Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #210 skrivet: 10 augusti 2006, 20:22:32 »
Jag förstår inte vilka det är som har bekymmer med att hålla jämn temperatur med VP? Det måste väl vara någon som inte har förstått hur styrsystemet fungerar, jag har när det är som sämst (vår och höst) 14-18 starter/dygn och temperaturen ligger konstant +-0,5 grader (utom då solen utan att värmepumpen går ger övertemperatur inne) naturligtvis har jag en rumsgivare som effektivt stänger ner värmen vid behov.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #211 skrivet: 11 augusti 2006, 07:44:42 »
Jag förstår inte vilka det är som har bekymmer med att hålla jämn temperatur med VP? Det måste väl vara någon som inte har förstått hur styrsystemet fungerar.
Eftersom jag inte haft min pump särskilt länge så är det kanske onödigt pessimistiskt att utmåla mig själv som en av dem som har bekymmer att hålla jämn temperatur. Jag tror ändå att jag kommer att få vissa problem. Kanske på grund av dålig förståelse, men jag tror snarare att det beror på följande: Jag har rum med fönster i alla riktningar på övervåningen, bl.a. med stora fönster i sydväst, och undre delen i min souterrainvilla har fönster åt öst som knappast ens nås av morgonsolen eftersom det är rätt tät växtlighet åt det hållet. Med komfort på undervåningen, som är näst intill okänslig för sol, så kommer jag säkerligen att få oönskade värmetoppar på övervåningen när solen tittar fram. En innegivare på undervåningen skulle möjligen ge mig jämnare värme där, men jag ska vänta och se om inte utetemperaturen på norrsidan korrelerar väl med undervåningens värmebehov, jag är egentligen inte rädd för ojämn temperatur där nere om jag använder utegivare. En innegivare på övervåningen skulle nog ge mig oönskat kallt på undervåningen när solen tittar fram, kanske även lite kyligt i rummet uppe med fönster mot norr. Jag kan förstås använda radiatortermostaterna på övervåningen, men för att få det riktigt stabilt krävs det nog att jag använder mig av termostaterna i de flesta rummen eftersom de ligger åt lite olika håll och solen vandrar runt. Det var förstås inget problem med individuella termostater tidigare då jag hade direktverkande el, men vi får väl se nu... I våras löste det sig genom att jag stängde av värmen helt i sydvästra rummet (köket), men inte heller då kunde jag lösa värmetopparna (hade förstås inte gått med elvärmen heller) utan att ta hjälp av markiser och persienner. Kanske har du rätt, kanske är det bara de som inte förstår regleringen som har problem. Eller kan det finnas hus som har större behov av individuell reglering mellan rummen än andra? Och kan man då få problem med VP, speciellt om man vill undvika att laborera med termostater? För egen del får jag vänta och se!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #212 skrivet: 11 augusti 2006, 09:52:42 »
Tråden tog en ny vändning när nisken väckte den till liv med ett lösryckt citat från ME:s inlägg. Vad som sagts var att en av CTC:s fördelar är jämnare framledning. Betydelsen av detta kan diskuteras.
Annars har väl inte vp-ägare större problem med temp-svängningar än andra.
Porcupine, du har ju rumsgivare-termostater-energiglas-markiser-persienner och annat att leka med så det går nog att få till det.
Men starta en ny tråd istället.
« Senast ändrad: 11 augusti 2006, 09:54:14 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #213 skrivet: 17 december 2006, 22:22:08 »
Adam: Jag läste på er hemsida att konsumentverket kommer med en test av luft/vatten värmepumpar längre fram. Vet du ungefär när? och om det inte är hemligt skulle jag gärna vilja veta om CTC är med på den. Den uppfattning jag fått från det område jag bor är att CTC har en stor marknadsandel på luft/vatten.

Fredrik

Nu är testen utförd, CTC är inte med.

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/F_PreGen01?ReadForm&MenuSelect=660543F14DADD61AC12572410042191A

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #214 skrivet: 15 januari 2007, 19:58:56 »
Jag har hört att RÃ¥d och Rön testet inte var särskilt adekvat, vissa av pumparna var trimmade, medans andra kördes pÃ¥ fabriksinställning, LÃ¥t säga att en viss pump har fabriksinställning 60 grader pÃ¥ VV och den andra 55 grader sÃ¥ blir det självklart sÃ¥ att den pump som har den högre tempen ger mer varmvatten om det är samma volym i beredaren, att man en har "missat" att den andra pumpen kan ställas pÃ¥ en högre temp än 60 grader sÃ¥ förändrar ju det allt.   Dvs den som hade högst temp pÃ¥ vv vann ju testet och det framgÃ¥r ju inte ens att de andra kan ställas högre. Lite surt dÃ¥ att läsa att vissa utropar sig som vinnare dÃ¥.
Tydligast var det väl på den pumpen som fick epitetet "minst varmvatten" hur förklarar man då att det fanns en annan pump som i den redovisade volymen hade ännu lägre ??

Själv konstaterar jag bara att de nog är ganska lika, alla har sina för och nackdelar

Som någon skrev , låt någon otimera pumparna i ett testhus så det blir jämförbart
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #215 skrivet: 10 februari 2007, 12:51:31 »
Jag har hört att Råd och Rön testet inte var särskilt adekvat, vissa av pumparna var trimmade, medans andra kördes på fabriksinställning
adekvat....      trimmade...     fabriksinställningar....
Läs vad som står i : http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/02/060217_02_varmepumpar.pdf i stället för att komma med Jag har hört fiR:
I ovanstående pdf finner du:
Vid provning av max. mängd tappvatten och tappvattentemperatur har värmepumpens reglersystem varit inställt enl tillverkarens anvisningar.
Citera
Låt säga att en viss pump har fabriksinställning 60 grader på VV och den andra 55 grader så blir det självklart så att den pump som har den högre tempen ger mer varmvatten om det är samma volym i beredaren
Merparten, 3 av 5, hade större beredare än Thermias ändå fick Thermias värmepump ut mest 40gradigt varmvatten och det är ju det som räknas. Vidare får man skilja på vilket sätt varmvattnet skapas, vilken framledningstemperatur som krävs. Att Thermias temperatur på det "färdigbryggda" vattnet blev varmast beror mest på den speciella teknik, TWS, som används. TWS tekniken ger ca 5 grader varmare varmvatten än konventionell dubbelmantlad teknik givet att man använder samma framledningstemperatur. En rad patent har nyligen beviljats TWS tekniken. Thermia Diplomat Optimum använder några av dessa, bland annat styrs cirkulationspumpen optimalt för att ge maximal mängd varmvatten samtidigt som detta gör att returtemperaturen till värmepumpen blir låg vilket i sin tur gör att värmepumpen går extra billigt.
Citera
Tydligast var det väl på den pumpen som fick epitetet "minst varmvatten" hur förklarar man då att det fanns en annan pump som i den redovisade volymen hade ännu lägre ??
??? Vem gav detta epitet till vem vart? Eller är detta också något du hört?
Citera
Som någon skrev , låt någon otimera pumparna i ett testhus så det blir jämförbart
Det är ju precis det som gjorts. Sveriges Provningsanstalt,SP, har enl European Norm, EN, 14511 samt, EN 255-3 testat en rad värmepumpar där värmepumpens reglersystem varit inställt enl tillverkarens anvisningar.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #216 skrivet: 10 februari 2007, 18:15:49 »
Thermia Optimum, mardrömmen om man har ett känsligt hus för knäppningar i elementrören  huvuddunk huvuddunk
Varför har man en varvtalsstyrd cirk.pump till elementen när man ändå får ändra till ett fast varvtal för att undvika knäppningar i vissa (många) hus, eller sätta dit en by-pass cirk.pump och betala driftkostnad för den. Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #217 skrivet: 10 februari 2007, 18:31:01 »
Nu tror jag att du får förklara så att även jag förstår hur det hänger ihop, jag menar varför knäppningarna skulle bli värre med en varvtalstyrd pump Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Forceman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #218 skrivet: 11 februari 2007, 00:08:30 »
Thermia Optimum, mardrömmen om man har ett känsligt hus för knäppningar i elementrören  huvuddunk huvuddunk
Varför har man en varvtalsstyrd cirk.pump till elementen när man ändå får ändra till ett fast varvtal för att undvika knäppningar i vissa (många) hus, eller sätta dit en by-pass cirk.pump och betala driftkostnad för den. Sc:,h

Alltså , en av de bra grejorna med denna pump är ju att allt går ner i varv men att det ändå cirkulerar och därför inte blir knäppningar!?

Appropå testen av "bergvärmepumpar", Vissa pumpar var trimmade, IVT:s pump sa en installatör att den inte finns "på riktigt" !! Thoréns var orginal , jag var med och installerade den sennare hos en nöjd kund!!
Thorén värmepump Thor 9KW med VV-tank och Acctank + Frikyla på gång

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #219 skrivet: 11 februari 2007, 09:07:00 »
Det finns en viss charm i alla tester man läser på nätet ,
Det bildas fort 2 läger:
"Min ___ är bäst", eller "De som testat måste vara puckon."

Kul förresten att se att Adam fick lite puls!  >:D

Sedan tycker jag att man måste inse att att det kan finnas andra egenskaper
än de testade som avgör valet av VP.

M V H
Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #220 skrivet: 11 februari 2007, 09:35:20 »
I testet så hade IVT med sin ht+ maskin, den är väl den som sitter i flest hus i Sverige skulle jag tro.
I testet sÃ¥ är den märkt ht+ CX9  , ocksÃ¥ kallad ht+C09 men istället har man satt ett X för 0:an
Detta bara för att inte förväxling ska ske vid beställning.
Sen med dessa varvtalsstyrda pumpar som går ner i varv när den har värmt klart huset, dvs att rören svalnar mkt snabbare och knäppningarna blir kraftigare och likadant när den startar och varvar upp så kommer rören att bli varmare fortare och knäppningarna kommer som ett brev på posten.
Vad är det för vinst med att ha stort delta och knäppningsbenäget hus, en missbelåten kund Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #221 skrivet: 11 februari 2007, 12:27:17 »
I testet så hade IVT med sin ht+ maskin, den är väl den som sitter i flest hus i Sverige skulle jag tro.
I testet sÃ¥ är den märkt ht+ CX9  , ocksÃ¥ kallad ht+C09 men istället har man satt ett X för 0:an
Detta bara för att inte förväxling ska ske vid beställning.
Nej det är inte bra med förväxling. Logiken i din förklaring gjorde det dock inte tydligare. Har försökt förstått vad ht+ CX9 är eller var för någon maskin och tar gärna emot tips från de som kan hjälpa mig. Skicka gärna med länk till produktblad eller liknande.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #222 skrivet: 11 februari 2007, 12:41:17 »
Kolla IVT HT+ C9 eller IVT C9 HT+ eller IVT C09 HT+ eller IVT CX9 HT+
Alla samma maskin IVT Greenline C9 HT+
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #223 skrivet: 11 februari 2007, 12:47:10 »
Denna HT+ är den maskin som IVT endast kommer att tillverka bland de små värmepumparna. Tidigar fanns också bara + maskinen med lite lägre framledningstemp.
Kul att se att det var Thermias värsting Optimum som var bäst i test , men om man tar deras villa eller diplomat, hur effektiva är de??
Optimum är väl ca 6000 dyrare än en villa??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #224 skrivet: 11 februari 2007, 13:07:13 »
Kolla IVT HT+ C9 eller IVT C9 HT+ eller IVT C09 HT+ eller IVT CX9 HT+
Alla samma maskin IVT Greenline C9 HT+

Nej det är inte alls samma maskin, en rad komponenter skiljer, bland annat har den maskin som var med i testet 185 l beredare, att jämföra med 165 l som HT+ C9 har.

Kul att se att det var Thermias värsting Optimum som var bäst i test , men om man tar deras villa eller diplomat, hur effektiva är de??
Det som skiljer Thermia Diplomat Optimum från Thermia Diplomat är de varvtalsstyrda cikulationspumparna på varma och kalla sidan. Beredare(TWS), kompressor, växlare på varma och kalla sidan och övriga kylkomponenter är identiska.

mvh
Adam
« Senast ändrad: 11 februari 2007, 13:10:04 av Adam »
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!