Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus E9 larm lÃ¥g pressostat och kompressor gÃ¥r trots "avstängd"  (läst 856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ANPET

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Fick igår larm på "pressostat låg". Rensade filtret på köldbärarkretsen (som knappt var skitigt) och efter det ville inte kompressorn starta.
Det var bara ett brummande ljud från kylbärarpumpen som också vibrerade svagt när man kände på den. Lossade på skruven i mitten på ködbärarpumpen för att se om det kom ut nån luft, då stannade pumpen. Gick igång igen efter jag knackade på den med skruvmejseln. Testade ändra hastighet men det fanns bara ett läge i mitten där den var avstängd och ett läge åt andra hållet som "lät likadant" , satte den på samma som från början. Testade göra värmepumpen strömlös men kompressorn startade inte. Lät den vara några timmar sen startade kompressorn. Då så larmar den igen på pressostat låg och sen fortsätter kompressorn att gå "av sig själv", trots att jag kvittera larmet och det står "Värmepump startar om 640 sekunder...". Trycker jag på ON/OFF knappen så fortsätter kompressorn att gå i 20 min! Det "smäller" också lite precis som ett relä emellanåt precis som den försöker starta något.
Röret och vid pressostaten blir helt frostigt när den larmat.

Några tips? Är det köldbärarpumpen som ger för dålig cirkulation? Innan larmet går så ökar deltavärdet på köldbärarkretsen från typ 2.5 till 6 (5,9-11,9)!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min första tanke är att mjukstarten till kompressorn är trasig.
Då händer konstiga saker som att kompressorn inte stoppar eller startar som den ska.

Köldbärarpumpen kan du både kolla och motionera om du lossar centrumskruven.
Ett tips är att sätta en skruvdragare i mejselspåret bak centrumskruven och dra runt den ett tag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ANPET

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ingen mjukstart (det har alltid smällt till vid uppstart) på min, men tre st "kontaktorer" sitter där.
På de två till höger av dessa så har knappen mitt på "poppat ut" lite och det händer inget när jag trycker in knappen, den bara fjädrar ut igen.
Är det nån form av "automatsäkring/skydd) tro? Är de två sönder?

Jag lossade centrumskruven pÃ¥ cirkulationspumpen helt och den verkade snurra med ganska lÃ¥g fart. Stoppade och sÃ¥g att den var rostig, skrapade lite pÃ¥ den och startade igen. DÃ¥ fick jag peta pÃ¥ den för att den skulle orka igÃ¥ng. Gjorde detta nÃ¥gra ggr och det kom ut en del rostkorn, sen snurrade den klart snabbare och orkade nu snurra även pÃ¥ en lägre hastighetsinställning  :) Satte sÃ¥klart tillbaka den pÃ¥ högsta. Ska se hur det gÃ¥r när kompressorn startar igen (om den startar....)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Bilden visar kontaktorerna för kompressor och el-patrons bägge steg.

Utloggad ANPET

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, jag räknade ut det när jag la på Tillägg på varmvattnet.
Så av nån anledning är kontaktorn öppen för kompressorn hela tiden så den fortsätter fast den är klar eller har larmat, vilket medför att allt fryser ihop på köldbärarsidan.
Testade skifta kontaktorn för kompressorn med den för elpatronen, men det hjälpte inte.
Mätte att de hela tiden ligger 184V på utgången för COMP MB1 på Plintkortet oavsett om den är i viloläge eller "avstängd"!
Så frågan är om det är fel på plintkortet eller Rego ger styrsignal att köra. Tippar på plintkortet, nåt relä eller diod???

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
Om du har konstant spänning så gissar jag att triacen som styr kontaktorns drivspole gett med sig, eller någon annan komponent i kedjan från CPU'n (ev relä /optokopplare, diac etc) , sitter några vita komponenter i kedjan till triac, vet inte om det är optokopplare, eller relän.

Är du händig och kan löda så kan du säkert byta ut den. Vet inte vilken triac på kortet som styr kompressorn, finns ju flera triacs till elpatronen samt cirkulationspumparna. Någon detaljerad ritning på det kortet har jag inte sett. Går ju förslagsvis att sno en av elpatronens triacs
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja, jag räknade ut det när jag la på Tillägg på varmvattnet.
Så av nån anledning är kontaktorn öppen för kompressorn hela tiden så den fortsätter fast den är klar eller har larmat, vilket medför att allt fryser ihop på köldbärarsidan.
Testade skifta kontaktorn för kompressorn med den för elpatronen, men det hjälpte inte.
Mätte att de hela tiden ligger 184V på utgången för COMP MB1 på Plintkortet oavsett om den är i viloläge eller "avstängd"!
Så frågan är om det är fel på plintkortet eller Rego ger styrsignal att köra. Tippar på plintkortet, nåt relä eller diod???

Det är troligen plintkortet som felar, men du skulle nog behöva en servicetekniker som har med sig både plint- och styrkort och testa med så ser man när felet avhjälps.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
Plintkortet är väl helt passivt så det lär det ju inte vara eftersom kontaktorn får manöverspänning.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Plintkortet är väl helt passivt så det lär det ju inte vara eftersom kontaktorn får manöverspänning.

Nu finns ju inget bra elschema på en HT Plus att ladda ner, men om det inte finns aktiva komponenter på kortet så är det ju så.
Tyvärr suger ju IVT:s manualer så just såna här grejer är svåra att hitta någon information om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ANPET

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag bytte till ett nytt styrkort och nu har den snurrat felfritt i 36 timmar :-)
Det gamla kan möjligtvis vara lite fuktskadat/ärgat nere i ena hörnan, det är vad jag kan se med blotta ögat. Alternativt om kondensatorn på kortet har något med problemet att göra...
Ett nytt kostade drygt 900kr, vilket känns helt ok med tanke på att man stod inför köldbärarpumpbyte eller helt ny värmepump.
Får hoppas den snurrar på några år till nu, får hålla lite koll på köldbärarpumpen då den verkar sliten.

Tack för alla tips och råd, hoppas denna tråd kan hjälpa någon annan framöver.


Utloggad ANPET

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En bild på framsidan med kondensatorn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!