Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310P: Vad händer om man utökar befintlig golvvärme ?  (läst 1186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jon_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GrÃ¥bo/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • E=MC2. Glöm aldrig det!
Hej alla!

Hoppas det är rätt forum, annars kan mod. flytta tråden

Vi har ett hus med enbart golvvärme (220m2) kopplad till en NIBE 310P. Nu bygger vi till 40m2 som också ska ha golvvärme.

Någonstans vill jag minnas att jag sett att 310P är lämplig för hus på ca 120m2. På tok för hög yta att värma alltså med den rekommendationen. Å andra sidan säger RSK-dokumentet för 310P att max systemvolym exkl. panna är 285L och vi har uppskattningsvis 200L innan tillbyggnad, så i det avseendet borde det räcka. Handboken säger 178L vid 0,5bar tryckexpansionskärlsförtryck, så jag antar att det behöver höjas för att klara 285L.

Hittills har vi inte haft problem med varmvatten eller inomhustemperatur, så upplevelsen är att pannan räcker till i nuläget. Kommer det att gå att hänga på 40m2 golvvärme till utan problem? Hur ska man justera tryckexpansionskärlsförtrycket för den ökade systemvolymen? Kommer cirkulationspumpen i 310P att klara 40m2 till?

Tacksam för all slags input :)
/Jon
1,5 plan + källare + vidbyggt garage = 346 m2
golvvärme över allt, ca 270m2. Garage+förråd med frostvakt+avfuktare

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej!
Finns flera aspekter på detta. Generellt rekommenderar NIBE frånluftsvärmepumpar i moderna välisolerade hus upp till 200 kvm. Är huset äldre eller större är det bergvärme eller annan värmepumpslösning som föreslås. När är huset byggt? Vad kräver det för värmeeffekt vid DUT enligt värmeritningen? 310P är normalt kopplad med en 8 kW el-patron och en mindre kompressor som ger ca 1,7 kW vid återvinning av frånluften, alltså ca 9,7 kW tillsammans. Blir en riktigt hög el-förbrukning i ett mycket stort hus, men kompressorn sparar ändå ca 7000 kWh/år på el-räkningen.

Vilket tillverkningsdatum är det på er 310P? Senare årsmodeller har 2,5 bar säkerhetsventil och klarar en max systemvolym på 285 liter exkl. pannan vid 0,5 bar förtryck i expansionskärlet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jon_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GrÃ¥bo/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • E=MC2. Glöm aldrig det!
Hej!

Försöker svara på alla frågor här

Hej!
Finns flera aspekter på detta. Generellt rekommenderar NIBE frånluftsvärmepumpar i moderna välisolerade hus upp till 200 kvm. Är huset äldre eller större är det bergvärme eller annan värmepumpslösning som föreslås. När är huset byggt?
Huset är byggt 1998. Vi flyttade in 2010. NIBE 310P ska ha suttit i sedan nybygget. Kompressor ska enligt uppgift vara bytt 2007

Vad kräver det för värmeeffekt vid DUT enligt värmeritningen?
Inte en aning. Dokument som beskriver delar av värmesystemet saknas. En fånig bild med energiklassning (näst innersta "huset") fick vi när vi köpte. Årsförbrukning är ca 20000 kWh och av det är en större del än normalt hushålls el pga många datorer igång dygnet runt.

Vilket tillverkningsdatum är det på er 310P?

Tillverkningsdatum kunde inte ens NIBE svara på exakt när jag skulle byta ventilationsfläkten strax innan jul, men inte nyare än 1998 iaf.

Med tanke på åldern räknar jag med att 310P rasar ihop permanent inom ett par år. När det händer vill jag noggrant välja rätt ny värmelösning. Om 310P går sina sista år ineffektivt så är det inte hela världen. Om det däremot inte kommer att fungera efter tillkoppling av tillbyggnaden måste man kanske överväga alternativen. Hmm...

/Jon
1,5 plan + källare + vidbyggt garage = 346 m2
golvvärme över allt, ca 270m2. Garage+förråd med frostvakt+avfuktare

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, när den är av tidig årsmodell har den 1,5 bar säkerhetsventil då den stora tanken provtrycktes med 2 bar. Max systemvolym 178 liter enligt manualen. Skulle diskutera detta med en bra rörmokare. Det går bra att sätta upp ett annat större expansionskärl med kanske dubbla storleken någonstans bredvid värmepumpen.

Min erfarenhet är att kompressorn håller runt 10 år sedan de införde miljövänligt köldmedia R290 propan 1997. Tidigare årsmodeller med R22 kunde gå över 20 år med samma kompressor. Eftersom ni har så stort hus är det bra att fundera över lämplig värmepumpslösning framöver. Om man väljer t.ex. bergvärme eller luftvattenvärmepump går det bra att ersätta ventilationen med en enkel kanalfläkt som bara blåser ut luften. Det finns också återvinningsaggregat för bergvärme och luftvattenvärmepumpar. En sak att fundera på är om man vill ha kompressorn inne eller utanför huset. Kan bero på om man har sovrum precis bredvid eller ovanför.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jon_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GrÃ¥bo/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • E=MC2. Glöm aldrig det!
Om man sätter dit ett till expansionskärl på rätt ställe, kan man då räkna med att få bra funktion på anläggningen i övrigt? Tänker mest på cirkulationspumpkapaciteten? Ett extra expansionskärl verkar inte kosta några större pengar, men installationen blir bökig om det ska sitta på samma krets som ordinarie kärl. Är det nödvändigt att sätta det före motorshunten? Före cirkulationspumpen? Eller kan man sätta det på framledningen?

Noterar iaf att vi har R290 som kylmedium på 310P. Det står på en lapp i "rörutrymmet" längst ned.

Jag funderar såklart en del på vad man ska göra när 310P har lämnat in, men det blir (förhoppningsvis) ett senare problem. Just nu vill jag bara få anständig funktion och låg installationskostnad. Effektivitet blir en fråga för nästa system :)
/Jon
1,5 plan + källare + vidbyggt garage = 346 m2
golvvärme över allt, ca 270m2. Garage+förråd med frostvakt+avfuktare

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ett extra expansionskärl kan man sätta någonstans på returledningen eller kopplar man bara in det där ordinarie kärl sitter, eventuellt med T-koppling. Kan rörmokaren se bäst. Eftersom ni bara har golvvärme arbetar värmepumpen med lite lägre framledningstemperaturer och det är en fördel eftersom varmare värmevatten ger högre expansion. Den inbyggda cirkulationspumpen har hög kapacitet på högsta läget men ni har väl också golvvärmefördelare med cirkulationspumpar, t.ex. en per våning? Jag funderade mer på 310P värmeeffekt och räknade lite på det. Ser ut att (nästan) räcka till då huset ligger i Göteborgstrakten om jag förstått rätt och huset även värms en del genom mycket hushålls-el till datorer etc. Alingsås har DVUT -15,4 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jon_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GrÃ¥bo/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • E=MC2. Glöm aldrig det!
Hej igen. Ursäkta sent svar. Agendan är tyvärr asfet.

Jag ringde NIBE och frågade vad de trodde effekterna skulle vara av att lägga till mer golvvärmeyta. Systemvolymen kommer att vara på gränsen med den nya volymen, men extra expansionskärl monterat på returledningen är lätt att installera, vilket NIBE också rekommenderade om det skulle börja pysa ur säkerhetsventilen. Planerar att preppa för detta med en vanlig T-koppling och kran och lägga till extra expansionsvolym vid behov.

Cirkulationspumpen kan ev. bli en flaskhals. I nuläget har vi inga extra pumpar utöver den i 310P och det är redan trögt på översta våningen som det är, så troligen blir det ett mer påtagligt bekymmer om vi lägger till golvvärmeyta. NIBE sa att man kan sätta en till pump i serie med den befintliga som går permanent. Förbereder installationen för detta också, så det lätt kan läggas till vid behov.

Jag hoppas att pannans totaleffekt kommer att räcka. Finns en icke inkopplad 4,5kW-patron i pannan om det skulle bli riktigt kallt, men den är utan kontaktor sedan några år :) https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55451

För framtiden rekommenderade NIBE bergvärme med 1255-16. Får väl kolla vad de övriga föreslår vad det lider...

/Jon
1,5 plan + källare + vidbyggt garage = 346 m2
golvvärme över allt, ca 270m2. Garage+förråd med frostvakt+avfuktare

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
klart de rekommenderar 1255-16 deras flaggskepp, de vill sälja inverters =)
Koppla in den elpatron på 4.5 kilowatt som du har, så klarar du dig, till pumpen rasar.
« Senast ändrad: 28 januari 2019, 06:00:10 av DonPablo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!