Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!  (läst 8116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« skrivet: 08 december 2010, 19:23:51 »
En tankte som slått mig när jag läser alla trådar med folk som har problem med pumpar som isar igen. Ska man man verkligen acceptera detta, är dagens pumpar inte bättre än så här. Verkar ju vara allmänt accepterat att man köper en ny pump som sedan vid kyla och snö inte orkar frosta av och förvandlas till iglos. Företagen som säljer pumparna slår ifrån sig och uppmanar bara köparen att avisa med varmt vatten, och visst det funkar. Men va fasen borde man inte kunna bygga en pump som inte isar igen så fort det kommer lite snö o kyla?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #1 skrivet: 08 december 2010, 19:28:35 »
Det gäller nog att hitta en kompromiss mellan så "billig" avfrostning som möjligt, och så lite ispaket som möjligt.

Visst går det konstruera en värmepump som aldrig fryser igen, men det kostar i energi, och det är ju den vi vill spara på.

De flesta märkesmaskiner klarar sig normalt bra utan att frysa igen så mycket att de inte på egen hand klarar av att avfrosta, men i extrema situationer kan nog de flesta tyvärr göra det ändå.
Med extrema situationer menar jag t.ex. snöstormar, eller häftiga temperaturväxlingar, främst när tempen går från kallt till "varmt" på kort tid, det kan lura avfrsostningsautomatiken att det inte behövs avfrostning trots att förångaren frostat på kraftigt.
Har själv sett detta hända på grannarnas pumpar 3 gånger de senaste 3 åren, 2 olika pumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #2 skrivet: 08 december 2010, 19:42:14 »
Tycker att många pumpar isar igen redan vid normal svensk vinter som brukar innehålla snö och kyla och ganska ofta yrväder. Dessutom borde det gå åt en del energi för att värma vattnet som man ska ut och hälla på pumpen. Dessutom ett ganska irriterande moment skulle jag kunna föreställa mig för nyblivna pumpägare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #3 skrivet: 08 december 2010, 19:45:08 »
Jag känner ingen som måste avfrosta med varmvatten mer än någon enstaka gång, de flesta behöver aldrig göra det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #4 skrivet: 08 december 2010, 22:20:22 »
problemet är att de som monterar/säljer pumparna inte konstruerar dom... hade jag byggt min egen pump så hade det sett annorlunda ut, fanns en tråd om detta tidigare.

jag har aldrig behövt hälla vatten på toshiban, dock på samsungen en gång förra vintern. en mitsubishi electric som jag satte in hos grannen har isat igen på vänstersidan en gång.
och en mitsubishi heavy som jag satte in åt mina föräldrar i höstas har börjat bygga på lite isbark i botten, men än så länge är det bara 3-4cm högt och verkar inte växa..

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #5 skrivet: 09 december 2010, 05:36:25 »
Jag har vid några tillfällen genom åren behövt spola varmvatten på mina pumpar, Panasonic E9 och Sanyo 123. Inte pga dom inte avfrostat utan för att det samlats en massa snö på dem när det snöat och blåst under en längre tid. Själva avfrostningen har fungerat oklanderligt.

Mvh / Niclas

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #6 skrivet: 09 december 2010, 18:50:31 »
Jag har vid några tillfällen genom åren behövt spola varmvatten på mina pumpar, Panasonic E9 och Sanyo 123. Inte pga dom inte avfrostat utan för att det samlats en massa snö på dem när det snöat och blåst under en längre tid. Själva avfrostningen har fungerat oklanderligt.

Mvh / Niclas

Kan bara hålla med. Min Panasonic sköter avfrostningarna klockrent. Visst avfrostar den ganska ofta vid kall väderlek, men tror att det är receptet för en isfri värmepump.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #7 skrivet: 11 december 2010, 09:40:27 »
Ja dÃ¥ kanske det inte är nÃ¥got problem dÃ¥. Tycker bara man ser mÃ¥nga trÃ¥dar med folk som har bekymmer. 

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #8 skrivet: 11 december 2010, 14:28:20 »
Kollade runt utomhus mina pumpar och blev faktiskt besviken. :( En går klockrent två st är nerisade. Ska man behöva leta rätt på vattenkannan och hälla varmt vatten eller köra på COOL en stund ?
En pump som jag har fått uppfattningen om att vara så bra var sämst. Lager med is på vänster sidan och baksidan såg ut som ett ej avfrostad frys. Temperaturen ligger ju nära nollan nu så är det nån som har ett bra råd?

/Borensbergaren

Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #9 skrivet: 11 december 2010, 15:58:26 »
Den gamla vattenkannan med varmvatten fungerade perfekt.
Återstår och se hur länge den effekten håller i sig.

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #10 skrivet: 11 december 2010, 16:03:51 »
Påisning beror oftast på hur utsatta dom är för snö och vind
« Senast ändrad: 11 december 2010, 22:44:24 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #11 skrivet: 11 december 2010, 22:22:51 »
Har själv för första gången på 8år haft igensnöad utedel. Avisat manuellt 2ggr med varmvatten.
Har varit snö vid kallt väder i år samt blåst. min pump sitter på västra sidan av huset.
Bor ganska nära vättern. Borensbergaren vättern påverkar kanske hos dig också?
« Senast ändrad: 11 december 2010, 22:25:14 av Zelda »

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #12 skrivet: 11 december 2010, 23:20:32 »
Pumpen i NV var OK. Pumpen i NO var lite nedisad. Men Pumpen i SV var nedisad ordentligt.

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #13 skrivet: 12 december 2010, 14:04:05 »
Hejsan !

Så här ser mina pumpar ut idag ! Lite snö på dem men klarar avfrostning utan problem. Utetemp
- 6,5 grader.

Panasonic E9: Söderläge. Ingen isbildning på marken.

Sanyo 123: Norr. En del fastfrusen snö. Hänger en del istappar under. Avfrostar som den ska men kommer nog att blåsa av den med lite varmvatten senare idag.

Zibro SC1332: Mycket skyddat österläge. Ingen snö överhuvudtaget på den. Avfrostar helt perfekt. Helt isfri. Bildas lite is på marken. Avfrostar endast ett par ggr/dygn eftersom den går väldigt lite (värmer endast 20 m2 med den)

/ Niclas


Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: PÃ¥ tal om isbildning/avfrostning!
« Svar #14 skrivet: 12 december 2010, 18:38:12 »
Du ser ut att ha fått mindre snö än vi i Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!