Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nÃ¥gra frÃ¥gor  (läst 10359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
några frågor
« skrivet: 25 februari 2011, 11:25:40 »
Hej !

Jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på...
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få !

1. is?
2. förbrukning?
3. värmekurva?

1.
Jag tycker att det är mycket is på utedelen, ska det vara det ?
hmm tänkte laddda upp en bild men skippar det då jag inte får det att fungera, ni får föreställa er det istället ;-)
Det är ca en decimeter is på baksidan och detta har ju tryckt ut gallret, känns inte så stabilt ?
Dessutom så hade röret för dräneringen frusit en dag...det sitter värmeslinga där så att den ska frysa känns också konstigt ?

2. vad är normal förbrukning på en luftvattenpump ?
Jag har mätt upp det mesta i hushållet och har väldigt lite saker igång, har pratat med elbolaget och de säger att det är värmerellaterat, har dock inte kunnat mäta upp pumpen ännu, men spontant så känns det som att den är boven i dramat.
I oktober november så låg min förbrukning på 5341 kwh
Och under december januari så låg den på 8900 kwh
vad är normalt ?

Jag har ett hus på ca 100 kvadrat med sprutissolerade väggar, vind med spån på men på taket ligger snön fin så jag tror inte det försvinner ut så mycket värme där...
Dock är golven kalla då det är ett gammalt hus med dålig isolering i golven.
Pannan står i en annan byggnad och jag har kulvert in så jag misstänker att jag kan tappa effekt in även där...dessutom så går rören upp oisolerade från grunden in i huset...går dessa att isolera med vanlig isolering eller vad bör man göra ?

tittar man på displayen i morse så såg den ut så här..
Samma här, får inte upp bilden men det ser ut enligt följande..
15,2/55,5
-3
varmvatten 60
element 31
elpatron igång
utedel igång
varmvattenkran (brukar vara element där)
Är det kallt ute så blir det runt 15 grader inne, jag kan få upp värmen utan större problem men det vågar jag inte då elräkningen är så pass hög redan nu...
Inne var det i morse 13 grader så att då ha min elräkning känns skumt.
Då det varit mer än minus 10 ute så har det legat runt 15 grader inne...men ju närmre nollan det närmar sig ju kallare blir det inne, går det att ändra värmekurvan så att det blir en jämnare temperatur hela vägen ?
Om man kikar på bilden så skjuter den ju på med elpatron trots att det är bara minus tre ute, ska den göra det ?
klarar den inte att värma enbart med fläkten ?
Kanske därför min räkning är så pass hög, att den använder elpatron mer än den ska ?

Då man kikar runt i lite trådar här så tycker jag genomgående att installatörerna ändrar en hel del från början och oftast inte kanske får in optimala värden, ska man försöka ändra tillbaka till fabriksinställningarna ?

Min pump är installerad November -09 och jag har haft höga elräkningar trots kallt hus hela tiden.

Tacksam för svar då jag tröttnat på detta !

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: några frågor
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2011, 13:48:54 »
Det där låter inte bra

1. om man har som du skriver IS som kommer ut på baksidan så skall man försöka få bort den så fort som möjligt.
hur är avrinningen utförd?
kan du koppla in en trägårdsslang på varmvattnet och spola i röret så att du får fritt för avfrostnings vattnet?
Sedan måste du spola så att iskakan vid förångaren försvinner annars riskerar du att isen trycker sönder förångaren med gasläckage som följd.

2. otroligt med nästan 9000kWh på en månad med värmepump
detta betyder med ca4000kWh i hushållsel att uppvärmningen tog ca 161kWh/dygn i December
Om värmepumpen (Bosch EHP 8 ) drar 2,1kW och går dygnet runt blir det ca 50kWh vilket betyder att du har ca 110kWh/dygn på elpatron
Själv förbrukade jag ca 3500kWh på pump och elpatron i december och jag har 88+88m²+ca 40m² garage sparsamt uppvärmt och huset byggt 1962

3. Du har en relativt låg värmekurva.
min egen kurva är 20/58 men min maskin spetsar inte förren det blir ca minus 7-8°C ute
Kulverten är nog en ganska stor orsak till att du har det kallt inne men inte hela sanningen
Med den kurva du har skulle du vid -3°C ha en framledning pÃ¥ ca 40°C men du har bara 31°C  Sc:,h sÃ¥ nÃ¥got är lurt men det skall vi försöka ta reda pÃ¥ sedan .
Du borde dock öka upp kurvan ett par °C (jag skulle föreslå minst kurva 17/57 och helst kurva 20/60)

Att det blir kallare när termometern är nära nollstrecket är ganska vanligt och jag tror de flesta här på forumet har "knäckt" kurvan vid denna temperatur.

För att knäcka kurvan gör följande (kopierat från en tidigare post men redigerad för att passa här)
För att ändra värmekurva för de olika temperaturerna gör följande

Håll inne ratten 5 sekunder för att komma till avancerad meny
rulla till/välj "Värme" och tryck på ratten
rulla till/välj "Värme SystemetsTemperaturer" och tryck på ratten
rulla till/välj "VärmeKurva" och tryck på ratten
Det första du förmodligen ser nu är V-Värdet
Tryck in ratten och ställ upp detta till 17°C (anledningen till att vi gör detta är att vi skall få en jämn kurva från +5°C och uppåt)
Spara ändringen

Nu kommer vi till den punkt då vi skall knäcka kurvan vid +-0°C ute
du skall vara tillbaka där det står V-Värde
rulla ratten 1 steg åt höger(medurs)
nu står det vad du skall ha för temperatur när det är 20°C ute och om allt är rätt står det 20°C : 17,0°C
rulla vidare Ã¥t höger 4 steg tills det stÃ¥r  0°C : 39,5°C
för att ändra detta värde tryck in ratten så att 39,5°C blir markerade och sedan kan du rulla åt höger för att höja detta värde ett par grader till 42,0°C
spara värdet
Nu kan du kontrollera om värdena är ungefär som nedan

Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 17.......21,5.......26........35.......42.......43,5........48..........52........57


För att kunna ge dig all hjälp vi kan här på forumet så behöver vi ha alla temperaturer i systemt
hur du får fram den beskrivs nedan och som det står sist är det bra om vi också får veta hur cirkulationspumparna står

För att kontrollera dina temperaturer T1 till T12 gör på följande vis

Håll inne ratten på manöverpanelen i 5 sekunder för att komma till avancerad meny
rulla ner till access nivå och tryck på ratten
Mata in dagens datum och tryck på ratten
nu skall det stå "Accessnivå = Service" tryck på ratten för att ta bort meddelandet
håll inne ratten 5 sekunder för att komma till avancerad meny (i service läget)
rulla ner till temperaturer och tryck på ratten

Nu skall du se alla temperaturer som finns i systemet (T1 till T12)
låt pumpen gå ca 10minuter innan du läser av värden så de hinner att stabiliseras
notera även om det är värme eller varmvatten körning som pumpen gör

Vi kan börja med temparna så återkommer vi till cirkulationspumparna eftersom man måste ta av frontplåten på inne enheten för att kunna se dessa på AW290.

Och sist
Om du vill bifoga bilder så finns en lite knapp längst ner till vänster när du skriver en post
på denna knapp står det "Fler Alternativ" när man trycker på denna får man upp bla. en ruta som det står bifoga vid
här letar man reda på sin bild och så laddas den upp när man postar (observera storleks begränsningen)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2011, 17:26:20 »
Hej Lmf!

Jättetack för att du tar dig tid att svara!

Jag är trött på att det ständigt strular och oavsett om man pratar med installatörsfirman eller servicefirman så får man ingen hjälp, verkar som de löser problemet för stunden men grundproblemet finns kvar.
Skulle hellre betala dig då du verkar bra mycket kunnigare än de som hjälpt mig tidigare !

Nu har jag först varit under huset och tittat på isoleringen, det var inte så illa som jag trodde, verkar sitta någon isoleringsslang på rören utom på en halvmeter, där har jag lagt på och om duktigt med isolering.

Var även ute och spolade bort isen med varmvatten.
Tyvärr så såg jag minst ett hål på en av rören och det är kanske det du menade med gasläckage ?
Verkar iaf inget bra i mina ögon, vad göra ?
Ringa installatören eller servicefirman ?
Installatören installerade ju först och då frös utedelen förra året...sedan var servicefirman här och bytte utedelen och monterade på en värmeslang, men nu verkar den ju ha frysit sönder igen trots två olika installatörer...hmmm...

Du frågade hur dräneringen ser ut...det är ju ett plaströr som sitter med en värmeslang i...frågan är hur bra värmeslangen fungerar då det var fullt med is i röret härom veckan...
Då jag spolade rent från is så stannar en hel del vatten kvar i botten under kylflänsarna och det är nog därför det frusit...känns som det är fel lutning på bottenplattan?
Tilläggas kan att under all is så låg det en massa metallgrejer...ser ut som nipplar typ..sparar dessa för att visa upp senare...

hmmm vad göra ?

p.s ska kika på värmekurvan osv senare, känns som att isen blir första saken jag ska ringa om imorgon :-(

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: några frågor
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2011, 19:58:21 »
Hej

Bra att du fått bort isen bak på maskinen
om du har ett vattenpass kan du kontrollera hur pumpen står
Om den lutar mot baksidan så kan det som du skriver sammlas vatten där som fryser på
Hålet som du sett är nog på isoleringen på ett av värmerören (två rör nere i ena hörnet) och är nog ingen fara med
hade det varit gasläckage så hade inte pumpen fungerat alls och du hade fått larm på panelen.

Ditt största problem just nu tror jag är dräneringsröret för avfrostningsvattnet
Om den fryser kan det bero på att värmekabeln inte fungerar
Det kan även bero på att den inte orkar hålla röret fritt från is, eventuellt kan det hjälpa att lägga isolering runt dräneringsröret så den slipper avge massa värme till luften runt röret samt att man ser till att utloppet på röret ligger en aning över marken.
Om röret ligger på marken så fryser vattnet som lämnar röret och täpper till utloppet och sedan fylls det på tills hela maskinen är full.
Isolering kan man köpa på tex. ClasOhlson eller på Biltema
Tänk bara på att denna isolering troligtvis inte tål UV ljus så du borde nog linda den med någon UV tålig tejp eller dyligt.
En sista åtgärd kan vara att köpa en dubbelt så lång kabel och lägga den i två slingor i dräneringsslangen.

Metall grejer inne i maskinen låter faktisk som om montören lagt saker uppepå och sedan råkat tappa ner dem i förångar utrymmet.
Det skall inte ligga lösa grejer i maskinen och eftersom det finns rensluckor så borde montören plockat ut dem tycker jag.

Återkom med temperaturer och kurvor när du har tid
Finns mycket bra folk på detta forum som kan ge tips och råd
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2011, 21:20:54 »
Jag är glad att ni finns !

Nu har jag iaf varit ute och kikat lite till...
Utedelen lutar ca 5 mm åt ena hållet, troligtvis därför som du sa att det stannar vatten.
Tror även isen pressat ner plattan lite så det blir ännu mer lutning i botten.
Just nu kan jag inte göra något åt det då hela underdelen är täckt av is..om jag inte tar bort isen vill säga ;-)
Men eftersom baksidan är ren får det vänta !

Nu då jag var ute hittade jag inte hålet, mörkt trots ficklampa.
Däremot så såg jag att det finns fler skador, men som du även skrev så är det nog inget läckage då det inte finns några fellarm, sköööönt !

Hittade knappen för bilder också, tack ;-)
Kommer med några nu då...

Tror inte dräneringen är felet...eftersom det varit mycket is på baksidan hela vintern.
Imo så har det frysit uppifrån och ner..så rinner vattnet ner så kanske inte röret fryser ?
Får kika lite på det, tack !

Återkommer med nuffrorna då jag skrivit ut papperen och kan läsa mig fram till vad jag ska göra !

ha det bäst !

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: några frågor
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2011, 22:03:06 »
Bra bilder  Thumbsup

Bild 1: Som jag skrev så kan isolering runt dräneringsröret hjälpa kostar ca 30kr/m
Bild 2: Du behöver nog som du skriver rätta till pumpen så snart som möjligt för att undvika framtida isbekymmer.
Bild 3: Det lät värre när du beskrev det första gången men de du hittat är popnitar antagligen från att man ändrat något i tillverkningen och då borrat ur och ersatt dessa (men jag anser ändå att de borde varit bortplockade)
Bild 4: att lamellerna blivit tilltryckta av isen är inte så farligt och behöver inte åtgärdas.

EDIT: eftersom jag skriver som en kratta så får man rätta stavfel ibland
« Senast ändrad: 27 februari 2011, 22:40:55 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad MrWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2011, 22:08:56 »
Hej,

Det är dräneringen som är problemet, kondensvattnet ska rinna ut genom det vita röret.

Pumpen drar in kall luft genom dräneringsröret och då räcker antagligen inte värmekabeln när det är kallt ute, där har du problemet.
Helst ska dräneringen dras in i huset och mynna ovanför en golvbrunn eller lkinande inomhus så den kan suga varm luft genom röret och hålla det isfritt på så sätt.

Få bort all is och isolera dräneringsröret (det vita) till att börja med, de installerade på samma sätt hos mig först utan att isolera vilket är hål i huvudet hos installatören om jag får säga vad jag tycker. Jag isolerade röret efter att som tur är upptäckt det innan det blev såna mängder med is du har och sedan dess har det fungerat felfritt.
Gör det så snabbt som möjligt, den sista bilden såg inte bra ut.




244m2 Betong/Lättbetonghus utanför Stockholm,byggår 1943
IVT Air 90 290A/W + En st fulZibro i tvättstugan.

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2011, 22:59:48 »
Hello igen !

Lite svårt att se på bilden men det är inte bara lamellerna som är tilltryckta, på flera ställen verkar röret vara helt igentryckt så jag misstänker att gasen? inte kommer förbi där...men jag vet inte om dessa är seriekopplade eller parallell kopplade så att ett rör är igensatt kanske inte påverkar funktionen så mycket ?
Jag trodde det gått hål men vid en närmare undersökning så ser det som sagt bara ut som att de blivit ihoppressade...

Jag ska fixa isolering och läsa igenom vad ni skrivit igen!

tack så länge !

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2011, 19:18:35 »
Hej igen !

Då ska vi se vad ni säger om nuffrorna...

Jag började med att ändra v-kurvan...
Det fanns inte många likheter med din kurva...
Dessutom kunde jag inte ändra 0 till 42 det tog stopp vid 40,9 det verkar vara max där...från början stod den på 30,9 alltså inte 39,5 som du skrev...men nu har jag ändrat på många värden så den stämmer hyffsat...

Angående temperaturerna ...
T1 28,9
Värmesystem start 38,4
Värmesystem stopp 42,5
T2 -1,6
T3 59,4
varmvatten start 52,0
Extra varmvatten 60,0
Extra varmvatten 65,0
Varmvattenspets stopp 65,0
T8 30,9
T9 26,6
varmvattensstopp 53,0
T10 27,5
T11 -14,7
T12 -4,5

Tilläggas kan att termometern på huset visar -4,6 och pannan går både på utedel och tillskott, ska tillskottet kopplas in redan vid denna temperatur ?
Du skrev Lmf att din gick på vid -7-8 nånstans ?

Det är som det ser ut just nu iaf...och jag väntade 30 min för att det skulle bli lite ackurata siffror...visar även elementsymbolen nu...

ha det bäst !

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: några frågor
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2011, 21:39:27 »
 Sc:,h

Dina tempar eller rättaresagt tempdiff ser ganska bra ut förutom att tempdiffen T8-T9 är lite låg

T8 -T9 har en diff på 4,3 så denna borde vi försöka ta upp till minst 6°C
däremot ser diffen T8-T1 bra ut med 2°C

För att öka tempdiffen mellan T8-T9 måste du justera ner värmebärarpumpen 1 hack
värmebärarpumpen är den högra (bakre?) pumpen av de båda som sitter under varmvattenberedaren.


Fast sedan har vi bekymmer ändå
Med den kurvan du har i nu borde maskinen ge ca 40°C vatten ut men om den får 29,6°C tillbaka från radiatorerna så klarar den inte att höja temperaturen mer än till de 31°C som du har på T8.

Att både värmepump och tillskott är aktivt redan vid -4°C utetemp beror inte på pumpen utan på att huset behöver så mycket värme.
För att förklara korrekt så är det på följande vis
Värmepumpen försöker att styra ut en viss temperatur efter kurvan vid en viss utetemperatur
klarar den inte att leverera denna temperatur på givare T1 efter en viss tid (ca 120min) så kommer den att ta hjälp av det varma vattnet som finns i tanken varpå detta kyls ner och sätter igång elpatronen.

Citera
Dessutom kunde jag inte ändra 0 till 42 det tog stopp vid 40,9 det verkar vara max där...från början stod den på 30,9 alltså inte 39,5 som du skrev...men nu har jag ändrat på många värden så den stämmer hyffsat...
Konstigt att du inte kommer högre än 39,5°C, På min kommer jag upp till 43,5 innan det är stopp
Detta kan bero på att du har lägsta driftstemperatur satt till -35°C (enligt bilden) och att styrsystemet har x% plus och minus från "normalt" börvärde
Den borde du inte ha lägre än -20°C


Jag är rädd att det inte går att få till någon bra lösning med inställningar därför att det är kulverten som spökar för dig med ett stort värmeläckage.
Detta är något som du måste ta tag i
Kulvertar är sällan en bra lösning så jag måste ställa frågan om det finns det plats i huset att montera värmepumpen?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2011, 11:27:25 »
God morgon !

Nu på morgonen så var det över 20 grader inne så att ändra kurvan hjälpte, dock så har jag ju haft höga elräkningar hela vintern och är rädd att det drar mer då jag har varmare, så jag drog ner några grader på hela skalan igen för att sänka värmen något...dock högre än det var innan jag började ändra...
Dock en liten fundering...kan det vara så att om jag ställer den för lågt att pannan arbetar dåligt ?
Är det tänkt att de temperaturer du angav är bra för att driften ska vara optimal ?
Ska även ändra v till minus max 20 eller vad du skrev, läser mer om det senare..men det handlar väl om hur långt pannan ska gå innan utedelen stänger av ?

Jag försökte även ändra värmebäraren, men icket, den stod redan på 1 och då blir det ju svårt att ställa ner den ;-)
Den andra pumpen stod på 3...
Så vad hittar jag då på för att öka diffen mellan T8 och T9 ?

Du frågade om jag kan ställa pannan i huset, och svaret på detta är ja.
Anledningen att pannan hamnade i tvättstugan med kulvert som följd var att jag ville ha värme även där och det avr enklare torr jag eftersom vatten och el och allt annat fanns där...
Men alternativet är nog som du skriver att sätta den i huset men då blir det en masssa rördragning osv...vet inte vem som kan göra det och vad det kostar men det får jag väll kolla upp...
Kan jag spara igen det på elen så blir jag ju jätteglad !
En annan fråga är om det går att isolera kulverten för att komma ifrån problemet eller om det bästa är att flytta pannan ?
Det enklaste annars vore ju som sagt att gräva upp och isolera kulverten...det är ingen jättelång sträcka..15-20 m kanske...

Sedan dök det upp några funderingar till...
-Jag har för mig att servicekillen som var här först ändrade en utegivare för att på så vis korrigera kurvan, ställa tillbaka denna ?
-Är det lämpligt att ändra avfrostningsintervallerna och tiden på denna ? det börjar komma is i flänsarna igen så uppenbart klarar den inte riktigt avfrostningen som den ska...hjälper ju inte om det fastnar is i flänsarna ?
-Kan jag se någonstans vad pumpen dragit i kwh ?
-Sedan misstänker jag att det finns en inställning för hur mycket elpatron ska gå in med ? eller är det baserat på vattenspetsningen osv...?

ha en bra dag !

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: några frågor
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2011, 13:59:57 »
Hej
Det blir en ganska lång post med en del förklaringar och en del funderingar på tänkbara ändringar

De tempar/kurva jag angav var enbart för att höja innomhus tempen från de 15°C du hade initialt till mer dräglig temperatur
så det har inget att göra med att det skulle vara effektivare eller att det skulle jobba bättre.

Att ändra den lägsta arbetstemperaturen till -20°C är enbart för att pumpen ger så lite effekt under denna temperatur samt att man sliter rätt hårt på kompressorn.
Man vinner alltså inget på att låta kompressorn kämpa under denna temp men man kan förlora i form av kompressorhaveri efter endast ett par år om oturen är framme.

Tempdiffen T8-T9 som inte går att reglera ner mer med cirkulationspumpen var ju en tråkig nyhet
detta betyder att man antingen får strypa flödet en aning/ca 10% med en ventil (kanske med filterballen)alternativt byta cirkulationspump till en mindre storlek(=dyrt).

Pannan i huset  Thumbsup
Det kan bli bra, fast jag har haft en andra fundering och det är att du innan du går något borde mäta temperaturen på ledningen som skall till huset precis när den lämnar panna
och sedan på ledningen precis när den kommer in i huset för att se hur många grader den tappar
Anledningen till denna fundering är att det inte behöver vara kulverten som är bekymret utan att ditt hus kanske kräver så mycket energi för att hålla acceptabel temperatur.
Sen finns en fundering på att minska radiator pumpen till steg 2 bara för att se vad det gör på temparna och tempdiffarna.
(anledningen till denna fundering är att om radiatorpumpen pumpar mycket mer än laddpumpen så återcirkulerar en hel del kallt vatten till radiatorerna och T1 givaren tycker då att det blir för kallt och att den måste öppna shuntventilen för att blanda in varmt vatten från pannan vilket betyder att elpatronen måste starta).

Annars är kanske en placering i huset bättre eftersom man då minimerar värmeförlusten från pumpen in till pannan och vidare till radiatorerna.
Alternativet är som du skriver att gräva upp och isolera kulverten med tex. extruderad polystyren (typ. 50 mm tjocka Ecoprim skivor som ett fyrkanst rör runt bef. kulvert).

Att korrigera en givare är OK om det gäller ett par 10dels grader annars bör den bytas ut

Avfrostnings intervall är det ändrat?
Om det är det kan det vara läge att göra en fabriksåterställning och sedan lägga tillbaka kurva 17-57 och sedan bara justera värdet vid 0°C till samma som det står idag.

Tyvärr kan man inte se hur många kWh som pumpen förbrukat men det finns ett ställe under fabriksnivå där man kan se hur många timmar som eltillskott varit aktivt.

Elpatron och varmvatten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med eftersom jag inte har varmvatten på detta sätt själv men vad jag vet så finns det minst två inställningar för varmvattentemperatur (max temp).
sedan är det framlednings temperaturen och kurvan som avgör om man behöver hjälp från elpatronen eller inte
Högre kurva ökar sannolikheten att elpatronen måste stötta då det kryper ner i temperatur.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: några frågor
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2011, 10:28:01 »
Hej,

Det är dräneringen som är problemet, kondensvattnet ska rinna ut genom det vita röret.

Pumpen drar in kall luft genom dräneringsröret och då räcker antagligen inte värmekabeln när det är kallt ute, där har du problemet.
Helst ska dräneringen dras in i huset och mynna ovanför en golvbrunn eller lkinande inomhus så den kan suga varm luft genom röret och hålla det isfritt på så sätt.

Få bort all is och isolera dräneringsröret (det vita) till att börja med, de installerade på samma sätt hos mig först utan att isolera vilket är hål i huvudet hos installatören om jag får säga vad jag tycker. Jag isolerade röret efter att som tur är upptäckt det innan det blev såna mängder med is du har och sedan dess har det fungerat felfritt.
Gör det så snabbt som möjligt, den sista bilden såg inte bra ut.

Alltså, Det står visserligen i installations manualen att man ska dra in dräneringen i huset men det är ganska komplicerat i många hus. En timme till för installations firman att borra ett extrahål kanske, jobbigt i min granit grund... Korkat rent av.
Om det nu är så att det drar in kallluft i röret vore det ju bättre om man stoppar draget. Sätt en 90 graders böj i slutet av röret och rikta den rakt neråt och montera någon form av backventil. Det kan räcka med en liten plast skiva med lätt tryck mot rör ändan. Med isolering på röret kan värmekabeln göra sitt jobb utan att konkurrera med vinddrag. Ju längre den vertikala delen av röret är desto hårdare kan backventilen stänga, det handlar ju bara om att vattnet lätt nog ska rinna ut.



Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2011, 19:26:43 »
Hello !

Nu har jag varit och införskaffat en irlaservärmemätare och gettt mig ut och mätt...
Lite fundersam på resultaten dock ;-)

Inne på inkommande och utkommande rör var det vid första mätningen 32 respektive 31 grader.
PÃ¥ pannan mätte  jag pÃ¥ utgÃ¥ende 15-28 grader och inkommande 10-20 grader, skiljde väldigt mycket var pÃ¥ röret jag mätte...
Så då gjorde jag en ny mätning inne och nu visade de 26 respektive 26 grader.
Vet inte om jag gjorde något fel för värmen i huset borde ju varit lägre än på pannan ?
Eller tänker jag fel ?

T1 - 32,4
T2 - 1,3
T6 - 60,6
T8 - 34,6
T9 - 29,8
T10 -30,7
T11 - -11,1
T12 -  -1,7

kan tilläggas att elementen visar olika men de ligger på mellan 25-30 grader.
blev osäker om jag gjort rätt så jag mätte ute igen...nu visar pannan ännu lägre...hmm hur ska jag mäta ? ;-)

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: några frågor
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2011, 19:29:58 »
p.s lmf är radiatorpumpen den andra under huven ?

olam tack också, kikar på dräneringen senare...håller det rent med varmvatten så länge det inte är så kallt så får jag ta tag i det senare !

;-)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!