Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd kompressor CTC Ecoair 7,9  (läst 1132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer Gottberg

  • Gäst
Christer Gottberg
Motorskydd kompressor CTC Ecoair 7,9
« skrivet: 05 mars 2018, 16:06:50 »
Har en CTC värmepump som fungerat bra de första 12 åren men nu de senaste 2 åren har vi haft problem några gånger med att motorskyddet på kompressorn löser ut.
Har haft hit firman som sålde den och de har bytt någon del sen har det gått igen.
Fråga: Är det värt att kosta på den mer nu eller är det dags att byta? Räcker det att byta utelekens eller åker vi på allt?
Innedelen är CTC Eco El.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd kompressor CTC Ecoair 7,9
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 18:36:45 »
Ska ena delen bytas så måste nog den andra bytas också, tror inte det finns ecotolkar/converter för en modern värmepump/EcoEl V2?
Det som kan funka är en EcoLogic.

Jag skulle nog kolla vad det kostar att åtgärda felet innan jag bestämmer mig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Motorskydd kompressor CTC Ecoair 7,9
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2018, 11:47:43 »
Fast en komplett ny anläggning har högre cop och spar alltså mer el. Det du har borde ha betalat sig med råge vid det här laget.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!