Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igÃ¥ng  (läst 4216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« skrivet: 06 mars 2017, 06:48:07 »
Hej!

Jag har en IVT 490. Oklart hur gammal eftersom den stor i huset när vi flyttade in. Ganska ofta går effektvakten igång, senast igår när vi hade fyllt badkaret och därmed gjort slut på allt varmvatten. Det var runt nollan ute och inget annat än TV'n och några lampor var igång samtidigt.

Det här händer ganska ofta (inte enbart när varmvattenberedaren är tömd), och om det skulle vara i samband med sträng kyla och/eller när torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, vattenkokare och ugnen är igång så skulle jag ha förståelse, men nu?

Jag är rätt okunnig när det gäller detta så därför ber jag om hjälp - var börjar jag felsöka?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2017, 07:42:00 »
Efter att man har tömt varmvattenberedaren så går elpatronen för fullt för att få upp värmen igen, så det är inget konstigt att det går mycket ström då. Vad har ni för storlek på huvudsäkringarna och vilken säkringsstorlek är effektvakten inställd på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2017, 07:46:53 »
Har du kollat var effektvakterna är monterade.
Ibland händer det att de har monterats på matningen till värmepumpen av installatörer som inte vet vad de gör.
Den skulle då eventuellt kunna mäta strömmen ENBART till värmepumpen, och om både kompressorn och elpatronen går på max så kan den larma för effektvakten.
Strömspolarna skall vara monterade på inkommande matning i huset så att hela husets förbrukning räknas in, då kommer den att begränsa oftare, men det borde då också korrelera bättre mot när ni har hög förbrukning av energi, t.ex. för diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, spis och ugn.
Har ni något SPA-bad, eller kanske bastu igång, så har ni storförbrukare som ni också måste tänka på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2017, 09:03:24 »
För att förtydliga: Att effektvakten aktiveras när det finns ett stort behov av att värma vatten är inget fel utan visar bara att den gör sitt jobb, dvs minska risken att en huvudsäkring går.
Det förutsätter ju dock, som sagt var, att den är inkopplad och inställd på rätt sätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2017, 15:56:07 »
Effektvakten kanske är för stramt inställd.
Om du har 16A huvudsäkringar (porslin) så sätt 20A i gränsvärde, eller om du har 20A sätter du 24A.

Andra trådar
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52699.0

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28781.0
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2017, 16:27:25 »
Är det ett problem kommer det att resultera i att temperatur sjunker inomhus, det tycks inte vara noterat eller?
« Senast ändrad: 06 mars 2017, 16:31:09 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2017, 16:39:33 »
Är det ett problem kommer det att resultera i att temperatur sjunker inomhus, det tycks inte vara noterat eller?
Bara om frugan kör julmiddag , tvättar ,badar bastu samtidigt

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2017, 17:06:52 »
Var glad att du vet vad en effektvakt är och vad den gör!
 Min fru med barn och smÃ¥barnbarn Ã¥kte till nyköpta fritidshuset själva en kall höstkväll och efter alla konstens regler försökt sätta pÃ¥ värmen men misslyckats (inget tÃ¥lamod ...) och därför trängt in sig i köket, stängt dörrarna dit och satt pÃ¥ ugnen med öppen lucka...ringer mig: "Hjälp ugnen är trasig o vi fryser o är hungriga...." Jag ringde en elektriker som kom ut kl 6 pÃ¥ morgonen. Och jag som kom ut senare pÃ¥ dagen fick lära mig att det fanns nÃ¥t i huset som heter effektvakt* inne i ett rött skÃ¥p, det var ju intressant, men frugan hade ganska mÃ¥nga synpunkter pÃ¥ min fd okunskap!

*Effektvakten stängde alla storförbrukare när någon fas i servicen drog mer än 25A.. Den slog på strömmen sedan igen efter typ 2 timmar men då slog den förstås av direkt igen ...osv hela natten
« Senast ändrad: 06 mars 2017, 17:14:46 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2017, 17:25:23 »
Var glad att du vet vad en effektvakt är och vad den gör!
 Min fru med barn och smÃ¥barnbarn Ã¥kte till nyköpta fritidshuset själva en kall höstkväll och efter alla konstens regler försökt sätta pÃ¥ värmen men misslyckats (inget tÃ¥lamod ...) och därför trängt in sig i köket, stängt dörrarna dit och satt pÃ¥ ugnen med öppen lucka...ringer mig: "Hjälp ugnen är trasig o vi fryser o är hungriga...." Jag ringde en elektriker som kom ut kl 6 pÃ¥ morgonen. Och jag som kom ut senare pÃ¥ dagen fick lära mig att det fanns nÃ¥t i huset som heter effektvakt* inne i ett rött skÃ¥p, det var ju intressant, men frugan hade ganska mÃ¥nga synpunkter pÃ¥ min fd okunskap!

*Effektvakten stängde alla storförbrukare när någon fas i servicen drog mer än 25A.. Den slog på strömmen sedan igen efter typ 2 timmar men då slog den förstås av direkt igen ...osv hela natten
Vet du vad var som  drog

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Effektvakt aktiv trots ljummet och inget annat igång
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2017, 19:03:45 »
Vet du vad var som  drog
Gissar att pannan (CTC kombi el, koks/ved) som gick på elpatroner, enbart pannan klarade sig men när ugnen och kanske några plattor också belastade någon fas mer än 25A så slogs ugnen (och elpannan?) av.
Det är historia nu, har pannan bortkopplad liksom gamla elcentralen och dess effektvakt när jag skaffade VPn. Jag har bytt alla elledningar och skaffat ny elcentral. Effektvaktkännare sitter i nya centralen men jag undrar om de verkligen är inkopplade...Klarar mig mig 3x10A även om jag fortfarande har 3x15A i servicen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!