stabilt kring nollan hela veckan så vi får se vilken effekt detta ger, om någon.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #85 skrivet: 05 februari 2014, 09:03:19 »
Bör man inte höja max tillåten returtemperatur också? Den är inställd på 46 grader vilket känns lågt om man tillåter framledningen att gå upp till 65.

Tillägg: 65 grader fram bör ge en returtemperatur på 50-52 grader om jag har räknat rätt.

« Senast ändrad: 05 februari 2014, 09:22:42 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #86 skrivet: 05 februari 2014, 09:50:14 »
Bör man inte höja max tillåten returtemperatur också? Den är inställd på 46 grader vilket känns lågt om man tillåter framledningen att gå upp till 65.

Tillägg: 65 grader fram bör ge en returtemperatur på 50-52 grader om jag har räknat rätt.

Jag får hålla ett öga på returen men just nu är den "bara" uppe i 39 grader. Gaspannan har dock fortsatt inte varit igång så jag tolkar att den höjda returen beror på mildare väder.

Jag hittar dock fortfarande inget som ser ut som en klassisk "shuntventil" däremot så la jag märke till att den här Siemens-"manicken" varit avstängd (så jag satte på den). SE bild nedan. Kan detta vara någon slags eletroniskt reglersystem för shuntning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #87 skrivet: 05 februari 2014, 10:15:31 »
Jag tycker mig se att den sitter på röret från gaspannan i en annan bild så det är inte helt otroligt att det är just den shunten som ska styra tillskott från gaspannan.
Kan du följa kablarna och se om någon går till den värmepump som sköter värmen till huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #88 skrivet: 05 februari 2014, 10:32:02 »
Jag tycker mig se att den sitter på röret från gaspannan i en annan bild så det är inte helt otroligt att det är just den shunten som ska styra tillskott från gaspannan.
Kan du följa kablarna och se om någon går till den värmepump som sköter värmen till huset?

Det är en enda röra med kablarna men jag får dubbelkolla. Inte helt omöjligt att den hör ihop med någon men jag har för mig att det på rören står tappvatten cirkulation vilket i så fall skulle innebära att den är felkopplad?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #89 skrivet: 06 februari 2014, 15:03:12 »
Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

En liten update medans jag väntar på röris.

Nu har vp äntligen börjat beta av antalet gradminuter men jag tror iofs att det beror på det milda vädret.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #90 skrivet: 06 februari 2014, 16:33:46 »
Har funderat lite mer över radiatorerna. Pumpen klarar att ensam värma huset ner till -2. Antag ett bidrag från hushållsel och övrigt som gör att pumpen behöver värma huset till 18 grader. Då är framledning 46 grader och returen 36. Det är 20 graders temperaturhöjning.

Dimensionerande utetemperatur är ungefär -17. Då ska värmesystemet klara en temperaturdifferens på 35 grader vilket betyder att 35/20 = 1,75 gånger större.

Tittar man i radiatorfabrikanternas dimensioneringprogram klarar radiatorerna den effekten vid 57 grader fram och 47 på returen. Det behövs då naturligtvis ett 1,75 gånger högre värmebärarflöde eftersom deltaT fortfarande är 10 grader. Är värmebärarflödet oförändrat blir temperaturerna 61/44 men det är för hög differens för en värmepump så det är inget aktuellt fall.

Har jag rätt ska radiatorsystemet kunna fungera ihop med värmepumparna även vid låga utetemperaturer. Det som jag är lite undrande över varför börvärdet var 56 grader när det var -7 ute. Frågan är om det inte är för värmekurvan är för hög när utetemperaturen är låg. Det blir ju så om värmekurvan är rak.

Jag sÃ¥g i manualen att max tillÃ¥ten returtemperatur kan ställas sÃ¥ högt som 60 grader. Undrar varför man dÃ¥ har ställt den sÃ¥ lÃ¥gt att det blir problem. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!