Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i rören  (läst 13600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #15 skrivet: 21 oktober 2010, 08:45:28 »
Hej!

Tack för all hjälp skall försöka hinna med och avlufta om det går och behövs. Vi tycker att det blivit bättre. Vi fyllde ett badkar igår med ca 100 liter och det var varmt. Så förhoppningsvis fungerar det som det ska nu. Jag har höjt A1 till -99, pumpen kör då igång men stannar vid ca -65 och skriver direkt 0. Vad beror det på? Den har sakta gått ner till 0 eller +7 innan men nu stannar den och slår om till 0. Har detta med hysteras att göra? Den står på 10 grader nu. Vad tror ni att jag behöver höga den till. Tempen inne verkar okej, har inte märkt någon skillnad. Såg att jag kan ändra A1 till -250 men det är ingen ide att gå så långt nu när det är -11 ute?
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft i rören
« Svar #16 skrivet: 21 oktober 2010, 09:09:44 »
Vet inte vad det heter i Thermia, men tror det är hysteres, höj det värdet så att värmepumpen själv betar av allt gradminutunderskott, annars fungerar inte regleringen som den skall.
Jag har 17 grader på min hysteres (heter VB diff VP på nibe).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #17 skrivet: 21 oktober 2010, 09:15:34 »
Så jag skall alltså höja ett anatal grader så att pumpen går igenom alla gradminuter och inte hoppar de sista 65. Jag testar höja med 5 grader så får vi se vad som händer.
tackar för hjälpen!

Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #18 skrivet: 21 oktober 2010, 10:32:33 »
Hej!

Tänkte bifoga två bilder på de rör som låter, "gurglar". Det är röret med de röda ventilerna på. Det är i böjen ovanför ventilerna som det gurglar. Röret kommer från borrhålet (eller till) går in i pumpen med ett rör och ett rör går upp till kärlet med spritblandningen (köldmedlet).
Vad beror ljudet på? Kan det vara att rören är dragna i för snäva böjar? eller har det med luft i pumpen att göra? Finns det någon lösning på detta ljud?
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i rören
« Svar #19 skrivet: 21 oktober 2010, 12:56:38 »
Den där kröken sitter på KB-in vad jag kan se. Om det gurglar så är det troligen luft, men luften borde följa med upp till kärlet?
Jag antar att det stör när du badar?  ;)

Prova att tillfälligt dra på KB-cirkpumpen på max, sätt FLÖDE BRINE till 10 i installationsmenyn och se om inte luften följer med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #20 skrivet: 21 oktober 2010, 13:01:43 »
Det ska jag testa! Det borde som sagt följa med upp men det verkar ha fastnat på något vis. Är som sagt nybörjare. Hur sätter jag KB-cirkpumpen på max? Gör jag det genom att sätta flöde brine till 10 in installations menyn?
Störs lite av ljudet men ingen fara tänkte bara ifall det var farligt att få in luft i pumpen.
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i rören
« Svar #21 skrivet: 21 oktober 2010, 13:06:11 »
Jepp, sen kan du ställa tillbaka FLÖDE BRINE till AUTO.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2010, 13:07:04 »
Har testat att höja hysteres till 15, men ser att den inte går ner till 0 gradminuter utan stannar på ca -40 sedan slår den om till 0 direkt. Försökte höja hysteres men märkte att 15 var max. Kan det stämma går det i så fall att fixa på något vis så att den går ner till 0. Vad är finessen med att det går att sätta -250 på A1?
Mvh Andreas

tacksam för alla svar!
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #23 skrivet: 21 oktober 2010, 13:07:49 »
Ska jag sätta brina på max när pumpen är igång eller innan?
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #24 skrivet: 21 oktober 2010, 13:19:45 »
Vet inte vad du menar med att "den går NER till 0". Om du har integralen på -99 så ska kompressorn starta när den räknat ner till -99, sedan jobbar den fram tills att integralvärdet nått 0, då stängs den av, men en eftersläpning gör att värdet ofta stiger till +5 eller +10. Sen är kompressorn avstängd tills integralvärdet återigen når -99. Stämmer detta hos dig?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #25 skrivet: 21 oktober 2010, 13:24:56 »
Ja när jag hade A1 jobbade pumpen tills den nådde integralvärdet 0. Nu när jag höjt till -99 så jobbar den till den kommer till ca: -40 sedan stängs den av och då står det värde 0.
Har jag för högt A1 värde eller beror det på något annat?
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #26 skrivet: 21 oktober 2010, 13:38:39 »
OK, den slår alltså av under gång, troligtvis på hysteres. Kolla en gång vad framledningsvärdena, altså är och bör, står på när den börjar köra kompressorn och vad de står på när den slår av. Det är alltså framledningsvärdena som står under temperaturer i infomenyn, det som står utanför och det som står innanför parenteserna.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #27 skrivet: 21 oktober 2010, 14:03:08 »
Vid start och precis innan den stannar. den stannar på -43 och visar sedan direkt 0 när den stänger av.
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #28 skrivet: 21 oktober 2010, 14:04:46 »
En bild på grafen, om den är till någon nytta.
Skall flöde brina finnas i installations menyn? hittar det inte.
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #29 skrivet: 21 oktober 2010, 14:09:30 »
bilden
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!