Jag måste bara fråga har Avensis öppnat en ecoelpanna nån gång vet du hur tanken ser ut inuti???
Inte ecoel, men jag antar att ecoheatpannan är nestan samma sak.
Nu har jag testad och funnit ut en hel del.
Jag kan starta med shunten. Det är enbart mekanisk och har ingen annan styrning än motorn på shunthandtaget.
Alla inställningar över 50% ger noll inblandning av returvatten.
Returen går inte från shunten och ner i tanken, men utanpå och in lite över bottnen på höger sida. Den har en liten boj på sej som skall ge vattnet minsta möjliga rörelser. Det funkar utmärkt.
Tanken är av vanligt svartstål och har 10mm skumisolation. (värför bara 10mm?)
Toppen av tanken går innåt mot mitten. I mitten hänger slingan/skiktplatta i fyra stålstänger.
Under shunten står ett uttag som bara är ett hål.
På vänster sida ca mitt i hemtar framledningen i huvudsak sitt vatten. Det funkar också utmärkt.
Bottnen har två hål. Det ena har inget rör på insidan. Här hemtar kompressorn allt sitt vatten.
Några cm åt sidan är det andra hålet. Här leverar kompressorn sitt varma vatten. Det varma vattnet kan inte leveras direkt i bottnen av tanken, så det går ett rör 3/4 upp till skiktplattan, ca 1/2m långt. Och då är vi vid kärnan av problemet.
Avståndet från bottnen och upp till plattan är bara ca 70 cm. Samtidigt är tanken 55 cm i diameter.
En liten grej, inte särskilt mycket högre än den är bred. Här skal kompressorn leverera en vattenmängd som är som din dusch. Då är kompressor cirkpump bara i läge 1.
På skissan jag har fått, är det ingen boj / diffuser på detta rör. Och det är mycket möjligt att det stämmer, for även i det snälla läge 1 går skiktningen åt helvete på bara få sekunder. Jag är snäll om jag sejer det tar så lång tid som 30 sekunder.
En skiktplatta lite över bottnen kunde kanske ha varit till nytta. Det vet jag inget om. Jag spekulerar.
Mitt ombyggda system vill ha en tank på returen som tar allt kallvatten, en acktank för kallvatten så att seja. En tank som kompressorn arbetar i mot, men kompressorn skall också levera vatten till ack1.
Jag skall nu koppla upp mina 10 tempsensorer och mäta allt som händer från start till stopp och till ny start.
Jag vill ha ett system med shuntens fördelar, men inte med shuntens nackdelar. Jag har ett system som kan fungera, men det har tyvärr en växelventil. Nästa steg blir ett system som fungerar perfekt utan en växelventil.
Det vill nog ta lite tid. Ecoheat är stabil och fungerar bra, men jag är inte nöjd. Jag vill att den skall fungera optimalt. Produktutveckling är väldigt spännande. Enertech borde prova det.
Med et sådant system, med skiktningsproblem, shuntproblematikk och för varmt vatten att arbeta med ville nog inte jag hällre låta R&R testa min pump när kunden ofta fokuserar på tappvarmvatten och COP. Jamn framledning og en pumpa totalt oberoende av flödet i radiatorkretsen är mycket bra, men det får man inte poeng för och kunden vet nog inte nog till att värdsätte det.
CTC vet exakt vad pumpen kan klara, och det vet nog dom stora konkurrenterna också. Man testar och granskar sina konkurrenters produkter för att hela tiden plocka upp goda ideer och vara best.