Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga radiatorsystem  (läst 3257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m1cke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga radiatorsystem
« skrivet: 30 april 2014, 06:38:12 »
Hej!
Har en luft/vattenvärmepump som installerades i februari, vi är mycket nöjda!
Bara en sÃ¥dan liten sak som vattenberedaren som tidigare innehöll 100 liter är idag 260 liter, vilken lyx att kunna duscha efter varandra!  :)

Till min fråga,
När värmen nu kommer. Bör jag stänga av hela radiatorkretsen?
Och hur gör jag det då? På termostaterna eller som en inställning i pannan?
Varför jag frågar är att jag fått veta att det inte alltid är effektivt ur energiförbrukning, då att behålla flödet ger mindre energiförbrukning (pannan är inställd på att reglera sig efter utetemp så cirkulationsvattnet håller inte mer än ca 25 grader nu).

Tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga radiatorsystem
« Svar #1 skrivet: 30 april 2014, 06:58:10 »
Finns det ingen sommarautomatik på VP'n så att den stänger av cirkulationen själv när det är tillräckligt varmt ute?
Att stänga termostaterna och låta cirkulationspumpen vara igång är ingen idé och stänger du av cirkpumpen manuellt är det risk att den har kärvat fast i höst när du skall starta den igen. Därför är det bättre att låta pannan sköta det själv om det går. Dock kanske man måste ändra några inställningar för att få det att funka som man vill...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Stänga radiatorsystem
« Svar #2 skrivet: 30 april 2014, 07:18:21 »
Jag har en urgammal vp utan automatik, jag stänger av den. Jag låter cirkpumpen gå, dels för att det är säkrast, som purjo sa, dels för att jag förvärmer varmvattnet i en tank.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stänga radiatorsystem
« Svar #3 skrivet: 30 april 2014, 10:10:12 »
Varför inte låta automatiken på VP sköta det hela? Har inte alla moderna VP automatik som klarar den biten??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga radiatorsystem
« Svar #4 skrivet: 30 april 2014, 10:13:04 »
Det borde den ha. Står det inte i manualen hur man ställer in gränsvärden för sommarläge? Exakt vilken modell av VP och styrsystem är det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad m1cke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga radiatorsystem
« Svar #5 skrivet: 30 april 2014, 18:33:04 »
Det låter mest logiskt att där finns automatik som sköter detta. Då den som sagt är inställd på någon form av automatik och reglerar tempen efter behov.
Något i manualen hittar jag inte som har med detta ämne att göra.

VP är en ERLQ006CAV3, dvs Daikin Altherma.
Hoppas det var vad ni efterfrågade :)

Trevlig valborg på er!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga radiatorsystem
« Svar #6 skrivet: 30 april 2014, 19:30:30 »
Vart f*n hittar man manualer till Daikins värmepumpar?  Sc:,h
Enligt Daikin_ skall ju allt finnas tillgängligt på nätet:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55615.msg579586#msg579586
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Stänga radiatorsystem
« Svar #7 skrivet: 30 april 2014, 19:44:31 »
Så vitt jag vet är det endast bergvärme manualen som finns tillgängligt så riktigt allt är det inte även om dom tycker det själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!