Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva med radiatorer och Golvvärme  (läst 1871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 600396584

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Värmekurva med radiatorer och Golvvärme
« skrivet: 16 maj 2010, 22:32:27 »
Jag har en G2-8 kw
Jag har golvvärme på nedre plan, det sitter där en vanlig kapillär termostat vid shuntgruppen till dessa slingor.
Det är sedan lågtemp. radiatoror på övervåning, där alla termostater är fullt öppna.
Golvvärmen reglerar jag med väggtermostater i varje rum.

Jag har idag en värmekurva på 38, med en max framledningstemp på 45 och min på 21 grader.
rumvärde är ställt på 20 grader.

Är detta en normal kurva, eller ska jag gå ner till runt 30?






Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurva med radiatorer och Golvvärme
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2010, 12:34:06 »
Generellt är rådet att ha så låg kurva du kan. Dra ner tills det blir ruggigt på övervåningen. Men vilken kurva du kan ha är individuellt för varje hus. Det bästa tillfället att ställa in rätt kurva är på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!