Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra frÃ¥gor Pressostat bubblor.  (läst 3576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Några frågor Pressostat bubblor.
« skrivet: 26 maj 2013, 11:05:55 »
Hej.

Jag har en ivt greenline e9. 2006

Har några frågor gällande synglaset o Pressostat.

Sen jag tog över huset så tycker jag det bubbla jätte mycket i synglaset och vad jag märkt så verka det inte avta när pumpen gått ett tag.

Sen tycker jag att att det är helt klart gul plupp i synglaset.

Dock fungera allt felfritt vad jag kan bedömma.

Så mina frågor är kan man lufta systemet på något sätt, t.ex. via påfyllnas behållaren?

Två. Vad får bubblor / fukt i systemet för effekt, kan man märka det på något sätt?

Tack

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Några frågor Pressostat bubblor.
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2013, 17:13:48 »
Nej man kan inte lufta bort de "bubblor" man ser i synglaset.
Det du egentligen ser och som uppfattas som bubblor är vätskeformig gas.

Att fortfarande ser bubblor hela tiden kan bero på tex. felaktigt justerad expansionsventil.

Sen fukten
Det är inte bra att få fukt i systemet men har för mig att det är ringen runt synglaset som skall ändra färg till gul
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Några frågor Pressostat bubblor.
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2013, 17:42:57 »
nej, du kan inte 'lufta' systemet då gasbubblorna är av samma ämne som vätskan som flödar - ungefär som vattenångan i bubblorna i kokande vatten fast här i rumstemperatur och lägre.

att det inte vill försvinna helt kan bero pÃ¥ mÃ¥nga olika orsaker - expansionsventilen redan nämnt men kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ att det saknas köldmedier och/eller inte fÃ¥tt underkylning pÃ¥ köldmediet som i sin tur kan beror pÃ¥ varm-brine cirkulationen inte är riktigt optimalt  pÃ¥ VB-slingan etc.

För kanske vettigare svar sÃ¥ är det bästa att du fixar lämpligt ljus och sedan filmar med mobiltelefonen frÃ¥n nÃ¥gra sekunder innan kompressorn startar till ungefär tvÃ¥ minuter efter starten och lägger upp detta pÃ¥ nÃ¥got ställe där vi andra kan hämta och spela upp (tex dropbox - gratis första 1 GB, och göra den publik och posta adressen här)  - en sÃ¥dan sekvens säger mer än tusen ord.

titta tex i trÃ¥den  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51032.0

Och i första inlägget finns det en film på hur det ungefär skall se ut när det fungerar som tänkt:
 https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg

(jepp filmen fanns kvar ;-) Tack för detta Per Lu, att du inte ta bort sådan pedagogisk visningsmaterial! )
 
fuktindikatorn i tittglaset  finns av olika tillverkning och denna i filmen sÃ¥ är det färgen mittenknappen som anger om systemet är torrt eller inte, men det finns andra varianter där tex ringen är indikatorn - därför är en bild/film pÃ¥ det hela viktigt för att kunna svara pÃ¥ detta pÃ¥ ett bra sätt.


 

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor Pressostat bubblor.
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2013, 22:52:44 »
Hej.

Tack för alla snabba svar. Jag ska fixa en film framöver, men här kommer i allafall en bild på färgen.

Men det går alltså inte att märka på effekt / funktion om man har luft / fukt i systemet?

Vad får det för funktion om fjädern inte är tillräckligt spännd? Kan det vara så attdet varit fukt i systemet mej ej längre, alltså byter färgen tillbaka till grönt eller fungera färg koden bara en gång?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Några frågor Pressostat bubblor.
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2013, 07:09:47 »
Men det går alltså inte att märka på effekt / funktion om man har luft / fukt i systemet?

Hej!
Om det är dåligt med gas i systemet så kommer värmepumpen ge sämre med uteffekt, men man märker detta normalt sett på vintern att elpatron stöttar mer än vanligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Några frågor Pressostat bubblor.
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2013, 00:21:40 »
PÃ¥ bilden sÃ¥ är fuktsensorn mitten i tittglaset mer grönt än gult och det är förmodligen ingen fara med fukt i systemet. Färgnyanserna är lite svÃ¥ra och luddiga att tolka dÃ¥ dessa mer eller mindre bestÃ¥r av en smula koboltklorid impregnerad i silikagel eller liknande torkmedel och att det är gulfägat är för att tillsammans med gul och koboltkloridens blÃ¥a färg sÃ¥ blir det grön (utan den gula tonen skulle det blÃ¥a vara svÃ¥r att se dÃ¥ koboltkloriden är väldigt utspädd i torkmassan) och när den blir fuktig över en viss nivÃ¥ sÃ¥ försvinner det blÃ¥a (och blir ljust rosa) och bara gula färgämnet är kvar och indikatorn visar gult. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!