Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "oberoende" värmepumpsforum..  (läst 6336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad besserwisser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
"oberoende" värmepumpsforum..
« skrivet: 12 april 2004, 10:21:26 »
Hej, jag är ny här och tycker att detta är ett bra forum och att själva idéen med ett oberoende forum är bra, men den känlsan förtas snabbt av att administratören av detta forum alltid rekomenderar sina annonsörer så fort någon har nån fundering kring eventuella köp, det är bara kanske jag som tycker det rimmar illa med forumets namn.

Har du (Administratören) egna goda erfarenheter av dessa annonserörer vad det gäller deras service eller produkter så har jag förståelse för dina rekomendationer men det känns som om du bara rekommderar dem för att vara lojal mot dina annonsörer, visst jag har säkret fel, men jag vill bara framföra mina åsikter på detta för övrigt utmärkta forum.

« Senast ändrad: 12 april 2004, 10:22:07 av besserwisser »

admin

  • Gäst
admin
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #1 skrivet: 14 april 2004, 14:52:00 »
Kan du nämna exempel där jag favoriserar mina annonsörer? Du kan väl lägga in några citat så skall jag kommentera de inlägg du anser stötande. (om inte nedanstående förklaringar duger)

De gånger jag rekomenderar en annonsör så försöker jag att klart ange att de är annonsörer så att ni läsare själva (som du gjort) får göra en avvägning vad gäller de produkter/leverantörer som jag hänvisar till. Rekommenderar för övrigt även Rinkaby rör som billig försäljare av Nibes grejor, trots att de inte annonserar i mitt forum. Att jag ofta uttalar mig om Nibes värmepumpar beror på att jag har en sådan själv, har med andra ord lärt mig mest om dessa pumpar. Deras pris/prestanda anser jag även vara sådant att jag kan rekommendera deras maskiner (trots att de inte vill veta av mig ;) ).

Övriga fabrikat kommenteras ofta av andra debattörer i detta forum, som har erfarenheter av deras pumpar.

När det gäller t.ex. Comfortzone så är de så vitt jag vet ensamma om sin produkt - varför det är svårt att hänvisa till/rekommendera annan tillverkare/leverantör när det gäller den typen av värmepump.

När det gäller värmepump.biz så har de de lägsta priser jag sett. I alla fall på Nibes grejor. Övriga fabrikat har jag inte kollat upp så noga så att jag klart kan säga att de är billigast, men att de har bra priser står utom allt tvivel. Hur de är att köpa av eller om leveranser och övrigt fungerar har jag inte någon uppfattning om.

När det gäller VKG så säljer de Panasonic luft/luft-värmepumpar till ett klart konkurrenskraftigt pris. Om de är billigast eller ej har jag dock ingen uppfattning om.

Jag har dessutom ett flertal gånger konstaterat att om den ekonomiska biten av affären inte är så viktig för köparen ifråga, så är den klart lindrigaste och (förhoppningsvis) bästa lösningen att köpa hela leverensen inklusive installation mm av en erkänt duglig lokal entrepenör.

Jag har dock en känsla av att många som funderar på att sätta in värmepump vill spara kostnader där det går, och detta forum är på det sättet det enda forum som inte vinklar tipsen i riktning mot några "kartellföretag" som tack vara forumet inte behöver sänka sina priser...

Jag står för mina tips - därför att de oftast försöker peka på att det går att pressa priserna om man väljer rätt leverantör.

Att några av de stora drakarna skulle annonsera i detta forum håller jag för otroligt, då de ser att forumet inte går "deras" ärenden. De gör säker bra grejor, men de är inte allsmäktiga!

Skulle t.ex. någon av mina annonsörer visa sig missköta sina åtaganden så kommer inte jag att lägga fingrarna mellan, om saklig kritik framförs. (hoppas dock att detta forum inte skall bli fullt av gnällspikar... )

Mitt mål med forumet är helt enkelt att man som presumtiv kund skall kunna få råd och tips om hur man kan komma billigt undan - trots att man köper bra grejor!

Har man inget intresse av att komma billigt undan så torde det vara ganska självklart att man väljer en lokal entrepenör.

De flesta som kritiserar detta forum har (än så länge) varit part i målet - oftast har det rört sig om rörfirmor (ägare/anställda???) som kritiserat, och det kan jag ha en viss förståelse för, då jag inte har för avsikt att värna om branschens (i vissa fall) överpriser.

Måste dock hävda att jag även fortsättningsvis kommer att rekommendera uppstickare i branschen som säljer samma eller likvärdiga produkter till lägre priser än den gänse branschen.

Nöjer man sig med de sanningar som de stora leverantörernas försäljare och tekniker levererar så behövs inte ett forum som detta - rätta mig om jag har fel...

Jag lovar dock att fortsättningsvis ha din kritik i åtanke, jag vill ju inte att forumet skall upplevas oseriöst.





Utloggad besserwisser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #2 skrivet: 14 april 2004, 17:46:48 »
Tack för ett bra och uttömande svar, jag kanske lät mer kritisk i mitt inlägg än vad jag egentligen är.
Det råkade bara vara så att jag kollade några diskussioner på detta forumet och i flera av dessa så kunde jag se att du rekomenderade dina annonsörer tex comfortzone och värmepump.biz, jag kanske hade otur och lyckedes pricka in några av de gånger som du gjort detta och jag fick känslan av att det var någonting som du alltid gjorde när någon frågade om råd ang. vad man ska köpa.

Jag personligen brukar inte rekomendera något som jag inte har förstahandserfarenhet av, och därigenom vet fungerar bra, de flesta av oss har inte hunnit göra slut på mer än 1 värmepump,därför tyckte jag att det var konstigt att du kunde rekomendera tex comfortzones pumpar, om du inte har erfarenhet av en sådan vilket det inte stod något om i det aktuella inlägget.

Sen kanske du har jobbat som installatör ,vp-tekniker eller liknande och har en väldig erfarenhet av många olika märken och lösningar, det vet ju inte jag.

Jag vet inte riktigt vad det var jag irriterade mig på egentligen , kanske hade en dålig dag, men hoppas du förstår på ett ungeför vad jag menar.

admin

  • Gäst
admin
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #3 skrivet: 14 april 2004, 19:01:43 »
Jag personligen brukar inte rekomendera något som jag inte har förstahandserfarenhet av, och därigenom vet fungerar bra, de flesta av oss har inte hunnit göra slut på mer än 1 värmepump,därför tyckte jag att det var konstigt att du kunde rekomendera tex comfortzones pumpar, om du inte har erfarenhet av en sådan vilket det inte stod något om i det aktuella inlägget.



Jag kan inte påstå att jag rekommenderat Comfortzones pump på annat sätt än att deras pump har en teknisk lösning som är (vad jag vet) helt annorlunda och ny.

I alla fall är det tanken när jag hänvisar till olika leverantörer/tillverkare, såväl annonsörer som icke annonsörer. Förhoppningsvis håller kvaliten den nivå man kan begära av en dylik utrustning - men det är som du skrivit något som mer eller mindre kan ta en mansålder att utröna!

Kontakt med leverantörer för att få referenser kan vara ett sätt att få objektiv information, men förhoppningen med detta forum är att det skall kunna fungera som "referensforum" för de produkter som funnits på marknaden ett tag (jag har t.ex. efterlyst någon som har Comfortzones värmepump i drift i detta forum, dock utan resultat...), tillverkarnas egna referenser torde vara till övervägande delen positiva, i annat fall lär de bytas ut mot en annan referent.

Jag är ingen "yrkesman" i ordets rätta bemärkelse, men för att ni läsare skall kunna skaffa er en bild av min kompetens så kommer jag att lägga upp en tråd där jag presenterar mig själv och mina erfarenheter. Allt för att ni skall kunna göra en bedömning av den kompetens som ligger till grund för mina påståenden.

Har lagt upp en tråd om mig själv här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=18;action=display;threadid=246

Jag hoppas att det skall tillfredställa dig? Besserwisser ;)

Tack för kritiken föresten, det är nog inte så lätt för nytillkomna forummedlemmar att bilda sig en uppfattning om vem jag är, och vilket syftet med forumet är.

/Rickard

« Senast ändrad: 14 april 2004, 20:57:25 av Rickard »

Utloggad Rolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #4 skrivet: 20 april 2004, 00:24:04 »
Att Du tycker om Nibes pumpar behöver ingen tvivla pÃ¥, ock det är ju jättekul att Du är nöjd Rickard ! Du kan uttala Dig om Nibe pga att du ´har erfarenhet av detta fabrikat, visst . bra !  Man kan ju analogt med detta vända pÃ¥  resonemanget ock undra hur Du kan vara "tveksam" till pumpar  Du inte har erfarenhet av. Jag tänker pÃ¥ ex Viessmanns som du är  "tveksam till" i en frÃ¥gespalt här.  Du tycker dessutom att Viessmann är  ett " mindre kännt " märke ??!! Ok  , Du tillägger " i sverige" men ändÃ¥.  Om Du vidgar vyerna lite utanför Svedala sÃ¥ är det kanske ett omvänt förhÃ¥llande. Nu skrev Du ju att Viessmanns pump vitocal 343 är "intressant" och det tackar säkert teknologerna i Tyskland särskilt för. Att Du sedan envisst hävdar COP-värde pÃ¥ 4,8 för Nibe som inga andra tydligen har kompetens att komma upp i tycker jag verkar vara lite förenklat. Ungefär som att bara se pÃ¥ antalet hästkrafter vid ett bilköp. Precis som det gÃ¥r att "skrämma" upp en förhÃ¥llandevis liten bensinmotor vad gäller antalet hästkrafter sÃ¥ skulle nog de flesta VP-tillverkare kunna  prestera lika bra värden som teknikerna pÃ¥ Nibe kan eller....

admin

  • Gäst
admin
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #5 skrivet: 20 april 2004, 15:03:15 »
Hoppsan!

Jag har absolut inga affärsmässiga eller andra kontakter med Nibe, det garanterar jag. (jag har försökt, men de är inte intresserade...)

För det första vill jag än en gÃ¥ng säga att mina inlägg i forumet inte pÃ¥ nÃ¥got sätt behöver betyda att det är "den enda sanningen". Vid vissa tillfällen har jag säkert ocksÃ¥ fel  :-[ Gud bevare mig!  ;)

Tycker bara att det känns konstigt att först uttrycka sin mening, för att sedan avsluta med t.ex.

Tänk på att alla värmepumpar i hela världen säker är lika bra. och det finns inga tillverkare som försöker lura på oss konsumenter en produkt som inte är helt i klass med övriga tillverkares på samtliga punkter.

För övrigt så tycker jag att den typen av synpunkter du framför här och nu passar bättre i de trådar som ämnet berör. I t.ex. fallet Viessman så ser du själv att jag ändrat ståndpunkt sedan jag läst på mer om pumpen ifråga.

(har du själv varit in på deras hemsida, det var inte lätt att hitta informationen om vitocal 343, gjorde det först efter mitt första inlägg...)

Citera
Du tycker dessutom att Viessmann är  ett " mindre kännt " märke ??!! Ok  , Du tillägger " i sverige" men ändÃ¥.

Den enda värdering jag lägger i detta är att fabrikat som har en liten marknadsandel förmodligen kan ha större problem att tillhandahålla eventuella reservdelar/tekniker vid behov.

Jämför gärna med bilar, du kör förmodligen en Saab eller en Volvo eller hur...
En KIA skulle aldrig falla dig in... ;)


Det finns för övrigt flera andra tillverkare med små marknadsandelar (för privatkunder) på den svenska marknaden, men som tur är, detta är inte SVT, jag behöver inte räkna upp dem alla, bara för att det skall bli rättvist.

Citera
Att Du sedan envisst hävdar COP-värde pÃ¥ 4,8 för Nibe som inga andra tydligen har kompetens att komma upp i tycker jag verkar vara lite förenklat. Ungefär som att bara se pÃ¥ antalet hästkrafter vid ett bilköp. Precis som det gÃ¥r att "skrämma" upp en förhÃ¥llandevis liten bensinmotor vad gäller antalet hästkrafter sÃ¥ skulle nog de flesta VP-tillverkare kunna  prestera lika bra värden som teknikerna pÃ¥ Nibe kan eller....

Jag har försökt kolla om Nibe arbetar med högre tryck på sina värmepumpar för att få den höga COP de påstår sig ha (och ingen annan tillverkare protesterar emot). Jag har inte lyckats hitta något som tyder på det, därför är det förmodligen kompressor och värmeväxlare som gör att de kommer upp i en högre COP än de flesta andra.

Skrämma upp och skrämma upp. Att sätta in en effektiv kompressor och dimensionera värmeväxlarna lite större än konkurrenterna borde vilken tillverkare som helst kunna göra, jag kan bara konstatera att det verkar vara just Nibe som har satsat på den nischen.

Detta naturligtvis förutsatt att COP-värdet inte är en lögn från deras håll - är det vad du tror?

Och varför skulle de i så fall ljuga mer än alla andra gör...

Deras pump skall väl vad jag förstår vara oberoende testad i Lab enligt EN255. Ganska tufft om de skulle försöka dribbla med sanningen trots det.

För övrigt kan jag säga att - hade jag kunnat välja, hade jag köpt en Thermia när jag investerade, tyckte dock att prisskillnaden var väl stor.

Det är inte omöjligt att jag får ångra mig för det beslut jag tog, men sånt är livet. Alla gör vi avvägningar dagligen, ibland blir det fel och ibland blir det rätt.

När det gäller COP så är det ungefär som att titta på en bils bränsleförbrukning, en effektivare motor sparar pengar under hela bilens livslängd. Det har ingenting med max antal hästkrafter att göra.

Jag tycker som sagt var att det bästa du kan göra för att inte behöva reta upp dig på mina tillkortakommanden är att bemöta mina felaktiga påståenden i de diskussioner det berör. Jag har inte svårt för att ändra mig om jag har fel, anser dock inte att jag behöver ändra mig bara för att någon annan påstår något som jag inte håller med om.

Eller tycker du det?

Om jag inte hade synpunkter på något skulle jag ju egentligen kunna stänga forumet, är det vad du vill?

Jag kommer dock - i vanlig ordning att ta till mig dina synpunkter, och i fortsättningen vara ännu mer nogrann innan jag påstår något som kan tänkas vara kontroversiellt.

Att jag inte är alla tillverkares bäste vän berör mig inte, det är just det som är det fina med ett oberoende forum!

Kanske det är därför ingen från SVEP svarar på frågorna i SVEP:s frågeforum längre, det fanns säkert alltid något medlemsföretag som ansåg sig orättvist behandlade.

/Rickard








Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #6 skrivet: 20 april 2004, 16:27:55 »
Kul att det hettar till lite här & där!
Jag vill bara kort säga följande. Jag tycker att du Rickard (och de andra duktiga "frågesvararna" som ofta frekventerar detta forum) gör ett fantastiskt gott jobb !
Ni är mycket kunniga pÃ¥ omrÃ¥det, ingen torde kunna säga annat. Jag har inte uppfattat att det du skriver skulle vara vinklat Ã¥t det ena eller andra hÃ¥llet pÃ¥ grund av nÃ¥got bakomliggande, dunkelt,  kommersiellt skäl.  Och förresten, i detta speciella fall, vore det väl konstigt om man inte vore lite tveksam till en marginalpump som Viesmann. Tills den har bevisat motsatsen. Roffe och hans mannar fÃ¥r nog bearbeta marknaden lite till innan vinden vänder.  
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #7 skrivet: 20 april 2004, 20:23:26 »
Jag har läst det mesta på bordet som skrivits och då är det inga problem med "oberoendet" utan det uppstår när man läser enstaka inlägg. Mer seriöst forum får man leta länge efter.

Grundläggande är dock att man försöker att läsa in sig så mycket som möjligt på ämnet som i detta fall är värmepumpar. Beslut måste man sedan själv fatta utifrån sina egna förutsättningar.

När det sedan gäller nya märken som inte har något "record" i Sverige så gäller det att de är extra bra eller billiga annars kommer väl ingen att välja dessa när de stora svenska tillverkarna alla har bra rykte och är jämförbara i prestanda (gäller vatten-modeller) och pris.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

admin

  • Gäst
admin
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #8 skrivet: 20 april 2004, 21:15:13 »
Tack för ert stöd "grabbar", det är alltid lika upplyftande med lite beröm  ;D

Vad som slagit mig in sedan jag började arbeta aktivt i diverse olika föreningar och utvecklingsgrupper på ideell basis är att jag aldrig fått så mycket skäll i hela mitt liv som nu. Visserligen får jag även mer beröm än jag någonsin tidigare fått.

Men ungeför en av tio som kommenterar det arbete man utför har en (förmodligen i grunden) negativ inställning, och ger utlopp för den gentemot dem som utan ersättning och på sin fritid försöker se till så att andra skall kunna ha det lite bättre än det annars skulle ha varit.

Jag har under de ca 5 år som jag hittils engagerat mig ideellt sett ett antal personer sluta p.g.a. kritik som de fått.

Min slutsats är att man inte skall arbeta ideellt om man inte tål att ta kritik, och man måste ha ett i grunden bra självförtroende, annars tappar man ganska snart gnistan.

Själv har jag en förmÃ¥ga att främst suga Ã¥t mig av berömmet  ;) , annars hade det nog aldrig gÃ¥tt!

Citera
Jag har läst det mesta på bordet som skrivits och då är det inga problem med "oberoendet" utan det uppstår när man läser enstaka inlägg.

Håller med, det verkar som om det oftast är nykomlingar som kritiserar mig för att vara osaklig eller korrupt. Min förhoppning är att det inte skall skrämma bort någon trots att det kan verka lite mysko tills man hunnit ta del av en räcka inlägg från min sida.

I vilket fall kan jag inte knipa igen om jag har en åsikt så kommer jag att vädra den, detta oavsett om det är lämpligt i allas ögon eller ej...

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #9 skrivet: 21 april 2004, 10:02:59 »
Håller med AndersB. Har man som jag tagit in flera offerter och försökt att "sätta sig in" i detta med värmepumpar så märker man att många meningar går isär. Och detta ser jag som att det råder en viss okunskap på området, inte minst hos dom som säljer pumpar. Sedan jag hittade detta forum så har iallafall jag lärt mig att "se mellan raderna" på mina offerter och se var vissa leverantörer försöker att hämta hem sina pengar.
Tack för ett suveränt forum.  :-*
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

admin

  • Gäst
admin
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #10 skrivet: 21 april 2004, 15:34:31 »
Tack   ;D

admin

  • Gäst
admin
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #11 skrivet: 21 april 2004, 21:41:11 »
Att Du sedan envisst hävdar COP-värde på 4,8 för Nibe som inga andra tydligen har kompetens att komma upp i tycker jag verkar vara lite förenklat.

Kolla här får du se vilken COP Nibe har på sin 1210-8.5.

Detta skall enligt vad jag förstår vara ett oberoende test enligt EN255 inkl. cirkpumpar.

Rätta mig om jag har fel...

http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist%20engl%2016.Okt.03.pdf

COP 4.6 vid 0/35 och 3.3 vid 0/50...

Det låg faktiskt högre än jag trodde med cirkpumparna inräknade :o

IVT E9 hade 4.5 vid 0/35 och 3.0 vid 0/50...
Det bevisar än en gång att scrollkompressorerna gör bättre ifrån sig i golvvärmesystem än i radiatorsystem.

Utloggad Rolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #12 skrivet: 25 april 2004, 22:36:51 »
Bäste Rickard!
Nä jag tycker inte att  Du ska stänga ner detta forum, tvärtom sÃ¥ är jag ofta här ock läser inläggen. Jag anklagar Dig inte heller för att vara "korrupt" ,  ha "affärsmässiga kontakter" med Nibe  eller att Du skulle ha  "ett dunkelt kommersiellt skäl " till Dina pÃ¥stÃ¥ende.  Ett kan man konstatera att Du har mÃ¥nga som gÃ¥r i försvarsställning för Dej och det känns väl bra. Ditt forum är uppskattat med andra ord. Signaturen  "Anders " tycker att det är "kul att det hettar till lite ", Njae hettar till är väl lite mycket sagt eller...mer ska nog till innnan jag rubricerar det som "hettar till" men det kanske beror pÃ¥ hur känslig man är. Han försöker lägga lite ved pÃ¥ den förmodade brasan genom att kalla Viesmann för en "marginalpump".
Jag blir dock inte "triggad "av en sÃ¥dan skrivning av minst 2 skäl. Det ena är att jag inte har nÃ¥gra behov av att försvara just Veismann, jag har ingen sÃ¥dan pump har inte ens en värmepump är vedeldare fortfarande , det andra skälet är att de flesta nog vet ( även den gode Anders) att Viessmannn inte finns ute i periferin utan är ett stort väletablerat företag i branschen. Det jag skrev ock pÃ¥pekade var det nÃ¥got egendomliga och enligt min Ã¥sikt nÃ¥got ologiska i att  Du kan uttala Dej om Nibe pga av att Du har efarenhet av dessa pumpar ok sÃ¥ lÃ¥ngt.  Samtididigt uttalar du ju dej om pumpar Du inte har erfarenhet av !? Det är ju faktiskt oxÃ¥ ett uttalande att säja "att man är tveksam till en viss pump.
Jag har ex kört BMW de senaste dryga 20 åren och tycker det är en både bra och trevlig bil att köra. Merceders har jag aldrig ägt , inte ens kört. Har åkt mercedestaxi ett fåtal gånger. Men för den skull kan jag inte säja att jag är tveksam till mercedesbilar.
mvh rolf

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #13 skrivet: 26 april 2004, 04:07:30 »
Tack för ett bra forum!
Det har lärt mig massor.
Givetvis är det då att detta forum kan aldrig bli bättre än vad medlemmarna gör det till.
Och läsarna mÃ¥ste minnas att vem som helst kan framföra sina Ã¥sikter pÃ¥ webben, hur skruvade de än mÃ¥ vara. Som vanligt är det hjärnan som mÃ¥ste aktiveras innan läsningen börjar och det är vi  läsare och bidragsgivare som mÃ¥ste söka bedöma om Ã¥sikterna är rimliga.  
Jag tycker att administratören Rickart gör ett jättefint jobb. Att han refererar till Nibe tycker jag är fullt OK. Läsarna lär ju sig att  Rickart delvis har maskinen sen maskinom  referensram efterson han har  installerat  där hemma. Och det är ochsÃ¥ bra att fÃ¥ veta att han inte är lierat med företaget ifrÃ¥ga.
Men kanske vore det bra om vi i personuppgifterna införde en uppgift om var vi är anställda eller vad vi livnär oss på. Det vore väl inte ett intrång på den personliga integriteten.

Det uttrycket tycker jag är lustigt. För mig borde begreppet en person med 'hög personlig integritet' innebära att personen strävar efter att vara en hederlig person som t ex i affärssammanhang strävar efter att vara objektiv och göra alla inblandade parter till vinnare. Men i TV får jag intrycket av att hög integretet innebär att personen gärna vill dölja så mycket som möjligt .. Nä nu slutar jag sidospåret

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:"oberoende" värmepumpsforum..
« Svar #14 skrivet: 26 april 2004, 08:22:06 »
Tack Sarastro!

Till Rolf, (citat från Rolfs tidigare inlägg)
Citera
Det jag skrev ock pÃ¥pekade var det nÃ¥got egendomliga och enligt min Ã¥sikt nÃ¥got ologiska i att  Du kan uttala Dej om Nibe pga av att Du har efarenhet av dessa pumpar ok sÃ¥ lÃ¥ngt.  Samtididigt uttalar du ju dej om pumpar Du inte har erfarenhet av !? Det är ju faktiskt oxÃ¥ ett uttalande att säja "att man är tveksam till en viss pump.
Jag har ex kört BMW de senaste dryga 20 åren och tycker det är en både bra och trevlig bil att köra. Merceders har jag aldrig ägt , inte ens kört. Har åkt mercedestaxi ett fåtal gånger. Men för den skull kan jag inte säja att jag är tveksam till mercedesbilar.

Att du har kört bilar i den prisklassen i 20 års tid utan att du under den tiden valt att köpa en mercedes tyder ju uppenbarligen på att du hyser vissa tveksamheter till mercedes.

Detta även om du inte valt att skriva det i ett diskussionsforum - jag tolkar det i alla fall sÃ¥, och med tanke pÃ¥ att det alltid är läsaren som avgör vad du skrivit sÃ¥ mÃ¥ste du förstÃ¥ att vissa nu anser att du är tveksam till mercedes  ;)

Det fel jag gjorde när jag skrev att jag var tveksam gällande viessmanns pumpar var väl egentligen att jag inte angav mina skäl för det.

Skälen till att vissa värmepumpar gör mig "tveksam" kan vara flera, rent allmänt kan jag nämna några saker som väcker mina tveksamheter.


  • DÃ¥lig information i broschyrer och pÃ¥ internet - kan tyda pÃ¥ att man försöker mörka eventuella brister pÃ¥ den egna produkten.
  • LÃ¥g verkningsgrad, trots högt pris (trots samma kompressorer som andra tillverkare) - gör mig tveksam till om de verkligen försökt göra en sÃ¥ bra produkt som möjligt.
  • Liten marknadsandel i Sverige - kan innebära problem med eventuell framtida service. Det behöver inte betyda det, men det kan vara en anledning till tveksamhet...
Dessa kriterier anser jag vara allmänna, det behöver inte betyda att produkten är dålig eller att det skulle uppstå problem med eventuell service - men risken finns!

Skulle jag bara uttala mig om värmepumpar som jag har direkt erfarenhet av så skulle jag bara kunna uttala mig om Nibe - vilket jag anser dumt, visst kan jag bilda mig en uppfattning om andras värmepumpar utan att ha en själv!

Jag behöver därför inte alltid ha rätt i vad jag skriver, det är just det som gör att ett diskussionsforum som detta behövs. Om jag t.ex. sågar en produkt på felaktiga grunder så kommer det med allra största sannolikhet uppmärksammas av någon annan läsare, som därefter upplyser mig (och andra) om mina felaktiga antaganden.

Frid och fröjd skall åter råda och kanske kan någon annan göra en bättre affär tack vara att jag (eller någon annan) luftat en helt eller delvis felaktig uppfattning om en viss värmepump.

Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att framhålla en värmepump som hade låg verkningsgrad och högt pris, om tillverkaren kunde få mig övertygad om att produkten i fråga hade en klart bättre livslängd än den "normala" pumpen. Antingen med övertygande teknisk information eller en garanti utöver det vanliga - t.ex. 20 års garanti.

I vilket fall så förstår jag din kritik och skall försöka bättra mig på de punkter jag anser att du har en "poäng".

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!