Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??  (läst 16779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« skrivet: 03 september 2006, 11:57:40 »
Jag åker till Bulgarien om två veckor ( den 17 ) och stannar borta till
den 9 oktober.

Under denna tiden vill jag givetvis inte att temperaturen skall vara
för hög här hemma utan vill sänka till ca 15º.

Skall jag bara knappa ner "RUM" till 15º och lämna den sÃ¥?   Sc:,h

Hur länge i förväg skall jag be blomvakten höja igen till 20º för att det
skall vara behagligt då jag kommer hem igen? En eller två dagar?
Det beror förstås på hur kallt det varit dagarna närmast.
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #1 skrivet: 03 september 2006, 19:58:23 »
Jag gjorde likadant i höstas, när vi var borta tvÃ¥ veckor, dvs sänkte 5°. När vi kom hem, var det svinkallt inne, en propp hade löst ut och pumpen hade stannat. Orsaken var att för att höja temperaturen sÃ¥ mycket, hade elpatronen blivit inkallad med full effekt, det gör den aldrig annars, och belastningen blev för hög. Pratade med min installatör, han sade att "om du använder semesterfunktionen, sänk tvÃ¥ eller tre grader, inte mer". Vis av erfarenheterna, sÃ¥ gjorde jag ingenting när vi var borta  nu i mars igen. FrÃ¥gan är ju om man egentligen vinner nÃ¥gonting...

Sture

Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #2 skrivet: 03 september 2006, 20:12:02 »
Det är väl klart man sparar något på att sänka under så långa perioder och om pumpen har ett vettigt styrsystem så borde den även kunna dra upp värmen utan elpatron om man ger den lite tid på sig.

Jag har ju en "urgammal" pump, men kan ändå dra ner värmen under perioder och låta den dra upp temperaturen långsamt under ett dygn utan att kalla på eltillskott alls.

Det verkar som om gamla beprövade sätt att spara energi pÃ¥, som att dra ner under längre perioder, ha lite svalare i rum där man inte behöver sÃ¥ mycket värme, dra ner flödet i element där solen värmer upp till övertemp osv verkar vara nÃ¥got som VP-ägare helst vill glömma bort.  DÃ¥ fÃ¥r man nästan räkna med den uteblivna besparingen pÃ¥ dessa faktorer som en sänkning av systemCOPen...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #3 skrivet: 03 september 2006, 21:25:13 »
Hade du haft en Nibe så skulle jag rekommendera att koppla ur elpatron men på Thermia så tror jag att legionellahöjningen också kopplas ur då och det är nog inte så bra om man reser bort ett tag. Att höja innetempen från 15 ºC till 20 ºC kan innebära att elpatron går in och stöttar och det gör att en del av besparingen tappas bort.

Det borde annars inte ta mer än max en dag att få upp temperaturen i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #4 skrivet: 03 september 2006, 22:47:02 »
Hmmm....

Jag undrar om det inte vore det bästa att helt enkelt stänga av
hela rasket.

Jag undrar då bara om varmvattnet under dessa tre veckor har
hunnit odla legionella. En av installatörerna sade att då man återstartar
efter avstängning körs legionellahöjning direkt. Kan någon verifiera det?

Det framgår ju inte som så mycket annat av den bristfälliga instruktionen....... :-\

Jag skall försöka få in tempmätning på VVB i morron om jag hinner.

« Senast ändrad: 03 september 2006, 22:49:11 av Ralphot »
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #5 skrivet: 04 september 2006, 08:49:28 »
Jag blev lite nyfiken på hur mycket man sparar på denna sänkning så jag började räkna lite.

Under den aktuella tiden är medeltemperaturen runt 13 grader, dvs 3 grader under normal start för värmeproduktion. Genom att sänka börvärdet med 5 grader bör därför inte värmen behöva starta under den tiden. Anta sedan att effektbehovet för fastigheten är runt 250W/grad ger det ett totalt värmebehov på:

3 grader x 250 W/grad x 24 timmar x 14 dygn = 252 kWh

Om sedan pumpen har ett COP på 4 blir besparingen 63kWh.

Det är ju inte så man hoppar jämfota direkt...
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #6 skrivet: 04 september 2006, 09:04:08 »
Jag blev lite nyfiken på hur mycket man sparar på denna sänkning så jag började räkna lite.

Under den aktuella tiden är medeltemperaturen runt 13 grader, dvs 3 grader under normal start för värmeproduktion. Genom att sänka börvärdet med 5 grader bör därför inte värmen behöva starta under den tiden. Anta sedan att effektbehovet för fastigheten är runt 250W/grad ger det ett totalt värmebehov på:

3 grader x 250 W/grad x 24 timmar x 14 dygn = 252 kWh

Om sedan pumpen har ett COP på 4 blir besparingen 63kWh.

Det är ju inte så man hoppar jämfota direkt...
Tycker det är för mycket antaganden i din kalkyl.  Du har ANTAGIT att medeltemperaturen är runt 13 grader under den aktuella tiden.  VAR är medeltemperaturen 13 grader?  Och vad är det som säger att det i Ã¥r kommer att vara ett normalÃ¥r?

Du ANTAR att fastigheten kräver 250W/grad.  Vad grundar sig denna siffra pÃ¥?

Du ANTAR att 16 graders utomhustemp ger önskad inomhustemp av sig själv?

För övrigt är väl inte 63 kWh (nästan en hundralapp) att förakta under en 14-dagarsperiod.  Det motsvarar ju en Ã¥rsbesparing pÃ¥ 2,500:-.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #7 skrivet: 04 september 2006, 10:43:17 »
Jag blev lite nyfiken på hur mycket man sparar på denna sänkning så jag började räkna lite.

Under den aktuella tiden är medeltemperaturen runt 13 grader, dvs 3 grader under normal start för värmeproduktion. Genom att sänka börvärdet med 5 grader bör därför inte värmen behöva starta under den tiden. Anta sedan att effektbehovet för fastigheten är runt 250W/grad ger det ett totalt värmebehov på:

3 grader x 250 W/grad x 24 timmar x 14 dygn = 252 kWh

Om sedan pumpen har ett COP på 4 blir besparingen 63kWh.

Det är ju inte så man hoppar jämfota direkt...
Tycker det är för mycket antaganden i din kalkyl.  Du har ANTAGIT att medeltemperaturen är runt 13 grader under den aktuella tiden.  VAR är medeltemperaturen 13 grader?  Och vad är det som säger att det i Ã¥r kommer att vara ett normalÃ¥r?

Du ANTAR att fastigheten kräver 250W/grad.  Vad grundar sig denna siffra pÃ¥?

Du ANTAR att 16 graders utomhustemp ger önskad inomhustemp av sig själv?

För övrigt är väl inte 63 kWh (nästan en hundralapp) att förakta under en 14-dagarsperiod.  Det motsvarar ju en Ã¥rsbesparing pÃ¥ 2,500:-.


Jag har varit tydlig med vilka antaganden jag gjort och det står var och en fritt att sätta in mer exakta siffror om man har dessa tillgängliga. Jag tror dock att resultatet inte kommer att avvika så mycket från min beräkning.

13 grader tog jag frÃ¥n temperatur.nu under tiden 17/9 till 8/10 i fjol i VästerÃ¥s. Om framtiden är svÃ¥rt att sia, det kan bli varmare eller kallare  :)

Angående effektbehovet så har jag själv ett effektbehov på 210W/grad med ett värme+vv behov på 20 000kWh/år och trådskaparen hade 30 000 kWh el total dvs runt 24 000kWh/år för värme + vv. Då tyckte jag 250W/grad var ett rimligt och jämnt tal.

Ang. 16 grader för start av värme trodde jag var ett ganska vedertaget värde? Hur som helst så kan de 3 graderna jag har räknat på inte bli mer än 5 med 5 graders sänkning.

Vad sedan besparingen hamnar på i kronor räknat beror på vilket elavtal man har. Men att prata om en årsbesparing på 2500:- är lite missvisande tycker jag. Dels ska han inte vara borta ett år och vad grundar du ditt antagande om elpris på?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #8 skrivet: 04 september 2006, 11:34:11 »
När vi hade el/olja och till sist bara el höll vi på och mixtrade med tariffer och nattsänkningar och alla möjliga knep för att spara lite kosing. Komforten blev ofta miserabel

Själva vitsen med vp var ju att spara, tänkte vi, så vi fortsatte ha snålinställningar på innetemp osv efter installation.

Sent om sider insåg jag att familjen förtjänade komfort och vitsen med vp i själva verket var att nu kunde vi ha FULL KOMFORT till en MYCKET RIMLIG KOSTNAD.

Rekommenderar alla vp-ägare, speciellt med bergvärme att inte fundera sÃ¥ mycket pÃ¥ marginella besparingar och istället luta sig tillbaka och njuta av den investering de gjort och den komfort den kan ge!  *vinkar*

Så strunta i nattsänkningar och tariffer. Åker man bort mer än några veckor och ffa mitt i vintern kan man väl sätta ner innetempen några grader.
Och Ridax, du är bara grälsjuk.    ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #9 skrivet: 04 september 2006, 12:19:04 »
Har man redan VP så är det ju som bekant mindre att spara på "andra" åtgärder.

Ang Legionellakörning det fÃ¥r du när du vill...   

In i menyn ställ in    Toppvärmeintervall  i läge 1    (det betyder alltid)  tappa sÃ¥ att vv produceras dÃ¥ fÃ¥r du en sÃ¥n körning.
Observera att dom rackarna kan tom finnas enbart i duschmunstycket....  och naturligtvis i ledningarna.
Har man inte använt vv på länge och är skraj för Legionella ( tex pga av nedsatt immunförsvar) så bör man innan man duschar spola ur vv ledningarna rejält.

Men som sagt inte mycket att tjäna eftersom en VP är så effektiv...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #10 skrivet: 04 september 2006, 12:53:22 »

Har man inte använt vv på länge och är skraj för Legionella ( tex pga av nedsatt immunförsvar) så bör man innan man duschar spola ur vv ledningarna rejält.


SÃ¥vida man inte vill duscha kallt sÃ¥ brukar man väl alltid spola ur tills det kommer varmvatten innan man ställer sig under duschmunstycket.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #11 skrivet: 04 september 2006, 13:18:46 »
....
Om sedan pumpen har ett COP på 4 blir besparingen 63kWh.


HÃ¥ller inte med där. I och med att det blir lägre framledningstemperatur ökar COP när temperaturen sänks. COP pÃ¥ besparingen blir därför lägre än COP i utgÃ¥ngsläget, nÃ¥gonstans i omrÃ¥det 2-2,5 beroende pÃ¥ hur mycket temperaturen sänks. 

250 W/grad är en rimlig siffra för ett hus i mellansverige som drar ca 25 000 kWh/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #12 skrivet: 04 september 2006, 18:02:45 »
13 grader tog jag frÃ¥n temperatur.nu under tiden 17/9 till 8/10 i fjol i VästerÃ¥s. Om framtiden är svÃ¥rt att sia, det kan bli varmare eller kallare  :)
Jo, men nu bor han ju kanske inte i VästerÃ¥s, sÃ¥ jag undrade varför du hade valt just 13 grader.  Nu tror jag han bor i Surte, sÃ¥ det ökar ju inte besparingen precis, men det är ju roligt att veta varför nÃ¥gon väljer just VästerÃ¥s när man säger att "under den tiden är medeltemperaturen runt 13 grader".

Sedan vet man ju som sagt aldrig vad temperaturen i verkligheten kommer att bli.

Citera
Ang. 16 grader för start av värme trodde jag var ett ganska vedertaget värde? Hur som helst så kan de 3 graderna jag har räknat på inte bli mer än 5 med 5 graders sänkning.
Vedertaget för vad?  Jag vet inte riktigt hur Terhmia pumparna gör för att starta värmeproduktion, men inte gÃ¥r de väl pÃ¥ dygnsmedeltemperatur, utan mer av en momentan temperatur?  Sedan vid vilken tid det är dags att starta värmeproduktion skiljer sig mycket beroende pÃ¥ hus, vind, sol m.m.

Citera
Vad sedan besparingen hamnar på i kronor räknat beror på vilket elavtal man har. Men att prata om en årsbesparing på 2500:- är lite missvisande tycker jag. Dels ska han inte vara borta ett år och vad grundar du ditt antagande om elpris på?
Det rörliga elpriset för Augusti hamnade pÃ¥ 1,34 kr/kWh inkl. nätavgift för Ale.  63 kWh skulle dÃ¥ kosta 84,5 kr.  PÃ¥ ett Ã¥r skulle det bli 2,200:-.  Jag tycker det är av intresse hur stor besparingen skulle bli pÃ¥ ett Ã¥r, även om man inte kan realisera den ett helt Ã¥r.  För övrigt finns det väl inget som hindrar att han kommer att vara borta en hel del framöver.  Han tycks ju bygga/renovera ett hus i Bulgarien, sÃ¥ det kan ju vara av intresse för honom att pÃ¥ mer regelbunden bas sänka temperaturen framöver.

För övrigt undrar jag om ditt beräkningssätt överhuvudtaget fungerar i praktiken?  Jag har ett hus (vet inte tidigare förbrukning före VP, men det är 156 kvm, byggt 1980 med för den tiden bra isoleringstjocklek).  Med en gammal VP och 22 grader inomhus sÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t 20000 kWh inkl. hushÃ¥llsel.

När jag sänker temperaturen till 13 grader  under 5 dagar/vecka, Ã¥ret runt (förutom när det skulle behövas aktiv kylning för att komma ner i temp), sÃ¥ förbrukar jag 10000 kWh.

Säg att jag har ett effektbehov pÃ¥ 250 W/grad och ett lÃ¥gt COP pÃ¥ 2.  Enligt ditt sätt att räkna sÃ¥ skulle jag MAX spara 9*250*24*210*5/7 / 2 = 4050 kWh och dÃ¥ är det inte ens medräknat att huset mÃ¥ste börja värmas upp ett dygn i förväg (dÃ¥ alltsÃ¥ medeltemp detta dygn ligger pÃ¥ 17 grader) och sänkning av temp ocksÃ¥ gÃ¥r lÃ¥ngsamt (tar mer än ett dygn, men lÃ¥t oss säga ett dygn vilket ger ytterligare ett dygn pÃ¥ 17 grader).  Med hänsyn till dessa uppvärmnings/avsvalningsfaser sÃ¥ skulle enligt din formel max besparing bli 9*250*24*210*3/7 + 5*250*24*210*2/7 / 2 = 3330 kWh.

Så min besparing är mycket större än dina formler ger, så jag undrar om formlerna verkligen fungerar i praktiken och om besparingen verkligen är linjär över hela temperaturområdet?
« Senast ändrad: 04 september 2006, 18:31:30 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #13 skrivet: 05 september 2006, 16:37:31 »
Snälla Ridax... Den som tycker att medeltemperaturen på 13 grader verkar helt orimlig kan gå till temperatur.nu och leta rätt på närmaste ort och knappa in den aktuella perioden man vill ha temperaturen för. Att trådskaparen bor i Surte och bygger hus i Bulgarien var inget jag kunde läsa mig till i hans fråga.

Vilken medeltemperatur tycker du att jag skulle ha valt?

Start av värmeproduktion vid 16°C. I boken Värmebehovsberäkning av Lars Jensen från 2001 står följande: "Gränsen då uppvärmning behövs är något olika för olika hus beroende på gratisvärmetillskott och hur välisolerat huset är. Tidigare erfarenhet visade att gränsen sammanföll med utetemperaturen 17°C medan den i nya hus ligger något lägre."

Eftersom hus är tröga system så styr man inte på momentanvärden utan på ett integrerat (mätt under längre tid) värde. Ett färskt exempel från idag: Nattemperaturen var bara 10C men värmen gick ändå inte igång och nu har jag fortfarande 22C inne.

Om man enbart har utegivare så kommer för övrigt sol och vind inte att påverka starten förutsatt att utegivaren inte påverkas av direkt solljus...

Ang besparingen tycker jag fortfarande att energin är mer intressant än att ange ett antaget pris men du kanske har underhandsinfo angÃ¥ende trÃ¥dskaparens elavtal ocksÃ¥?  Själv har jag ett betydligt lägre elpris  ;D

Din besparing går inte riktigt att jämföra med den beräkning jag har gjort eftersom jag tror förutsättningarna är olika? Jag misstänker att du har en årsförbrukning på 20 000kWh/år när du vistas i huset och duschar, lagar mat, tvättar, mm. När du är bortrest och sänker temperaturen så minskar även hushållsel och vv förbrukning. Sedan kan man misstänka att du undviker en hel del el-tillskott genom temperatursänkningen och den besparingen har ju COP 1.

Så slutligen uppvärmnings och avsvalningsfasen. Dessa kommer i princip att ta ut varandra förutsatt att man inte behöver eltillskott för uppvärmningsfasen.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #14 skrivet: 05 september 2006, 16:54:48 »
Att trådskaparen bor i Surte och bygger hus i Bulgarien var inget jag kunde läsa mig till i hans fråga.
Så därför gissade du på Västerås?

Citera
Vilken medeltemperatur tycker du att jag skulle ha valt?
Den som gäller i Surte, eftersom det är där han bor.  Eller Ã¥tminstone tala om varför du valde just 13 graders medeltemp.

Citera
Eftersom hus är tröga system så styr man inte på momentanvärden utan på ett integrerat (mätt under längre tid) värde. Ett färskt exempel från idag: Nattemperaturen var bara 10C men värmen gick ändå inte igång och nu har jag fortfarande 22C inne.
Men vissa har ändå redan startar värmeproduktion som du kan se i diverse trådar.

Citera
Om man enbart har utegivare så kommer för övrigt sol och vind inte att påverka starten förutsatt att utegivaren inte påverkas av direkt solljus...
???  Jag har väl inte sagt att det pÃ¥verkar starten.  Men det pÃ¥verkar i allra högsta grad inomhustemperaturen och därför pÃ¥verkar det när pumpen BÖR starta för att det skall fortsätta att vara varmt och skönt inomhus.

Citera
Ang besparingen tycker jag fortfarande att energin är mer intressant än att ange ett antaget pris men du kanske har underhandsinfo angÃ¥ende trÃ¥dskaparens elavtal ocksÃ¥?  Själv har jag ett betydligt lägre elpris  ;D
Tja, att utgå från gällande spot-pris på Nordpool verkar ju inte helt fel om man skall göra generella beräkningar.

Citera
Din besparing går inte riktigt att jämföra med den beräkning jag har gjort eftersom jag tror förutsättningarna är olika? Jag misstänker att du har en årsförbrukning på 20 000kWh/år när du vistas i huset och duschar, lagar mat, tvättar, mm. När du är bortrest och sänker temperaturen så minskar även hushållsel och vv förbrukning. Sedan kan man misstänka att du undviker en hel del el-tillskott genom temperatursänkningen och den besparingen har ju COP 1.
Jag har aldrig kört nÃ¥got eltillskott (bortkopplat fysiskt) och hushÃ¥llsfaktorerna är de samma i bÃ¥da fallen (dvs boendesättet var detsamma) enda skillnaden var att huset stod uppvärmt när det var tomt tidigare och senare uppvärmt till 13 grader.  Naturligtvis finns det naturliga variationer ändÃ¥, temperaturen ute kan skilja mellan olika Ã¥r och jag kan ha ätit mer smörgÃ¥smat det ena Ã¥ret och mer micro-mat det andra Ã¥ret.  Men det är som sagt smÃ¥ variationer som slÃ¥r Ã¥t bÃ¥da hÃ¥ll.

Citera
Så slutligen uppvärmnings och avsvalningsfasen. Dessa kommer i princip att ta ut varandra förutsatt att man inte behöver eltillskott för uppvärmningsfasen.
???  Vad spelar det för roll att de tar ut varandra?  Faktum är ju att medeltemperaturen under dessa tvÃ¥ dygn är 17 grader och inte 13 grader.  Om du hellre vill räkna som ett dygn med 22 grader och ett dygn med 13 grader eller med tvÃ¥ dygn pÃ¥ 17.5 grader spelar inte mig nÃ¥gon roll, du fÃ¥r göra som du vill.  Resultatet blir detsamma.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!