Finns det några analyser som styrker energi-förluster med fast kondensering ?
Nibe 1210-7 kW Verkningsgrad vid
0/35 grader 4.8 ggr tillförd effekt.
0/50 grader 3.2 ggr tillförd effekt.
Analys nog?
Nu är det inte så enkelt som att säga att man alltid får låg framledningstemperatur för att man kör flytande kondensering.
Har man en pump med hög uteffekt och ett s.k. högtemperatursystem (klena radiatorer och rör) så kan temperaturen i systemet stiga snabbare efter värmepumpsstart än den skulle göra om man kör fast kondensering mot acktank.
Med ett väl dimensionerat system och radiatorer lämpade för värmepumpsdrift kommer det dock att ge betydligt högre verkningsgrad med flytande än med fast kondensering.
Fråga 2 (från hemmapular'n), hur vet man vilket tryck man har i köldbärarkretsen ?
Nibe säger "fyll till MAX 3 bar" men hur vet man det ?
Finns det mätare på den sidan kompressorn oxå ?
Det finns det inte, själv satte jag en manometer på serviceuttaget efter det att jag fyllt och avluftat systemet.
Trycksättningen skötte jag med min "garagekompressor" (luft) satte den helt enkelt mot kalla sidans expansionskärls säkerhetsventils utlopp. Körde upp trycket tills jag fick ca 0.5 bar i tryck.
(Om man vrider på säkerhetsventilens "hatt" så öppnas den, man kan alltså använda den både för att höja och sänka trycket.
Säkerhetsventilen lyfter vid 3 bar, så mer än så kan du inte få utan att det "läcker" ut via säkerhetsventilen.
Är det svårt att installera en borrad pump själv (typ 1115) om man anser sig att med lätthet klara en luft/vatten av motsvarande fabrikat ?
Någon som gjort det själv och har lust att svara på ett par frågor ?
Om du gör enligt Nibes egna installationsbeskrivning "kan du inte misslyckas", själv använde jag mig av presskopplingar - helt kanon, med dem kan du i princip bygga upp hela inkopplingen och se så att det ryms och ser snyggt ut - sen kan du pressa med det hydauliska pressverktyg som behövs.
Forumets senaste annonsör VVS-butiken säljer presskopplingar till riktigt skapliga priser, bor du i närheten av stockholm kan du även hyra pressverktyget där... Om ej går det säkert att hyra på din ort via någon bekant eller lokal VVS-firma. (bör kollas upp innan du beställer) Kolla i så fall även upp deras priser på kopplingarna, det är nog lättare att få hyra om du köper kopplingarna på orten oxå.
Den viktigaste saken att tänka på vid egen installation är nog att du har en säkerhetsventil på inkommande kallvatten till VV-beredaren. Säkerhetsventilen skall sitta mellan VV-beredaren och backventilen. Detta för att den värmeexpansion som uppstår när vattnet i beredaren värms skall kunna trycka ut genom säkerhetsventilen istället för att trycka sönder beredaren eller någon annan svag punkt i ditt system.
KB-slangarna och de kalla rören skall isoleras helt tätt med armaflex eller liknande för att du inte skall få problem med droppande kondenserat vatten från ledningarna till och från borran/ytjordvärmekretsen. Det är inte heller några problem.
Om du är händig och har lite blick för proportioner så skulle jag till och med vilja påstå att du kan göra en snyggare installation än vad den stressade rörmokaren gör.
Lycka till!