Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ac eller värmepump och duo?  (läst 385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jose

  • Gäst
Jose
Ac eller värmepump och duo?
« skrivet: 30 mars 2024, 17:41:20 »
Idag har vi en värmepump i vardagsrummet som hjälpt med lite extra värme och bra kyla på sommaren. Den har då kommit in i sovrummet också

Den gick sönder nu när det var kallt (nog suttit där 10-20 år, vi köpte huset för fyra år sen).

Vi har fjärrvärme för värmen så kanske jag inte ska snöa in mig på värmen för mycket. Däremot behöver vi kyla ner här under vår o sommar så det blir olidligt varmt.

Vi har även en andra våning men där har vi en portabel ac om inget annat..

Det är viktigt att kylan når vardagsrum och sovrum på nedan våningen först o främst. Men skulle gärna även vilja få in kyla i rummet bredvid köket också. Funderar därför på att köpa en duo eller trippel. Vill tillägga att där är uterum utanför hallen k där ej så går o ha en utedel.

SÃ¥ man har en i vardagsrum och en i hallen?

jag pratade med en butik som sa att de med duo inte kanske är så bra så det tappar effekt ju längre ifrån innerdelen är från ytterdelen. Att jag kanske skulle köra av istället för värmepump.. Och att det blir svårt att sätta en innerdel på ovanvåningen och att en som sitter i hallen där nere nog ej når sovrum brevid kök.

Känner mig rätt förvirrad. Någon som vet hur man kan få till det i alla sovrum/vardagsrum och kanske även ovanvåning?

Vill tillägga att ovanvåningen aldrig behöver extra värme bara kyla .





Jose

  • Gäst
Jose
SV: Ac eller värmepump och duo?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2024, 17:43:16 »
Bilder på planlösningen, vet ej hur jag delar i inlägget.

https://ibb.co/vj0tMFB
https://ibb.co/WDcDfZW

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ac eller värmepump och duo?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2024, 18:52:47 »
Man behöver vara registrerad användare och inloggad för att kunna ladda upp bilder som bilagor här.

Portabel AC är väldigt jobbigt då de låter så högt och är ineffektiva. Ser ut som ni skulle kunna ha en AC utedel vid andra hörnet på vardagsrummet precis utanför uterummet. Då kan rören följa trappan upp till en innerdel på övervåningen. Går ju också att ha en Duo där som även har en innerdel i vardagsrummet och helt ta bort den gamla. Sedan behövs nog en till AC på andra sidan av huset för att nå det andra sovrummet vid köket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!