Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning  (läst 3899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning
« Svar #15 skrivet: 19 augusti 2019, 11:19:11 »
Berätta gärna hur du tänker ?
Maskinen jobbar med kompressor ner till  +25C.
Med ett delta om 5 C så har du en retur om 20 C.
Snittemp är då 22,5 C i systemet.
Det är den lägsta temperaturen innan sommaracstängning.
22,5 i ett rum om 20-21 ger knappt någon värmeöverföring gentemot huset.
Har kört mitt system så i 15 års tid och inte haft något problem med komforten.
En framledning om 20 och retur om 15 ger ett snitt on 17.5 och det kyler snarare än värmer.

Mvh
D

Min tanke är att med golvvärme så kanske max framledning är 35 C då det är typ -20 C ute i ett modernt hus?
Det innebär att börvärdet går under 24 C när utetemp är högre än +10 C (innetemp = 20 C).
Att sen ärvärdet kommer pendla (över/under börvärdet) eftersom manskinen då går on/off är ju självklart.
Jag tolkade ditt inlägg som att börvärdet styr när elpatron går in?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hög elförbrukning
« Svar #16 skrivet: 21 augusti 2019, 05:38:22 »
Vad har du för element, vad har du för hus, en eller tvårörssystem? Har du termostater, hur varmt kör du inne?
Var bor du m.m.

BodenmatsF

  • Gäst
BodenmatsF
SV: Hög elförbrukning
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2019, 17:49:18 »
Radiatorerna är av den gamla sorten. Huset är byggt 46, och troligen är radiatorerna lika gamla. Alla termostater står på max. Det är ett tvårörssystem.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning
« Svar #18 skrivet: 08 september 2019, 07:53:44 »
Kontakta din installatör.
Något är galet där.

Du skall absolut ha en sänkning av din elförbrukning (om inte du eldade med olja eller ved/pellets innan så klart)

/D

BodenmatsF

  • Gäst
BodenmatsF
SV: Hög elförbrukning
« Svar #19 skrivet: 13 september 2019, 11:49:34 »
Jag har börjat få lite koll på varför jag troligen har hög förbrukning. Novis som man är, så har jag inte tänkt i de banorna tidigare, och installatören så inte ett smack om det när han kom och tittade på huset och värmesystemet innan jag fick offert. Det är så, att jag har få radiatorer. Det medför ju att för att få en bra och effektiv värmeöverföring från radiatorerna, måste de hålla hög temperatur. Det var ju inget problem tidigare, men när bergvärmepumpen ska värma huset, räcker inte pumpen till för att få upp tillräckligt hög temperatur, så elpatronen måste stötta orimligt mycket. Kan jag vara rätt ute med detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning
« Svar #20 skrivet: 13 september 2019, 12:55:10 »
Så kan det vara, men det känns som att kurvan i så fall är alldeles för högt ställd.
De dagar på året som det är så kallt att man behöver köra ut varmare vatten än kompressorn kan ge borde vara färre än 30 st ÄVEN om du har för klena radiatorer.
Om du nu inte bara har 2-3 radiatorer i ett hus på 100 m2 och tror att det skall fungera.

Vi har 15 radiatorer i vårt hus, som är ca 175 m2 inkl garage o ekonomidel.
Hur många radiatorer har ni?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #21 skrivet: 13 september 2019, 17:05:52 »
I flera svar har du fått frågor om dina radiatorer. Ett tips är att läsa svaren och svara på de motfrågor du fått.
Normalt har man ju en radiator under varje fönster, har du inte det?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!