Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och vedeldning  (läst 21058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #30 skrivet: 04 mars 2011, 23:19:12 »
The fire burns forever!  :)

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #31 skrivet: 04 mars 2011, 23:25:14 »
Fråga.

Ni som har eldat har ni en vanlig Contura typ plåt, förlåt "luffarkamin" eller har ni kakel eller Tulikivi eller vad pratar vi om för effekter och tidsrymd?

Contura 3-9kW snabbt med röd skorsten under två timmar eller 3kW 2 ton finsk ugn i ett dygn.

Fin kurva på sidan 71 i Tulikivi broschyr...
 

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #32 skrivet: 06 mars 2011, 20:20:51 »
Jag kör en 600 kg gjutgärns och pipstens kamin som är varm ca 5 timmar efter eldning, men plattans tröghet är ca 10 timmar, effekten från golvet hinner knappast avta innan kaminen svalnat. Min Upnor reglering har ett "kamin läge" som också minskar risken för kalla golv, men pga trögheten behövs det inte för mig som inte eldar kontinuerligt.

Missa inte dokumentären eleganten från vidderna om du gillar Meduza
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #33 skrivet: 06 mars 2011, 21:46:25 »
cyklotron

Vilken golvärme har du?

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #34 skrivet: 12 mars 2011, 22:54:52 »
Är det någon som har en större eldstad på över ett ton och har bergvärme?

Tänker på Tulikivi mm?


Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #35 skrivet: 13 mars 2011, 08:23:31 »


Tvärtom faktiskt. Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi, och eftersom TS kör enbart utegivare så är det bara värmekurvan som bestämmer mängden producerad energi vid en viss utetemp. Termostatstrypt flöde på en eller ett par raddar kommer bara resultera i att den av vp producerade värmen fördelas annorlunda i huset.

Men Labold, om två grannar har exakt likadana anläggningar, med endast utegivare, med samma inställningar och eftersträvar samma innetemp, kommer då dessa pumpar jobba precis lika mycket även om granne A:s hus är hälften så stort?

Så tolkar jag ditt svar, men det kan vara jag som inte tolkar rätt Sc:,h

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #36 skrivet: 18 mars 2011, 11:10:17 »
@Fattiglapp: Du har helt rätt... Om bara halva huset behöver värmas så
kan det liknas vid att vi värmer ett hälften så stort hus. Det blir t.o.m. ännu
bättre eftersom vi inte får några förluster till den del av huset som redan
är tillräckligt varm.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #37 skrivet: 18 mars 2011, 14:18:24 »
Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi, och eftersom TS kör enbart utegivare så är det bara värmekurvan som bestämmer mängden producerad energi vid en viss utetemp. Termostatstrypt flöde på en eller ett par raddar kommer bara resultera i att den av vp producerade värmen fördelas annorlunda i huset.

Men Labold, om två grannar har exakt likadana anläggningar, med endast utegivare, med samma inställningar och eftersträvar samma innetemp, kommer då dessa pumpar jobba precis lika mycket även om granne A:s hus är hälften så stort?

Så tolkar jag ditt svar, men det kan vara jag som inte tolkar rätt Sc:,h

Du tolkar inte rätt. Du hårddrar det hela till en extrem. I det fall du beskriver kommer värmeförlusterna från det mindre huset att vara kanske hälften så stora hela tiden, dygnet runt, varje dag. Det vi diskuterar i den här tråden är att tända en brasa i kaminen någon gång då och då. Läs alla mina inlägg i tråden igen så tror jag du får en uppfattning om vad jag tror händer då.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #38 skrivet: 18 mars 2011, 17:11:34 »
Är det någon som har en större eldstad på över ett ton och har bergvärme?

Tänker på Tulikivi mm?



Funkar fint bara man har innegivaren bra placerad och en långsam eldstad.

Vår elstad väger ca 2700 kg + mur och skorsten som lagrar bra med värme på ca 300 kg. Fördelen med mycket massa är ju att den ger lite värme men under väldigt lång tid så golvvärmen hinner väldigt bra med i svängarna, vår är varm i upp till ett dugn och tom längre om man bränt på lite extra. Rumstermostaterna har vi skippat och kör med öppna slingor, tempen styr vp via rumsgivaren. Eldar jag 1-2 korgar per dag så kan VP stå en hel dag fast det är -15 ute.

Blev tvungen att sätta mig ned och räkna ut vikten, hade gissat pÃ¥ 1400 kg. Men efter att jag kollat genom fakturan pÃ¥ beställt tegel, eldfast tegel och  gjutmassa sÃ¥ kom jag fram till att den väger 2700 kg! sen väger pipan i varma utrymmet ca 300 kg.
« Senast ändrad: 18 mars 2011, 18:22:09 av Finnen »
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #39 skrivet: 18 mars 2011, 22:21:17 »
Var har du placerat innegivaren?

Vad har du för golvvärme, vilket märke alltså?

Snacka om optimal värmelösning!  Thumbsup

Har du gjort några värmeflyttande åtgärder med fläktar och kanaler mm?

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #40 skrivet: 18 mars 2011, 22:46:17 »
Var har du placerat innegivaren?

Vad har du för golvvärme, vilket märke alltså?

Snacka om optimal värmelösning!  Thumbsup

Har du gjort några värmeflyttande åtgärder med fläktar och kanaler mm?

Eldstaden sitter i vardagsrummet i ena änden av huset givaren sitter i hallen i andra änden, värmen måste alltså spridas genom huset innan VP reagerar.

I sovrummet bakom spisen blir det onödigt varmt p.g.a pipan är halvt inne i rummet, där har jag planer på att sätta en fläkt som flyttar värmen till hallen.

Vi har Roth golvvärme, borde vara samma som wirsbo enligt säljare...

Eldstaden och pipan har jag murat till stor del själv så det blev en väsentlig skillnad i pris gemfört med om jag köpt motsvarande spis från Tiiler. Kostade ca 1500 euro gemfört med en "fabriks" fabriks för 3500 euro! Thumbsup
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #41 skrivet: 18 mars 2011, 23:04:02 »
Det är ju gratis om man jämför med vad det kostar att köpa grejerna på denhär sidan vattnet.

Jag vet inte om du har sett de andra posterna jag har skrivit men det är inte gratis här om man ska ha riktiga grejer.

Har e-postat fabriken direkt men det verkar vara svårt att köpa grejerna och sedan importera det. Verkar vara problem att få garanti samt montering. Verkar inte som om montörerna är villiga att montera utan att de fått sälja materialet också.

Wirsbo är den golvvärmen som monteras i Finndomohems hus här fast de har inte en platta på mark utan en platta med frigolit (ecogrund typ) och då pallar inte det trycket/vikten från Tulikivi utan att man måste förstärka.

vad kostar en

Silo/C hos dig? här kostar den (enbart spisen 48 400 skr toppansluten inkl rabatt, normal 55 000skr)

TLU 2000/91 = 64 500 skr (normalt 77 900 skr)

??


Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #42 skrivet: 19 mars 2011, 19:08:06 »
Hittade inga prisuppgifter för tulikivi på nätet, men för en motsvarande (viktmässigt) nunnauuni får man pröjsa ca 4000e + montering ca 500e.

Har ni bestämt er för en täljstens spis? Annars finns ju tex http://www.tiileri.fi/?sivu=tuotteet&ryhma=takat, innandömet är murat av nåt ruskigt tungt special tegel och skalet av vanligt tegel. De har visst nån agent i sverige: www.murarhuset.se. Är en sån "funkkis" modell vi tog modell av.
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #43 skrivet: 19 mars 2011, 19:33:02 »
Ruskiga priser på kaminerna det får man ju en riktig vedpanna för *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #44 skrivet: 21 mars 2011, 00:13:41 »
Jo men dessa finska pjäser är ju för "myseldning" och att kunna reta grannarna som har köpt en Contura i plåt...

Bara det kan juvara värt en hel del...  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!