Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver jag verkligen borra mer?  (läst 9393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver jag verkligen borra mer?
« skrivet: 01 april 2015, 20:44:14 »
Hej!
Jag värmer idag mitt hus med en 14kW IVT 2000 från 84.
Jag tänker att den inte håller för evigt men jag blir inte klok på vad jag ska ersätta pumpen med.
årsförbrukning i år med mild vinter och uppvärmt till 19-20 grader 12500kWh totalt.
Mitt borrhål är 150m totalt men det är 42 m till berg.
Brinen har hittils inte varit under -2 och hämtar sig snabbt.
Nu ligger den på +1,8 i slutet på en körning.

Huset är ett tvåplanshus från 47 utan tillägsisolering.
Med 156 kvadrat uppvärmd yta.

Borde jag inte kunna montera in en mindre pump på samma borra då den verkar fungera bra idag?
Framledningen vid 0 grader är ca 40 grader.
MVH/ Björn

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2015, 07:53:24 »
12500 kWh, är det inklusive hushållsel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Björn_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #2 skrivet: 02 april 2015, 09:34:31 »
Hej! Ja det är inklusive hushållsel. Men ett normalår ligger det nog mer runt 15000kWh.

/ Björn

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2015, 13:02:34 »
I ditt läge skulle jag sats på bättre isolering istället. Du behöver inte ersätta VP med lika stark pump när det är dags för det och isoleringen behöver du aldrig ersätta.

Jag har lika stort hus som du och 160m borra och en 8kW värmepump.
Den och borran räcker bra till efter tilläggsisolering.

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Björn_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #4 skrivet: 02 april 2015, 15:29:30 »
Jo den tanken finns!
Men det skulle vara intressant att veta vilken storlek på pump jag behöver enligt dagens sätt att räkna. Samt hur stor pump min borra klarar. Den klarar ju min stora pjäs idag utan problem.

/ Björn

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #5 skrivet: 02 april 2015, 17:31:29 »
Din borra bör klara en ungefär lika kraftig vp som du har så stor skillnad är det inte på en ny vp. Kolla upp vilken storlek du har och vid vilken framledning effekten är mätt det är inte säkert en ny 14 kw vp är lika kraftig som din. Om du väljer en enverter vp tex Daikin eller Nibe 1245 så kan man ange en min temp på brine och hamnar man där sänker kompressorn effekten men låg brine temp behöver inte leda till problem men lite sämre cop ger det..
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Björn_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #6 skrivet: 02 april 2015, 18:50:43 »
Pumpen ger 14,5kW vid -1/55grader.
Jag tycker att man borde kunna använda något liknande men när man läser här inne på detta eminenta forum så ser man hela tiden att borrhålen är för klena.
Och då blir man ju fundersam när man som jag klarar sig med 150 meter som dessutom är 42m genom jord.

/ Björn

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #7 skrivet: 02 april 2015, 18:56:55 »
Visst är ditt borrhÃ¥l klent med dagens mÃ¥tt men funkar det ok nu sÃ¥ lär det funka ok i framtiden ocksÃ¥  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Björn_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2015, 19:04:53 »
Tack Smurfen för givande svar! tummenupp

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #9 skrivet: 02 april 2015, 19:17:47 »
Det man får ha i åtanke är att en maskin med bättre COP belastar kollektorn hårdare.
« Senast ändrad: 02 april 2015, 19:35:33 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #10 skrivet: 02 april 2015, 19:29:36 »
Det skulle nog passa bra med en inverter som större delen av året går på låg effekt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2015, 19:53:40 »
Visst har en modern vp lite bättre cop men så stor skillnad är det inte och skulle kb in sjunka en halv grad till så vad gör det. En inverter bör belasta borran ungefär lika mycket dock lite jämnare eftersom den går hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2015, 20:01:36 »
Det betyder ca 10000 kWh till värmepumpen som bör dra 4-5 kW när den gÃ¥r. Antalet gÃ¥ngtimmar per Ã¥r, 2000 - 2500 visar att pumpen är kraftig i förhÃ¥llande till värmebehovet. En normalt dimensionerad pump gÃ¥r 3500 timmar per Ã¥r.   

Jag tycker en pump som ger 10 kW ska räcka bra som ersättare. Fungerade borrhålet med en pump på 14 kW ska det fungera med en på 10 kW också. Det måste vara bra genomströmning av vatten runt borrhålet, köldbärartemperaturen borde ha varit lägre annars.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Björn_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #13 skrivet: 02 april 2015, 20:14:45 »
Hej Roland!
Jo det är ett stort grundvattenmagasin som rör sig nedåt där jag bor så det är troligt att det är så. Temperaturerna är inte mätta och loggade med givare utan jag har läst av termometrarna manuellt samt dubbelkollad med kalibrerad ir mätare.
Och timmar stämmer nog bra för den går inte mycket och när det va som kallast i vinter så gick den nog bara tjugo minuter som längst och stod kanske i en kvart. Så den är nog som du säger överdimensionerad.
Vad som jag tycker är otroligt är att kompressorn är original från 84.
Hursomhelst så kan jag tolka era svar som att den dan pumpen havererar så ska jag inte behöva kompletteringsborra iallafall tummenupp
/Björn

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #14 skrivet: 03 april 2015, 08:39:23 »
Jag tycker också det är märkligt att kompressorn från 84 fortfarande går med tanke på det stora antalet starter den måste ha varit med om. Försök ställa om den så att den går längre tider i sträck. Jag vet inte hur det är med inställningarna på en så gammal pump men det bör vara möjligt att öka temperaturdifferensen mellan start och stopp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #15 skrivet: 03 april 2015, 09:28:47 »
Med andra ord arbetar pumpen ungefär som en kyl/frys och med tanke på detta och att anläggningen är från 84 så är det inte givet att många starter är samma sak som förkortad livslängd, som dessvärre många har som 'värdetal' eftersom det är lätt att räkna..., det har förmodligen mer att göra om kompressorn hinner bli kall mellan starterna eller inte.

Jag känner till Ã¥tm. tvÃ¥ gamla frysboxar - den ena frÃ¥n 1964 och den andra frÃ¥n 1959 som fortfarande är i drift med typ 3 starter per timme  och är nog ett bevis att mÃ¥nga starter är inte samma sak pÃ¥ att grejorna givet slits ut i förtid om det gör med rätt intervall i start-stopp...

---

Om det har gÃ¥tt sÃ¥ länge som det har gjort  hittills, sÃ¥ kommer kompressorn förmodligen inte gÃ¥ sönder i morron heller, kanske inte pÃ¥ flera Ã¥r än. Däremot finns det risk att korrosionen arbetar sakta men säkert och till sist fÃ¥r du en läcka i systemet och köldmediet pyser ut och är den fylld med R502 sÃ¥ kommer ingen kylnisse att vilja reparera denna dÃ¥ gasen är förbjuden sedan länge (typ 90-talet), om det är R404A sÃ¥ kan det fortfarande gÃ¥ att fÃ¥ den reparerad och fylld igen.

Det är inte givet att en ny maskin ger speciellt mycket bättre COP, men med åldern så kanske det är beläggningar i värmeväxlare mm. på vattensidan som drar ned den gamla maskinens effektivitet och en byte ger upplevd förbättring - medan skulle man köra dessa parallellt så kanske skillnaden inte skulle vara så stor, förutom att en modern maskin idag knappast håller i över 30 år...

 

 
 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #16 skrivet: 03 april 2015, 11:50:21 »
det har förmodligen mer att göra om kompressorn hinner bli kall mellan starterna eller inte.

Tänkvärd kommentar, står den still en kvart mellan starterna lär den inte hinna bli kall.

Antalet drifttimmar sedan 84 är troligen färre än för min pump frÃ¥n 2002 och jag räknar med/hoppas att min ska gÃ¥ i mÃ¥nga Ã¥r till sÃ¥ det bör väl den här ocksÃ¥ klara. Det är lite förvÃ¥nande att pumpen är sÃ¥ kraftig i förhÃ¥llande till värmebehovet. I värmepumparnas barndom brukade man dimensionera för ca 50 % effekttäckning. Det verkar vara över 100 % i det här fallet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #17 skrivet: 03 april 2015, 12:08:52 »
Om man medvetet ska få den att gå ofta så den inte kallnar så är en överdimensionering väl receptet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #18 skrivet: 03 april 2015, 15:34:55 »
Alternativt att den i stort sett går hela tiden likt inverterpumpar.

Dom förbättringar som ger bättre COP i moderna maskiner ligger ganska mycket i styrsystemen som gör att det arbetar mer nära verkliga behovet - högre temperatur på evaporatorn och lägre temperatur på kondensorn mestadelen av drifttiden, mer energisnåla cik-pumpar etc. medans kompressorn med kylslinga vid samma temperaturer i evaporator/kondensorn (på gas-sidan) har inget revolutionerande skett och kommer heller inte att göra det på överskådligt tid.

Sådant fanns inte 1984, nu vet jag inte om det är aktuellt i det här fallet men maskiner med CFC och HCFC-köldmedier så skyddade köldmediet eller snarare lite av dess nedbrytningsprodukter på metallytorna med beläggning som smörjande i dom lägen under driften där det skrapade metall mot metall tex. vid start och en slurk skum eller vätska av köldmedier tvättade bort lite olja på cylinderloppet etc. vid en kallstart och när man bytte till idag använda HCF-köldmedier så var det en massa kompressor-ras i början innan man designat om kompressorerna för dom nya köldmedierna där det inte blev någon skyddande skikt, och är också en orsak varför det heller inte förväntas >> 20 års drift på dessa längre idag.

Idag skall R4xx köldmedierna fasas ut tillsammans med R134a. och med R32 som ersättning för R410A så kommer vi nog se en ny våg med kompressor-ras innan man har lärt sig hur kompressorerna skall designas tillsammans med HC-fyllda mindre maskiner som också där kommer att ha barnsjukdomar.

Varje köldmedie-byte ger problem med livslängden pÃ¥ kompressorer och det spelar ingen roll om det är fluor-baserade köldmedier som R32 och HFO1234yf etc. eller om det är mer naturvänliga HC-köldmedierna, dock kan man hoppas att man har lärt sig sÃ¥ mycket av R600a-kompressorerna i alla vitvaror att man inte Ã¥ker pÃ¥ de värsta dumheterna nu när det blir propan och propylen i mÃ¥nga mindre maskiner som arbetar med hög effekt (tex. AC, resturangmaskiner, kabinettkylar och frysar etc.) 

« Senast ändrad: 03 april 2015, 15:37:40 av xxargs »

Utloggad Nyfikna

  • N-be infiltratör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #19 skrivet: 03 april 2015, 19:39:08 »

Idag skall R4xx köldmedierna fasas ut tillsammans med R134a. och med R32 som ersättning för R410A så kommer vi nog se en ny våg med kompressor-ras innan man har lärt sig hur kompressorerna skall designas tillsammans med HC-fyllda mindre maskiner som också där kommer att ha barnsjukdomar.


Om man har en 10 år gammal Schroll IVT med R407C, hur kan man förbättra livslängden, finns det någon service åtgärd som är bra?
N-be infiltratör

IVT Greenline-99, Thermia Villa-01, D-n LVP 20xx ej köpt av mej, nyinköpt beg IVT HT-06, Contura 670

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #20 skrivet: 03 april 2015, 20:23:38 »
Som sagt dÃ¥: se till sÃ¥ att det gÃ¥r med lagom antal starter per dygn,  plus inte tvingas upp till för höga kondenseringstemperaturer i tid och otid.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #21 skrivet: 03 april 2015, 21:10:28 »
Men vad är lagom antal starter ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #22 skrivet: 03 april 2015, 22:11:00 »
Enligt xxargs så är det antingen 1start(inverter ) eller alltid omstart (on-off) innan kompressorn har kallnat.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Behöver jag verkligen borra mer?
« Svar #23 skrivet: 04 april 2015, 11:08:42 »
Nu kanske man inte skall ta mina funderingar som fakta :-)

En inverter låter kompressorn gå hela tiden vilket gör att det är motorströmmar i lindningarna konstant och håller kompressorn varm samt mjuk start och stopp gör att det inte hostar in skum och skvätt kondensat från evaporatorn hela tiden vid start.

Med ON/OFF så kan man nog inte helt undvika i alla lägen att det jäser och slurkar till vid start - men med varm kompressor så hinner det mesta koka iväg innan det når känsliga delar i kompressorn och det klarar sig bättre. Värsta situationen är om kompressorn blir helt kall - köldmedie löser sig i oljan med tiden och det kan jäsa till skum under dom första minutens drifttid. - har man tur så är evaporatorn kallare än kompressorn - men om kompressorn har varit kallare än evaporatorn så finns hela laddningen av köldmediet i kompressorns vevhus och i oljan...

Mer proffesionella maskiner som vid önskan om stopp, har en ventil som stänger innan expansionsventilen och suger ned sig pÃ¥ evaporatorsidan och därmed ocksÃ¥ trycket över oljan för kompressorer med sumpen pÃ¥ sugsidan (rotary-kompressor har dock oljan pÃ¥ trycksidan...) och förvarar köldmediet  i kondensorn och eventuellt en extra receiverburk om det är stora mängder köldmedie i systemet innan den stannar pÃ¥ lÃ¥gtryckpressostat. - där riskerar man inte hostning av kondensat frÃ¥n evaporator eller jäsande oljeskum i sumpen vid en kallstart.

Det slog mig ocksÃ¥ att man kan inte göra en sÃ¥dan lösning med rotarykompressorer eller scroll med oljesumpen pÃ¥ trycksidan - för allt bygger pÃ¥ att ventilen pÃ¥ kompressorn pÃ¥ högtrycksidan hÃ¥ller tätt när kompressorn stÃ¥r still medans rotay och somliga scroll med oljan pÃ¥ högtrycksidan sÃ¥ pressas oljan sakta mot lÃ¥gtrycksidan (avsiktligt för smörjningen) genom kompressordelen och man kan fÃ¥ hela kompressorn tom pÃ¥ oljan dÃ¥ den blÃ¥st ut mot evaporatorn, när den senare skall startas - hmm... det är kanske därför man har den stora burken pÃ¥ insuget pÃ¥ dessa kompressorer - även kallad ljuddämpare, för att fÃ¥nga oljan och i sakta mak lÃ¥ta den rinna tillbaka igen efter en start dÃ¥ alltihop pÃ¥ en gÃ¥ng inte skulle vara sÃ¥ bra...  snacka om plÃ¥sterlösning i sÃ¥ fall...
« Senast ändrad: 04 april 2015, 12:06:30 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!