Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Indockning av IVT Optima 500  (läst 5664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ölandsvärme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Indockning av IVT Optima 500
« skrivet: 07 augusti 2010, 14:18:58 »
Jag har ett mindre hus, 2 rok, med en boyta på knappt 90 m3.
När det byggdes för drygt 20 år sedan lät jag installera Virsbo golvvärme och som uppvärmningskälla en elkasett , Värmebaron 2x3 Kw (VB 6002 + K-060).
Totalt finns 360 meter Wirsbo pePex rör (20x2) i golven.
Medelvattentemperaturen har beräknats för Dut. -20ºC till 42,9ºC och ett totalt effektbehov av 4,3 kW och med 50% högre effekt jämfört med transmissionsberäkning.
Maximal golvtemperatur är 23,9ºC. Värmebaronen är ställd på 35 ºC och varmvattnet cirkulerar i en shuntkrets som sedan matar golvslingorna via telestater.
Rumstemperaturen kontrolleras av fyra innerväggsmonterade termostater placerade i kök, vardagsrum, sovrum samt badrum. Rumstermostaterna har jag bytt en gång.
Tappvarmvattnet värms i en 60-liters Parca Safir elberedare.
Jag bor ensam och varmvattenförbrukningen är måttlig.

Husets ligger på Öland i vindskyddat läge. Hittills har allt fungerat bra. Det är sällan som  elpatronens andra steg kopplas in. Total årlig elförbrukning har i snitt varit 12 000 kWh inkl. hushållsel, vilket kanske inte är speciellt mycket. Jag har pratat med branschfolk om min tanke att installera en luft-/vattenvärmepump men blivit avrådd då detta vid nyköp ej går att ”räkna hem”. Jag har tagit chansen att köpa en begagnad luft-/vattenvärmepump ganska billigt.

Jag har skaffat en begagnad men väl fungerande IVT Optima 500 med tillverkningsår 2001.
Till denna hörde en accumulatortank på 500 liter inklusive en i denna integrerad 160 liters tank för tappvarmvatten (troligtvis enbart för förvärmning av detta pga risk för legionella).
Tanken är av märket HS PERIFAL.

Min avsikt har varit att docka in alltsammans i nuvarande värmesystem och att förvärma tappvarmvattnet i 160 literstanken för att sedan toppa dess temperatur i en elektrisk varmvattensberedare, ev mindre än den nuvarande.

Installationen av accumulatortanken blir dock komplicerad pga begränsat utrymme.

Mina frågor är ställda utan någon slags inbördes logisk ordning:

• kan jag docka in värmepumpen i nuvarande golvvärmesystem utan accumulatortanken och utan olägenheter med slitage pga värmepumpens större till-/frånslagsfrekvens?
(Tappvarmvattnet ändras ej)

•Det tillkommer ca 15 meter rörledning till värmepumpen samt dess egenvolym. Nuvarande slutna expansionskärl (Flexcon) är på 12 liter. Räcker detta kärl till?

•Det finns en oanvänd utomhusgivare till pumpen. Värmekurvan som ställs in i styrenheten kan som jag förstår endast använda tillsammans med denna. Bör utegivaren över huvud taget anslutas?

•Är det ekonomiskt att använda nuvarande styrning via rumsgivare?

•I pumpens handbok rekommenderas Hysteres till 1,5 då rumsgivare används. Är detta en bra kopplingsdifferens?

•Finns något annat viktigt att tänka på?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Indockning av IVT Optima 500
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2010, 22:27:39 »
Du kan tyvärr inte använda den inbyggda förrådsberedaren för förvärmning
av varmvatten. En sådan måste alltid hålla 60 grader i hela sin volym.
Förvärming av varmvatten kan bara göras i slingberedare.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad kento

  • Åker helst custom, sakta på kurvig asfaltsväg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Indockning av IVT Optima 500
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2010, 14:13:14 »
Ingen som kan hjälpa min kompis med åtminstone något av spörsmålen?

// Kento
Med L/L sedan 080410. ME GA25 VAH. I sommarstuga ca 70 m2. Bara positiva erfarenheter ännu, och räknar inte med nåt annat! Varför inte tidigare bara . . .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Indockning av IVT Optima 500
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2010, 16:09:21 »
Jag kan försöka efter bästa förmåga:

Till golvvärme bör man ha en volymtank.

Jag tror ditt 12 liters expansionskärl ska räcka.

Styrning via rumsgivare eller utegivare... Normalt så används utegivare, fördelen är att det funkar bättre i tröga system. Men testa att köra med bara innegivare om du vill, du kan ju alltid ändra sen om det inte funkar.

Kopplingsdifferensen måste du testa dig fram till, är det rumstemp som avses?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Indockning av IVT Optima 500
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2010, 19:00:32 »
Citera
Totalt finns 360 meter Wirsbo pePex rör (20x2) i golven.

360M * ca0,3l/m = 108Liter i golvvärmen

Citera
varmvattnet cirkulerar i en shuntkrets som sedan matar golvslingorna
Citera
väl fungerande IVT Optima 500
Citera
tillkommer ca 15 meter rörledning till värmepumpen

Eftersom värme värme pumpen kommer att sitta före shunten kommer den endast att ha vattnet i värmeväxlaren samt vattnet i ledningen att jobba mot  (ca 5 L i vvx samt ca 15 L i ledningar) och dessa 20 liter är på tok för lite volym för värmepumpen att jobba mot, eftersom värmepumpen är på ca5kW skulle en volym på (5kW *35L =) 175L vara det mest optimala men det går med mindre volymtank.
Du måsta ha en volymtank på låt säga minst 100liter (= ca 20L / kW värmepumpeffekt)
Jag skulle sälja Baxi(Perifal) tanken och köpa en ny volym tank på 100L (alternativt en begagnad varmvattenberedare med 22mm anslutningar som volymtank).
Med den nya tanken har ditt system dubbelt så stor volym och således behöver du ett till expansions kärl på ca 12L (alt. byter du till ett för hela systemt på 25L) och värmepumpen har fått en volym att jobba mot så den inte får start/stopp var je minut.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ölandsvärme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av IVT Optima 500
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2010, 22:02:50 »
Tack för era kloka svar.

Jag har funderat lite på den förrådstank som jag har nu, den har en totalvolym på 500 liter varav den separata infällda varmvattentanken har 160 liters volym. Ovanpå den mindre tanken sitter fyra röranslutningar. Värmepumpen kan i sitt program ställas in på momentan uppvärmning till maxtemeratur ≥60ºC t ex en gång/dygn eller en gång/vecka. Kan det vara så att två av röranslutningarna utgörs av en rörslinga för genomströmmande tappvarmvatten?
Kan i så fall de andra två anslutningarna leder in/ut i denna mindre tank och avses att via växelventil kopplas in för att värma denssa 160 liter tills maxtemeraturen uppnåtts till förebyggande av legionella i rörslingan? I så fall bör den mindre tankens högre vattentemperatur medföra att värme från denna överförs via mantelytan som vätter mot den störra accumulerade vattenvolymen. Denna värmeenergi kommer i så fall värmesystemet tillgodo och pumpen får vänta tills temperaturen åter sjunkit, i mitt fall till kanske 30ºC.

MVH Ölandsvärme

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Indockning av IVT Optima 500
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2010, 00:06:18 »
Nej tyvärr tror jag inte att det är en slingberedare innuti förrådsberedaren
Det kan vara för att ansluta en shunt ventil eller så kan det vara solslinga men det är ytterst tveksamt

Du kan titta i Baxi katalogen på sid33 om någon av tankarna stämmer med den du har
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/produktkatalog/2009-05_Baxi_katalog_webb_090512.pdf
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Consy

  • Gäst
Consy
SV: Indockning av IVT Optima 500
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2017, 12:15:12 »
Hade nog gjort så här - även om jag är helt novis.
Använt förrådstanken du nämner som batteri. Värm de 500 literna till 40-41° med hjälp av värmepumpen. Koppla in förrådstanken mot golvslingan och låt returvattnet på slingan blandas för att få ner temperaturen på slingan till 28°.
Vad gäller varmvattnet - de 160 literna du nämner kommer ju nu ha en temperatur på 40-41° - docka in en liten elektrisk varmvattenberedare direkt efter tappvarmvattenutloppet - säg en beredera om 30 liter - och sätt temperaturen på denna till 65° 

Nackdelen blir att ditt tappvarmvatten kommer bli brännande hett, men du styr detta genom dina engreppsblandare till behagligare temperatur. Har du förkärlek för att bada i badkar kommer du upptäcka att det kommer bli väldigt grunda bad.  ;)  Men vid duschning funkar detta alldeles utmärkt.
Fördelen är att du kommer slippa att värma upp 500 liter till 60°, nu är det bara 30 liter tappvarmvatten vars temperatur endast ska värmas 25° extra vilket alla elvvb på marknaden klarar med både snabbt och ekonomiskt resultat.

Naturligtvis måste du ev. ta höjd för att om det blir smällkallt att ha en lämplig elpatron - den kan sitta fritt, men bäst vore det om den satt i förrådstanken.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!