Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med VV, Dilplomat 8  (läst 4848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaniBen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med VV, Dilplomat 8
« skrivet: 21 augusti 2011, 01:33:54 »
Har nu fått första problemet med våran Thermia Diplomat 8.

VP larmar för Högtryck utlöst varje gång den ska producera VV. Efter att läst genom instuktionsboken och inlägg på detta forum har jag gjort dessa åtgärder.

Problem sökning:
 - Jag ställde in VP pÃ¥ enbart VV produktion. Tappade ut all varm vatten med hjälp av en kran. VP startar producera VV. Det fÃ¥r upp temp snabbt och inom 20min har den enligt displayen fullt med VV. Därefter sÃ¥ larmar den för Högtryck utlöst.

När VP värmer huset fungerar detta OK.

Åtgärder hittils:
 - Luftat elementen (ett antal gÃ¥nger nu)
 - Rengjort smutsfiltret. Denna var smutsig, men har inget att referera till om det var lite eller mycket smuts.
 - Testat olika tryck i kretsen ifrÃ¥n nära 1.0 till 1.5

När VP har fått larmet och displayen visar max, så ska temp enligt VP vara 59grader på vattnet. Detta vatten är VÄLDIGT varmt. Har inte mätt temp med något, men man klarar inte ens av ha fingret i vattnet för 1s.
Jag misstänker tempgivaren, efter att läst vissa trådar här.

Vad tror ni?
Är detta något jag kan byta själv?
Kan man kalbriera om givarna?
Lura VP genom att sänka tempen på VV?

Tips?


Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2011, 07:53:36 »
Hej! Visst kan det vara någon givare som är trasig men kolla först din växelventil så den inte har kärvat fast.
Du får hp-larm pga av att din vp inte kan göra sig av med värmen.Kolla cp så att den går.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2011, 10:25:58 »
Har den TWS  Kolla om du kan lufta den slingan, har varit en del problem med denna.
Tempgivaren kan det inte vara eftersom den bryter på pressostaten då spelar det ingen roll vad givaren säger.
Om växelventilen står i ett "halv öppet" så kommer det bli jättevarmt i huset, blir det det?
Detta blir det eftersom maskin går och går tills trycket över kondensorn uppgår till bryttrycket för pressostaten, kyler huset ner kondensorn så fortsätter maskinen att gå.

Är maskinen ny eller gammal vilken modell är det?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2011, 11:16:39 »
Är det ett problem att den bryter på pressostaten? Det gör min alltid vid vv körning
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2011, 11:31:46 »
Det är precis det som den ska göra om den kommer ifrån Arvika :)

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2011, 14:36:34 »
Jag tror mer på att RP löser för sent.
Hade cirkpumpen stannat hade den löst på HP fortare. Det hade heller inte gått köra värme på huset. Smuts i filtret har inte med vv-prod att göra. Filtret används vid värme prod. Så även luft i elementen.
Eftersom vv är väldigt varmt, dels som givaren anger och dels som TS upplever, så stannar inte VP sin produktion vid 26,5 alt. 28,5 bars tryck. Alltså reglerpressostatens utlösningstryck.
Växelventilen kan det vara också, men inte lika troligt i min mening. 99% av de vxv som krånglar så fastnar den i sitt läge i botten (VV-läge) och släpper inte efter det. Kan bli ett HP larm. Men eftersom TS skriver att VP står i bara VV så borde kompressorn stanna när RP löser... Om den löser...
Kan vara så att den fastnar "halv-öppet" som VPO skriver, men de resulterar oftast inte i ett Larm HP.

Svara gärna på de frågor VPO ställt för mer hjälp!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DaniBen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2011, 18:11:29 »
Tack för det snabba responsen och idér. Ska försöka svara på lite fråger:

"kolla först din växelventil så den inte har kärvat fast?"
 - Hur gör jag detta?

CP fungerar. När VP värmer huset så har jag bra temp på elementen i hela huset.

Huset blir inte varmt, utan den håller inställt temp.

Model: Thermia Diplomat TWS 8

Hur luftar man TWS slingan??

Låter på er att står mellan RP eller VXV? Alt luft i TWS slingan.
 - Vad kan jag göra för att utesluta dessa?

Tack!




Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2011, 19:58:03 »
Om du har luft i TWS-sligan så löser VP på RP innan vattentempen är uppe. Detta pga luft som ökar motståndet. Med högre motstånd ökar tempen i kondensorn vilket medför att den löser.
För dig är det lite tvärtom. Den löser inte på RP och du har hög vattentemp. Därför tror jag på RP.
Om du startar den i en vv körning, så ska det i slutet (vid ca 61 ºC på framledning) tändas en liten fyrkant i det nedre vänstra hörnet på displayen. Fyrkanten indikerar en öppen driftpressostat. Kolla detta, och om den lyser, kolla hur lång tid det tar tills den löser på HP.
Växelventilen på den maskinen sitter längst upp något till vänster om mitten. En liten grå låda på en trevägsventil. Mitt på sitter en liten vit spak. När VP gör vv ska den vara nere. När VP står standby eller gör värme ska spaken vara uppe. (OBS VP får inte stå i läge bara VV om du ska kolla vxv) När den är uppe kan du trycka ner den, när du släpper ska den åka upp direkt. Ända upp! Går det sakta eller om det blir glapp i den vita spaken, så har du en kärvande vxv.

Hmm... Kan vara så att du använder 28,5 bars pressostaten och Högtryckspressostaten löser för tidigt...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2011, 21:11:02 »
Vad säger larmet exakt verbatim
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2011, 21:11:34 »
Så det inte är mjukvaeularmet om hög retur du har
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DaniBen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2011, 07:53:52 »
Uppdatering av statusen:

VP fungerar igen!!

Dumt nog utförde jag två åtgärder samtidigt. Så jag vet inte vad som egentligen hjälpte:

Nr1: Jag körde vxv ifrån service menyn fram och tillbaka 10-15ggr. Så ut att röra sig till de olika lägen med OK hastighet.

Nr2: Den ena kontakten till pressostaten var ärjat, den markerad med en röd ring på bilden. Rengjorde denna och spruta elektronik sprej på bägge.

Nu fungerar den OK, värmer huset och producerar vv.

Vad tror ni på? Nr 1 eller 2, alt något helt annat?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2011, 08:30:30 »
Titta en bra karl reder sig själv det var nog nr 2.Men det skadar inte att rycka lite i spaken på vxv lite då och då.
« Senast ändrad: 22 augusti 2011, 08:51:44 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2011, 09:49:01 »
Var det grå eller röd/vita sladdar på pressostaten?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DaniBen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med VV, Dilplomat 8
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2011, 11:21:28 »
Det var dom grå som inte såg bra ut. Men jag gjorde rent bägge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!