Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur djupa hÃ¥l har ni?  (läst 13913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur djupa hål har ni?
« skrivet: 09 februari 2006, 14:08:59 »
Hej

Min installatör vill borra ett 220m hål Sc:,h men är detta möjligt eller... möjligt är det ju säkert men hur vanligt är det att dom "lyckas" nå detta djup, inte allt för vanligt gissar jag. Hur djupa hål har ni här uppe i Norr/Västerbotten?

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2006, 14:49:23 »
Hej

Min installatör vill borra ett 220m hål Sc:,h men är detta möjligt eller... möjligt är det ju säkert men hur vanligt är det att dom "lyckas" nå detta djup, inte allt för vanligt gissar jag. Hur djupa hål har ni här uppe i Norr/Västerbotten?

MVH
Daniel

Skriv in i kontraktet att om de misslyckas så ska du ha ett till borrhål så du uppnår samma sammanlagd aktivt borrdjup.

Alternativet är kanske att gräva ner en markslinga som kompensation om borrhålet blir för kort och om du har plats.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2006, 16:45:11 »
Jodå jag får mitt djup på ett eller annat sätt men det blir ju dyrare med 2 hål utan jag tänkte bara om det verkligen funkar att borra 220m i ett enda hål eller har han "räknat" med att få borra 2 hål?

//D
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2006, 17:32:41 »
Har man bara bra maskiner så är det inte några bekymmer att borra 220 meter har man gammla och slitna maskiner kan det däremot bli bekymmer när man börjar nå 200.
Jag har en bekant som är brunnsborrare och han säger att 250 meter klarar jag 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2006, 17:34:20 »
Di kanske kan skriva in i kontraktet att dom står för foderrören och inaktiva meter till ett ev. andra hål och du bara betalar för den aktiva längden på det hålet. Inte för att jag tror dom går med på det men kan vara värt ett försök. Bättre att förhandl innan den bistra sanningen kommer ikapp.

Hos mig borrade dom 201m utan problem. Jag hade "normalflöde" i hålet och dom hade kunnat köra 50m till utan problem.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2006, 20:59:06 »
Hoss mig borra vi 180m uten problem, gick lite sakta sa borraren, då det var ett hårt berg, men det viste han redan innan så han var inte förvånad.

mina 180m käns i längsta laget, jag kan inte hålla 3 ºC delta-t tror att man aldrig ska borra över 200m , då detta blir 400m slang + slang längd till hus/pump

Går man över 400m ska man ta det i 2 slingor = 2 hål
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2006, 22:40:56 »
En annan fråga man ska ställa sig (i linje med Carmans inlägg) är vilken typ av köldbärarpump som man har. En slinga på 400m i borrhål + markslingan kan bli för lång om man har 40mm kollektor. Med djupare hål och därmed längre kollektor kanske det måste till en grövre kollektor eller en med tre eller fyra slangar i samma hål.

Eller som Carman skriver så kan två hål vara ett alternativ om man inte har långt till berg=mycket foderrör.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2006, 22:50:28 »
Hej
Hos mig borrade man 210m på en dag inkl slangsättning utan problem. det viktiga är att dom har en bra kompressor som klarar 21bar mottryck.
Bra rigg plus kompressor som ger ca 27 bar så är chanserna bra att dom fixar det.
Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2006, 11:50:36 »
Det gäller nog att ha "tur" med att anlita rätt borrfirma dvs välutrustad.

Hos mig tog det för 2 man 6 timmar att borra 180 m, sätta slangen,  gräva 5 m in till huset samt göra hÃ¥l i grunden in till pannrummet.

Jag frågade borrarna om berget var "mjukt som smör" eftersom jag blev impad över hur fort det gick. Svaret blev "Nej, det är normalt. Vi har bäst utrustningen som finns och kör bara 1 hål per borrkrona. På det viset hinner vi ofta med att borra 1,5 hål per dag och då tjänar vi lätt in den dyrare utrusningen."

Kompressorn var större än en minibuss, riggen halvautomatisk - det räckte med att en man langade fram borrstänger och tryckte på en knapp. Och sen, varför ha två man stå å titta på en maskin som sköter det mesta själv, de grävde och gjorde hål i väggen under tiden.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2006, 21:48:05 »
Det gäller nog att ha "tur" med att anlita rätt borrfirma dvs välutrustad.

Hos mig tog det för 2 man 6 timmar att borra 180 m, sätta slangen,  gräva 5 m in till huset samt göra hål i grunden in till pannrummet.

Jag frågade borrarna om berget var "mjukt som smör" eftersom jag blev impad över hur fort det gick. Svaret blev "Nej, det är normalt. Vi har bäst utrustningen som finns och kör bara 1 hål per borrkrona. På det viset hinner vi ofta med att borra 1,5 hål per dag och då tjänar vi lätt in den dyrare utrusningen."

Kompressorn var större än en minibuss, riggen halvautomatisk - det räckte med att en man langade fram borrstänger och tryckte på en knapp. Och sen, varför ha två man stå å titta på en maskin som sköter det mesta själv, de grävde och gjorde hål i väggen under tiden.

Låter som nått i stil med dom grejorna dom hade hoss mig.


kompressorn står fastmonterad framtill på lasbilen & bag har vi borrriggen.
JAg hadde ett hårt berg sa dom & det tog ca 6 minuter att borra en stav (3m) + tiden för "byte" av stav ca 30 sek

dom här killarna körde i 2 team. borr killarna åkte o borra hela tiden, sen när dom var klara kom nästa team med minigrävare & diamantborr, samt kolektor o sprit förståss
« Senast ändrad: 10 februari 2006, 21:50:19 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2006, 20:10:06 »
Vad säger du AndersA med dina 210m är du ju på ett ordentligt djup hr du upplevt några "nackdelar"?

//D
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2006, 20:31:38 »
Apropå att borra snabbt så talade jag igår med en brunsborrare (från Haninge) ute på Tyresö. Han tyckte det var ett riktigt "skitberg" där ty han hade inte borrat en timme och var redan nere på 88 m.
En annan borrare från Nacka menade att många VP har cirk.pumpar som inte ger tillräckligt flöde vid djupa hål därför sätter han alltid 3 slangar vid 200m-hål. Men priset blir högre, drygt 60.000:-
« Senast ändrad: 17 februari 2006, 20:44:38 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2006, 22:36:59 »
Angående borraren från NACKA så är han nog ute för att få in några kronor mera, jag tycker inte att han verkar seriös eller så vet han inte vad han pratar om för några bekymmer med att få nog högt föde i dagens anläggningar och 200 meters borror är det INTE.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2006, 00:22:50 »
Har själv två hål: 110m resp 79m med ca 40m extra markslinga (80-120cm under mark- snart). Trots att slingan till det korta borrhålet (30m) ännu inte är övertäckt så har jag inte haft lägre än +3°C KBin under vintern. När det var -14 - 17°C gick pumpen 100% i 48-60h utan att KBin sjönk under +3°C.
Har svÃ¥rt att tänka mig att det kan bli mycket bättre???  ::)  HÃ¥let belsatas av en Nibe 8,5kW men räcker mer än väl känns det som!
Vill påstå att dessa två hål ger mer effekt än ett hål på 200m - rätta mig om jag har fel!! Ni med >180m hål, rapportera gärna in vilka min temp som ni har på KBin under vinterhalvåret (VP>8.5kW).

Skönt att ha ett borrhål som ger mer än vad som lovas.
Lägg några tusingar extra och borra 10-20% mer än rekommenderat. Inget man ångrar direkt<!!

Dimensionerad för >100% =0h TS  ;D

Tidigare VP dimesionerad för 60% effekttäckning = TS igÃ¥ng <0°C  knUp  Den missen hoppas jag ingen gör om!!  --/
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur djupa hål har ni?
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2006, 01:04:33 »
Jag har170m aktiv borra till en 1215-8,5 Jag har desutom lågtempsystem på radiatorerna så jag suger mycke ur borran.
jag har nu andra vintern lägre temp än första vintern. när det var som kallast så var tempraturen vid ett tillfäle nere på +1 grad presis innan stopp, aars så håller den sig mäst på +3 & kan nå +2 strakst innan stopp ibland.


vilken temp man får från en eller flera borror beror till stor del på bergarten.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!