Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och rÃ¥d!  (läst 16531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2015, 19:02:55 »
Svenska kocken:om du har vägarna förbi SkÃ¥ne sÃ¥ är du varmt😊 välkomen hem till oss pÃ¥ ett studie besök och kika pÃ¥ pumpen.
Vet inte om det framkommit här men värmepumpen är en frekvensstyrd vilket oxå innebär besparing då pumpen inte behöver gå 100% eller 0%

Beträffande säljare sÃ¥ jobbar jag som elektriker😉 och knäcker inte extra som säljare Ã¥t free-energy men eftersom trÃ¥den startades och frÃ¥gor har ställts sÃ¥ försöker jag svara sÃ¥ gott jag kan pÃ¥ dom om det tolkas som att jag är säljare för jag är intresserad av en ny lösning sÃ¥ mÃ¥ sÃ¥ vara😃

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2015, 19:09:28 »
Det har diskuterats lite på forumet angående varvtalstyrda VP och hur stor skillnaden blir kontra on/off med en bergvärmeanläggning. Vad jag kan förstå så är skillnaderna rätt marginella med korrekt dimensionerad on/off kontra varvtalstyrd. Men kanske du har någon ny infallsvinkel.
Ps
FrÃ¥n en elektriker till en annan 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2015, 20:02:21 »
Varmvatten och värme blir 30 MWh/år räknat med COP = 7,6 och elförbrukningen. Det verkar rätt mycket för ett nybyggt hus även om väggarna saknar isolering.

10 m2 solfångare kan ge 10 MWh/år men det överskott som blir på sommaren har man ingen glädje av. Det bör inte gå att utnyttja mer än 6 MWh/år. Även om man antar att solfångarnas verkningsgrad är 100 % och all värme används för att värma huset måste värmepumpen producera 20 MWh. Med 4 MWh el blir COP 5. Även det låter högt med tanke på att uppvärmningen sker enbart vintertid med låg köldbärartemperatur.

Hur mäts värmeproduktionen, var det verkligen 30 MWh som producerades under året?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2015, 20:08:44 »
När det gäller onoff pumpar kontra varvtalsstyrda i tester sÃ¥ vet jag inte sÃ¥ mycket, dock sÃ¥ kan jag bara kallt konstatera att när det gäller vÃ¥r VP sÃ¥ är förbrukningen väldigt liten med tanke pÃ¥ vÃ¥r inomhus temp (23) och hur vi duschar (brukar inte snÃ¥la med vattnet eller tid, i vÃ¥r gamla stuga hade vi en vvb pÃ¥ 30 l😃).
Har du förstÃ¥t hela konceptet med solen osv, det är samma glykol i markslingan som i solfÃ¥ngarna. Det innebär att vid dagar dÃ¥ solen lyser men inte sÃ¥ pass bra sÃ¥ man kan värma tappvatten direkt, dÃ¥ höjer solfÃ¥ngarna brine tempen frÃ¥n kanske 0-4 grader till 10-15 och dÃ¥ händer det saker med copet😃

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2015, 20:15:34 »
Roland:som jag skrev innan där sitter mätutrustning i VP och den mäter värme produktionen mm.
Jag kan kontrollera att pumpen inte använder mer energi än vad pumpen gör eftersom jag har installerat en energi mätare i elcentralen.
Men för att svara på din fråga, från start tills dags datum har vp'n producerat 29 694 kWh.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2015, 21:49:48 »
Vad är det för mätprincip? Anledningen till frågan är att jag tycker husets värmebehov är stort för att vara ett nybyggt hus. Nybyggda hus brukar ligga på 15-20 MWh/år inklusive varmvatten. I det här fallet var det lättbetong utan isolering men om man räknar med 160 m2 yttervägg och 84000 gradtimmar skulle det ge en ökad förbrukning på 3 MWh per år jämfört med ett välisolerat hus. Jag tycker huset inte bör dra mer än 20 MWh/år för värme och varmvatten ett normalår. Nu var förbrukningen 30 MWh ett varmt år. Jag tycker att det är något som inte stämmer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #21 skrivet: 22 februari 2015, 21:52:38 »
Kan det enkla( utan energiåtervinning) ventilationssystemet ge ovanligt hög energiförbrukning?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2015, 21:57:46 »
Ok mÄtprincipen kan jag inte redovisa för då jag inte vet. Där sitter en massa flödes givare osv i vp'n som gör beräkningar mer vet jag inte.
Men vi har ett nybyggt lättbetong hus som tar ett par år att torka ut plus att vi har mekanisk frånluft utan återvinning som kostar lite samt vi har 23-23,5 grad här inne. Samt att vi tömmer vvb 2 ggr per dag vilket är 400 liter 55 gradigt vatten som ska värmas upp.

Tar jag min faktiska förbrukning på energi mätaren och delar det med bo arean så har vi en förbrukning på 23,5 kWh/kvm/år.

Det tycker jag är mer än hyfsat!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #23 skrivet: 23 februari 2015, 09:58:31 »
Vad kostade värmesystemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #24 skrivet: 23 februari 2015, 12:26:12 »
Vp'n inkl solfångarna kostar ca 100 000:- plus moms
400 m mark slinga kostade 24 000:-
Samt rörkopplingar osv vid pumpen 10 000:-
Installation av solfångarna ca 15 000:-

Totalt:174 000:-

Dock har jag inte kunnat använda mig av rot då vi byggt nytt hus.

Har för mig att du kan få en online offert via deras hemsida..
« Senast ändrad: 23 februari 2015, 12:53:32 av Timroskvist »

Daniel Larsson

  • Gäst
Daniel Larsson
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #25 skrivet: 23 februari 2015, 12:40:29 »
Oj, vilken respons! Tack för alla inlägg/svar! Det är mycket av det ni skriver som jag inte förstår i form av beräkningar, dimensioner och ekvationer. :-) Intressant med info från någon som faktiskt använt det ett år och verkar ha kontrollerat effekten. Tack TimRoskvist för det! Du verkar ju onekligen positiv till den här lösningen. Jag gjorde en kalkyl på www.free-energy.com Ska fundera vidare, men ser nog denna som den mest intressanta lösningen just nu...

Jag läser också invändningarna, men förstår inte riktigt språket. Kan någon av er som är lite mer skeptiska förklara varför ni är det? Och då gärna på ett språk som jag kan förstå... :-)


« Senast ändrad: 24 november 2020, 07:13:22 av Rickard »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #26 skrivet: 23 februari 2015, 15:13:56 »
Den främsta invändningen är väl att systemet har producerat väldigt mycket energi. Så mycket energi borde inte ett modernt hus i den storleken behöva.
Om det är något mätfel som gör att den producerade energin ser ut att vara högre än i verkligheten så gör ju det också att COP ser ut att vara bättre.
« Senast ändrad: 23 februari 2015, 15:16:20 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Timroskvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #27 skrivet: 23 februari 2015, 15:34:30 »
jag förstår din tanke men faktum är att vp'n inte har förbrukat mer än strax under 4000 kWh på ett år samt att vi har 23-24 grader inne duschar mycket å länge samt har mekanisk frånluft utan återvinning!
Det innebär i min värld att pumpen är väldigt effektiv.
Plus att jag kan kontrollera att det free-energy presenterar i sin app när det gäller förbrukning osv stämmer eftersom jag har en separat energi mätare i elcentralen.
Har ni varit inne och kikat så ni verkligen förståt konceptet med solen som effektiviserar vp'n??

Daniel Larsson

  • Gäst
Daniel Larsson
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #28 skrivet: 23 februari 2015, 15:41:48 »
Ok så det är den totala energiåtgången som verkar konstig. Stämmer det Purjo? Hur ser du på den faktiska energiåtgången på under 4 MWh/år? Vad jag har lyckas att läsa mig till är det riktigt bra med de angivna förutsättningarna.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska byta ut värmekälla. Behöver tips och råd!
« Svar #29 skrivet: 23 februari 2015, 15:46:22 »
4000 är bra men med ett COP 7 innebär det ca 30 000 i  förbrukning pÃ¥ ett nyproducerat hus och det är inte bra utan rent ut sagt dÃ¥ligt. Det är sÃ¥ dÃ¥ligt att man börjar undra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!