Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mera varmvatten  (läst 2061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Mera varmvatten
« skrivet: 23 maj 2016, 00:10:45 »
Vi har lite för dålig tillgång på varmvatten efter att vi satt in nytt badkar.
Hur ska jag tänka med min IVT Greenline, har 168l inbyggd beredare. Komplettera med en liten extra el beredare efter pumpen?
Acctank med vv tank i?

Låt höra hur jag som bäst går tillväga.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mera varmvatten
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2016, 08:20:53 »
Enklast är nog elberedare efter men har du kollat så det inte går att justera upp tempen i befintlig beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Mera varmvatten
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2016, 09:16:18 »
Den enklaste lösningen är kanske inte så kul men du kan i menyn (2.1 på min gamla C7) begära "extra varmvatten". Då värmer kompressorn och elpatronen varmvattnet upp till inställd vv-temperatur (menyn 2.3) varefter elpatronen själv fortsätter att höja vv-temperaturen till 65 grader.

Min erfarenhet är att man måste starta denna funktion ett tag i förväg (säg åtminstone en halvtimme) för annars blir varmvattnet för kallt i alla fall efter ett kort tag.

Själva använder vi aldrig badkaret (vi duschar bara) så normalt sett behöver vi aldrig använda denna funktion. Det är bara när barnbarnet hälsar på och skall bada som vi aktiverar "extra varmvatten" och det fungerar bra (om man sätter på det i tid).

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Mera varmvatten
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2016, 10:57:48 »
Det räcker liksom inte med att spetsa upp det till 65gr, måste helt enkelt ha mera varmt vatten.
Det hjälper väl inte att badkaret rymmer 350liter, så 100l elberedare, eller en beredare med slinga samt elpatron? Finns fler alternativ, eller är det något jag behöver se över på min pump? Luftat manteln på beredaren utan märkbar effekt.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mera varmvatten
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2016, 11:06:07 »
Jag skaffade själv en beg 80 litersberedare och satte i serie efter värmepumpens VVB när jag bytte till ett större badkar (300 liter).
Jag har ca 60 °C i denna VVB och detta + värmepumpens VVB räcker till att fylla badkaret med.
Så mitt tips är en 100 liters el-VVB i serie efter värmepumpen så ska det nog funka.

Det hade kanske funkat med XVV-knappen för mig, men jag ville ha tillgång till mer varmvatten direkt utan att behöva planera i förväg.
Kostnaden för att varmhålla detta vatten är knappt märkbart.
« Senast ändrad: 23 maj 2016, 11:07:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mera varmvatten
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2016, 11:42:20 »
Jag har ett hörnbadkar på 450 liter (toppfyllt utan badare antar jag...) och har inga problem att fylla det och ta en dusch efter om jag har slagit på extra varmvatten en stund innan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Mera varmvatten
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2016, 12:44:36 »
Jag skaffade själv en beg 80 litersberedare och satte i serie efter värmepumpens VVB när jag bytte till ett större badkar (300 liter).
Jag har ca 60 °C i denna VVB och detta + värmepumpens VVB räcker till att fylla badkaret med.
Så mitt tips är en 100 liters el-VVB i serie efter värmepumpen så ska det nog funka.

Det hade kanske funkat med XVV-knappen för mig, men jag ville ha tillgång till mer varmvatten direkt utan att behöva planera i förväg.
Kostnaden för att varmhålla detta vatten är knappt märkbart.

Vad tror du om en sån här?
http://www.eldkraft.se/produkt/Aqua-Prismatic-LCD-100-liter-varmvattenberedare-Baxi
Eller bara gå på en elberedare? Vilka fabrikat kan rekommenderas?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mera varmvatten
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2016, 13:28:15 »
Vad tror du om en sån här?
http://www.eldkraft.se/produkt/Aqua-Prismatic-LCD-100-liter-varmvattenberedare-Baxi
Eller bara gå på en elberedare? Vilka fabrikat kan rekommenderas?

En elberedare 230 V är väldigt enkelt att installera, och om den kopplas i serie efter värmepumpen så kommer den inte dra mycket ström i normala fall.
Jag vet inte vilket märke som är bäst, själv hittade jag en gammal 80 liters Nibe VVB med 22 mm anslutningar, tänkte ha den som knäpptank den dagen jag byter upp mig till en ny VP med bättre varmvattenkapacitet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!