Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ olika problem, samma lösning? Kallt element/porlande vvb.  (läst 4560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och god fortsättning pÃ¥ Er alla!  tOOmten

Har två frågor/problem som jag tänkte fråga er om. Tror att de kan höra ihop, men är osäker. Har sökt, men fixar det inte trots att lösningen säkert är väldigt enkel.
Först skall jag säga att vi installerade bergvärme i våras efter att ha kastat ut oljepannan. En Nibe fighter 1145 med en VPA 200/70.
Bor i ett 1½planshus med källare.

1.
Det porlar och gurglar i varmvattenberedaren, ganska rejält emellanåt. Tror det är efter duschande. Är det luft i systemet som måste ut? Om det är så, är det den lilla ventilen ovanpå vvb till vänster som skall öppnas? Måste det fyllas på vatten i systemet efter luftningen? Och i så fall, hur gör man det?

2.
Alla elementen i huset är varma utom ett som är iskallt. Det är på nederplan. Har försökt att lufta det, men det kommer inget vatten trots att jag luftat ett tag. Det kommer däremot mycket luft. Jag tror att det kommer att komma vatten om jag fortsätter lufta, men vågar inte lufta mer eftersom trycket i systemet sjunker och jag vet inte hur jag skall få upp det igen.
Manometern på tryckexpansionskärlet (den röda tanken på väggen intill vvb) visade innan jag började lufta 1,4 bar. Nu är det nere på 0,8 bar. Har vridit på två rattar i anslutning till kärlet, men då rann det bara ut vatten i evakueringsröret.
Eller är det så att jag skall pumpa upp trycket med kompressorn? Det finns en bilventil på den. Men då är det ju mindre vätska i värmesystemet.
Har lyft bort plåten till vvb, men hittar ingen ventil/kran som kan vara för påfyllning som jag läst om i andra trådar här.
Kan ta bilder om det underlättar.

Tack på förhand!
 tOOmten tOOmten

« Senast ändrad: 26 december 2014, 23:46:19 av knipo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
1. Du har luft i manteln på din VPA och den luftas på nippeln (nr 6 i manualen) ovanpå.

2. Leta efter en ventil som ser ut som på bilden, den brukar sitta i närheten av manometern och expansionskärlet.
(den sitter inte inuti värmepumpen utan mellan kallvatten eller varmvattenledning och radiatorsystemet)
« Senast ändrad: 27 december 2014, 00:34:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack.
Har varit nere och vridit på lite olika ventiler.
Bifogar en bild:
Den svarta ventilen mitt i bilden släpper ut vatten i evakueringsröret, liksom den röda ventilen intill väggen, vänster i bild. Den svarta uppfattar jag som att den hör till kranvattnet, och den röda till uppvärmningen. De två andra blå ventilerna har jag vridit lite på, men märker ingen skillnad. Vred mest på den som är intill den svarta. Hör inget och känner inget.
Märkte nu att det kalla elementet har blivit varmt, men två andra element på ovanvåningen som tidigare var varma har svalnat betydligt.
Vad är den lilla mässingsmojängen med ett litet rött lock på? Sitter till höger om den röda ventilen. Ser ut som en bilventil under locket.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag vridit och vänt nere i källaren. Jag kom fram till att man mÃ¥ste öppna bägge de blÃ¥a ventilerna för att öka trycket i systemet. DÃ¥ är frÃ¥gan hur mycket trycket skall vara? Innan jag började stod det pÃ¥ 1,4 bar. Det är det trycket som installatören ställde in när han installerade anläggningen, sÃ¥ det är väl där det skall vara. Tycker bara det lÃ¥ter mycket. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag vet inte säkert vad mässingsgrejen med rött lock är, troligen luftning av expansionskärl, men det funkar lika bra att lufta via säkerhetsventilen.
Övriga delar har jag identifierat.
Avstängningsventil inkommande vatten till VVB ska alltid vara öppen, annars kommer ju inget varmvatten?
« Senast ändrad: 27 december 2014, 13:56:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Då är frågan hur mycket trycket skall vara? Innan jag började stod det på 1,4 bar. Det är det trycket som installatören ställde in när han installerade anläggningen, så det är väl där det skall vara. Tycker bara det låter mycket.

En tumregel är 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan manometern och högsta punkten i systemet (vanligtvis något värmeelement på övervåningen), lägg sedan på 0,5-1 bar på detta värde. Räkna med att trycket varierar en del beroende på vattentemperaturen i systemet - om du gör påfyllningen när det är kallt på vintern och framledningstemperaturen är hög, så bör trycket vara högre än om du fyller på sommaren när det inte skickas ut någon värme alls.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar!
Tror att jag har löst det under dagen. Det kommer vatten ur alla element, även om det spottar och fräser i ett par/tre. Får väl lufta lite till om någon dag. Alla element har värme.
Vad gäller trycket så körde jag upp det på 1,4 som det var innan.
Nu är det nästan för varmt, så jag får väl sänka värmen på pumpen lite.
 salut

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Den röda mojängen vid exp-kärlet ser ut som en automatisk avluftare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Automatisk avluftare? Finns det sådana? Verkar inte fungera så bra i mitt system.
Jag avluftade oautomatiskt.  ;)
Än så länge fungerar allt som det ska här, och varmt är det.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!