Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?  (läst 723 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pathe915

  • Gäst
Har nyligen köpt hus med en Nibe F370 med FJVM220. Under maj-september är fjärrvärmepriset 12 öre/kWh så jag ställde F370 i läge ”endast tillsats” den 1 maj med syfte att spara pengar. Det verkar fungera som det är tänkt men nu noterar jag att varmvattentanken är 25 C och började tänka på bakterier.

Kan det bli problem med legionellabakterier när vattnet står stilla i varmvattentanken med ljummen temperatur? Vattnet kommer ligga kvar där till september om jag inte gör något aktivt åt saken.

Finns det goda råd? Hur brukar man göra?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5

Nog tycker jag att du ska dra igång kompressorn igen.

pathe915n

  • Gäst
pathe915n
SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2024, 14:52:18 »
Jo jag förstår att det är ett alternativ men det måste finnas andra sätt att lösa det på. Åtgärden nämns som ett råd i energideklarationen så fler med FV+FLVP måste göra såhär.

Kan jag tömma tanken?
Kan jag tillsätta klor?
Kan jag ignorera problemet till september och då hetta upp den till 70 grader i samband med att jag aktiverar kompressorn igen?

Jag är alltså ute efter råd som inte innebär att köra kompressorn för omkring 70 öre/kWh för värmen under tiden jag kan köpa fjärrvärme för 12 öre/kWh som tillsats. Det vore ett stort slöseri.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Du får väl låta en rörmokare tillverka en omkopplingskonsol så du kan ställa om varmvattnet direkt till FJVM 220 utan att först passera varmvattenberedaren på F370. Sedan på hösten köra kompressorn några dygn innan man kopplar in varmvattenberedaren igen. Men kostnaden för en sådan åtgärd tar åtskilliga år att spara igen med en normal varmvattenförbrukning i huset. Om kompressorn sedan inte ska användas på fem månader borde man också hitta på ett sätt att koppla bort den elektriska kompressorvärmaren under den tiden. Sedan sätta på den något dygn innan man startar kompressorn på hösten.

Edit: Ser att det ska räcka med helt enkelt en avstängningsventil på varmvattenröret från F370 till FJVM 220. Borde inte bli så dyrt att sätta dit men det blir ju alltid ett par tusen med en rörmokare.
« Senast ändrad: 05 maj 2024, 16:09:14 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Kan jag tömma tanken?
Kan jag tillsätta klor?
Kan jag ignorera problemet till september och då hetta upp den till 70 grader i samband med att jag aktiverar kompressorn igen?

1. Nej, du måste ha tryck kvar i innermanteln på beredaren, för annars är det stor risk att den imploderar genom att du behöver vatten i yttermanteln för att få värmekretsen att fungera.

2. Hmm...

3. Det finns risk att legionellan har spritts sig ut i ledningarna. Du måste spola ett antal minuter till alla tappställen med 60°-70° på vattnet. Då skulle inte jag vilja vara i närheten av vattenångorna.



Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
Du behöver ju inte hålla VVB varm kontinuerligt, det räcker med några timmar en gång i månaden (så som värmepumpar med "legionellakörning" i styrprogrammet brukar göra). Om du har rörligt elpris och håller koll på elmarknaden, passa på att göra manuella "legionellakörningar" då elpriset är riktigt lågt (t ex nu under vårfloden, blåsiga dagar när det är god fart på vindkraften, kvällar/nätter).

Tänk också på att legionellabakterier inte kan uralstras, de måste komma någonstans ifrån från början. Om det vatten som tillförs din VVB är hygieniskt bra (t ex klorerat från vattenverket eller kommer från en djupborrad brunn) så behöver man knappast oroa sig, är det däremot frågan om ytvatten eller vatten från en ytlig grävd brunn med begränsad rening så kan behöva ta legionellan mer på allvar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

pathe915n

  • Gäst
pathe915n
SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2024, 19:01:28 »
Så det borde vara OK att jag kör igång kompressorn och manuellt tvingar pumpen köra en ”periodisk höjning” av varmvattnet var 14e dag? (Den är inställd på det intervallet från fabrik).

Däremellan stänger man av kompressorn och låter enbart FJVM köra.

Frågan är vad man sparar då, med tanke på att den aktiverar elpatronen på 2 kW när den ska höja varmvattnet. Det gör den visserligen annars med var 14e dag men då ska den bra höja från 55 C, inte från 25 C. Skillnaden för 200 liter torde bli 7.75 kWh om man räknar att den tvingas köra enbart elpatron (25 C -> 55 C).

Jag får räkna på om det är lönsamt med den värme vi konsumerar. Kanske slå en signal till firman som gjorde energideklarationen och kom med rådet. Dom måste haft en tanke hur man ska hantera legionellabakterier.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Så det borde vara OK att jag kör igång kompressorn och manuellt tvingar pumpen köra en ”periodisk höjning” av varmvattnet var 14e dag? (Den är inställd på det intervallet från fabrik).

Däremellan stänger man av kompressorn och låter enbart FJVM köra.

Frågan är vad man sparar då, med tanke på att den aktiverar elpatronen på 2 kW när den ska höja varmvattnet. Det gör den visserligen annars med var 14e dag men då ska den bra höja från 55 C, inte från 25 C. Skillnaden för 200 liter torde bli 7.75 kWh om man räknar att den tvingas köra enbart elpatron (25 C -> 55 C).

Jag får räkna på om det är lönsamt med den värme vi konsumerar. Kanske slå en signal till firman som gjorde energideklarationen och kom med rådet. Dom måste haft en tanke hur man ska hantera legionellabakterier.


Är det en akademisk fråga, eller "minst-kWh-på-mätarn-när-man-dör-vinner"-fråga, eller är det så illa ställt att ett par insparade hundralappar gör så att ni klarar er att hålla er flytande rent ekonomiskt?

Här kommer hursomhelst svar på när snålheten bedrar visheten? Sc:,h  ;)

Har själv god koll på F370/F730/F750 då jag har den sistnämnda.

Det kostar dig ungefär 275 kWh/fjärrvärmesnålhetssäsong att hålla tanken varm med elpatron, och periodvisa legionellakörningar var tredje vecka kostar dig ytterligare 30 kWh med elpatron.
Eller 100 kWh om du enbart kör periodisk höjning och låter tanken svalna mellan varven.

100 kWh med kompressor för "standby-värmen", dvs ca 200kr... och typ en femtiolapp för legionellakörningarna däremellan.
Eller 200kr för periodvisa legionellakörningar.

Patientavgiften är 300kr i Region Västerbotten i skrivande stund, men det är ditt minsta problem när immunosupprimerade Agda* är på besök och andas in Legionella-aerolsoler från snålvattnet.

(*Agda är antingen 82 år eller 8.2 månader).


Edit: Mitt inlägg är med all välmening och med glimten i ögat, men också rätt mycket pekpinne, Legionärssjukan suger, man kan dö om man är äldre/svag/har otur.
« Senast ändrad: 05 maj 2024, 20:52:22 av kWhalp »

pathe915n

  • Gäst
pathe915n
SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2024, 21:04:10 »

Är det en akademisk fråga, eller "minst-kWh-på-mätarn-när-man-dör-vinner"-fråga, eller är det så illa ställt att ett par insparade hundralappar gör så att ni klarar er att hålla er flytande rent ekonomiskt?

Här kommer hursomhelst svar på när snålheten bedrar visheten? Sc:,h  ;)

Har själv god koll på F370/F730/F750 då jag har den sistnämnda.

Det kostar dig ungefär 275 kWh/fjärrvärmesnålhetssäsong att hålla tanken varm med elpatron, och periodvisa legionellakörningar var tredje vecka kostar dig ytterligare 30 kWh med elpatron.
Eller 100 kWh om du enbart kör periodisk höjning och låter tanken svalna mellan varven.

100 kWh med kompressor för "standby-värmen", dvs ca 200kr... och typ en femtiolapp för legionellakörningarna däremellan.
Eller 200kr för periodvisa legionellakörningar.

Patientavgiften är 300kr i Region Västerbotten i skrivande stund, men det är ditt minsta problem när immunosupprimerade Agda* är på besök och andas in Legionella-aerolsoler från snålvattnet.

(*Agda är antingen 82 år eller 8.2 månader).


Edit: Mitt inlägg är med all välmening och med glimten i ögat, men också rätt mycket pekpinne, Legionärssjukan suger, man kan dö om man är äldre/svag/har otur.

Är det alltid såhär otrevlig ton?

Bakgrunden är att jag läser energideklarationen med rådet ”Stäng av kompressorn på frånlufsvärmepumpen mellan maj-september, det minskar kostnaderna rejält.” Jag försöker göra så men upptäcker att när jag talar om för F370 att enbart köra fjärrvärmetillsatsen så låter den tanken svalna. Kontentan blir att jag då går in här och frågar om råd då jag misstänker att det kan vara ohälsosamt och undrar hur det är tänkt att man ska göra när man följer rådet i energideklarationen. Från vad jag måste anta är en expert och att rådet är vanligt för hus med kombinationen jag har.

Istället för hjälp så får jag höra att jag är dum, snål och ovis.

Tack för välkomnandet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det alltid såhär otrevlig ton?

Bakgrunden är att jag läser energideklarationen med rådet ”Stäng av kompressorn på frånlufsvärmepumpen mellan maj-september, det minskar kostnaderna rejält.” Jag försöker göra så men upptäcker att när jag talar om för F370 att enbart köra fjärrvärmetillsatsen så låter den tanken svalna. Kontentan blir att jag då går in här och frågar om råd då jag misstänker att det kan vara ohälsosamt och undrar hur det är tänkt att man ska göra när man följer rådet i energideklarationen. Från vad jag måste anta är en expert och att rådet är vanligt för hus med kombinationen jag har.

Istället för hjälp så får jag höra att jag är dum, snål och ovis.

Tack för välkomnandet.
Har du VV från FJV rakt av nu. hur är det när kompressorn går med VV

pathe915n

  • Gäst
pathe915n
SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2024, 22:35:55 »
Har du VV från FJV rakt av nu. hur är det när kompressorn går med VV

I normalläget produceras varmvatten av både värmepumpen och fjärrvärmetillsatsen. Följande går att läsa i installationsmanualen.

”Systemprincip
Värmepumpen levererar värme till värmesystemet tills den kallar efter tillsatsvärme. Då stannar cirkulations- pumpen i värmepumpen och cirkulationspumpen i FJVM 220 börjar arbeta mot värmesystemet.
När kompressorn har värmt upp värmepumpens vat- tenvolym tillräckligt mycket, stannar cirkulationspum- pen i FJVM 220 medan värmepumpen övergår till att arbeta mot värmesystemet.
Framledningstemperaturen regleras av värmepumpens styrning, antingen med dess egen shuntventil eller med reglerventilen i FJVM 220.
Vid varmvattentappning hämtas vatten från värmepum- pen och FJVM 220 via blandningsventilen.
Vid stora tappningar innebärande att varmvatten i värmepumpen tar slut produceras varmvatten istället av fjärrvärmen. Detta sker automatiskt med hjälp av blandningsventilen.”

pathe915n

  • Gäst
pathe915n
SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2024, 22:40:40 »
I normalläget produceras varmvatten av både värmepumpen och fjärrvärmetillsatsen. Följande går att läsa i installationsmanualen.

”Systemprincip
Värmepumpen levererar värme till värmesystemet tills den kallar efter tillsatsvärme. Då stannar cirkulations- pumpen i värmepumpen och cirkulationspumpen i FJVM 220 börjar arbeta mot värmesystemet.
När kompressorn har värmt upp värmepumpens vat- tenvolym tillräckligt mycket, stannar cirkulationspum- pen i FJVM 220 medan värmepumpen övergår till att arbeta mot värmesystemet.
Framledningstemperaturen regleras av värmepumpens styrning, antingen med dess egen shuntventil eller med reglerventilen i FJVM 220.
Vid varmvattentappning hämtas vatten från värmepum- pen och FJVM 220 via blandningsventilen.
Vid stora tappningar innebärande att varmvatten i värmepumpen tar slut produceras varmvatten istället av fjärrvärmen. Detta sker automatiskt med hjälp av blandningsventilen.”

Sida 10 innehåller en principskiss, tyvärr kan jag inte klippa in bild då mitt forumkonto väntar på manuell hantering.

https://www.nibe.eu/assets/documents/18388/331761-1.pdf

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Är det alltid såhär otrevlig ton?

Bakgrunden är att jag läser energideklarationen med rådet ”Stäng av kompressorn på frånlufsvärmepumpen mellan maj-september, det minskar kostnaderna rejält.” Jag försöker göra så men upptäcker att när jag talar om för F370 att enbart köra fjärrvärmetillsatsen så låter den tanken svalna. Kontentan blir att jag då går in här och frågar om råd då jag misstänker att det kan vara ohälsosamt och undrar hur det är tänkt att man ska göra när man följer rådet i energideklarationen. Från vad jag måste anta är en expert och att rådet är vanligt för hus med kombinationen jag har.

Istället för hjälp så får jag höra att jag är dum, snål och ovis.

Tack för välkomnandet.

Det var inte min mening att såra dig. Ber om ursäkt, brukar vara bra ton här inne.  tummenupp

Jag vill bara framföra på ett (målande) sätt, att det inte är värt att riskera ett Legionellautbrott för (i ditt fall) ett par hundralappar.

Energideklarations-Nissen/Nissan är ute och cyklar, rejält i min mening...
« Senast ändrad: 05 maj 2024, 23:12:10 av kWhalp »

pathe915n

  • Gäst
pathe915n
SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Svar #13 skrivet: 05 maj 2024, 23:22:04 »
Det var inte min mening att såra dig. Ber om ursäkt, brukar vara bra ton här inne.  tummenupp

Jag vill bara framföra på ett (målande) sätt, att det inte är värt att riskera ett Legionellautbrott för (i ditt fall) ett par hundralappar.

Energideklarations-Nissen/Nissan är ute och cyklar, rejält i min mening...

 :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag får det till att du kan spara ca 1350 kr per år genom att följa rådet i energideklarationen. Att det "minskar kostnaderna rejält" är som sagt att ta i tycker jag. Och det kräver att en rörmokare installerar en avstängningsventil på varmvattenröret mellan F370 och FJVM 220 så att man kan stänga av tanken helt i F370 m.h.t. legionella. Kostar ett par tusen att få det installerat.

Edit: Möjligt att besparingen blir ännu något större inser jag efter att funderat ett tag till. Typ 1600 kr per år. Komplext problem som kräver att man räknar igenom allt i typ Excel för att få helt ordning på sifforna.
« Senast ändrad: 06 maj 2024, 10:46:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!