Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #255 skrivet: 19 februari 2007, 20:05:55 »
Bygg om och ge oss en rapport!  Thumbsup
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #256 skrivet: 19 februari 2007, 20:35:22 »
Kommer att bygga om.
Kommer at bruke loggern och logga alla temperaturer in och ut från alla ställen värdt att logga.

Logger hur det är nu och hur det blir.
Det fina med att bygga om är att en extra kulventil gör att jag  kan koppla tilbaka til originalet om och när jag vill. 

Och visar det sej att pumpen tar det kallaste vattnet i första hand......    :)

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #257 skrivet: 19 februari 2007, 22:04:39 »
Ecoheat fungerar precis som din Borö.
Och det här tycker du är en god lösning?   :)

Nånsin testad att ta ditt dushhandtag och låta det rinna 12 liter kallvatten/minut i bottnen av ditt badkar? Innan du hinner att tänka, är hela ditt badvatten kallt.

Finns det någon anledning till att inte 12 liter kallvatten skall blanda sej just precis lika lätt i din tank?
Varför tror du att dom har en skiktplatta i din Borö? Vad händer under plattan med ett sådant flöde?


Skillnaden på dig och en thermometer är rätt stor att skiktning i tankar fungerar kan varenda vedeldare intyga har mätt tempen på olika ställen i tanken både vid kompressordrift och vid ej kompresordrift och aldrig sett en tendens till höjning av tempen i botten på tanken vid något driftläge.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #258 skrivet: 19 februari 2007, 22:10:43 »
Skilnaden på min borö och ctc är att cirkpumparna i vp står still vid ej kompressordrift och då används en ytre cirkpump som sitter på stigarledningen på raddkrettsen.

vilket gör att jag har rejält med kallt vatten i botten på tanken vid kompressorstart. Har dessutom ofta lägre temp på returen till kompressorn vid drift än vad returen är på raddkretsen då det finns en buffert på ca 100 l under returen från raddkretsen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #259 skrivet: 19 februari 2007, 22:34:17 »
Hur stor är skiktningen i tanken Overlander? Detta diskuterades innan du byggde, men jag vet inte hur det blev.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #260 skrivet: 19 februari 2007, 23:33:27 »
Lite beroende på ute framledning men botten 30 under skiktplåt 40 topp 55 grader vid 40 gader framledning.
nu har jag 50 grader fram 45 grader i botten 55 grader i toppen men visst skiktningen blir lite störd när bägge kompressorerna går det är ju trots allt 2 ganska stora cirkpumpar som går då och 35 koppar rör rätt in i tanken så en difusor på tillopet hadde varit önskvärt men å andra sidan så krävs det lite flöde för att ladda 20 kw det är närmare 110l/m flöde då.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #261 skrivet: 19 februari 2007, 23:48:01 »
låter grejt det...alltid bra med vv då.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #262 skrivet: 20 februari 2007, 09:54:59 »
Ja det har inte tagit slut än i alla fall även när 6 personer dushat efter arandra .Och ingen elspets  ;D
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #263 skrivet: 20 februari 2007, 22:20:24 »
Skilnaden på min borö och ctc är att cirkpumparna i vp står still vid ej kompressordrift och då används en ytre cirkpump som sitter på stigarledningen på raddkrettsen.

vilket gör att jag har rejält med kallt vatten i botten på tanken vid kompressorstart.
Precis så är det med Eco Heat: Cirkpumparna i VP står still när kompressorn inte går.

Vet du vad som händer när min kompressor startar?


Returen från VB ligger som en kall klump i bottnen av tanken. Skitningen är bra men lite inblandning måste man räkna med.

SÃ¥ startar kompressorn. Efter mindre än 30 sekunder är all skiktning i tanken bliven totalt spolerad. Allt vatten under skiktplattan har exakt samma temperatur. Det här är nÃ¥ VP:ans in-temperatur.  Den är nu lika varm äller varmare än framledningen. âven den kalla returen inblandas med allt annat när kompressorn gÃ¥r.

Över skiktplattan reduceras temperaturen bara 1-2 grader under dom första 3 minuterna för så att stabiliseras. Har man eltillskott påslagen, går det åt skogen. Jag har lyckligtvis inte tillskott aktiverad.



Det här gillar inte COP polisen !
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #264 skrivet: 21 februari 2007, 07:22:36 »
Skilnaden på min borö och ctc är att cirkpumparna i vp står still vid ej kompressordrift och då används en ytre cirkpump som sitter på stigarledningen på raddkrettsen.

vilket gör att jag har rejält med kallt vatten i botten på tanken vid kompressorstart.
Precis så är det med Eco Heat: Cirkpumparna i VP står still när kompressorn inte går.

Vet du vad som händer när min kompressor startar?


Returen från VB ligger som en kall klump i bottnen av tanken. Skitningen är bra men lite inblandning måste man räkna med.

SÃ¥ startar kompressorn. Efter mindre än 30 sekunder är all skiktning i tanken bliven totalt spolerad. Allt vatten under skiktplattan har exakt samma temperatur. Det här är nÃ¥ VP:ans in-temperatur.  Den är nu lika varm äller varmare än framledningen. âven den kalla returen inblandas med allt annat när kompressorn gÃ¥r.

Över skiktplattan reduceras temperaturen bara 1-2 grader under dom första 3 minuterna för så att stabiliseras. Har man eltillskott påslagen, går det åt skogen. Jag har lyckligtvis inte tillskott aktiverad.



Det här gillar inte COP polisen !



Jag måste bara fråga har Avensis öppnat en ecoelpanna nån gång vet du hur tanken ser ut inuti??????

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #265 skrivet: 21 februari 2007, 19:03:21 »
Jag måste bara fråga har Avensis öppnat en ecoelpanna nån gång vet du hur tanken ser ut inuti??????
Inte ecoel, men jag antar att ecoheatpannan är nestan samma sak.
Nu har jag testad och funnit ut en hel del.

Jag kan starta med shunten. Det är enbart mekanisk och har ingen annan styrning än motorn på shunthandtaget.
Alla inställningar över 50% ger noll inblandning av returvatten.

Returen går inte från shunten och ner i tanken, men utanpå och in lite över bottnen på höger sida. Den har en liten boj på sej som skall ge vattnet minsta möjliga rörelser. Det funkar utmärkt.

Tanken är av vanligt svartstål och har 10mm skumisolation. (värför bara 10mm?)
Toppen av tanken går innåt mot mitten. I mitten hänger slingan/skiktplatta i fyra stålstänger.
Under shunten står ett uttag som bara är ett hål.

På vänster sida ca mitt i hemtar framledningen i huvudsak sitt vatten. Det funkar också utmärkt.

Bottnen har två hål. Det ena har inget rör på insidan. Här hemtar kompressorn allt sitt vatten.

Några cm åt sidan är det andra hålet. Här leverar kompressorn sitt varma vatten. Det varma vattnet kan inte leveras direkt i bottnen av tanken, så det går ett rör 3/4 upp till skiktplattan, ca 1/2m långt. Och då är vi vid kärnan av problemet.

Avståndet från bottnen och upp till plattan är bara ca 70 cm. Samtidigt är tanken 55 cm i diameter.
En liten grej, inte särskilt mycket högre än den är bred. Här skal kompressorn leverera en vattenmängd som är som din dusch. Då är kompressor cirkpump bara i läge 1.

På skissan jag har fått, är det ingen boj / diffuser på detta rör. Och det är mycket möjligt att det stämmer, for även i det snälla läge 1 går skiktningen åt helvete på bara få sekunder. Jag är snäll om jag sejer det tar så lång tid som 30 sekunder.

En skiktplatta lite över bottnen kunde kanske ha varit till nytta.  Det vet jag inget om. Jag spekulerar.

Mitt ombyggda system vill ha en tank på returen som tar allt kallvatten, en acktank för kallvatten så att seja. En tank som kompressorn arbetar i mot, men kompressorn skall också levera vatten till ack1.

Jag skall nu koppla upp mina 10 tempsensorer och mäta allt som händer från start till stopp och till ny start.
Jag vill ha ett system med shuntens fördelar, men inte med shuntens nackdelar. Jag har ett system som kan fungera, men det har tyvärr en växelventil. Nästa steg blir ett system som fungerar perfekt utan en växelventil.

Det vill nog ta lite tid. Ecoheat är stabil och fungerar bra, men jag är inte nöjd. Jag vill att den skall fungera optimalt. Produktutveckling är väldigt spännande. Enertech borde prova det.  :) 

 
Med et sÃ¥dant system, med skiktningsproblem, shuntproblematikk och för varmt vatten att arbeta med ville nog inte jag hällre lÃ¥ta R&R testa min pump när kunden ofta fokuserar pÃ¥ tappvarmvatten och COP.  Jamn framledning og en pumpa totalt oberoende av flödet i radiatorkretsen är mycket bra, men det fÃ¥r man inte poeng för och kunden vet nog inte nog till att värdsätte det.

CTC vet exakt vad pumpen kan klara, och det vet nog dom stora konkurrenterna också. Man testar och granskar sina konkurrenters produkter för att hela tiden plocka upp goda ideer och vara best.
« Senast ändrad: 21 februari 2007, 19:16:04 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #266 skrivet: 21 februari 2007, 19:07:54 »
japp ecoelen & ecoheat har samm uppbyggnad............men tillbaka till frågan har du öppnat en ctc panna????

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #267 skrivet: 21 februari 2007, 19:17:02 »
Nej, har bara skissan.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #268 skrivet: 21 februari 2007, 19:35:00 »
Avensis, nu får du förklara dig. Rätt va de är så jobbar ett sytem som diskuteras nu med
för varm retur i botten för att i senare inlägg vara för kall retur.
Har du svårt att bestämma dig?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #269 skrivet: 21 februari 2007, 19:43:23 »
Det här gillar inte COP polisen !

Lite kul ordvits. En engelsk-svensk tautologi  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!