Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven gÃ¥rdsägare med markvärme  (läst 9258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2014, 21:38:16 »
OK, har aldrig sett en så underdimensionerad värmepump tidigare, därav mitt dåliga svar, ber om ursäkt för det.

Om eltillskott gÃ¥r pÃ¥ max tillräckligt länge sÃ¥ kanske gradminuterna fÃ¥r "spel" pÃ¥ nÃ¥got sätt.  dontknow
Oavsett vilket verkar ju värmepumpen vara oerhört underdimensionerad, så det viktiga är väl i princip att kompressorn alltid går, och att man försöker balansera olika former av tillskott så att det blir så ekonomiskt som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2014, 21:51:33 »
Deltat pÃ¥ varma sidan var ca 6 grader dÃ¥ bör inte tillskott ligga pÃ¥ i alla fall inte pÃ¥ max men nÃ¥tt är skumt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2014, 22:13:08 »
Hur menar du nu? deltat har väl ingen direkt koppling till om pumpen är "för liten". Det talar ju bara om hur mycket pumpen orkar höja tempen på vattnet. Och blir deltat bara 6 grader med fullt tillskott är den på tok för liten för systemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2014, 23:05:33 »
Den klarar ju iaf nu att hålla de temperaturer vi vill ha i de olika byggnaderna nu när det är närmare -29 ute, 21-22 grader i storhuset har vi nu, så jag antar att det kanske går att trimma in lite mer å få ner elpatronens förbrukning. Kanske jag skulle prova att stänga av elpatron och se vad den ger då?
Jag tror växelventilen måst ha kärvat iom att vi hade så kallt kring nyår, och det nu fungerar bra efter motionering av den? Jag har iaf köpt en reserv ventil + ställdon ifall det blir dags att byta. Knäppningarna är också borta nu, så jag antar att den läckte igenom varmvatten till rad-kretsen tidigare vid skiftning?
« Senast ändrad: 24 januari 2014, 23:10:29 av m800sweden »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2014, 23:11:51 »
Vill du spara energi så måste du sänka temperaturen, det kommer du per automatik att göra om du blockerar TS. Det kan du även göra genom att sänka kurvan och även då få det kallare inne. Men vill du ha det varmt så är den enda möjligheten att låta VP styra när tillskottet ska gå in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2014, 23:39:27 »
Man kan inte säga att 6K är indikativt för 'för lite' effekt när man inte känner till flödet. 0,6 lps med 6K är knappa 15kW. Men om det är med tillskott skulle det innebära att maskinen går med 3K i delta med enbart kompressor. Mest troligt är att tillskottet inte var på när den gav 6K.

Uppenbart verkar alla fall vara att ska man värma det man värmer i dag så behövs en kraftigare kompressor (och då också längre slinga eller djupare hål) eller så får man dö kWh-döden :)

Vi får hoppas det går att trimma liiite i alla fall :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2014, 08:38:02 »
Är du säker på att elpatronen går? Om överhettningsskyddet har löst ut kan det väl se ut som att den går ändå om man bara tittar på displayen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2014, 09:21:27 »
Hur menar du nu? deltat har väl ingen direkt koppling till om pumpen är "för liten". Det talar ju bara om hur mycket pumpen orkar höja tempen på vattnet. Och blir deltat bara 6 grader med fullt tillskott är den på tok för liten för systemet.
Deltat brukar hamna runt 5-10 grader när vp är installerad och med ca 7 kw effekt lägger man till 7kw elpatron så blir deltat det dubbla. Jag tror inte deltat varit 3 grader från början i anläggningen men visst det är inte omöjligt men osannolikt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2014, 09:35:40 »
Jag läste om vad du skrev och ser att jag inte läste riktigt rätt (det vanliga fort men fel) och hÃ¥ller helt med om din slutsats.  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2014, 09:46:04 »
Jag har genererat en logg på en dag ca, vad gör jag med filen? Kan jag få in den i nåt program och få nån slags graf eller så?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2014, 09:56:32 »
Ladda upp den hit till forumet så finns det säkert någon som kan läsa den åt dig.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2014, 10:15:00 »
Här kommer den, fick göra om från .log till .txt ??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2014, 10:30:08 »
Enligt loggen så ligger elpatron i hela tiden med 9 kw men jag tror inte den fungerar om du lyfter av fronten på vp så sitter det ett överhettnads skydd där bakom som kan ha löst ut. Du kan troligen också kolla på elmätaren det lär gå en hel del ström om elpatron ligger på max hela tiden vp drar ca 2 kw när den går så ca 11 kw per timme ska du bränna + hushåls el om elpatron nu skulle visa sig vara ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2014, 10:46:53 »
Ska kika å det. Nu spekulerar jag bara men kan det vara så att om växelventilen inte riktigt öppnar som den ska mot värmesidan så kommer inte framledningstempen upp som den ska, och elpatron slås på av vp´n?
Kan det vara så att den går på reservläges termostat?
« Senast ändrad: 26 januari 2014, 10:49:58 av m800sweden »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven gårdsägare med markvärme
« Svar #29 skrivet: 26 januari 2014, 10:54:43 »
Tror inte växelventilen är trasig den kör för värme i stort sett hela natten och då närmar den sig börvärdet så gissar att vp fixar ca -10 utan elpatron om det nu är så att elpatron inte går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 632
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!