Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump THermia optimum  (läst 3989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfpn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspump THermia optimum
« skrivet: 22 januari 2016, 10:53:23 »
Hej . Min VP av märket Thermia Optimum larmar .Larm cirkulationspump 1-5 startförsök står det på display.
Det är varmt i huset. när det har larmat så skvalpar det ordentligt i radiatorerna. som om det vore luft, det är det inte jag har kollat. Jag har även märk att på display så står det numera att VP startar om tex 3 minuter, det har jag aldrig sett förut. Hjälp vad kan det vara för fel?
MVH
alfpn
Nu har jag luftat. Det kom bara vatten. Lika som förut Larm Cirk pump startförsök 1-5.  Kan det vara gummiblÃ¥san i exp-kärlet som har pajjat? Hur ser man det i sÃ¥ fall?
« Senast ändrad: 22 januari 2016, 17:16:37 av alfpn »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationspump THermia optimum
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2016, 13:57:06 »
Hej!
Skvalpar det så är det luft i grejerna och detta kan i sin tur ge knepiga problem med värmepumpen, så börja med att lufta och fylla på värmesystemet med vatten till ca 1 bars tryck.
Din Optimum vill ha en viss tempdiff då den kör och detta kan påverkas av luft i grejerna så värmepumpen inte kan mäta denna tempdiff.
Sen finns en spärr som hindrar värmepumpen från att starta för ofta, så luften har troligen gjort att värmepumpen startar/stoppar hela tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alfpn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump THermia optimum
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2016, 09:56:10 »
Nu har jag luftat. Det kom bara vatten. Lika som förut Larm Cirk pump startförsök 1-5.  Kan det vara gummiblÃ¥san i exp-kärlet som har pajjat? Hur ser man det i sÃ¥ fall?
MVH
Alfpn

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump THermia optimum
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2016, 10:23:43 »
Det är inte så att du har en tank i pumpen som behöver luftas upptill ?

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad alfpn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump THermia optimum
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2016, 20:30:15 »
Tank i pumpen? Jag har aldrig öppnat den stora front kåpan, hur ser man det?`om det är en tank´

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationspump THermia optimum
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2016, 23:07:14 »
Det kan vara fel på cirkpumpen, det har hänt förut att kretskortet i den pajat.
Jag tror det är dags att ta hem en servicetekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alfpn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump THermia optimum
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2016, 15:35:01 »
Har beställt en service. Provade i går med att köra VP bara på elpatron/tillsats. då blev det ingen värme alls i huset. Hur kommer det sig att det blir värme i radiatorkretsen fast inte cirk,pumpen går. Pumpen verkar vispa till några, det ser ut att räcka även när det var 12 grader kallt förra veckan
Alfpn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!