Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Tre seriekopplade hÃ¥l á 65 m?  (läst 7563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markus K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« skrivet: 02 juli 2007, 22:08:56 »
Hej!

Jag håller på att bygga hus utanför Linköping, ca 210 kvm i 2 plan. Har tänkt mig en NIBE 1235 - 8 kW.

Brunnsborraren började med energihålet idag. Ett borrdjup på 170 m var beställt, men redan vid 65 m gick det ej att forstätta djupare pga kraftig vattentillrinning på uppskattningsvis 300-400 L/min. Nytt hål påbörjades 10 m bort med exakt samma resultat. Fick avbryta efter 65 m även där. Borrkillen tänker göra ytterligare ett hål imorgon med sannolikt samma resultat.

Min fråga är alltså: Motsvarar dessa 3 hål (som ska seriekopplas enl brunnsborraren) effektmässigt den från början planerade 170 m djupa brunnen? Det totala borrdjupet blir ju 195 m, men varje hål har 6 m foderrör och avståndet mellan brunnarna är ju inte direkt så att man jublar...

Tacksam för snabba svar om någon vet, efter imorgon går det ju inte att göra mycket åt saken...

/Markus K

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2007, 22:23:06 »
Går det inte få lite längre avstånd än 10 meter till det sista hålet?

Om sista hålet blir 65 meter har du 177 meter aktivt djup, sen kan du tillgodoräkna dig ca 1/3 av markslingan. Det är lite minus för att det bara är 10 meter mellan hålen men å andra sidan är en 8 kW VP + 170 meter borra rätt väl tilltaget till ett nybygge på 210 m2 så du borde inte få problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Markus K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2007, 22:32:23 »
TACK!

Ska prata med brunnsborraren imorgon. Tomten är 35 000 kvm stor, sÃ¥ det borde ju gÃ¥ att lägga pÃ¥ nÃ¥gra meter till nästa hÃ¥l kan man tycka...  Kommer nu att sova lite lugnare inatt. Tror du att VP är överdimensionerad? Ingen blir gladare än jag och min plÃ¥nbok om det t.ex räcker med 6 kW.

/Markus :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2007, 22:39:46 »
Varför borrar du?
Jordvärme hade ju varit kanon med den tomten.

Ett nybygge som är vettigt isolerat torde ha ett max effektbehov på ca 40 W/m2, strax över 8 kW i ditt fall. Man brukar dimensionera upp till ca 70% effekttäckning eller ca 6 kW. Men ta en 8 kW VP i alla fall så slipper du eltillskott.

Du kan få rätt många start/stopp på den VP:n men i värsta fall så går det att stoppa in en volymförstorare i värmesystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Markus K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2007, 22:55:39 »
Fick ett ganska bra pris på borrningen och i ärlighetens namn ska väl sägas att större delen av de 35 000 kvm är stenig hagmark och själva trädgården/gräsmattan vill vi hålla på ett minimum för att inte schakta sönder mer av naturtomten än nödvändigt.

Huset blir rel välisolerat med 24 cm i ytterväggar och 30 cm i plattan. Skulle du rekommendara en VP med scrollkompressor typ IVT eller Autotherms 9 kilowattare istället?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2007, 07:29:37 »
Skulle du rekommendara en VP med scrollkompressor typ IVT eller Autotherms 9 kilowattare istället?

Det jag rekommenderar är att ta in offerter från flera leverantörer och jämföra, ta även referenser och kolla upp installatörerna. Kolv- eller scrollkompressor spelar mindre roll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Markus K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2007, 22:45:16 »
Det ska jag göra. Tack så mycket för hjälpen!

/Markus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2007, 23:10:44 »
HÃ¥ller som vanligt med CarlN

Via www.energioffert.se , värmepumpsforums oberoende offerttjänst, kan du kanske få några intressanta förslag.
Kan vara värt ett försök.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #8 skrivet: 13 juli 2007, 09:12:55 »
om du har så bra flöde satta på grundvatten värme istället.
Det blir både billigare och du får högre cop,
Se bara till att du har minst 20 meter mellan borr hålen gärna mer.
Att borra 10 meter från det först hålet värkar vansinigt av borraren om du har så stor mark, jag hade aldrig godkänt att han borrade hålen så nära varandra om han inte gradade dom.

Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2007, 15:15:04 »
Varför ska de seriekopplas, måste väl vara bättre med parallellt (ursäkta franskan)
Varför ska man kyla,värma,kyla,värma kölbäraren
Paralellkoppla är att föredra
« Senast ändrad: 15 juli 2007, 15:16:44 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #10 skrivet: 15 juli 2007, 16:59:31 »
Ta en offert via Richards energioffert , kanske satsa pÃ¥ en bergvärmepump med inverter för att minska pÃ¥ start-stopp , ditt hus blir ändÃ¥ stort tycker jag sÃ¥ dÃ¥ kan du nog satsa pÃ¥ ditt värme-system !  :)

    Lycka Till !!  :) :D :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #11 skrivet: 15 juli 2007, 18:19:24 »
 Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #12 skrivet: 15 juli 2007, 18:28:14 »
Grund vattensystem har ju sina avigsidor. Ett är ju att du måste omsätta vattnet, alltså pumpa upp vatten och det är stor skillnad jämfört med ett slutet system. Ett annat är sköttsel och utrustning samt frysrisk. Skulle tro att det passar bättre till en grundare brunn med större volym och rent vatten. Att koppla ihop borrorna och köra bergvärme skulle jag gissa funkar bra men skulle föredragit en paralellkoppling med justerventiler mellan borrorna. Det blir ett bättre delta-T vilket kommer att höja effekten på vp.

ex så här,
« Senast ändrad: 15 juli 2007, 18:44:35 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #13 skrivet: 16 juli 2007, 01:39:57 »
Hej

Det blir väl ingen skillnad mellan seriell- och parallell-koppling, delta T avgörs väl av hur lång tid brine exponeras mot brunnens värme.
Om man pumpar 100 liter i minuten så kommer det vid parallell-koppling att flöda med en tredjedels hastighet i varje brunn varvid tiden blir tre gånger så lång, vilket är lika lång tid som det blir genom tre slingor i serie.

MVH
Messer

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Hjälp! Tre seriekopplade hål á 65 m?
« Svar #14 skrivet: 16 juli 2007, 07:26:53 »
Hej

Det blir väl ingen skillnad mellan seriell- och parallell-koppling, delta T avgörs väl av hur lång tid brine exponeras mot brunnens värme.
Om man pumpar 100 liter i minuten så kommer det vid parallell-koppling att flöda med en tredjedels hastighet i varje brunn varvid tiden blir tre gånger så lång, vilket är lika lång tid som det blir genom tre slingor i serie.

MVH
Messer

Det är så sant; men cirkulationspumpen får troligtvis ett lättare jobb med parallellkopplingen.
Det finns säkert nån här som kan räkna på det !
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!