Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥stemperatur vid olika fläkthastigheter  (läst 3401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« skrivet: 16 februari 2022, 12:14:40 »
Vilken utblåstemperatur har ni på era luftluftpumpar vid olika fläkthastigheter?

Vid högsta fläkt har jag ca 54 grader, men sänker jag fläkthastigheten, sänks även utblåstemperaturen ca 10 grader och ibland ännu mer. Ska det verkligen vara så?
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9657
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2022, 12:49:35 »
Den ger hög effekt vid max fläkt och det kan ju vara bra om det är stort värmebehov men det är ju också så att COP minskar med hög temperatur. Det blir bättre SCOP om det räcker med en lägre temperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2022, 13:06:36 »
Det är normalt att tillverkarna begränsar maximal effekt som kompressorn får gå med på lägre än max fläkt. Så inte alls konstigt att max fläkt även kan ge högre utblåstemperatur.

Exakt vad som är normal utblåstemperatur på max i relation till fläkthastighet varierar mellan tillverkare och i många fall även mellan olika maskiner från samma tillverkare.

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2022, 13:27:57 »
Det finns en elektronisk koppling på varje värmepump (en kurva) mellan fläkthastighet och det varvtal utedelen, kompressorn, jobbar. Sänker man fläkthastigheten så sänks även varvtalet på kompressorn. Om denna kurva inte hade funnits, skulle kompressor alltid gå med samma hastighet. Om man då sänker fläkten skulle utblåstemperaturen öka för varje steg man sänker fläkten. Temperaturen skulle då gå upp mot först 60 grader och kanske som mest 70 grader, vilket skulle vara för högt för en trivsam innemiljö.

Varvtalet på kompressorn borde dock inte sänkas mer än att utblåstemperaturen bibehålls på 54 grader. Då man vill sänka fläkthastigheten pga att man vill ha lägre ljudnivå t ex på natten, innebär detta samtidigt att utblåstemperaturen sänks till 40 grader. Det blir alltså en mycket kraftig sänkning av tillförd värme i huset, dels pga lägre utblåstemperatur, dels pga lägra luftmängd/timme.

Jag vet att verkningsgraden stiger dramatiskt om man kör på lägre varvtal, men då får ju inte utblåstemperaturen sjunka så dramatisk.

Det vore intressant om jag finge lite uppgifter hur era luftvärmepumpar fungerar i detta avseende. Jag mäter med en enkel digital Clas Ohlson-termometer som jag fäster vid utblåset, alldeles vid fläktbladen!

Alltså, mät temperaturen vid max fläkt och sänk sedan till exempelvis halv fläkt. Vilka temperaturer får ni?

Att mäta är att veta, heter det ju....
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2022, 14:58:41 »
Okej, jag missförstod din fråga.

Du mätte det där med högt satt börtemp så att värmepumpen gav max vad den kunde/ville, antar jag?

Visst är att mäta att veta, men vi har aldrig varit i närheten av att behöva ta ut maximal effekt ur någon av våra värmepumpar ned till cirka -20°C ändå. Så det är lite svårt att motivera att detta måste mätas för att vetas i vårt fall.

För att det skall vara intressant för de som deltar i tråden, så bör märke, modell samt information om temperatur inne (intagstemperatur) och ute-temp redovisas. Annars är det bara en hög med siffror här till slut utan något som helst värde för någon.

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2022, 17:44:37 »
Förutsättningarna är ett hus på 280 kvm och direktel. Om man har alla element avstängda är ingen risk att huset värms upp med enbart LLVP så för mig är det alltid full gas som gäller.
 
Nu har det varit en utetemp på mellan 2-4 grader.

Som jag skrivit ovan är utblåstempen ca 54 grader vid högsta fläktfart. Min LLVP har fyra fläkthastigheter. Det har egentligen ingen betydelse om jag sänker 1, 2 eller 3 steg, utblåstempen sjunker till ca 40-42 grader i alla tre fallen. Endast högsta hastighet ger utblås 54 grader.

Egentligen är det utan betydelse med exakta siffror hit och dit.

Min fråga tycker jag är mycket enkel och rak: Sjunker er utblåstemp markant, eller är utblåsvärmen ganska konstant oavsett varvtal?

Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2022, 22:31:30 »
280 kvm med en LLVP är såklart en annan sak än 262 kvm med tre LLVP:ar som i vårt fall.

Om ni vill ha alla element avstängda och om ljudnivån på natten är viktig, så kanske en ytterligare LLVP vore en klok investering i ert fall?

FÃ¥r se om jag kan labba lite och mäta utblÃ¥stemperaturen när sambon är borta nÃ¥gon dag...  ;)

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2022, 09:23:10 »
Alltså återigen, ett enkelt test som ni snabbt kan kolla med era egna LLVP:

Sätt högsta börvärde temp, typ 30 grader
Vad har ni för utblåstemp vid högsta fläkthastighet respektive halva fläkthastighet?

Alltså, bryr er inte om vad utetemp, nuvarande innetemp, insugtemp mm mm är, då drunknar man bara i siffror. Bara mät utblåstemp enligt ovan! Kör 10-15 minuter på dessa två hastigheter. Ett snabbt test!
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2022, 10:55:37 »
Jag mätte lite sent igår (-10°C ute) på vår Daikin Caldo XRH40.
Tyvärr hade den termometern jag testade med en max gräns på 50°C, men det nådde värmepumpen å andra sidan med råge på både fläktläge 5 och 4 av 5. Hur mycket över 50°C den faktiskt når på respektive fläkthastighet kanske jag tar reda på någon gång i framtiden, men det är ju definitivt beroende av temperatur inne och ute.
På högsta fläktläget såg jag att maskinen som mest drog 3000W. Högsta effekten jag såg på den lägre fläkthastigheten var cirka 2400W innan jag noterade att termometern redan hade gått över 50°C på utblåsta luften och fortsatt test alltså var helt meningslöst.

Jag kommer sannolikt inte testa mer på detta i närtid, eftersom det snabbt blev oskönt varmt inne. Utan det där får bli en sak att göra om det blir griskallt ute någon gång i framtiden och maskinen ändå behöver gå närmare sin max kapacitet för att hålla temperaturen inne.

Men så kortfattat....
Nej alla maskiner drar inte ned på effekten vid sänkt fläkt på det sätt som din verkar göra. Om det är något fel på din som gör sådär, det är en helt annan fråga.
Om jag var du så skulle jag komplettera med en andra värmepump i huset för att kunna hålla varmt utan att tvingas plåga värmepumparna på max effekt hela tiden och därmed lida av ljudet från max fläkthastighet. Vad för märke och modell är helt upp till dig att välja. Kanske kan någon annan tala gott för något annat märke och modell.

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2022, 09:33:40 »
Tack för mätningen, Perfa!

Ja det visar ju att min värmepump inte fungerar som den borde.
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2022, 10:24:38 »
Tack för mätningen, Perfa!

Ja det visar ju att min värmepump inte fungerar som den borde.
Nej, inte nödvändigtvis!
Utan att ett antal andra personer på forumet med exakt samma typ av värmepump som din har mätt upp annorlunda beteende än dig, så bevisar värdena på vår Daikin LLVP ingenting i relation till hur din borde fungera.
Det kan mycket väl vara så att det är så din modell fungerar enligt tillverkarens avsikt, och att den helt enkelt inte är bättre.

Nu vet jag inget om din SANYO SAP-KRV123EHN, om det är en gammal modell och vad den presterade som ny.
Edit: Läser i din profil att den installerades 2005 och det jag hittar på nätet antyder att den inte var topp-presterande ens som "ny" 2005.
Du måste ju se maskinen som avskriven vid det här laget och du skulle ha mycket ekonomiskt att vinna på att uppgradera till en nyare premium prestandamaskin även om den där gamla kanske fungerar i många år till. I vart fall fundera över att komplettera med en andra värmepump om ni inte vill byta ut den gamla.
« Senast ändrad: 24 februari 2022, 10:33:37 av Perfa76 »

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2022, 13:58:22 »
Nja, jag har just bytt. Det är därför jag är tveksam till om den nya fungarer som den ska. Den gamla var inte alls någon medelmåttig modell utan fick bra testresultat i olika undersökningar då den var ny 2005. Den höll i 16 år vilket kanske är bra? Den gav också lika mycket värme vid olika fläkthastigheter, vilket min nya då inte ger.
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2022, 14:11:20 »
Okej!!!
Så bra, då har vi en helt annan situation.

Nu är chansen också betydligt större att någon annan på forumet har samma modell och att du med hjälp av dem kan säga med säkerhet om det faktiskt är fel på din värmepump eller om det är såhär som Fuji Electric avser att den skall fungera.
Hoppas för din skull att du inte är ensam med den där maskinen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2439
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2022, 11:44:19 »
det är en jä..a skillnad mellan en sanyo och andra maskiner
Sanyo var kända för att ha högre utblåstemp än alla andra

om du tvingar ner fläkthastigheten kommer rörsensorn upptäcka att den inte blir av med värmen och per automatik kommer kompressorvarvet gå ner vilket du bör kunna höra. styrningen sköter detta bla för att skydda kompressorn mot för hög retur temp

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperatur vid olika fläkthastigheter
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2022, 20:30:21 »
Nja den behöver ju knappast sänka utblåstempen till 30 grader för att skydda kompressorn?! Min förra pump Sanyo visar ju att det inte är nödvändigt. Den höll visserligen bara i 16 år. Den kurva som Fujipumpen har är inställd för att ge fantastiska miljövärden dvs att den ska dra lite, ha högt COP mm mm och få högsta miljöranking. Så är det.
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!