Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pumpens framledningstemp nÃ¥r ej golvvärmefördelaren!  (läst 24658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #45 skrivet: 10 december 2013, 17:33:28 »
MMA brukar bara vara graderade 0-9 oavsett vilket maxtempen är. Förutom de man sätter i hyreslägenheter, de går bara till 6 vilket motsvarar ca 21-22C i rumstemp.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #46 skrivet: 11 december 2013, 09:52:36 »
OK en liten update. IgÃ¥r stängde jag den svarta reglerventilen, höjde cirkpumpen till CP2. Direkt blev det varmare till golvvärmefördelarna.  tummenupp tummenupp Men efter en kort stund började det klucka i röret som gÃ¥r upp till radiatorerna, kändes nästan som att vattnet började gÃ¥ tillbaka. Kan det stämma? Eller är det bara i inkörningsfasen pÃ¥ reglerventilen?

Kanske måste jag öka hastigheten på den primära cirkulationspumpen i värmepumpen som någon skrev tidigare?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #47 skrivet: 11 december 2013, 10:03:21 »
HEHE, ja det är ju inte bra om du fÃ¥r backflöde i radiatorerna.  ;)

Du skall försöka få till ca 5.5°C deltaT över golvvärmefördelaren med alla termostater fullt öppna, och ca 7-9 grader över radiatorerna med alla termostater fullt öppna.

Blir det för varmt i de golvvärmevärmda rummen, shunta ned tempen till dessa (Du skrev att du hade en shunt någonstans, en bild på det kanske?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #48 skrivet: 11 december 2013, 10:21:27 »
HEHE, ja det är ju inte bra om du fÃ¥r backflöde i radiatorerna.  ;)

Du skall försöka få till ca 5.5°C deltaT över golvvärmefördelaren med alla termostater fullt öppna, och ca 7-9 grader över radiatorerna med alla termostater fullt öppna.

Blir det för varmt i de golvvärmevärmda rummen, shunta ned tempen till dessa (Du skrev att du hade en shunt någonstans, en bild på det kanske?)

1. Shunt, är det den vita termostaten eller? Jag trodde det var den svarta reglerventilen som jag bestämmer blandning med returvattnet med?

2. Hur påverkar man deltaT upp och ner på bästa sätt? Säg att framledning ut i golv är 35 och retur är 33... deltaT = 2 mao... innebär det att slingorna i plattan inte släpper ifrån sig tillräckligt mkt värme? Hur får man upp deltat?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #49 skrivet: 11 december 2013, 10:23:26 »
För lågt deltaT (Nu talar jag om ledningarna mellan VP och fördelare) = för högt flöde.

OK, du har alltså ingen shunt, du skrev ju det tidigare, men det var nog bara en missuppfattning.

Det går ju rätt fort att konstatera om du har bra flöden i radiatorerna, har du inte det blir temperaturerna tokiga.
« Senast ändrad: 11 december 2013, 10:25:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #50 skrivet: 11 december 2013, 10:27:06 »
För lågt deltaT (Nu talar jag om ledningarna mellan VP och fördelare) = för högt flöde.

OK, du har alltså ingen shunt, du skrev ju det tidigare, men det var nog bara en missuppfattning.

Det går ju rätt fort att konstatera om du har bra flöden i radiatorerna, har du inte det blir temperaturerna tokiga.

Jag har ju en shuntgrupp (dvs allt som ingår i cirkulationspumpen, reglerventilen, röda strypventilen, termostaten)...borde det inte sitta en shunt där ngnstans?

Citera
Från wikipedia:

Shunt

Ventil för att reglera flödet av vatten genom radiatorer och värmepanna eller ackumulatortank. Shunten låter en viss del av det vatten som cirkulerar genom radiatorsystemet gå tillbaka ner i pannan och på så sätt regleras temperaturen i radiatorsystemet. Till shunten kan en shuntstyrning kopplas som reglerar temperaturen i radiatorsystemet efter inne- och/eller utetemperatur. Den önskade temperaturen uppnås genom att blanda in en lämplig del av returvattnet.

Det lÃ¥ter ju onekligen som min svarta lilla ventil  :) Eller?
« Senast ändrad: 11 december 2013, 10:44:12 av lernis »

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #51 skrivet: 11 december 2013, 10:51:23 »
För lågt deltaT (Nu talar jag om ledningarna mellan VP och fördelare) = för högt flöde.

Ok men är det inte mellan fördelare ut i golvet och returledningarna man vill ha deltaT = 5 C?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #52 skrivet: 11 december 2013, 10:55:12 »
Jag uppfattade dig som om du hade en separat shuntventil där du kunde fördela flöde mellan golvvärmen och radiatorerna.
Shuntventilen (den svarta) för golvvärmen fungerar på ett liknande sätt, men som sagt, jag trodde du hade en extern shunt också.

Nu förklarar jag bara detta en gång till.

Som regel behöver radiatorerna en högre temp in/ut för att hålla rummen varma.
För att säkerställa bra funktion på dessa skall man se till att grundflödet är sådant att deltaT på varje enskild radiator är ca 5-9 grader med VP på max effekt (den effekt som krävs för att hålla huset varmt vid DUT) och i kontinuerlig drift.

Golvvärmen brukar klara sig med en lägre temp vilket gör att man som regel, men inte alltid, behöver shunta ned värmen till dessa.
I ditt fall skall du börja med att ställa in grundflöden över radiatorerna, och en kurvlutning på värmepumpen som ger dig bra temp i de av radiatorerna värmda rummen med alla termostater fullt öppna - dessa installningar är de som är de viktiga för ekonomin.

När det är gjort kan du börja fokusera på golvvärmen.
Om du får för varmt på golven med nuvarande installningar så skall du öppna den svarta ventilen mer, det gör att en större mängd vatten recirkulerar interna i fördelaren, och att mindre varmt vatten från värmepumpen kommer in i golvvärmefördelaren.

Efter varje omjustering på radiatorer eller golvvärme kan du behöva se över resten av systemet igen, gör därför inga jättestora justeringar så du tappar bort dig helt.
Om det inte räcker att justera på grundflödesventiler, shunt eller trimventil så kan du behöva ändra cirkpumparnas hastighet.

OM du inte gör injusteringen i denna ordning så blir det aldrig bra.
Att det inte blir bra innebär att du får förlita dig på termostaterna, och att din anläggning får en onödigt hög driftskostnad.

Ok men är det inte mellan fördelare ut i golvet och returledningarna man vill ha deltaT = 5 C?

Enligt golvvärmedimensioneringen skulle den diffen ligga på 5.5 grader.
Värmepumpen vill ha ca 6-9 grader deltaT in/ut
Du får börja med radiatorerna, sedan golvvärmen, och när du har bra temp överallt skall du ha som mål att ligga med ca 7 graders deltaT mellan utgående och inkommande vb-ledning på värmepumpen.
DeltaT på radiatorerna måste bli lite större än över golvvärmen för att du skall nå dit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #53 skrivet: 11 december 2013, 11:27:08 »
Jag uppfattade dig som om du hade en separat shuntventil där du kunde fördela flöde mellan golvvärmen och radiatorerna.

Alltså, den vita termostatliknande ventilen som sitter på primären fungerar ju precis så, har jag inte den helt öppen dvs på läge 9, så går mer flöde upp till radiatorerna... Enligt principschemat som jag infogat i ett tidigare inlägg så kallas den för "primär tilloppsanslutning med termostatventil". Detta låter ju onekligen som en shunt.

Tack, uppskattar verkligen din hjälp. Jag ska jobba efter ditt förslag. Och som sagt, om det blir backflöde i radiatorerna så ska jag kolla två saker:

1. hastigheten på den primära cirkulationspumpeni värmepumpen.
2. Trycket i pumpen, att det ligger på 1.

Korrekt?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #54 skrivet: 11 december 2013, 12:19:36 »
Termostaten med den vita ventilen är bara en skyddstermostat som skall säkerställa att du inte kör in FÖR varmt vatten i plastslangarna, den skall du ha fullt öppen.
Shuntningen skall du göra med hjälp av den svarta ventilen, eller med trimventilen till vänster om den vita maxbegränsaren.
DeltaT över golvvärmeslingorna (övre och nedre fördelarrör) skall vara 5.5 grader.
Om du ställt in cirkpump + svart ventil så att detta stämmer, och du fortfarande får för varmt i i i de rum som värms av golvvärme skall du strypa på trimventilen som sitter till vänster om den vita ventilen.
DeltaT in/ut ur fördelaren kommer då att bli större än 5.5 grader, men det är OK om du måste ha varmare vatten till radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #55 skrivet: 11 december 2013, 12:35:54 »
Alright. Och hur undviker jag backflöde från radiatorsystemet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #56 skrivet: 11 december 2013, 14:36:12 »
Följ mina instruktioner i förrförra svaret som skulle vara det sista.
Det är ju inte rymdteknologi, du har ett par cirkpumpar och ett par ventiler att leka med.
För enkelhetens skull kan du ju börja med att öppna den svarta ventilen en aning, eller ställa tillbaks cirkpumpen på det läge den tidigare stod, eller öka cirkpumpen i värmepumpen.
Alla tre sätten fungerar troligen, men du måste prova dig fram till en inställning som fungerar när allt är injusterat som det skall vara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #57 skrivet: 11 december 2013, 15:13:20 »
Yes box, stort tack så länge. Ska nog lösa sig det här...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!