Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och rÃ¥d!  (läst 16568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #30 skrivet: 23 februari 2015, 15:59:51 »
det som verkar för bra för att vara sant........är sällan sant.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #31 skrivet: 23 februari 2015, 16:22:01 »
Jag instämmer i att 4000 kWh el till värmepumpen är ett bra värde. Det jag har svårt att förstå är hur huset kunde dra 30 MWh första året. Det går åt mycket varmvatten, 400 L/dygn blir 9000 kWh/år vilket betyder att huset skulle behöva 21 MWh värme. Husleverantörer säger att första året kan man räkna med 10-20 % högre värmeförbrukning pga värmebehov för uttorkning. Det är inte längre samma stora skillnad mot vad som är ett rimligt värde med tanke på värmeförlusterna genom väggarna.

Under november - februari ger solen inte mycket. Under den tiden har man mer än halva Ã¥rsvärmebehovet för  värme som rimligen bör produceras med COP som bör ligga i samma storleksordning som för andra värmepumpar. Markvärmeslingor lagrar värme dÃ¥ligt sÃ¥ nÃ¥gon nämnvärd glädje av sommarens solvärmeöverskott bör man inte ha.  4000 kWh el till värmepumpen bör inte ge sÃ¥ mycket mer än 16-18 MWh värme. 10 m2 solfÃ¥ngare kan inte ge sÃ¥ mycket mer än 10 MWh med 100 % verkningsgrad. SolinstrÃ¥lningen räcker inte till mer.

Det skulle vara intressant med siffror på kompressortimmar per månad och några representativa värden på ingående köldbärartemperatur. Återkom gärna framöver om siffrorna inte finns tillgängliga nu. Jag tycker fortfarande att det är väl stor skillnad mellan angiven förbrukning och vad den bör vara.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #32 skrivet: 23 februari 2015, 16:42:27 »
Lite info till Roland:

Just nu värmer vp'n huset, inkommande brine temp +2,5 utgående -1,5 framledningstemp 31 och retur 26,5

Jag kan köpa att vårt hus förbrukar lite mer än vad ni anser vara bra men åter igen vi har aktivt valt att inte lägga en investering på att återvinna frånluften eftersom vi har en väldigt effektiv VP!!!
Att huset har en förbrukning som är högre än "brukligt" har inget med att göra att vp'n är väldigt effektiv, tvärt om det bevisar ju bara att free-energy håller vad dom lovar!

Jag tycker att jag har försökt förmedlat min kunskap och erfarenhet kring vår VP så gott jag har kunnat och avser att släppa denna tråden nu, är där någon som vill ha mer info så kan vi ta det via PM.

Mvh Tim

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #33 skrivet: 23 februari 2015, 19:35:53 »
Jag kan köpa att vårt hus förbrukar lite mer än vad ni anser vara bra men åter igen vi har aktivt valt att inte lägga en investering på att återvinna frånluften eftersom vi har en väldigt effektiv VP!!!
Vi vet egentligen inte hur effektiv värmepumpen är. Det COP har har angivits, 6,7, är inte värmepumpens COP utan uppvärmningssystemets COP. Att COP-värdet blir så högt beror på att de kWh solfångarna bidrar med ingår i täljaren när COP beräknas. Då måste COP bli högt. Bara som exempel, min värmepump producerar ett typiskt år 23 MWh och förbrukar 7 MWh el. Det ger COP = 3,3. Antag att jag installerar solfångare som bidrar med 5 MWh värme till huset, varmvatten på sommaren och bidrag till uppvärmningen höst och vår. Värmepumpen skulle då dra ca 1,3 MWh mindre el. Systemets COP blir 23/(7-1,3) = 4,0 men värmepumpens COP är oförändrat 3,3.

Men värmepumpens COP är säkert bra. Kan man värma huset med en medeltemperatur pÃ¥ värmebäraren som är strax under 29 grader blir det bra COP. Jag letade lite i mina loggningar och hittade data för samma medeltemperatur pÃ¥ värmebäraren och nästan samma köldbärartemperatur. COP var dÃ¥ 4,1. Det är lite annat än 3,3 som COP är när det är kallt ute och större delen av Ã¥rsbehovet värme produceras. 

De siffror pÃ¥ Ã¥rsbehov värme för nya hus som jag angav var utan värmeÃ¥tervinning frÃ¥n frÃ¥nluften. Jag kommer ihÃ¥g en person med hus i Kalmar som jag hjälpte via forumet. Kalkylen för hans hus var att det skulle behöva lite över 11 MWh värme för enbart uppvärmning utan Ã¥tervinning frÃ¥n frÃ¥nluften. Nu är det möjligt att det var ovanligt välisolerat. Dessutom var det vad jag kommer ihÃ¥g lite mindre, kanske 150 m2, jag sparade tyvärr inte kalkylen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #34 skrivet: 23 februari 2015, 19:47:23 »
Vårt hus är på totalt 198 kvm varav 28 är bi area. Jag vill bara förtydliga, solfångarna funkar inte bara som vanliga stand alone utan det är samma vätska som cirkulerar i markslingerna som beroende på hur en ventil står kör upp det vis solfångarna för att höja brine tempen innan vätskan går in i kompressorn typ som en turbo effekt. Som du säkert förstår så händer det väldigt mycket med copet om inkommande brine temp är 10-15 grader istället för 2-3.
Givetvis när det e goa vår och sommar dagar så kör man solfångarna direkt via en sol slinga men eftersom man kan använda den lägre tempen (20-40grader) i solfångarna till att höja effektiviteten i vp'n så vinner man väldigt mycket i form av ett högre cop.

Hoppas att min förklaring av konceptet gör att du förstår det bättre, återkom gärna med dina tankar.

///Tim

Daniel Larsson

  • Gäst
Daniel Larsson
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #35 skrivet: 24 februari 2015, 08:22:16 »
Ok. Tack för alla svar! Då jag av naturen är nyfiken på nya tekniker och lösningar kommer jag att titta vidare på Free Energys lösning. Jag minns när jag för många år sen skulle byta ut den gamla oljepannan mot en jordvärme-anläggning och fick kalkyler som var extremt svåra att tro på, men som med facit i hand faktiskt levererade den besparing som kalkylerna utlovade. I det fallet var det både för bra och sant...

För att få lite mer kött på benen skulle jag gärna vilja se lösningen live. Jag kommer att vara nere i Malmö under några dagar i mars i jobbet. Skulle det finnas möjlighet att få komma och titta hos dig Timroskvist? Har du isf en mailadress som jag kontakta dig på?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #36 skrivet: 24 februari 2015, 08:44:08 »
Då bör du även titta på EVI HEAT som har sysslat med just det konceptet i många år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #37 skrivet: 24 februari 2015, 09:39:54 »
Beskrivningen stämmer med min bild av hur det fungerar även om jag inte har klart för mig detaljerna.

Har man ett kombinerat solfÃ¥ngar/värmepumpsystem minskar en kWh solfÃ¥ngarvärme som gör varmvatten i stället för värmepumpen elförbrukningen med ungefär  0,33 kWh (COP=3). Klarar solfÃ¥ngarna att värma huset i stället för värmepumpen blir minskningen 0,22 kWh (om COP=4,5 vilket kan vara rimligt med golvvärme höst och vÃ¥r när framledningstemperaturen är lÃ¥g och marken varm).

Men om solfÃ¥ngarvärmen värmer köldbäraren 10 grader sÃ¥ att COP ökar 30 % blir vinsten betydligt mindre. Ökar COP frÃ¥n 4,5 till 6 minskar 1 kWh solfÃ¥ngarvärme till köldbäraren elförbrukningen med 1/4,5 -1/6 = 0,056 kWh. Värmning av köldbäraren pÃ¥verkar inte elförbrukningen sÃ¥ mycket. Den stora vinsten gör man när solfÃ¥ngarna värmer direkt.  Det bör inte heller bli sÃ¥ mÃ¥nga timmar per Ã¥r som solfÃ¥ngarna värmer köldbäraren .

Det stora värmebehovet har man under vintermånaderna. Enligt statistik för Stockholm är solinstrålningen under november, december och januari ca 6 % av den totala årliga instrålningen. Under den tiden, när värmepumpen producerar nästan hälften av årsbehovet av värme, bidrar inte solfångarna nämnvärt. Då fungerar värmepumpen som vilken annan värmepump som helst.

Gjordes det ingen kalkyl pÃ¥ husets värmebehov i samband med bygget? De jag har sett har varit mycket detaljerade med  uppskattning av solinstrÃ¥lning osv. Jag vet inte om det är krav pÃ¥ att sÃ¥dana kalkyler ska göras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #38 skrivet: 24 februari 2015, 18:38:03 »
Jag blev nyfiken så jag gick in på sidan och gjorde en beräkning - och bad visst samtidigt en säljare ringa. Han ringde idag, trevlig kille. Men tyvärr kunde jag inte köpa bara sol delen och docka in i min pump :/
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #39 skrivet: 24 februari 2015, 19:09:30 »
Daniel:du är varmt välkommen på ett studie besök ner du är nere i Skåne, skicka ett pm till mig så tar vi det där.

Bifogar en länk till VVS forum, lite mer info kring min VP

http://www.vvsforum.se/produkter/kylavarmepumpar/solvarmedriven-varmepump/

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!

Här kommer en försmak av VVS forums repotage om vår värmepump och hus.
Hela reportaget kommer den 27 mars.

http://www.vvsforum.se/nyheter/2015/mars/solinstallation-slar-rekordvarmefaktor/

///Tim

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #41 skrivet: 28 mars 2015, 11:35:37 »
Du kunde ju nämnt att du hade en pilotinstallation...
Intressant med nya grejor men vi fattar inte hur vp är konstruerad med den info som finns tillgänglig. Har du något att tillföra där?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #42 skrivet: 28 mars 2015, 11:37:29 »
Då bör du även titta på EVI HEAT som har sysslat med just det konceptet i många år.

Ja, exakt vad skiljer mot Evi-heat?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #43 skrivet: 15 april 2015, 12:31:53 »
Som jag förstår är konceptet i stort sett identiskt med EVI heats. Bygg ett alldeles för stor stort solvärmesystem och dumpa överskottet i borrhålet för att slippa stagnation och kokning i solfångarna. Under perioden när temperaturen från solvärmesystemet är för låg för att bereda tappvarmvatten förvärms ett delflöde av brinevätskan. Under sommarmånaderna står värmepumpen stilla.

Jag är väldigt tveksam till konceptet. Under sommarmånaderna kommer solvärmesystemet spara driftelen till värmepumpen plus den energi värmepumpen annars skulle ta från berget. Pga detta och att solvärmesystemet är överdimensionerat kommer en stor del av vad solvärmesystemet sparar bestå av gratisenergi samt en del som inte kan nyttjas alls (dumpas i borrhålet).

IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #44 skrivet: 29 februari 2016, 14:10:06 »
Råkade snubbla över HYSS när jag letade efter solvärmeleverantörer i Halland. Intressant system, men osäkert på hur bra det är egentligen som tidigare skrivits om i tråden. Hur skulle det funka om man lät brine från solfångarna gå direkt in i en värmepump och sedan ut i en ackumulatortank som delades av ved/pellets/flis-system?

Under vintern eldar man med ved och får några kWh hjälp från solvärmen genom värmepumpen.
Under höst/vår brine igenom värmepumpen och till ackumulatortanken. Stödeldning då och då.
Under sommaren går solvärmen direkt in i ackumulatortanken.

Det borde väl inte krävas så avancerad värmepump för att klara av det, eller? ;)
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!