Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #165 skrivet: 15 mars 2006, 21:24:39 »
I så fall Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #166 skrivet: 16 mars 2006, 12:41:56 »
Tack Janne El-energi för lite balanserande inlägg (frÃ¥n en Nibe-ägare därtill!)  :) Thumbsup
Kanske börjar komma lite närmare sanningen.

Det kan annars kännas som en ökenvandring att försöka vederlägga de vanligaste missförstånden när det gäller CTC här.
typ
-att CTC skulle jobba med en konstant högre framledning
-att CTC inte skulle kunna göra vv utan eltillskott
och detta upprepas till det blivit nån sorts "sanning".

och man lÃ¥tsas som om exvis Nibe skulle jobba med cop 5 (f'lÃ¥t jag menar 4 ok 3 dÃ¥) hela tiden ocksÃ¥ när den gör vv.  :P

Jag tror att utfallet på cop kan variera beroende på applikation och på individuella inställningar, dvs en del installationer passar bra för CTC andra kanske bättre för andra fabrikat (exvis golvvärme, även om detta inte heller är utrett!).

Nu rasar snön frÃ¥n taken och jag ska inte härja mer med er  ;)

ut i vÃ¥rsolen  *vinkar*
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #167 skrivet: 16 mars 2006, 15:37:17 »

Nibes program arbetar alltid tills det är 100gradmin överskott vid stopp


Är du helt säker för alla modeller? Källa?
« Senast ändrad: 16 mars 2006, 15:39:33 av maha6305 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #168 skrivet: 16 mars 2006, 15:47:57 »
Tack Janne El-energi för lite balanserande inlägg (från en Nibe-ägare därtill!)  :) Thumbsup
Kanske börjar komma lite närmare sanningen.

Det kan annars kännas som en ökenvandring att försöka vederlägga de vanligaste missförstånden när det gäller CTC här.
typ
-att CTC skulle jobba med en konstant högre framledning
-att CTC inte skulle kunna göra vv utan eltillskott
och detta upprepas till det blivit nån sorts "sanning".

och man låtsas som om exvis Nibe skulle jobba med cop 5 (f'låt jag menar 4 ok 3 då) hela tiden också när den gör vv.  :P

Jag tror att utfallet på cop kan variera beroende på applikation och på individuella inställningar, dvs en del installationer passar bra för CTC andra kanske bättre för andra fabrikat (exvis golvvärme, även om detta inte heller är utrett!).

Nu rasar snön från taken och jag ska inte härja mer med er  ;)

ut i vårsolen  *vinkar*

Janne har en luft/vattenvärmepump, tror inte det var det vi diskuterade egentligen  Sc:,h


Nibes program arbetar alltid tills det är 100gradmin överskott vid stopp


Är du helt säker för alla modeller? Källa?

Nibes mark/bergvärmepumpar kör tills gradminutregulatorn når 0, vet inte hur det är med luft/vatten-VP:n men skulle gissa att det är samma, däremot kan man få en liten översvängning på gradminuterna innan tempen i systemet kommit ned under börvärdet.
Gradminutregultatorn kan inte räkna upp mer än till +100, i alla fall inte på min modell.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #169 skrivet: 16 mars 2006, 16:03:43 »
Håller med Rickard. Det var därför jag ifrågasatte Janne.

I varje fall min 1230:a räknar upp till 0 och stannar, men det kan bli lite översvängning om kompressorn går mot slutet med stor diff på VB är/bör.
Det har jag sett under mina många timmar framför displayen ;)

Har t o m lärt mig höra på ljudet ungefär hur mycket kompressorn kämpar för tillfället. Kanske dags att hitta på nån ny hobby  än att sitta i föräldrahemmets pannrum. Men rätt mysigt är det... ::)

Det här börjar bli lite Off Topic men det gör ju dom flesta trådar...
« Senast ändrad: 16 mars 2006, 16:09:19 av maha6305 »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #170 skrivet: 16 mars 2006, 17:56:15 »
Rickard och maha6305 bekräftar att VP har viss översvängning över börvärdet och det är det som jag vill hålla med CTC att de även har med deras +5graders översvängning innan stopp av kompressorn, så därför är det med det resonememang liknande körning mot slutet av en radsystem uppvärmning hos nibe som hos CTC även om de kör mot en tank.

Nibes gradmin kan nog sen jämföras med intergral värde hos andra fabrikat.

Citera
Min VP stoppar också vid +5 till 10 gradmin vid normal körning och gradmin stiger sen till +100 gradmin.



Så jag skulle gärna vilja vet hur Nibe kommer fram till sina höga COP och hur lång period det är. kanske digital vet Sc:,h

Jag kan med min lilla l/V VP tidvis under ca 1 min  sommartid med pool uppvärmning på 35grader framledning och VP retur på 15 grader få väsenligt höga COP. Med 8kW värme och ca 1,7-1,8kW VP förbrukning (inkl VB cirkpump och fläkt i högsta effekt vid +15-20 gr ute)


Fram med långtids test åtminstone 1 veckas körning vid olika temp ute i lika bostäder med normal familj.
« Senast ändrad: 16 mars 2006, 18:12:10 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #171 skrivet: 17 mars 2006, 10:14:45 »
Skillnaden mellan Nibe, thermia m.fl och CTC är att t.ex. Nibe jobbar mellan -60 gradminuter och 0 gradminuter, CTC jobbar mellan 0 "gradminuter" och *typ* 60 gradminuter. Den borde rimligtvis i de flesta installationer få en något sämre verkningsgrad än de som reglerar med gradminuter och verkligt flytande kondensering.

Skillnaderna blir små, riktigt små, men de bara måste finnas där, det är dock tveksamt om det är något man bör ta i beaktande.
CTC:s sätt att sköta tappvarmvattenberedningen (default-inställningen) är ett betydligt större hot mot onödiga direktelstimmar.
Även denna summa kWh blir inte så stor, men summa summarum vore det konstigt om de inte uppvisade en något sämre total COP än de som arbetar med riktig flytande kondensering.

I vissa installationer, där kunden kanske klaghat på för lite tappvarmvatten, och börvärdet för tempen i elpannedelen höjts för att åtgärda detta kan tillskottstimmarna verkligen dra iväg.

Sänker man å andra sidan börvärdet så klarar man sig allt som oftast bra med tappvarmvatten ändå, och då har den inte nämnbart större mängd tillskottstimmar än andra tillverkares värmepumpar.

Skulle vara intressant att se dem vara med i en jämförande test.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #172 skrivet: 17 mars 2006, 12:54:37 »
Bedrövligt, jag har ju lovat hÃ¥lla tyst  :-[ :'( huvuddunk

Vissa tillverkare envisas med att ha dubbla cirkpumpar pÃ¥ varma sidan....  bla IVT och CTC

Det drar onödig ström o kostar underhåll på sikt...

Min cirkpump drar 75w... antar man att den går oavbrutet hela året så drar min enda cirkpump över 10% av min totala förbrukning för värme och varmvatten.
Förbrukning ca 700 kwh/år.
Dom flesta har dock en stoppfunktion vid hög utettemp då står cirkpumpen stilla.

Dubbla och ibland tredubbla pumpar på varma sidan är ett riktigt oskick.
Jag har ofta spytt galla över alla onödiga cirkpumpar som är i drift!!!!!!!

Det är en av anledningarna att jag är skeptisk även till IVT´s maskin.

Fördel finns med den jämnare framledningstempen.
Men om temspsvängningarna besvärar kan det fixas med knäpptank även då med "bara" en cirkpump.

Edit stavning ca 10 ställen.....
« Senast ändrad: 17 mars 2006, 13:08:20 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #173 skrivet: 17 mars 2006, 13:23:01 »
Skillnaden mellan Nibe, thermia m.fl och CTC är att t.ex. Nibe jobbar mellan -60 gradminuter och 0 gradminuter, CTC jobbar mellan 0 "gradminuter" och *typ* 60 gradminuter. Den borde rimligtvis i de flesta installationer få en något sämre verkningsgrad än de som reglerar med gradminuter och verkligt flytande kondensering.

Skillnaderna blir små, riktigt små, men de bara måste finnas där, det är dock tveksamt om det är något man bör ta i beaktande.
CTC:s sätt att sköta tappvarmvattenberedningen (default-inställningen) är ett betydligt större hot mot onödiga direktelstimmar.
Även denna summa kWh blir inte så stor, men summa summarum vore det konstigt om de inte uppvisade en något sämre total COP än de som arbetar med riktig flytande kondensering.

I vissa installationer, där kunden kanske klaghat på för lite tappvarmvatten, och börvärdet för tempen i elpannedelen höjts för att åtgärda detta kan tillskottstimmarna verkligen dra iväg.

Sänker man å andra sidan börvärdet så klarar man sig allt som oftast bra med tappvarmvatten ändå, och då har den inte nämnbart större mängd tillskottstimmar än andra tillverkares värmepumpar.

Skulle vara intressant att se dem vara med i en jämförande test.

1. Då kanske vi kommer till (den rimliga?) slutsatsen att CTC torde få en cop lägre cirka 0,2 utifrån att den jobbar mot ett högre börvärde (det intressanta för cop är är-värdet). Fortfarande bara i teorin, och det torde variera mellan installationer. Detta skulle då vara kostnaden för de fördelar det ger med en jämnare framledning.

2. "Default-inställningen" på elpannan är 55 ºC. Det står dock i manualen hur den ska intrimmas ("...börja med 45 grader och höj successivt om det behövs") och man pratar om komfort vs. ekonomi. Och om hur man kan vrida upp termostaten temporärt för att få mer vv. Konstigheter? Ingen har väl skrivit mer om jag hur svagheter i STYREN gör att elpatron går in onödigt mycket - som jag ser det den enda svagheten i produkten. Alltså i mjukvaran, inte hårdvaran! Och förgäves försökt få till en diskussion om hur man bäst åtgärdar det.

Och du Rickard resonerar på samma sätt som Bertil i ovanstående. Kanske beror det på att vi har 3/4 Nibe/IVT/Thermia-ägare här, och de tongivande på forumet inte har egna erfarenheter av CTC. Vilket innebär att forumet må vara oberoende men inte balanserat, vilket flera av de mindre tillverkarna sannolikt också märker av.

NÃ¥got att fundera pÃ¥ i "utveckling av forumet"-trÃ¥den.   ;)



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #174 skrivet: 17 mars 2006, 14:08:21 »
Tycker detta ständiga gnäll om cirkpumpar börjar bli lite väl tjatigt.
Att ha en extra pump som cirkulerar vattnet när värmepumpen går på vv produktion
kan ju knappast anses som en nackdel, då man hela tiden får ett flöde över värmekretsen,
och på så vis aldrig tappar cirkulationen.
Sen att pumpen drar 75w när den går själv så drar dom ju inte 75w per pump när dom går
tillsammans, sen sommartid står dom ju.
Men de är ju klart ni kanske har energilampor och lysrör överallt som går på rörelsevakter,
själv har man spottar här och där och rejält upplyst gård, även vvc pump allt för att komforten
ska vara hög.

Räkna ut hur mycke energi ni kör ut genom avloppen varje dag, där har ni ganska många kwh
som bara spolas ut i marken, ta reda på den energin iställe för att gnälla på en cirkpump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #175 skrivet: 17 mars 2006, 14:14:09 »
Alla tillverkare har sina brister, Nibe har väl förmodligen mest problem av alla med knäppningar i rören efter tappvarmattenvärmning.
De ger inte lika hög framledningstemp som vissa andra tillverkares värmepumpar, och de bullrar kanske något mer än vissa andras.

Jag har aldrig stuckit under stol med att CTC:s värmepumpar förmodligen ger den bästa komforten, men å andra sidan kan jag inte klaga på den komfort som min Nibe ger mig.

Citera
och de tongivande på forumet inte har egna erfarenheter av CTC

Har du egna erfarenheter av Nibe eller annat fabrikat?

Som sagt var, CTC har förmodligen bättre komfort, och ger mindre besvär med knäppningar än Nibe och Thermia ger, det har du förmodligen helt rätt i, då jag i min anläggning inte har några problem, varken med knäppningar eller ojämn temperatur i huset så anser jag inte att skillnaderna är speciellt stora.

Jag har på flera ställen skrivit att jag inte gärna rekomederar enskilda värmepumpar, och att de stora svenska märkena alla förmodligen är tämligen jämförbara allihop.

CTC: fördelar är som du skriver jämn temp på framledningen

Nibes fördelar är enligt mig att de kör med flytande kondensering och har en bra reglerdator.

Thermias fördelar är liknande de som Nibes.

IVT:s fördelar är väl kanske enligt mig inte så lätta att peka på, men de sälj i stor omfattning och majoriteten brukar inte ha fel, personligen gillar jag dock inte riktigt deras reglerfilisofi med hysteres vilket begränsar användarens inställningsalternativ ganska markant jämfört med flera andra tillverkares reglerfilisofier.
De har däremot bättre kapacitet i högtempsystem än vad flera andra tillverares värmepumpar har, så har man behov av det kan IVT vara det bästa valet. Att de har Mitshubishi kompressorer borgar förmodligen också för bra kvalitet på den delen. (Japanfrälst som jag är)

Bara för att jag inte nämner flera av de små tillverkarnas värmepumpar betyder inte det att jag har någonting emot dem, se bara på Thorens resultat i det senaste testet, det visar sig ju att även små tillverkare kan vara med och tävla med de stora, Detsamma gäller ComfortZone med sin frånluftsvärmepump som jag anser slår alla konventionella frånluftsvärmepumparna på fingrarna, både vad gäller teknologi och prestanda. Kvaliteten på en så pass ny produkt är dock svår att sia om.

Det gör mig faktiskt lite besviken att du anser att jag inte är objektiv, jag har aldrig stuckit under stol med att mitt kunnande främst (av naturliga orsaker) finns vad gäller Nibes mark/bergvärmepumpar då jag själv bara har egen erfarenhet av dem. Att jag därför oftast uttalar mig i de trådar som gäller Nibe behöver inte betyda att jag anser dem vara bäst.

Vad gäller min kritik av CTC sÃ¥ grundar den sig framför allt pÃ¥ min erfarenhet av hur det faktiskt ser ut i de flesta installationer, de allra allra flesta kunder ändrar ingenting (eller väldigt lite, t.ex. höjer börvärdet för tappvarmvattnet  ;) ) i sin reglerdator efter att installatören har Ã¥kt, en felaktigt justerad CTC kan ge ännu sämre Ã¥rsmedelCOP än vad mÃ¥nga andra tillverkares värmepumpar kan.
T.ex. detta scenario: Installatören X ställer upp kurvan och tappvarmvattentempen så att han vet att han inte behöver tillbaks för att kunden har:

1. För lite tappvarmvatten
2. För kallt i huset.

Han låter elpatronen spetsa tappvarmvattnet (det blir ändå bara 1-2000 kWh/år!) och han låter huset termostater sköta rumstempen.

Jag skulle vilja påstå att detta förfaringssätt är mer regel än undantag när det gäller alla installationer, oavsett fabrikat, skillnaden är att det blir mer galet på en CTC än på de flesta andra värmepumpar.
Rätt injusterad och med tappvarmvattenratten injusterad för ekonomi och inte komfort så är de säkert fullt jämförbara.

Jag är glad för att du är nöjd med din CTC, och har som sagt inget emot att rekomendera andra den, men den kräver lite mer av brukaren än vissa andra tillverkares värmepumpar för att få maximal verkningsgrad.

Dessutom borde acktanken ha varit lite större för att den skall ge riktigt lika mycket tappvarmvatten som andra tillverkares, tänker då framför allt på Thermias maskiner TWS, men även på mantelberedare.

Som sagt, det skulle vara intressant att se dem i en jämförande test. Du kanske har rätt i att de inte är sämre utan bättre!

Jag skall ha i åtanke dina synpunkter gällande "utveckling av forumet", men jag vägrar att börja skriva nåt jag inte tror på.
Att jag har rätt är inte säkert, men att jag skulle skriva nåt jag inte anser vara troligt kommer aldrig att hända.

Jag är däremot noga med att skriva (t.ex. när det gäller CTC) att det är små skillnader, och att det i de allra flesta fallen bör vara den totala kalkylen och det förtroende man får för installatören som bör vara avgörande för val av värmepump.

Ett annat alternativ är ju att jag slutar skriva inlägg, bara för att inte stöta mig med någon, men då kan man väl verkligen börja ifrågasätta mitt oberoende, eller?

Jag tackar i alla fall för kritiken och tar tillfället i akt att förklara mitt handlande i forumet, det behöver göras någon gång då och då, det är jag säker på. Mitt långa inlägg i denna debatt är inte för att tysta kritiken, utan bara avsedd att klargöra var jag står i frågan.

Konstruktiv kritik är alltid bra.

Tack.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #176 skrivet: 17 mars 2006, 15:20:11 »
Konstruktiv kritik är alltid bra.
Tack.

Vassego!  8)

Jag tycker du sköter forumet föredömligt. Vad jag skrev är att det lätt blir slagsida åt vad majoriteten av användarna har hemma. Det är svårt för oss alla att vara objektiva. Och det är något att beakta när man skriver. Jag uttalar mig inte om t ex Nibe - jag ställer bara frågor. Andra uttalar sig om märken de inte har erfarenhet av eller ens tycks känna till särskilt väl, annat än genom hörsägen.
  Vad jag egentligen efterlyser är att alla funderar pÃ¥ om inlägget är konstruktivt innan de klickar pÃ¥ "posta".
  FrÃ¥gar jag  t ex "vad kostar det i cop att ha 5 grader högre vp-bör" fÃ¥r jag svar pÃ¥ vad 5 grader högre framledning kostar - det visste jag redan och det var inte frÃ¥gan.
  Vad dÃ¥ gäller CTC är det som du skriver viktigt med inställningarna och dÃ¥ spelar väl forumet en viktig roll när installatörerna inte gör sitt jobb. Antagligen mer sÃ¥ än med andra fabrikat.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #177 skrivet: 17 mars 2006, 15:26:54 »
Den egna opartiskheten förstärks också av att man VILL få sig själv att tro att man gjort en bra affär.

Ungefär som när man köpt bil. Har någon hört en person säga "Gud vilket dåligt bilköp jag gjorde förra veckan"

Nej det ligger i vår natur att efter ett beslut är taget förstärka det med efterrationaliseringar o s v. Då blir vi lätt osakliga.
Och det är inte många som har flera hus med olika VP-märken och kan jämföra på riktigt. Det vore nästan intressantare att höra än ett test i R&R.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #178 skrivet: 17 mars 2006, 15:33:21 »
Den egna opartiskheten förstärks också av att man VILL få sig själv att tro att man gjort en bra affär.
Ungefär som när man köpt bil. Har någon hört en person säga "Gud vilket dåligt bilköp jag gjorde förra veckan"

Det har jag hört många gånger! Men de flesta vp-ägare har ju gjort en kanon-affär.

Nej det ligger i vår natur att efter ett beslut är taget förstärka det med efterrationaliseringar o s v. Då blir vi lätt osakliga.
Och det är inte många som har flera hus med olika VP-märken och kan jämföra på riktigt. Det vore nästan intressantare att höra än ett test i R&R.

Någonstans i vårt långa land byggs det väl likadana hus med olika installationer. Jannes idé var väl bra.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #179 skrivet: 17 mars 2006, 15:40:57 »
Jannes Ide var jättebra, men datat måste "normaliseras" så att det blir jämförbart.
Hustyp
Isoleringsklass (uppskattat k-värde)
Uppvärmd areal och till vilken temp.
m m

Annars blir jämförelsen godtycklig och det tycker inte vetenskapliga du om ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!