Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter  (läst 7621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonne-J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« skrivet: 09 mars 2017, 15:29:23 »
Hejsan!

Sitter här i valet och kvalet och väljer mellan 2 offerter på att konvertera huset till bergvärme.

Huset är byggt 99/00 med 3-glasfönster, beläget i Norrbotten, Piteå
170m2 i 1,5 plan. Ryggåstak med full takhöjd (6m) i vardagsrummet så man ser ner från "loftet". Bottenplan ca 110-120 m2, övre plan ca 50-60 m2.
Golvvärme i hela bottenplan (krypgrund med spontat trägolv, klinker i tvättstuga kök badrum och hall)
Garage på ca 30-40 m2, gjuten sula med golvvärme.

Har även en timrad byggnad på 55m2 på gården som jag håller på att inreda till bastu/relax. Timrade väggar, 2-glasfönster, ska tillägsisolera väggarna med 70mm glasull, isolera innertaket och golvet (krypgrund)

Befintligt värmesystem är vedpanna med 2st acc-tankar på 1500 liter placerad i garaget. Kulvert går från garaget till huset (ca 20m).

Jag planerar att riva ut vedpanneanläggningen, placera värmepumpen inom tvättstugan i huset (riva ut varmvattenberedaren) ansluta direkt mot golvvärmen utan acc-tank, använda kulverten till garaget för att skicka värme dit.
Planerar även att i framtiden kunna ansluta en kulvert till timringen på gården och köra radiatorer i denna, hålla den ca 10 grader i normalfallet och elda upp med kamin när den behövs (eventuellt dimensionera så jag kan höja shunten från pumpen bara)

Nu har jag fått 2 offerter:

Första offerten:
- Nibe F1255 3-12 kW
- 210 m aktivt borrhål

Andra offerten:
- Thermia Inverter (m) 3-12kW
- 250m aktivt borrhål

Prisbilden ser väl ungefär lika ut (trots grundare borrhål på Niben). Jag funderar däremot på om det finns några erfarenheter kring de två olika pumparnas effektivitet och driftsäkerhet.
Svärfars gamla Nibe har tuffat på i 17 år utan åtgärder så jag lutar lite åt Niben.
Jag blir dock lite osäker när det skiljer 40 m på borrhålsdjupen, kör installatören med 250m hål "safe" eller har den andra underdimensionerat?

Ni med erfarenhet, ser ni några eventuella fallgropar i detta?
Nibe F1255-12, 2017-08-10
2x150m borrhål 2 respektive 4m till berg
Hus byggt 99/00 med 3-glasfönster, beläget i Norrbotten, Piteå
170m2 i 1,5 plan. Ryggåstak med full takhöjd (6m) i vardagsrummet så man ser ner från "loftet". Bottenplan ca 110-120 m2, övre plan ca 50-60 m2.
Golvvärme i hela bottenplan (krypgrund med spontat trägolv, klinker i tvättstuga kök badrum och hall)
Garage på ca 30-40 m2, gjuten sula med golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2017, 15:43:02 »
Skulle nog tänka mig för angÃ¥ende storlek och koppling ,  behöver utredas rätt ordentligt eftersom du har planer pÃ¥ att ytterligare bygga pÃ¥ värmeuttaget ,

Utloggad Jonne-J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2017, 16:07:05 »
Ska tillägga att båda installatörerna varit på plats och är medvetna om förutsättningarna och att jag planerar att koppla på till timringen
Nibe F1255-12, 2017-08-10
2x150m borrhål 2 respektive 4m till berg
Hus byggt 99/00 med 3-glasfönster, beläget i Norrbotten, Piteå
170m2 i 1,5 plan. Ryggåstak med full takhöjd (6m) i vardagsrummet så man ser ner från "loftet". Bottenplan ca 110-120 m2, övre plan ca 50-60 m2.
Golvvärme i hela bottenplan (krypgrund med spontat trägolv, klinker i tvättstuga kök badrum och hall)
Garage på ca 30-40 m2, gjuten sula med golvvärme.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2017, 16:55:46 »
Jag uppskattar värmebehovet i huset till ca 10 kW vid DVUT som är runt -28 °C för Piteå (DUT för Piteå var tydligen -32 °C). Hela volymen med 6 m takhöjd ska ju värmas. Effektbehovet kanske framgår av värmeritningen på huset? För garaget och det timrade huset uppskattar jag det tillkommer uppåt 5 kW värmebehov då man kan anta att isoleringen inte är lika bra som i huset men man ändå vill kunna hålla en hyfsad innetemperatur på båda ställena. Tycker också att effektbehovet bör utredas/klarläggas innan man väljer storlek på pumpen och borrdjup.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2017, 20:24:14 »
Själv hade jag lutat åt Thermia, min Nibe funkar OK men jag har läst om lite bekymmer med inverterstyrningen på Nibes 1255.
Och 250 m borra är inte helt fel, det funkar kanske med 210 m också, men med nån grad kallare KB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2017, 16:55:29 »
Ska tillägga att båda installatörerna varit på plats och är medvetna om förutsättningarna och att jag planerar att koppla på till timringen
Glöm inte att skriva en kravspecifikation som offerten ska grunda sig på , då är du grön om det blir problem , ska innehålla VP , Hål , KW och lite till som har i framtiden tänkt

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2017, 22:19:23 »
Nibes inverterfel har berott på komponentfel i en serie invertrar. Dåliga kondensatorer, men ska vara åtgärdat nu, enligt dom själv

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2017, 22:58:48 »
Nibes inverterfel har berott på komponentfel i en serie invertrar. Dåliga kondensatorer, men ska vara åtgärdat nu, enligt dom själv

De problem Carl N syftar på är inte fel på hårdvaran utan de problem som finns i mjukvaran tror jag.

Vi är ett gäng som inte kan få våra 1x55 maskiner att fungera bra ihop med våra värmesystem eftersom det saknas möjlighet att justera regulatorn på ett vettigt sätt. Jag skulle inte köpa en 1x55 innan nibe löser detta.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2017, 07:34:28 »
Å andra sidan, det är ju inte ett stort problem, värmepumparna går ju och värmer huset, vore det inte för loggningen så skulle nog de flesta tycka att de funkar helt OK?
Att man kan se att regleringen inte är optimal på graferna betyder ju inte att värmepumpen går dåligt...
Att det blir nåt onödigt stopp då och då efter att den värmt tappvarmvatten är väl egentligen det enda som man ser av "problemen".

Thermia har för övrigt liknande problem på sin inverter.

Fördelen med Nibe är att man kan uppgradera mjukvaran själv.
På Thermia, om jag fattat rätt, så kommer installatören ut och gör det.
Det är väl i och för sig bra, men betyder troligen att de inte kommer med lika många uppdateringar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2017, 08:03:02 »
Problemet hos Thermia är nog att hårdvaran inte är tänkt att få gå på låga varv långa stunder och därför fått en besvärlig mjukvara så i efterhand skulle jag inte valt en Thermia M.
Samt att Thermia valde att lägga ut rökridåer som uppehöll mig som brukare med felsökning när dom måste ha känt till problemet hela tiden. Även om det har kommit en förbättrad mjukvara så finns grundproblemet kvar.

Ta in offerter från andra tillverkare.
Mlöf
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2017, 09:17:33 »
Så både Thermia och Nibe har problem med styrningen av invertrarna.
Finns det någon tillverkare som inte alls har dessa problem?
Daikin - CTC - finns det fler invertrar?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2017, 10:13:57 »
Thermia Inverter L har ej nämnda problem.

Men du får en något längre "on/off"-tid på årsbasis pga den har högre lägsta effekt.

Har haft min sen okt-15.

Se bara till att du har rätt förutsättningar på kalla och varma sidan.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2017, 10:22:26 »
Daikin har verifierat att deras kompressor bara gasar på just i startögonblicket, men kan sedan gå på minvarv länge utan smörjproblem.
Hur CTC fungerar vet jag inte, men jag får i alla fall för mig att de kör med en lite mindre kompressor än Nibe och Thermia, som klarar lägre uteffekt utan att behöva varva upp för att få smörjning.
Sen har vi ju IVT (och bosch?) som också har invertrar, har hört lite om dem - vilket brukar vara ett bra betyg.
"Hälsan tiger still".
Finns ju många med Nibe som är nöjda också även om gradminutkurvan i grafen kanske inte ser så snygg ut alla gånger.
Thermia L kanske är ett bättre val också, även om den stora delar av året kommer att gå som on/off i en vanlig villa kan det funka bra.
Det enda jag har emot både Nibe 1255 12, 16 och Thermia M samt L är att de ju har lite för stor kompressor för de flesta vanliga Svenska villor, där är ju då Daikin och CTC mer lagom dimensionerade.
I ett större hus, eller en liten fastighet passar de där 12-16 kW värmepumparna bättre.
Sen är det omöjligt för mig i alla fall att säga vilken som är "bästa val", det vet vi först när värmepumparna med inverter börjar passera 10-årsstrecket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jonne-J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2017, 10:38:06 »
Så problemen med niben är bara att den gasar upp lite för mycket efter varmvattentillverkning och sedan inte bromsar tillräckligt fort och därmed slås av?
Den klarar av att ligga på 3kw utan att öka varven för smörjning?

Känns som att borde vara väldigt enkelt för nibe att programmera om mjukvaran för att undvika detta  Sc:,h

(säger jag som inte programmerar styrfunktioner  ::) )
Nibe F1255-12, 2017-08-10
2x150m borrhål 2 respektive 4m till berg
Hus byggt 99/00 med 3-glasfönster, beläget i Norrbotten, Piteå
170m2 i 1,5 plan. Ryggåstak med full takhöjd (6m) i vardagsrummet så man ser ner från "loftet". Bottenplan ca 110-120 m2, övre plan ca 50-60 m2.
Golvvärme i hela bottenplan (krypgrund med spontat trägolv, klinker i tvättstuga kök badrum och hall)
Garage på ca 30-40 m2, gjuten sula med golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2017, 10:52:16 »
Nja, tror även att Nibes invertrar gasar på då och då om de ligger på minvarv länge, men så pass kort tid att det inte spelar så stor roll.
Thermia har ju/har haft problem med en bugg som gör att den aldrig växlar ned igen om den väl varvat upp till 3:ans växel, det borde vara åtgärdat i nya mjukvaran, men jag är inte helt uppdaterad på vad som är nytt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!