Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gör man?  (läst 3500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Hur gör man?
« skrivet: 02 februari 2006, 19:56:56 »
Är det nån som sett eller gjort nån egen beskrivning på hur man lämpligen gör? Hur mycket kyla räcker en vanlig värmepumpsinst. till ? Kan man kyla tex 3 sovrum till en bit under 20 grader med den, när det är varmt.
Jag har idag mek. frånluftvp i huset, men tänkte ev. byta tiil bergv. bla. pga. möjligheten att få kyla. Min tanke var att via nån värmevxl. blåsa kallluften med en kanalfläkt i kanaler fram till takutsläpp i sovrummen. visserligenn stör jag den mek. frånluften då men det är ju bara sommartid, på vintern stänger jag.
Synpunkter tack!
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2006, 23:10:46 »
Balansgång, det är risk för kondens och fuktskador
Det måste tänkas igenom noga.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2006, 08:56:18 »
Ja, jag spånade bara på och ville få lite kommentarer. Kanske inte är så enkelt och billigt.
Frågan är om det är värt att gå över till bergvärme överhuvudtaget för min del, man kan köpa mycket el för att kyla med de extra pengar det verkar kosta. Har dessutom inte så stor förbrukning (23000 kWh inkl. hushållsel, med trasig fvp. dvs. kör den som elpanna).
  :)
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2006, 09:13:41 »
Med ett riktigt kylbatteri och ritigt kondensisolerade tilluftskanaler så borde det inte vara några problem men tänk på att kylbateriet har en dropskål som måste anslutas till avlopp, kyla behöver mer luft för att bäras fram i kanaler och använd inte frånluftsdon till att blåsa in luft i rummen med kommer att bli oljud.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2006, 21:26:27 »
Med ett riktigt kylbatteri och ritigt kondensisolerade tilluftskanaler så borde det inte vara några problem men tänk på att kylbateriet har en dropskål som måste anslutas till avlopp, kyla behöver mer luft för att bäras fram i kanaler och använd inte frånluftsdon till att blåsa in luft i rummen med kommer att bli oljud.

Vad kostar ett kylbatteri som sätts på kanalerna på befintligt aggregat?
Jag har idag ett centralt ventilationssystem med till/frånluft och mekanisk värmeväxlare via roterande "hjul". Kanalanslutning är väl 160 mm diameter.
Tyvärr ligger aggregatet på vinden, ca 20 m från Vpn.
Det betyder att man behöver:
* ett kanalmonterat kylbatteri
* 40 m pex-rör eller liknande med kodensinsolering
* 1 cirk pump för brine upp till vinden, alt 1 värmeväxlare + 2 cirkpumpar (1 för brine till hål o en för vatten till vind)


Kör man värmeväxlarvarianten kan man köra radiatorvatten vintertid och få varmare tillluft. Vad kostar detta i material?
Skulle detta fungera? Förutom kondensrisk i tillluftskanaler, don och köldbärarrör finns väl inga principiella problem?
LÃ¥ter kul.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!