0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ställer du gradminuterna i för mycket minus, så kommer den att värma vattnet onödigt mycket över beräknat börvärde, och kanske till och med bryta på för stor diff framledning. Jag har -90 tror jag i gradminuter, har provat med 100, 150, sen gått ner igen till 110 100 och nu 90. Min kurva var på kurva 9, innan jag börja peta, är nu nere på kurva 5,0 eller 5-1, minns ej. Helst ska den värma vattnet just över beräknad framledning, så den får gå så långa stunder som möjligt, när den väl går!
Man kan se i usb loggen hur mycket vp värmt och en massa annat också om du kör med loggning alltså. Det ser ut som din vp låg runt 10 grader över börvärde strax före kompressor stopp vilket är ganska högt men inte onormalt men du ska i alla fall inte ändra gradminuterna för mindre starter jag skulle nog ändra åt andra hållet.
Det är för att du har gm-220 som startvärde den värmer så högt tror inte du ska gå under -150 för bra drift men blir bara gissningar utan loggning.
Exakt, med låg framledning, har du även låg hetgas, därför kör jag med så låg framledning som möjligt, just för att hålla ner hetgasen. Trots minus 20 ute, så ligger hetgasen inte mer än på 78 grader. Endast hög hetgas vid vv tillverkning, och då är den bara kring 90 grader, korta stunder.
Öka gradminutunderskottet till -100, så får du lägre skillnad mellan börvärdet och ärvärdet.
Nja, det är väl sant att starterna knäcker kompressorerna, så det blir väl lite som att välja mellan pest och kolera.Tycker du har lite högt börvärde d.v.s. du har runt 40° vid +5° ute. Har du klena radiatorer? Annars ser det ut att vara helt okej.
Det ser ut som varma cirkpumpen går i manuell hastighet vill du ha så bör du nog öka hastigheten lite vid värme drift och minska mycket när kompressorn står still normalt har man högre hastighet vid värme drift men du har tvärtemot 25% i båda fallen kan nog funka bra om du inte vill ha auto läge.
Menar du att den går manuellt nu? Vart ser man och ändrar detta? Det bästa är väl auto läge eller?
Vilken inställning har du i flödes inställning klimat system 5.1.14 tyckte den verkade hålla högt delta. Sen kan du sänka hastighet på cirkpumpen i viloläge den går i 70% nu vilket är onödigt högt.
Den verkar gå med 21% vid värme drift då räcker det bra även när den står men verkar märkligt att den håller så högt delta när det är så varmt ute Nibe brukar styra mot lågt delta
Finns inte så många orsaker. Lågt flöde eller luft.
Det element som har tillkommit kortsluter nog flödet, flödet snurrar runt i det och kommer tillbaka till VP utan att ha avgett värme, prova med att stänga av det helt till att börja med,
Har läst att på 1 rörs system så ska man inte mäta grad skillnad över varje radiator, stämmer detta?
Om man kollar i loggen tar det några minuter innan returen stiger om man har en kortslutande radiator brukar returen stiga väldigt fort.
EDIT: har nu kollat och allt stod på auto.Hur kommer det sig att den inte cirkulerar som den ska då?
Ja, det stämmer. Är alla radiatorer en-rörskopplade, så kan inte någon radiator "kortsluta".
Nibe supporten i Finland har åt mig i dag medgett att den automatiska styrningen av värmebärarpumpen i menyn 5.1.14 inte fungerar i den nya programvaran 9240 R2 ,gäller både auto och egen inställning -läget.(Samma gäller också versionen 9172 R2. ) Blev själv tvungen att övergå till programversion 8538R2.
Va?? Vad går pumpen på för hastighet då? Hur fick du tag på den versionen som du kör nu då?
Med min egen display gick pumpen på konstant 60% vid värmedrift.Fick en något använd display av Nibe för att testa, med den gick punpen 70%.Jag har haft 8538R2 som backup på maskinen då de nya programmen inte har fungerat hos mig.
Tror alla är en-rörskopplade, men den bilden jag skickade visa de rören som går till elementet bredvid pumpen, både in och retur på det elementet är glödhett och går direkt tillbaka till returen i pannan.
Då är det nog troligt att den är två-rörskopplad. Då måste du strypa den ganska hårt. Plocka bort termostaten och ta en bild på radiatorventilen, så får du instruktion hur du stryper den.
Okey, vet du om version v3000r3 fungerade?
Okey jag vet inte hur jag får bort termostaten?
En skiftnyckel eller polygrip, och gänga den blanka muttern.När du får bort termostaten, så gängar du ut nålen via mässingmuttern som omsluter nålen. När du fått ut det paketet så kan du prova med en skruvmejsel som är typ 10 mm bred, och vrida om en torxliknande ställskruv i hålet som du blottat.Skruva in den till botten, och öppna ett 1-1,5 varv.
Den stannar på max diff framledningstemp meny 5.1.3.Öka värdet till 15°.