Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Tyst" bergvärmepump + ev solpaneler för 275kvm + pool 4x8m  (läst 15555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om jag drar slangen utvändigt är det ca 20 m till pumphuset (en väg). Som alternativ kan jag nyttja den slang som jag förberett till spa badet. Sträckan kortas då ner till ca 15 m varav 11-13 m blir frostfritt inomhus. Bef PEX slang är 22x3 mm och den kan skarvas inomhus inkl. ventilpaket för omkoppling vintertid. Jag antar att jag måste gå över från PEX till
PEM då en viss del av slangen kommer att ligga utomhus (gissningsvis 2-4m) även om jag lätt kan säkerställa full dränering på denna sträcka?
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beträffande längden är den ca 20 alt 15 m enl ovan. På fredag kommer man och tittar på värmepumpen. Bör jag ställa några specifika frågor och/eller be honom kolla upp något speciellt?

Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!

Det var länge sedan jag uppdaterade den här tråden (tänkte det var bättre att starta en ny men fick tips om att det var bättre att fortsätta här (så jag tog bort den nya tråden och uppdaterar denna isället …det är ju trots allt samma ämne…  ) .

Det som hänt sedan sist är att reparatören varit här och konstaterat att kompressorn verkligen var sönder. Det sköt t.o.m. säkringar när man försökte dra igång den. I och med att bytet blir så pass kostsamt (närmare 37 000 SEK) har jag i princip bestämt mig för att byta vp.

Har insett att val av vp baserat på någon ”objektiv” test som Energimyndighetens inte är det lättaste. Flera här på forumet tycks ifrågasätta många delar av detta. Om inte annat så tycks det kunna bli missvisande beroende på vilket verkligt driftfall men har om jag förstått det hela rätt.

Tipset jag fått tidigare i denna tråd – att byte till Nibe F1145 - 12 kW skulle passa mina förutsättningar - verkar vara ett bra råd, men finns det likvärdiga eller ännu bättre alternativ i mitt fall  Sc:,h Att den är tyst är som jag nämnt tidigare också en viktig parameter (om det skiljer mycket) då det finns ett sovrum utanför pannrummet idag.

Har förstått att det handlar minst lika mycket om att välja rätt storlek på vp....  men undrar hur man kan vara säker på det  Sc:,h (…liksom att ha flöde i systemet och inte strypa med rumstermostater som jag har... + ta bort alla cp ... jag har 3 st cp! - en till varje värmeslinga + den i vp:n)

Självklart vill man komma så billigt undan som möjligt utan att vara "dumsnål" och det finns ett par saker jag undrar över.

1) Finns det moment som vi kan göra själva för att påverka priset i rätt riktning. Exempelvis borttagning av befintlig vp och intransport / placering av ny vp …dragning av PEX-slang / PEM-slang?

2) Köper man alltid hårdvara och timmar ihop när man byter vp nu för tiden? Har sett att det går att köpa exempelvis F1145:an på div nätbutiker för 54 000 SEK och detta är ju inte långt från de 37 000 SEK det kostar att reparera (självklart inser jag att det är en hel del arbete inräknat i reparationen medan nätbutikens pris är ren HW). Frågan är då om intresset från installatörerna svalnar eller om priset för tjänsten blir dyrare om jag köper HW separat?

Hur har ni andra gjort?

Så här har jag tänkt mig framtiden: vp  Sc:,h - med  Sc:,h kW med ackumulator VPA 300/200 och byte till flytande kondensering  - Ny utomhuspool som ska värmas med vp / ny pool vvxl*. Som option vill jag även kunna koppla SPA till samma vvxl (vintertid). Optimerad reglering (utan "onödiga" cp) där rumsgivarna kopplas bort eller körs ihop med inomhusgivare (något jag snappat upp här på forumet men vet inte om jag uppfattat rätt  Sc:,h)

* Gissningsvis blir pool vvxl Pahlens Maxiflow 120 kW för att kunna köra så lågtempererat som möjligt. Möjligen en plattvärmeväxlare på 200 kW men denna har större tryckfall och kräver förmodligen kraftigare poolpump.
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eftersom du redan bestämt dig för både pool och spa så blir det svårt att "komma billigt undan" vad gäller installationen.
Jag tror nog på att göra en så bra installation som möjligt och spara in pengarna i driften istället.
Visst kan man göra en hel del jobb själv om man är händig, men jag misstänker att en installatör då drar öronen åt sig, han vill inte bli ansvarig för nått han inte gjort själv. I såna fall får man då hyra en rörkrökare på timkostnad eller liknande och själv ta allt ansvar för installationen.  :-\

Jag skulle nog ändå ta in en installatör för hela jobbet, och lägga krutet på att det blir precis som jag vill och att få en bra relation med installatören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Det brukar finnas filter i poolvattenkretsen. Hur är stort är tryckfallet över filtret? Jag har en känsla av att värmeväxlaren bara står för en mindre del av tryckfallet i kretsen men jag kan ha fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja - det låter rimligt men det står inget om tryckfall på mitt filter. Jag har ställt frågan till Pahlens.
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu varit i kontakt med Pahléns och tryckfallet för såväl poolvatten (sekundärsida) som hetvatten (primärsida) blir större för en plattvärmeväxlare. Det är dock inte poolvattencirkulationen som är det största "problemet".

Det jag "oroar mig för" i första hand är hetvattensidan.

För att Pahléns ska kunna räkna på mitt driftfall vill man givetvis veta vilken temperatur jag har på primärsidan och det kan jag inte svara på då jag inte vet vad som är optimalt.

Jag ska ju byta vp och bygga om till flytande kondensering samt köra lågtempererat för golvvärmen. Då jag inte har några radiatorer vill jag gärna kunna köra lågtempererat även för poolvärmningen (om det går).

Vilken temperatur på primärsidan ska jag uppge för att det ska matcha övriga systemet så optimalt som möjligt?

(Har jag temperaturen på primärsidan så kan de räkna på flöden och tryckfall över vvxl för en specifik modell. Om flöde/tryckfall på hetvattensidan tillsammans med ca totalt 20-25 m PEX 22x3 mm fungerar med cp i F1145-12 / F1245-12 är frågan  Sc:,h ...återkommer så fort jag fått klart för mig vilken temp på primärsidan jag bör uppge till Pahléns och fått svar från dem ang flöde / tryckfall)

Trevlig midsommar  :)
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34907
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du med primärsidan menar temperaturen till/från värmepumpen så är lägre bättre.
Om du vill ha 30 grader varmt i poolen är det rimligt att de räknar på 45/40 på primärsidan, alltså 45 grader på framledningen och 40 grader på returen.
Sen väljer du snäppet större värmeväxlare så att du i realiteten hamnar lite lägre än så.
Kan du sätta in en vvx som ger dig 40/35 så är det ännu bättre, men tills sist blir det en fråga om kostnader för vvx, hur mycket är det värt att komma ned ytterligare några grader i temp?

Säg att varje grad kallare vatten din värmepump kan arbeta emot ger 3% lägre driftskostnader, kan du sänka framledningstempen med 5 grader så ger det ca 15% lägre driftskostnad.
En normal kostnad för att värma en utomhuspool till 30 grader i 5 månader ligger på ca 3000 kWh (Bruttoenergibehov ca 12 000 kWh), du sparar ca 450 kWh/år om du sänker den nödvändiga framledningstempen med 5 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Richard,

tack för input  :) Ska ta med mig detta när jag pratar med Pahléns på måndag. Jag har dock ytterligare en parameter att ta häsyn till. PEX slangen till vvxl är bara 22x3 mm (går ej att byta utan stora ingrepp) men jag återkommer när jag har erf flöden och tryckfall över vvxl vid olika driftfall.

...och vet ni vad...

 tOOmten var på plats midsommarafton  ;)

Skämt å sido så har jag kommit över en "bättre beg" F1245-12 som enl rörfirman endast suttit monterad i en fastighet på 500 kvm ett par månader. "Feldimesionerad" enl rörfirman som har den på lager idag.

Egentligen skulle jag haft en F1145-12 men bara jag får plats med F1245-12 gissar jag att den går att använda. Frågan är om det finns något att tänka på resp för och nackdelar med 1245:an jmf med 1145:an om den ska kopplas mot min bef. VPA 300/200  Sc:,h (givetvis måste jag kolla upp hur det står till med garantier etc)

Kan exempelvis tanken i 1245:an göra något nytta eller måste man koppla förbi den?
« Senast ändrad: 23 juni 2013, 09:05:27 av saver65 »
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Varför använder du inte tanken i 1245an och struntar i din gamla tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Precis, den inbyggda VVB:n i 1245 ger bra med varmvatten och VPA:n blir då överflödig om den kopplas in med flytande kondensering (du får lite mer plats).  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte att storleken kanske har betydelse och med tre barn varav två tonåringar kan det aldrig bli för mycket varmvatten ;)  Sen måste jag erkänna att jag inte har full koll på det här med flytande kontra fast kondensering, ackumulatortank, arbetstank och varmvattentank. Bara att det verkar vara bra med flytande och att ha en arbetstank/ackumulatortank. Därför tänkte jag att ju större desto bättre ...men som sagt... dontknow
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför använder du inte tanken i 1245an och struntar i din gamla tank.

Precis, den inbyggda VVB:n i 1245 ger bra med varmvatten och VPA:n blir då överflödig om den kopplas in med flytande kondensering (du får lite mer plats).  :)

Tänkte att storleken kanske har betydelse och med tre barn varav två tonåringar kan det aldrig bli för mycket varmvatten ;)  Sen måste jag erkänna att jag inte har full koll på det här med flytande kontra fast kondensering, ackumulatortank, arbetstank och varmvattentank. Bara att det verkar vara bra med flytande och att ha en arbetstank/ackumulatortank. Därför tänkte jag att ju större desto bättre ...men som sagt... dontknow

Hej Smurfen och Carl N,

Tack för era tips. Jag vill dock inte riva ut VPA'n innan jag är helt säker även om det ger en del utrymme samtidigt som det borde förenkla installationen en del...  dontknow

Kan det finnas fördelar att trots allt använda den befintliga VPA'n mtp ovan? Kanske t.o.m. koppla ihop den med tanken i 1245 och på så sätt få en ännu större volym varmvatten alt nyttja någon av tankarna på annat vis?

(Någon av installatörerna pratade om att det kan behövas en mindre tank för att öka vattenmängden i golvvärmesystemet men det lät osäkert mtp den mängd golvvärme som finns i huset...)
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

robot74

  • Gäst
robot74
SV: "Tyst" bergvärmepump + ev solpaneler för 275kvm + pool 4x8m
« Svar #43 skrivet: 24 juni 2013, 08:41:11 »
kW .
Jag skulle satsa på en CTC EcoZenith panna med en CTC EcoPart 12kW bergvärmepump till. Grymt bra varmvatten produktion och många möjligheter att styra poolvärme och spavärme. Vill du komplettera med solvärme så är Zenith pannan föredömligt förberedd för såna lösningar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
(Någon av installatörerna pratade om att det kan behövas en mindre tank för att öka vattenmängden i golvvärmesystemet men det lät osäkert mtp den mängd golvvärme som finns i huset...)

Jag funderade också på detta, 500 liter är kanske i mesta laget, men om man vara använder manteln på VPA:n på ca 200 liter så är det en utmärkt volym att använda som volymförstorare eller arbetstank till golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!