Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avlufta och trycksätta  (läst 4494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avlufta och trycksätta
« skrivet: 27 mars 2012, 09:54:29 »
Nu får ni göra lite plats åt amatörer.
I höstas installerade jag 4 solfångare och anslöt till 300l tank som annars jobbar ihop med en värmepump.
Nu vill jag köra igång solsystemet men har en del praktiska funderingar. Systemet är fyllt med glykol, men en så länge finns inget tryck i det. Rörmakaren satte in en avstängningsventil inne i huset, där jag skulle koppla på en pump för att trycksätta det. Ska försöka använda en trädgårdspump på 5l men har just nu lite problem med att anpassa anslutningarna. Jag undrar - avluftas då systemet på samma gång (eller kan man göra det)? Räcker det då med en ventil (in) där man ansluter pumpen? Var kommer luften ut, ifall? Jag provkörde det hela utan tryck och fick 120 grader på taket och 50 i tanken är det normalt (altså utan tryck)? Enkla, praktiska frågor (hoppas inte alltför dumma) som man glömmer att ta upp ibland.
Egon
P.S.Det vore inte så dumt om en kunnig "fackman" kunde ta sig tid och beskriva alla steg vid igångsättandet av sånt system.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avlufta och trycksätta
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2012, 10:19:15 »
Jag är ju visserligen ingen "fackman", men har gjort detta några gånger..... 8).
Hur ansluter du till tanken? Inbyggd solslinga eller växlare? Bild kanske?
Vad ska du ha för styrning?

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Avlufta och trycksätta
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2012, 11:22:40 »
Håller med Yeti550 behöver mer info. Om du inte har tryck och cirkulation kan du koka sönder glykolen. Lägg på en rem här...
Men ett sett att lufta systemet är att köra via trädgårdspumpen och en stor hink med glykolblandning. Du hämtar glykol till pumpen från en hink där även en slang från systemets "avtappning" går ned. Du behöver kunna stänga av flödet den kortaste vägen mellan påfyllning och avtappning med någon form av ventil. Dvs du cirkulerar glykolen runt i systemet med pumpen och luften försvinner via hinken. Viktigt att hålla slangen som fyller systemet under ytan för att inte dra in luft. Kör detta i kanske 20 min så torde all luft vara borta.
Sedan stänger du först avtappningens kulventil och låter pumpen köra upp trycket till det tryck du skall ha. Stäng sedan kulventilen vid påfyllningen och stäng av pump. Öppna sedan kulventilen mellan påfyllning och avtappning för att kunna köra systemet.

Har systemet en bra avluftare kan du sätta på en trädgårdsslag på påfyllningskopplingen på systemet och låta vattentrycket köra upp till en nivå över rätt systemtryck. Tvångskör sedan cirkulationspumpen och lufta av i omgångar. Reducera sedan trycket till det rätta via avluftningen.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Avlufta och trycksätta
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2012, 11:41:02 »
...Men ta det lugnt och utför inte detta en solig dag, 120 °C glykol är inte så skönt att få över sig och de flesta slangar (och hunkar också för den delen) gillar inte så höga temperaturer
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta och trycksätta
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2012, 14:42:25 »
Det var snabba ryck, tack. Det är lika bra att berätta om hela systemet. Jag köpte allt i ett svep, förra året från Invest. Jag har en värmepump LVE09, tank TKT-300l med inbyggt solslinga, 4 solfångare ISP 2.0 med drivpaket IN-SK. Till värmepumpen hör en styrcentral, inne i huset. Det blir bökigt att anpassa trädgårdspumpen (olika gängor). Dessutom måste jag hitta den där avtappningsslangen (där finns det ett par eller så). Ska den sitta direkt på tanken eller på någon av rören? Jag trodde att luften sticka ut genom ventilen uppe på taket. Man är så osäker när man gör sånt för första gången men fackmannen som satte ihop det hela var inte heller så påläst ("...finns inte så många såna system än.."). Sedan återstår också att knappa in alla värden så att det hela sköter sig självt. Förresten, har man på¨solsystemet hela året eller stänger man av det på vintern? Det bör man väl göra. jag kommer säkert med flera frågor när jag väl kommit igång.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Avlufta och trycksätta
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2012, 20:09:36 »
På den här sidan finns ett par dokument som beskriver processen
http://www.thsolar.se/lankar.html
Detaljerna kan skilja såklart. En annan firma rekommenderar att man trycksätter utan glykol - bara vatten - för att kolla att det är tätt först. De tyckte till och med att man kan köra så ett tag - de förutsätter att man installerar på sommaren alltså. Sen fyller man glykol när allt är OK. ( Jag har inte gjort det här själv, men börjar bli sugen på några paneler.)
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!