Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVS-branschen har högsta pÃ¥slagen  (läst 19909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
VVS-branschen har högsta påslagen
« skrivet: 27 september 2011, 16:08:06 »
Inte överraskande....men påslagen är SKAMLIGA
Ge mig EN ENDA anledning att en toalettstol från Gustavsberg ska kosta DUBBELT i Sverige jämfört med Tyskland!
http://www.privataaffarer.se//resor/201109/fynda-byggvaror-i-europa/
"Privata Affärers stora granskning visar att priserna på europeiska byggvaror är fördelaktigare än på mycket länge. Det finns ett par förklaringar till den stora prisskillnaden mellan svenska och utländska butiker.

För det första har den svenska kronan stärkts rejält mot euron under senare tid, en annan är att påslagen på byggmaterial är lägre utomlands. De kraftiga påslagen märks framför allt i vvs-branschen. När Privata Affärer jämför priset på en takdusch från den tyska tillverkaren Hans Grohe så kostar den 6 795 kr hos byggvaruhuskedjan K-Rauta och ännu lite mer hos flera specialbutiker inom vvs.

Den som i stället köper samma produkt från den tyska återförsäljaren Megabad, som har onlineförsäljning samt butiker i Köln och Bochum, behöver bara betala 3 875 kr, inklusive frakt. Samma stora prisskillnader finns på en rad produkter som ingår i prisjämförelsen.

Vvs-branschen har kraftiga pÃ¥slag för att i gengäld kunna ge bra rabatter till hantverkare och byggföretag. Allt fler hantverkare väljer i dag att öppet visa sina kunder vad materialet har kostat genom att bifoga kopior pÃ¥ alla fakturor. Det är inte ovanligt att det finns   rabatter pÃ¥ upp till 50 procent.

Om hantverkaren inte vill dela med sig av rabatterna så finns det anledning att välja en annan. Men det finns också hantverkare som motsätter sig att du köper in materialet på egen hand, en erfarenhet som bland annat ventileras på flera bloggar för hemmafixare.

– Om du köper hem grejorna själv så får du också sätta upp dem själv, upplyste ett vvs-företag oss om i samband med researchen av denna artikel.

Polen är en intressant destination för alla fyndjägare. Inom loppet av några år har den polska marknaden exploderat. Och som besökare inser du omgående att kombinationen av ett enormt utbud och låga priser gör Polen till en av Europas bästa shoppingdestinationer. Lågenergilampor, toalettstolar, elmaterial, trädgårdsprodukter, växter och dagligvaror är 30–60 procent billigare än här hemma. Till och med Ikea är betydligt billigare.

Den som jämför priserna upptäcker att kök är 30–40 procent billigare än i Sverige. Men storsäljaren Billy är bara 10 procent billigare i Polen. Det finns fler, och tydligare exempel, på den höga prisnivån i Sverige. Den välkända tillverkaren Gustavsberg har en ny serie badrumsporslin som säljs under namnet Artic.

Vår prisjämförelse visar att svenska konsumenter betalar dubbelt så mycket för Gustavsbergs vitvaror jämfört med tyska hemmafixare. Men höga påslag öppnar marknaden för lågprisaktörer, precis som tyska Media Markt har utmanat och förändrat den svenska hemelektronikbranschen.

I väntan på bättre konkurrens lönar det sig i många fall att ta släpkärran till Polen eller Tyskland och fynda på plats."
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #1 skrivet: 27 september 2011, 17:19:56 »
Försäljningskostnaderna kan skilja sig. Personalkostnaderna, skatter m.m. Ofta går det i dag via svenska näthandlare att få tag på de rabatterade priserna som då inte skiljer lika mycket som i jämförelsen nedan.

Exempelvis kostar det kanske lite mindre att bygga ett ikeavaruhus och ha personal där än vad det gör i sverige. Och kanske är vissa delar av sortimentet gjort i polen eller närområdet. Men det är säkert inte allt.

I takt med att handeln mellan länder ökar brukar man över tid också notera hur priserna stabiliserar sig. På samma sätt tror jag det blir med el, skatter borträknat. You win some, you loose some.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #2 skrivet: 27 september 2011, 21:01:22 »
Är inte bara vvs delar som är billigare i tyskland har köpt bla däck och mc hjälm därifrån och det hamnar på ungefär halva priset mot sverige har dock inte köpt vvs delar därifrån (ännu).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #3 skrivet: 27 september 2011, 21:29:58 »
Det sista jag köpte i Tyskland var en kompostkvarn (Bosch AXT 2500) för 3600:- fraktat hem till min dörr
Samma maskin i Sverige kostar 5600:- fast då hade jag fått hämta den själv på varuhuset.

När man tilltar på VVS prylar (tex. Cirkulationspumpar) så börjar man undra varför man har dessa priser i Sverige.
Har man sÃ¥ dÃ¥liga löner i Tyskland?  ::)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #4 skrivet: 27 september 2011, 21:34:51 »
Man jämför ofta äpplen och päron tycker jag...

Jämför med en svensk lågpris-internet-handlare och en tysk dito i stället.

En del av skillnaden är troligen högre omsättning samt att momsen i tyskland är 19% jämfört med vår på 25%.

Men att jämföra ett svenskt varuhus med en tysk lågpris webbhandel är inte korrekt tycker jag.

« Senast ändrad: 27 september 2011, 21:36:43 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #5 skrivet: 27 september 2011, 21:38:17 »
På Gran Canaria har IKEA högre priser än i Sverige, trots att momsen är 5%.

Bilbatterier är dyrare där än i Sverige.

Mediamarkt i Örebro har inte låga priser....jag har jämfört flera ggr när ex vitvaror skulle inhandlas och där var för dyrt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #6 skrivet: 27 september 2011, 21:53:33 »
Man jämför ofta äpplen och päron tycker jag...

Men att jämföra ett svenskt varuhus med en tysk lågpris webbhandel är inte korrekt tycker jag.

Nja den handlare som jag avser har förutom sin web butik även en hyfsat stor byggvaruhandel i Dortmund där man förutom web sortimentet med maskiner har betongvaror,VVS,trä,gips osv. samt att man har egen turbil för närområdet.
Skulle vilja jämföra dem i utbud med k-rauta,Bauhaus eller Hornbach fast de bara håller sig runt Dortmund området.

Men det är klart att den omsättning man skapar med web butiken gör att man kan hålla lägre priser än ett Svenskt varuhus som inte handlar på nätet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #7 skrivet: 27 september 2011, 23:00:16 »
Den info jag fått från min VP installatör är att de priser jag får från svenska lågpris-webbhandlare är lägre eller lika låga som de priser som installatören får efter rabatter hos sina inköpskanaler.

Icke desto mindre.. I sverige är det dyrt att handla grejer. I tyskland är det billigare. Men när det blir riktigt stora skillnader blir det lite som att säga
I sverige kostar denna grej som mest xxxxkr och i tyskland som minst xxxxkr
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #8 skrivet: 28 september 2011, 07:02:31 »
Jag brukar dela med mig lite av rabatten så man åtminstone hamnar lite närmare byggvaruhusen, men det är inte orimligt att få med en slant på meterialet eftersom jag måste åka ut och byta grejjor på garantin om dom börjar läcka efter en månad.
Sedan är det stor skillnad på kopplingar från jula och vatettekopplingar tex. Prova att väg dom så visar det sig att de billigare kopplingarna har ungefär halva vikten.
Men groheblandare är ju en groheblandare vart man än köper den.
Egeninköpr material resulterar i en avvikelserapport i säkervattendokumentet och KAN innebära problem med försäkringsbolaget vid ev vattenläcka.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #9 skrivet: 28 september 2011, 23:16:05 »
Den info jag fått från min VP installatör är att de priser jag får från svenska lågpris-webbhandlare är lägre eller lika låga som de priser som installatören får efter rabatter hos sina inköpskanaler.

Icke desto mindre.. I sverige är det dyrt att handla grejer. I tyskland är det billigare. Men när det blir riktigt stora skillnader blir det lite som att säga
I sverige kostar denna grej som mest xxxxkr och i tyskland som minst xxxxkr

Om installatören kan köpa samma grejer billigare på nätet kan man ju undra varför han inte gör det internet handlaren levererar ju till dörren och tillverkaren står för garantin så varför inte ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #10 skrivet: 28 september 2011, 23:41:22 »
Jag gissar att många installatörer skiter i att jaga kronor utan vill ha en stabil "kran" som har på lager och går att hämta på vägen till kund gärna med flera utlämningsställen i alla fall på större orter.

Men visst. Låt oss säga pumpar typ alpha 2. Varför inte köpa in 10st snorbilligt, om det går. Dom lär ju gå åt så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #11 skrivet: 29 september 2011, 06:48:22 »
Jag vill handla av en grossist så jag kan ha en personlig kontakt, som håller ordning på vad jag köpt och när så jag slipper spara kopior på kvitton om grejjorna går sönder och jag måste byta på garantin.
Den dagen din alpha2 pajjar så vill du antagligen inte vänta en vecka på att det kommer en ny
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #12 skrivet: 29 september 2011, 07:20:11 »
Installationsmaterial måste kunna handlas samma dag som man gör arbetet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #13 skrivet: 29 september 2011, 15:20:08 »
Det sista jag köpte i Tyskland var en kompostkvarn (Bosch AXT 2500) för 3600:- fraktat hem till min dörr
Samma maskin i Sverige kostar 5600:- fast då hade jag fått hämta den själv på varuhuset.

När man tilltar på VVS prylar (tex. Cirkulationspumpar) så börjar man undra varför man har dessa priser i Sverige.
Har man sÃ¥ dÃ¥liga löner i Tyskland?  ::)

Ja, man kan handla billigt i Tyskland. Först och främst är det momsen som är 6 % lägre jämfört med Sverige.

Men konkurrensen i Tyskland är stor. Många företag och ett stort land. Säljer man mycket kan man ha lägre priser skulle jag säga.

Oftas bör man dock kolla var prylarna är tillverkade. "Made in Sweden" är väl dyrare än "Made in Kina" ? OKej, om det är exakt samma grejer man jämför är det inget man behöver fundera över.

Sen är det så att jag själv har sålr grejer från svenska företag i Österrike (och försökte sälja i Tyskland). Folket köpte bara eftersom prylarna var billigare jämfört med prylarna från österrikiska företag.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: VVS-branschen har högsta påslagen
« Svar #14 skrivet: 29 september 2011, 15:24:23 »
Sen skulle jag säga är det väl en skillnad när det t.ex. gäller certifiering av en produkt.

Kostar det t.ex. 100 000 Kronor att certifiera en solfångare blir kostanden per solfångare väl betydligt dyrare för svenska företag som främst säljer i Sverige där befolkningen är mycket mindre jämfört med tyskland och där fram för allt solenergi är mindre populärt !

En lösning är att sälja i Europa, men då måste man kunna konkurrera mot europäiska företag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!